Inde ude kat
Fra : Maria Nygaard

Dato : 19-07-08 17:55

Jeg har en ca 1 års gammel kat og vi bor i en 2 værelses lejlighed på 4.
sal. Jeg fik ham da han var 11 uger så han har aldrig været ude. Det
virker som om han har det ok med at være inde kat. Nu overvejer vi at
købe hus hvor der er have. Tror i han kan finde ud af at være ude kat?
Altså vil han prøve at løbe væk? Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at
lukke ham ud med det samme men måske efter en måneds tid eller hvad? Har
også tænkt på at få lavet et hegn rundt om haven. Er det en god ide?
Når vi flytter i hus kunne jeg godt tænke mig en kat mere, men man kan
vel ikke være sikker på at de kan sammen? Er det bedst at vælge en han
eller hun når den jeg har i forvejen er en kastereret han? Mange
spørgsmål fra mig men vil gerne gøre det så godt så muligt for min lille
missekat, han er en rigtig "mors dreng"!

Med venlig hilsen
Maria Nygaard
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kim2000

Dato : 19-07-08 18:27

"Maria Nygaard" <mmKATTE@BAKKEneru.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål fra mig men vil gerne gøre det så godt så muligt for min lille
> missekat, han er en rigtig "mors dreng"!

Hvis det er en killing så vil det næppe give problemer, killingen får et
dask og så er den sat på plads, hvis det er en voksen må du være forberedt
på et ballade i starten, vi har ført utallige katte sammen (de holder ikke
så længe her på landet) og det har aldrig givet de store problemer. Den ene
gang fangede vi dog den gamle i at skide på gulvet, men en solid gang
gulvmoppe med katten overbeviste den om at det skulle den så ikke. En han og
hun plejer at have det fint sammen, to hunner plejer også at gå, men to
hanner bliver noget rod har jeg ladet mig fortælle (vi har aldrig turde
prøve).

Fra : lh

Dato : 19-07-08 19:12

> [...]
> spørgsmål fra mig men vil gerne gøre det så godt så muligt for min lille
> missekat, han er en rigtig "mors dreng"!

Tænk dig godt om inden du giver din kat friheden! Der er kommet meget mere
fokus på at "vi" skal holde vores dyr - og også katte - på egen grund. Så
har du naboer tæt på eller du kommer til at bo ved trafikerede veje, ja så
er det den største fare. Tro mig, det er ikke spor morsomt at skulle samle
sin nedkørte kat op. Og det er et mareridt ikke at vide hvor ens kat er -
den dag den forsvinder f.eks fordi en nabo har "fjernet katten fra sin
grund".
Da din kat aldrig har prøvet friheden ville det bedste være at bygge en
løbegård til den. Det kan gøres pænt uden at skæmme huset.

lh

Fra : Maria Nygaard

Dato : 19-07-08 19:51

> [...]
>
> lh
>
> Tak for jeres svar! Jeg havde ikke lige tænkt på det med at det
selvfølgelig ikke er alle der vil ha fremmede katte på deres grund. Og hvis
de/den bliver kørt ned......nej det kan jeg ikke holde ud at tænke på!!!!!Så
løbegård/hegn bliver det. Og mht selskab så burde der ikke være det store
problem hvis jeg køber en killing.

Fra : vvv

Dato : 19-07-08 23:07

> [...]
> spørgsmål fra mig men vil gerne gøre det så godt så muligt for min lille
> missekat, han er en rigtig "mors dreng"!

Vi har med stor sucess gjort vores to lejlighedskatte til udekatte da vi
købte hus.
De var også vokset op i lejlighed og havde aldrig været ude. Det er en
nydelse at se dem løbe omkring, og hvor meget bedre de her det nu, før sov
de bare tiden væk. Der er selvfølgelig nogen risici som andre skriver, men
med mindre du køber hus klods op ad en befærdet vej, er jeg sikker på at
deres forbedrede livskvalitet opvejer de risici til fulde.
Løbegård kunne jeg ikke drømme om at have, men der er folk der har dem der
siger det fungerer godt, dog har katten så stadig ikke sin frihed.

Det største problem ved at sætte sine katte fri, er at man kommer til at
love sig selv aldrig at have indekatte igen, for mig vil det for altid være
fri kat - eller ingen kat.

vv

Fra : lh

Dato : 20-07-08 05:11

"vvv" <?@?> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det største problem ved at sætte sine katte fri, er at man kommer til at
> love sig selv aldrig at have indekatte igen, for mig vil det for altid

Jeg er til et punkt enig med dig - men det kommer an på hvor man bor, syntes
jeg. Jeg har et familiemedlem der har/havde to katte i et villakvarter. De
forsvandt pludselig som sunket i jorden. Først den ene og så den anden. Hvad
der er sket dem, ja det kan man jo bare gætte på. Jeg selv har boet i byen
for mange år siden med fritløbende katte (3 stk). En blev kørt ned, en kom
hjem med 13 hagl i sig (levede i mange år efter!) en har været lukket inde
et eller andet sted i over en uge og naboer der klagede over at kattene
kradsede i urtehaverne!! Så flyttede vi på landet fordi vi gerne ville have
dyr. Der fik kattene også lov at løbe frit. De blev kørt ned en efter en,
men det værste var at mange gennem tiden forsvandt (vi snakker om en periode
over 1015 år) uden vi nogensinde fandt dem. Der var jægere tæt på, så de kan
være blevet skudt, de blev taget af en nabohund, en ræv eller hvad ved
jeg.......... Så det med at de ikke bliver kørt ned på landet er afhængig af
hvor man bosætter sig.
Nu bor jeg i en landsby langt væk fra alting og trafikerede veje. Så jeg har
både inde og udekatte. Og jeg har en løbegård fordi jeg har ægte katte som
ikke kommer længere end til den. Ikke fordi deres liv er mere værd end de
andres. men dels har de en pels som ikke egner sig til en fri tilværelse og
dels ja så ser folk penge i alt snart og jeg ved fra andre at de kan blive
stjålet.
Men alle her har katte, fritgående katte, derfor er det muligt at have katte
ude uden problemer. Ingen her har fine haver og der er aldrig vrøvl over en
løs kat. Kattene som er ude har det som blommen i et æg. De skal ud og gå
langt for at risikoen for at blive kørt ned er til stede.
Så om man vil og kan have en ude/indekat, syntes jeg man skal gøre op med
sig selv. Og så syntes jeg også det kommer an på hvor man bor. Har katten
aldrig prøvet den frie tilværelse så savner de den jo ikke. Omvendt syntes
jeg det er synd at spærre en kat inde som i mange år har haft friheden.

