Erfaring med epilepsi hos katte ?
Fra : Nina

Dato : 17-07-08 13:01

Hej NG.

Jeg vil gerne høre, om der er nogle, der har erfaringer med katte, der
har epilepsi ?

Vores stakkels Bandit ser ud til at være ramt af det, og har nu været 2
gange hos dyrelægen på under 24 timer. Vi er selvfølgelig ulykkelige
over, at der er noget galt med hende, så kunne godt bruge nogle råd.

- Nina

Fra : Andreas Jensen

Dato : 17-07-08 19:52

"Nina" <balfkja@fks.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Jeg vil gerne høre, om der er nogle, der har erfaringer med katte, der har
> epilepsi ?

En af mine katte var kortvarigt i behandling for det, indtil det virkelige
problem blev fundet og håndteret.
Behandlingen bestod i 2 daglige piller - Diazepam (de er ret billige). Min
dyrlæge sagde at hvis pillerne kunne holde symptomerne væk, kunne katten få
mange gode år med sygdommen.

Andreas

Fra : Nina

Dato : 17-07-08 20:44

Tak for svaret

Hvad var "det rigtige" problem ? Vores diagnose er ikke 100% sikker, da
vi mangler svar på blodprøven i morgen. Så vi vil jo gerne have idéer
om, hvad vi ellers kan forvente.

- Nina

Fra : Andreas Jensen

Dato : 17-07-08 22:00