lh

Fra : Søren LH

Dato : 20-07-08 05:53

"vvv" <?@?> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det største problem ved at sætte sine katte fri, er at man kommer til at
> love sig selv aldrig at have indekatte igen, for mig vil det for altid

Hej,

Jeg bor i et helt almindeligt villakvarter, og her ser man masser af
forskellige fritlevende katte herunder også racekatte (ligner det). Jeg har
aldrig hørt nogen udtrykke beklagelse over kattene. Jeg synes kattene er et
muntert indslag i gadebilledet, og jeg tror de fleste synes det samme. Der
er endda folk i kvarteret der har omtalt at vi har nogle dejlige katte, og
at det var hyggeligt at give dem en godbid ved havebordet. På de fleste veje
her kører folk ganske langsomt, men på en enkelt vej er der 60 km/t. Jeg
mener mange katte lærer sig at passe på trafikken. Mine egne katte har
overlevet forholdene i tre år nu. Jeg har i de fire år jeg har boet her ikke
set en ihjelkørt kat i området.

Personlig synes jeg da også en rigtig kat er en fri kat. Hyggen ved at gå en
tur i kvarteret med sin hund, og så lige se et glimt af sin egen kat, er
også stor . Eller man vågner en tidlig morgen, så hører man lige
klap-klap, det kattelemmen der går - en kat kommer hjem efter at have været
ude at gøre kvarteret usikkert om natten. Og siler det ned udenfor, så er
katten silende våd . Er det klingende frost, er pelsen helt kold (og
katten varm inden i). Alt det hører for mig med til at have kat.

Mvh
Søren

Fra : lh

Dato : 20-07-08 06:43

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så er katten silende våd . Er det klingende frost, er pelsen helt kold
> (og katten varm inden i). Alt det hører for mig med til at have kat.

Jeg kan ikke være mere enig med dig. Jeg er også tilhænger af en fri kat,
hvis forholdene er til det og nyder netop det med frie katte som du
beskriver oplevelserne! En kat der kommer hjem med en mus, er jo noget af
det stolteste man kan se! Men vi må også erkende at er der bare en eller to
det kvarter man bor, som ikke kan fordrage katte eller ikke vil have dem i
deres haver, så er der problemer. Det er i hvert fald grobund for
nabostridigheder, som så i værste tilfælde kommer til at gå ud over kattene.
Personligt ved jeg at der er personer "derude" der ikke går af vejen for at
aflive en kat på den ene eller anden måde, hvis de finder sig generet af den
og ikke kan lide katte. Nogle ser stadig katten som et skadedyr, desværre.
Min erfaring siger mig også at katte netop lære mere at passe på trafikken i
byen (dog sker det alligevel for tit at de bliver kørt over), men på landet
hvor der er langt mellem bilerne, der overrumples katte nemmer af en bil og
skal så altid skynde sig hjem og løber dermed nemmer ud foran en pludselig
opdukket bil. Katte på landet sidder tit ved vejgrøfterne og lytter efter
mus!

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-08 10:11

Hej lh og Søren.

Mange tak for et par virkeligt gode indlæg. Jeg kunne ikke have
udtrykt mig bedre end I gjorde.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Søren LH

Dato : 20-07-08 10:33

"lh" <com@comhere.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ene eller anden måde, hvis de finder sig generet af den og ikke kan lide
> katte. Nogle ser stadig katten som et skadedyr, desværre.

Jeg har dog til dato i mit over 50-årige liv ikke mødt en sådan person, hvad
jeg ved af.

> [...]
> en bil og skal så altid skynde sig hjem og løber dermed nemmer ud foran en
> pludselig opdukket bil. Katte på landet sidder tit ved vejgrøfterne og

Jeg tror det er et spørgsmål om udsyn ved den pågældende vej. Hvis en kat
ser en bil nærme sig, ved den godt hvordan den skal forholde sig. Men hvis
man har et hjørne uden udsyn ud til en vej, kan katten komme farende uden at
kunne se bilen.

På vejene heromkring ser jeg tit katte sidde i vejsiden og holde udkig efter
mus, og de har holdt til samme sted i mange år, uden at blive kørt over. Min
mor har derimod mistet to katte som er blevet kørt over, men hun har også
netop en uoverskuelig udkørsel lige ud til en landevej.

Mvh
Søren

Fra : Bjarne

Dato : 20-07-08 11:10

Søren LH skrev:

> [...]
> over. Min mor har derimod mistet to katte som er blevet kørt over, men
> hun har også netop en uoverskuelig udkørsel lige ud til en landevej.

Det svarer 100 % til mine iagttagelser. I de ca. 15 år, hvor vi havde
udekatte, mens vi boede ved helt lige villaveje, skete der aldrig noget.
Fie døde af alder som 17-årig.
Det er svært at finde en mindre trafikeret vej end den vi bor ved nu,
men alligevel er tre vidunderlige små katte blevet ofre for de ækle
biler. (Hvilket er årsagen til, at vi nu har indekatte).
Problemet er, at vi bor ved en vejforgrening med et skarpt sving, omend
ret få biler.

Det er vigtigt, at vi lærer af hinandens erfaringer om, hvornår det i
virkeligheden er farligst for kattene at komme ud.

For i sidste ende er livet livsfarligt og man må afveje det gode i at
komme ud at lege med risikoen så reelt som muligt.

Lidt ligesom når man vælger at køre meget i bil, selvom man egentlig
burde vide, at et par mennesker dør af det hver eneste dag.

vh

Bjarne

Fra : lh

Dato : 20-07-08 11:17

> Jeg har dog til dato i mit over 50-årige liv ikke mødt en sådan person,
> hvad jeg ved af.

Det har jeg desværre! Jeg har endda familiemedlemmer der ser en kat i haven
og på bilen som "noget lort, der burde skydes!" Jeg har haft naboer før i
mit liv, der ikke gik af vejen for at aflive en uønsket kat på grunden. Så
jo de findes - men mange går "stille med dørene" hvis de får indfanget og
aflivet en kat. Enkelte "syge" er så katteforhadte at de lige frem er stolte
hvis Fido har nedlagt en kat.

lh

Fra : Steen Hansen

Dato : 20-07-08 12:45

On Sun, 20 Jul 2008 12:17:06 +0200, "lh" <com@comhere.dk> wrote:

> [...]
>aflivet en kat. Enkelte "syge" er så katteforhadte at de lige frem er stolte

Og det er en indstilling du som katteejer efterhånden vil opleve mere
og mere, sålænge mange katteejer mener at hensynet til deres kat vejer
tungere end hensynet til deres naboer, som ønsker at være fri for
andres husdyr.

Du vil helt sikkert nu begynde at opleve flere og flere af dine naboer
ikke længere vil acceptere at andres husdyr bruger deres have.

Der var engang hvor ryger måtte ryge alle steder og hvor ikke rygere
måtte acceptere dette, men efterhånden som det blev mere accepteret at
melde fra blev livet for rygere mere og mere besværligt, dette er
stille og roligt ved at ske for katteejere også, men hvis katteejer
allerede nu indstiller sig på at tage hensyn til deres omgivelser kan
de stadigvæk undgå at blive udsat for dem samme forfølgelse som rygere
idag er udsat for.

Mvh
Steen

Fra : Bjarne

Dato : 20-07-08 13:05

Steen Hansen skrev:

> [...]
> allerede nu indstiller sig på at tage hensyn til deres omgivelser kan
> de stadigvæk undgå at blive udsat for dem samme forfølgelse som rygere

Der er en næsten grænseløs stor forskel på manglende accept af rygning
og trusler om at dræbe andre menneskers kæledyr, fordi man føler sig
irriteret af dem.

Ingen af os her ville nogensinde drømme om at dræbe folk, fordi de ryger
og endda kan true vores helbred, men Steen er så afsporet, at han i
ramme alvor overvejer og endda truer med at dræbe katte for at få sin vilje.

Det var ellers befriende, at Steen holdt weekend indtil nu.

Bjarne

Fra : lh

Dato : 20-07-08 13:21

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> alvor overvejer og endda truer med at dræbe katte for at få sin vilje.
>
> Det var ellers befriende, at Steen holdt weekend indtil nu.

Kære Bjarne.Du kan jo bare ignorere ham og lade være med at svare, Det er
ikke til at holde ud at I igen skal ødelægge et indlæg med personlige
angreb.
Jeg kender ikke Steen, og selvom det kan være irriterende at det er det
samme hver gang, så har han jo ret et langt stykke hen ad vejen. Han rammer
vel "ømme punkter" hos nogle katteejere. Forestiller man sig Steen og Bjarne
som naboer, ja så er her en oplagt nabostrid - med de stakkels katte som
gidslerne. Men Steen har helt ret, der kommer altså mere og mere fokus på at
vi skal holde kattene på egen matrikel og folk bliver mere og mere bevidst
om hvad man kan gøre ved det hvis en katteejer ikke gør noget ved det hvis
der er klager. Især i byerne kan det skabe mange problemer. Problemet er
ikke kattene, men de forskellige holdninger der er blandt kattefolk til om
kattene skal have det frie liv. Hvis jeg en dag bliver nødt til at vende
snuden tilbage til byen, så får mine katte afgjort ikke friheden. Det ville
jeg slet ikke turde med den viden og de oplevelser jeg har omkring dette i
dag.

lh

Fra : Bjarne

Dato : 20-07-08 15:35

lh skrev:

> [...]
> jeg slet ikke turde med den viden og de oplevelser jeg har omkring dette i

Jeg synes tværimod ikke at Steen har ret i eller en pointe om noget som
helst, når hans svar er, at han går ind for og er parat til at
praktisere at dræbe andre folks katte. Jeg diskuterer heller ikke
børneopdragelse med en pædofil, uanset hvor fornuftige vedkommendes
synspunkter ellers måtte være. Steen er konfliktsøgende og aggressiv og
ifølge eget udsagn potentiel kattemorder. Dette sammen med den sygelige
selvhøjtidelig hævdelse af "privat ejendom" giver en uskøn
liguster-fascisme.

Man skal naturligvis tage den slags syge mennesker alvorligt, for en kat
er et ret forsvarsløst lille dyr i forhold til undskabsfulde og
voldelige mennesker.

Hvis du og jeg holder katte inde af hensyn til folk som Steen er det som
at give efter for terrorister. Men det kan da godt være, der ikke er
andet at gøre.

Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-07-08 15:59

> [...]
>
> Hvis du og jeg holder katte inde af hensyn til folk som Steen er
> det som at give efter for terrorister. Men det kan da godt være,

Hej Bjarne.

Jeg ser det på den måde, at alle skal have lov til at fremkomme med
deres synspunkter i gruppen. At du kalder Steen for et sygt
menneske, er skudt langt over målet, og så er det jo dig der
balancer på kanten af aggressivitet.

Vi kender snart allesammen Steens synspunkter, og det kan da godt
være at han på et tidspunkt har "truet" med repressalier mod
indtrængende katte på hans grund, men du undlader heller ikke at
nævne det i alle dine indlæg. Jeg er sikker på, at han aldrig ville
føre det ud i livet, han er trods alt glad for dyr, og jeg tror helt
ærligt ikke at han vil gøre et dyr fortræd.

Hvorfor kan du ikke bare (som lh også foreslår) ignorere indlæg fra
ham, og undgå de alenlange tråde med ubehageligheder. Det virker
lidt pinligt synes jeg. Jeg, og mange andre af gruppens medlemmer,
respekterer at Steen ikke vil have katte i hans have. Det er der jo
også mange andre der ikke vil, uden at de bliver kaldt "syge" af den
grund, og det er nu engang sikrest for alle og især kattene, at man
tager det fornødne hensyn til sine medmennesker, både m.h.t. rygning
og kattehold.

P.S. jeg synes forøvrigt også, at Steen altid holder sine indlæg i
en sober tone, uden at blive personlig. Det burde alle gøre.

Fra : Bjarne

Dato : 20-07-08 17:13

Tove Krieger skrev:

> P.S. jeg synes forøvrigt også, at Steen altid holder sine indlæg i en
> sober tone, uden at blive personlig. Det burde alle gøre.

Hej Tove.

Det har du da så ganske ret i. Men jeg synes, der er stor forskel på at
svine folk til og ærligt og direkte give udtryk for fordømmelse. Jeg
angriber ikke Steen som person, men hans holdninger, som jeg foragter og
væmmes ved.

Det er rigtigt, at Steen her i gruppen i sit sprogbrug og sine
tiltaleformer overholder almindelige normer for høflighed.

Spørgsmålet er, om det altid er nok at pakke sine grovheder ind i
høflige og pæne vendinger.
Jeg har også mødt mennesker, der i en pæn og høflig tone plæderer for
udryddelse af jøder eller for at man burde indespærre dem, der har en
anden politisk holdning. Skal vi da respektere deres holdninger?
Pædofile kan også være elskværdige og kultiverede og høflige. Men det er
lige som ikke nok at de er høflige.
Man kan også true andre mennesker med grov vold i et venligt og
overdrevent høfligt tonefald. Osv. Og det er jo præcis hvad Steen gør.
Ganske vist ikke med vold mod mennesker, men dræbende vold imod
naboernes små katte. Et lille menneske som demonstrerer dræbende magt
over for små fredsommelige venner af menneskene.

Jamen hvis vi dog blot kunne lade være med at true hinanden, så kunne
det være, vi kunne tale sammen om problemerne?

Bjarne

Fra : Søren LH

Dato : 20-07-08 20:22

"Steen Hansen" <test@test.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Du vil helt sikkert nu begynde at opleve flere og flere af dine naboer
> ikke længere vil acceptere at andres husdyr bruger deres have.

Nu har katte i 15.000 år færdets frit, så kan man undre sig over hvorfor vi
pludselig i 2008 er blevet så sippenippede at vi ikke længere kan have at en
kat passerer i haven.

Og man kan yderligere undre sig over at netop katteelskere i denne gruppe
forfægter samme holdning med stor ihærdighed. Men dem om det .

> Der var engang hvor ryger måtte ryge alle steder og hvor ikke rygere
> måtte acceptere dette, men efterhånden som det blev mere accepteret at
> melde fra blev livet for rygere mere og mere besværligt, dette er

En noget dårlig sammenligning.

> [...]
> allerede nu indstiller sig på at tage hensyn til deres omgivelser kan
> de stadigvæk undgå at blive udsat for dem samme forfølgelse som rygere

Som sagt har jeg ikke i hele mit liv hørt antydning af den slags andre
steder end i denne "katteelskergruppe"

Mvh
Søren

Fra : lh

Dato : 21-07-08 05:15

> [...]
>
> En noget dårlig sammenligning.

> Som sagt har jeg ikke i hele mit liv hørt antydning af den slags andre

Jeg er også lidt ked af at f.eks Steen Hansen , som mig bekendt ikke selv
har kat og ikke er ret glad for katte, holder til det sted som herinde. Han
har lov til at have sine meninger, og det er også acceptabelt at ikke kunne
lide katte, men derfor behøver de ikke at skal udsættes for den ene eller
anden forbrydelse - og det sker desværre.
Steen Hansen kommer kun på banen hver gang nogen stiller spørgsmål om
udekatte. Og det lukker hurtigt en tråd.
Hans budskab er trængt ind.
Jeg er ret sikker på mange trækker sig væk herfra gruppen fordi det
hyggelige og rare er væk her.
Jeg giver også Søren ret i, at hvorfor filen er vi danskere snart blevet så
vi ikke tåler noget som helst. Så snart der er et eller andet der ikke er
"lovligt" så er mange på banen. Vi er blevet en flok selvglade egoister der
kun tænker i materielle gode, og på os selv først og fremmest - og her er
kæledyr desværre også havnet under.
Denne gruppe burde, efter min mening, være til at stille de spørgsmål man
som katteejer, eller kommende katteejer har brug for. At komme af med sin
sorg og glæde og vrede og alt det andet gode og "onde" der er ved at være
katteejer. Ikke til at der sidder mennesker og hurtigt lukker en tråd, med
deres løftede pegefinger.
Folk har selvfølgelig lov til at være her selvom de ikke har kat. Men jeg
kunne da godt lide at vide hvad Steen Hansen har ud af at være herinde, når
han ikke selv har kat - eller bryder sig særlig meget om dem som alle os
der har dem som pussenusse kæledyr?

lh

Fra : Steen Hansen

Dato : 21-07-08 06:35

On Mon, 21 Jul 2008 06:15:12 +0200, "lh" <com@comhere.dk> wrote:

> [...]
>han ikke selv har kat - eller bryder sig særlig meget om dem som alle os

Som jeg tidligere har forklaret er jeg her primært for at fortælle
katteejere, at selvom de syntes deres dyr er det skønneste i verden så
er der en del folk som gerne vil være fri for andres husdyr, og at vi
har en lov der siger at man også har krav på dette. Desværre er der en
del katteejer som ikke kender denne lov eller som helt bevidst
ignorere denne lov. Og så længe der findes katteejere der ikke har
fattet dette budskab vil i høre fra mig.

At jeg så samtidig syntes at man er en uansvarlig katteejer når man
lader sine dyr rende frit rundt, når man nu ved at 10% af alle katte
dræbes i trafikken årligt.

Når selv dette ikke kan få "katteelsker" til at holde deres dyr på
eget, så er man iflg. min overbevisning ikke egnet til at holde
husdyr.

Steen

Fra : Allan F

Dato : 21-07-08 13:19

"Steen Hansen" <test@test.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ignorere denne lov. Og så længe der findes katteejere der ikke har
> fattet dette budskab vil i høre fra mig.

Heldigvis kan man markere et af hans indlæg, venstreklikke på "meddelelse"
imenuen på Outlook Express, og vælge "Bloker Afsender". Så ser man kun hvad
han skriver, hvis der er en, der citerer ham.

Og hvis man ikke har større problemer end, at der går fremmede katte i ens
have, så burde man virkelig komme ud i den rigtige verden, for der er langt
større problemer, som bør løses.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 21-07-08 20:15

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Heldigvis kan man markere et af hans indlæg, venstreklikke på "meddelelse"
> imenuen på Outlook Express, og vælge "Bloker Afsender". Så ser man kun
> hvad han skriver, hvis der er en, der citerer ham.

Det har jeg gjort forlængst, altså blokeret Steens indlæg, men desværre
citerer de folk, der svarer ham, næsten altid fra hans indlæg.

mvh Anelise

Fra : vvv

Dato : 21-07-08 17:45

> [...]

> er der en del folk som gerne vil være fri for andres husdyr, og at vi
> har en lov der siger at man også har krav på dette.

Det er i sig selv en ret bizar ide. Skulle jeg gå ind i hundegruppen og
udtale mig vidt og bredt om hundeloret og hunde der gør, samt til vær en tid
være hellig og påberåbe mig forældede love?

>Desværre er der en
> del katteejer som ikke kender denne lov eller som helt bevidst
> ignorere denne lov. Og så længe der findes katteejere der ikke har
> fattet dette budskab vil i høre fra mig.
Du kæmper vist mod vindmøller, jag og andre kunne ikke drømme om at holde
indekatte eller katte i løbegård.

> At jeg så samtidig syntes at man er en uansvarlig katteejer når man
> lader sine dyr rende frit rundt, når man nu ved at 10% af alle katte
> dræbes i trafikken årligt.
Og vi ved stadig ikke hvor mange af dem der er tamkatte, det er bare en
påstand du slynger ud.

> Når selv dette ikke kan få "katteelsker" til at holde deres dyr på
> eget, så er man iflg. min overbevisning ikke egnet til at holde
> husdyr.
Nej, men du er også en usædvanligt selvretfærdig satan, og din overbevisning
er det heldigvis de færreste der gider lytte til.

Katten hører til i Danmark, ude som inde, den har været her så længe at man
må sige den bor her ( http://www.bluewhite.dk/Tips/historie.shtml ), og
katte gør mere gavn end skade både på landet og i villahaver.

De er så venlige at fjerne mus og rotter, og holder fugleracerne stærke ved
at fjerne de svageste individer før de når at parre sig.

vv

Fra : Steen Hansen

Dato : 22-07-08 21:58

On Mon, 21 Jul 2008 18:45:10 +0200, "vvv" <?@?> wrote:

> [...]
>
>De er så venlige at fjerne mus og rotter, og holder fugleracerne stærke ved
>at fjerne de svageste individer før de når at parre sig.

Det fremgår jo også ret tydeligt af din historie at katte ikke er
naturligt forekomne i danmark på grund af den danske vinter. Og de
iøvrigt har sin oprindelse langt fra danmark.

Men du har måske kun læst det der falder sammen med din mening ?

Steen

Fra : vvv

Dato : 22-07-08 22:36

> [...]
> iøvrigt har sin oprindelse langt fra danmark.
>
> Men du har måske kun læst det der falder sammen med din mening ?

Jeg kan læse hvor der har været mennesker, har der været katte, de sidste
mange tusinde år. Så katten er altså ikke længere fremmet i Danmark. ikke
mere end mennesket i hvert fald.

I øvrigt bruger man masser af energi på at udrydde dyr der er hjemmehørende
i Danmark oprindeligt (vildsvin og snart ulve).

Find dig i at der findes dyr.

vv

Fra : Steen Hansen

Dato : 23-07-08 06:30

On Tue, 22 Jul 2008 23:36:12 +0200, "vvv" <?@?> wrote:

>Jeg kan læse hvor der har været mennesker, har der været katte, de sidste
>mange tusinde år. Så katten er altså ikke længere fremmet i Danmark. ikke
>mere end mennesket i hvert fald.

Men mennsket, i modsætning til katten, kan overleve ved egen hjæp i
den danske vinter.

>I øvrigt bruger man masser af energi på at udrydde dyr der er hjemmehørende
>i Danmark oprindeligt (vildsvin og snart ulve).
>
>Find dig i at der findes dyr.
>
>vv

Jeg har ikke det fjerneste mod dyr hverken dem der lever frit i
naturen eller dem der lever i fangenskab.

Vilde dyr der lever frit, opsøger ikke mennesket og hvis jeg vil se
sådanne skal jeg selv opsøge dem.

Tamdyr derimod opsøger mennesker, også mennsker der vil være fri for
dem. Så hvis du vil holde kat er det helt ok, men det er ikke
ensbetydende med at jeg også gerne vil have kat, derfor skal du holde
din kat på eget.

Steen

Fra : Søren LH

Dato : 23-07-08 20:16

> [...]
> dem. Så hvis du vil holde kat er det helt ok, men det er ikke
> ensbetydende med at jeg også gerne vil have kat, derfor skal du holde

Dyreetisk råd har defineret at katten har en hel speciel status om værende
et dyr der lever frit men alligevel er afhængigt af mennesker. Denne status
har den haft i umindelige tider, og det mener dyreetisk råd at det er
naturligt for katten og den skal bevare denne status.

Og en kat kan sagtens klare sig udendørs gennem en vinter.

Mvh
Søren

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 23-07-08 20:38

> Og en kat kan sagtens klare sig udendørs gennem en vinter.
>
> Mvh
> Søren

hej Søren

ja, hvis den er velfodret og har mulighed for at gå i læ for sne og kulde.

mvh Anelise

Fra : Kate

Dato : 22-07-08 21:04

"lh" <com@comhere.dk> wrote in

> Steen Hansen kommer kun på banen hver gang nogen stiller spørgsmål
> om udekatte.

Men det pudsige er at den eneste som ikke forfalder til grimt sprog
rent faktisk er Steen selv.

> Og det lukker hurtigt en tråd.

Næ, det er alle de indlæg der fortæller Steen at han er en idiot fordi
han tillader sig at have en holdning som ikke passer ind i
katteelskeres kram.

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : vvv

Dato : 22-07-08 21:30

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse

> Men det pudsige er at den eneste som ikke forfalder til grimt sprog
> rent faktisk er Steen selv.

Det opvejer han til gengæld så rigeligt med grimme holdninger.

vv

Fra : Bjarne

Dato : 23-07-08 06:49

Kate skrev:
> "lh" <com@comhere.dk> wrote in

> Men det pudsige er at den eneste som ikke forfalder til grimt sprog
> rent faktisk er Steen selv.

Dvs. at man kan behage dig ved at sige hvad som helst, bare sproget ikke
er "grimt"?
Jeg gør høfligst opmærksom på, at din hund risikerer at dø af
blyforgiftning, fordi den forstyrrer min bedstemors middagssøvn ved ikke
at holde sin gøen inde på den rigtige side af hækken, så jeg desværre
ser mig nødsaget til at give den et skud hagl? Ville det være OK?

> Næ, det er alle de indlæg der fortæller Steen at han er en idiot fordi
> han tillader sig at have en holdning som ikke passer ind i
> katteelskeres kram.

Der er ingen som siger at Steen er idiot.
Der er nogle som tager meget stærkt afstand fra de holdninger, han står
for. Han truer efter eget udsagn sine naboer med at dræbe deres katte,
hvis de kommer udenfor.

Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 23-07-08 15:12

On Wed, 23 Jul 2008 07:48:59 +0200, Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>Der er nogle som tager meget stærkt afstand fra de holdninger, han står
>for. Han truer efter eget udsagn sine naboer med at dræbe deres katte,

Jeg gider ikke længere svare på dine indlæg, men når du ligefrem
fremkommer med en direkte løgn bliver jeg nødt til at korrigere dig.

Jeg vil dræbe en kat når den udgør en fare for mig og mine, men først
efter at have bedt katteejren om selv at løse problemet, og ikke bare
fordi den render frit rundt.

SÅ TAG DOG FOR H...... AT FOR FREMTIDEN IKKE AT CITERE MIG FOR NOGET
JEG IKKE HAR SKREVET ELLER GIVET UDTRYK FOR.

Det fremmer i allerhøjeste grad diskussionen når man citere korrekt og
ikke bare det man tror man har læst og så hjælper det helt klart også
hvis man selv kan huske hvad man har skrevet tidliger.

EOD

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 23-07-08 17:51

Steen Hansen skrev:

> [...]
> ikke bare det man tror man har læst og så hjælper det helt klart også
> hvis man selv kan huske hvad man har skrevet tidliger.

Jeg har ikke citeret dig forkert og svarer kun, fordi du henvender dig
til mig.
Du har ifølge eget udsagn truet med at dræbe din nabos kat, hvis den
kommer udenfor og tillader sig at betræde dit hellige territorium.
Det er hvad der tæller og når det er din holdning er hvad du ellers
siger fuldstændigt lige meget.
At diskutere katte og naboskab med dig er som at diskutere
børneopdragelse med en pædofil.
Kan du ikke holde op med at plage denne nyhedsgruppe, please.

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 12:30

> Det største problem ved at sætte sine katte fri, er at man kommer til
> at love sig selv aldrig at have indekatte igen, for mig vil det for
> altid være fri kat - eller ingen kat.

Jeg vil sige, jeg har det lige modsat.
Jeg har haft udekat, men han er blevet indekat med løbegård, da jeg ikke
længere kunne have at han rendte fri, men alle de risici det indebærer.

Buster trives tilsyneladende fint med sin løbegård, men sætter pris på en
tur ud i sele en gang i mellem.

Jeg har det meget ambivalent med at lade sine katte løbe helt fri, dels
fordi man jo skal holde dyr på sit eget, men også de risici der er forbundet
med at lade sine dyr gå frit.
Jeg synes derfor at en løbegård eller indhegnet have altid er at foretrække,
når nu man har muligheden for det.

Louise

Fra : Noon

Dato : 20-07-08 20:37

Nu er jeg lige flyttet fra et beboelsesområde, hvor der var et rend af
udekatte og hunde i snor overalt og det indebar desværre også deres
efterladenskaber. Det gik også ud over vores have og afgrøder, og så
stank det noget så forfærdeligt, når vi sad i haven! Det skal man lige
tænke over, når man vælger at have en udekat.
En anden kedelig ting var, at der overhovedet ingen fugleliv var i vores
have. Vi havde et fuglehus, hvor der kom unger, men de levede desværre
ikke lang tid pga udekattene, der var på rov. Og vi forsøgte så ihærdigt
vi kunne at holde kattene væk fra fuglehuset, men de fik det splittet ad
flere gange, efter der var blevet lagt æg.

Nu er vi så flyttet til en anden by, hvor der kun er en doven udekat i
området, og der er et fantastisk fugleliv. De kvidrer og hopper rundt i
gårdhaven og hygger sig. Det er virkelig en dejlig oplevelse at kigge på
de mange fugle, der kan være i fred for jagende katte.

Det er en vigtig ting at tænke på, når man vælger at have udekat - de
æder så mange smådyr i naturen.

Jeg har selv to indekatte, der havde en kattegård, det sidste sted vi
boede. Men nu er de kun indenfor og de nyder at sidde og kigge på det
heftige fugleliv i haven.

Og jeg kan varmt anbefale at bygge en kattegård. Vi lavede vores i
forbindelse med havedøren og så med en dør i, så vi kunne gå videre ud i
haven fra kattegården. Det fungerede rigtig godt og kattene nød at bruge
den.

Noon
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : lh

Dato : 21-07-08 05:24

"Noon" <hoeranderKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbindelse med havedøren og så med en dør i, så vi kunne gå videre ud i
> haven fra kattegården. Det fungerede rigtig godt og kattene nød at bruge

Hertil må jeg altså sige at her er rigtig mange katte i det område jeg bor
i, men her er altså alligevel et rigt fugleliv. Også af de sjældne slags.
Jeg har to foderpladser i haven og 5-6 fuglekasser. Der ruges masser af
fugleunger ud her. Det er meget sjældent jeg ser kattene komme med en fugl.
Mine katte er velfodrede, så de jager heller ikke for sult. Men vi er jo
glade for de mus de tager, som der også er rigeligt af her!

lh

Fra : Bjarne

Dato : 21-07-08 08:28

lh skrev:

> [...]
> Mine katte er velfodrede, så de jager heller ikke for sult. Men vi er jo
> glade for de mus de tager, som der også er rigeligt af her!

Det samme her.
Der er et vidunderligt fugleliv af alle mulige slags fugle.
Samtidig med at der er masser af katte.
Jeg tror, at fuglelivet har noget at gøre med, om man bor i en by,
hvilke naturområder der er osv.

Men hvor mange tænker på, hvor mange mus og rotter der ville være uden
katte?

Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-08 12:39

> [...]
> Samtidig med at der er masser af katte.
> Jeg tror, at fuglelivet har noget at gøre med, om man bor i en by,

Vi har også masser af dejlige fugle her på landet hvor vi bor. Der
er også mange katte, så jeg tror kun at det er begrænsede områder
der har problemer.

> Men hvor mange tænker på, hvor mange mus og rotter der ville være
> uden katte?

Uha, tal ikke om det. Som jeg også tidligere har skrevet, hvad
skulle vi dog gøre uden kattene ? Så druknede vi da i skadedyr. Det
er der nemlig ikke mange der rigtig har tænkt over førend det måske
er for sent. Jeg håber at det aldrig vil ske. Det er synd at kattene
i den grad bliver lagt for had af mange mennesker, men når de så har
fjernets deres områdes katte, så vil jeg da håbe at de får en sand
invasion af rotter og mus. Det har de faktisk fortjent. Så ka' de
lære det ka' de.

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-08 12:51

Klip

> [...]
> katte, så vil jeg da håbe at de får en sand invasion af rotter og mus. Det
> har de faktisk fortjent. Så ka' de lære det ka' de.

Her i Hundested er der en del, ja så ikke vilde katte, for det er vel
havnens katte.
Men dem kan fiskerne, ja de få der er tilbage. godt lide.
Så det er vel deres katte der render frit og rydder op.

Nogle gange er de der fritløbende katte ikke skadedyr.

Mvh Allan

Fra : Noon

Dato : 21-07-08 18:24

> [...]

> hvilke naturområder der er osv.
>
> Men hvor mange tænker på, hvor mange mus og rotter der ville være uden

Der var rigtig flot natur i det område, vi boede i. Det var lidt ude på
landet og meget idyllisk med enge, en å, marker osv :)
Problemet er, når kattene jager fuglene for SJOV. De udrydder fuglene i
nabolaget uden grund, og det ser jeg som et kæmpe problem. Hvis de da
bare kunne nøjes med at tage mus og rotter, så ville det være
fantastisk. Men sådan hænger verden nu en gang ikke sammen. Desværre har
det intet at sige, om kattene er velfodrede og kommer fra et godt hjem.

Fra : lh

Dato : 21-07-08 19:09

"Noon" <hoeranderKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
newsGdnWBQ3feFWxnVRVnyuQA@giganews.com...

> [...]
> fantastisk. Men sådan hænger verden nu en gang ikke sammen. Desværre har
> det intet at sige, om kattene er velfodrede og kommer fra et godt hjem.

Jeg nægter at tro på at katte alene har været med til at udrydde
fuglene............ så har der dæleme været mange katte!!!!

lh

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-08 19:38

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg nægter at tro på at katte alene har været med til at udrydde
> fuglene............ så har der dæleme været mange katte!!!!

Jeg vil sige det på den måde, at det nok kun er i "gnierkvartererne"
de er forsvundet. Da vi købte vort hus af et gammelt ægtepar var der
ikke en fugl i haven, fordi de var så påholdende at de ikke fodrede
dem. Efter at vi flyttede ind og hængte mejsekugler ud og hængte
beholdere op med fuglefrø har vi haft et væld af fugle hvert år i de
20 år vi har boet her, så hvis der ikke kan blive til lidt foder til
vore små venner, så holder de sig væk. Det skal kattene godt nok
ikke også have skylden for.

Fra : Søren LH

Dato : 21-07-08 19:49

> [...]
>
> Jeg nægter at tro på at katte alene har været med til at udrydde
> fuglene............ så har der dæleme været mange katte!!!!

Nej, rovdyrene udrydder ikke fuglene. Tværtimod, de holder bestanden stærk,
for de tager de svageste individer, så de stærkeste overlever og deres gener
bevares i arten, medens de gener fra svage idivider forsvinder. Sådan er
princippet i naturen, det er almindelig skolelærdom.

Her i kvarteret er der masser af katte, og jeg har alligevel et herligt
fugleliv i min baghave (eller bedre: dyreliv, da der også ofter kommer egern
og pindsvin). Det skal selvfølgelig lige tilføjes at jeg har en hund, som
holder baghaven "kattefri" , men kvarterets fugle er altså ikke
udryddede.

Mvh
Søren

Fra : Kate

Dato : 22-07-08 21:13

Søren LH <slh@DELETEcity.dk> wrote in

> [...]
> stærkeste overlever og deres gener bevares i arten, medens de
> gener fra svage idivider forsvinder. Sådan er princippet i

Jeps, de fleste kattemennesker vil vide at en kat ikke kan fange en
frisk rask fugl. De tager fortrinsvis svagelige og unge uerfarne fugle,
så det er ikke det der skulle være grunden til at holde sine katte
hjemme.

Jeg har boet et sted hvor katte rent faktisk var en pestilens. Det var
ikke kattenes skyld, men alligevel var det dem man blev irriteret på.
Der var i det område alt for mange, ikke-passede katte. Det gav sig
udslag i slåskampe om natten og hvert forår når sne og frost forsvandt,
fandt gårdmændene adskillige døde katte rundt om i buskene. Det satte
tanker igang hos mig. Medtages skal det faktum at jeg selv har mistet
en kat til det højt besugne frie liv, han forsvandt sporløs til min
store sorg. En anden blev skambidt, formentligt af en artsfælle, men
han var virkeligt syg og det tog minimum et år for han at blive
nogenlunde sig selv efter den oplevelse.

Nu bor jeg på landet, alligevel har vi faktisk ret få katte, men mine
er i indhegnet have. Noget både jeg og kattene trives fint med.

Fra : Bjarne

Dato : 21-07-08 19:14

Noon skrev:

> [...]
> fantastisk. Men sådan hænger verden nu en gang ikke sammen. Desværre har
> det intet at sige, om kattene er velfodrede og kommer fra et godt hjem.

Kattene udrydder ikke fuglene.
Hvis der slet ikke er fugle, må de have andre årsager.
Katte tager somme tider en fugl, ligesom fugle tager andre og mindre dyr.
Hvis vi vil afskaffe det der med at dyr spiser hinanden, skal vi udrydde
hele verden.

Men som mennesker har vi faktisk en mulighed for at lade være med at
være grusomme mod dyr.
Det er meget få dyr, der kan true os eller er farlige for os. Mus,
rotter og få andre.
Tilfældigvis hjælper kattene os mod de dyr, som skader os.
Det er vel også baggrunden for det nedarvede naturlige venskab mellem
katte og mennesker.

Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-08 19:42

> [...]
> Tilfældigvis hjælper kattene os mod de dyr, som skader os.
> Det er vel også baggrunden for det nedarvede naturlige venskab

Og så er der jo lige den kendsgerning, at verdens farligste "rovdyr"
faktisk er........... mennesket.

Fra : Søren LH

Dato : 21-07-08 20:09

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i meddelelsen
> "Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og så er der jo lige den kendsgerning, at verdens farligste "rovdyr"
> faktisk er........... mennesket.

Lige præcis Tove , der er ingen arter der på nogen måde kommer op på
menneskets niveau hvad angår udryddelse af dyr og dyrearter.

Mvh
Søren

Fra : Kate

Dato : 22-07-08 21:14

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in

> Og så er der jo lige den kendsgerning, at verdens farligste "rovdyr"
> faktisk er........... mennesket.

Det kan vi ikke være uenige i, Tove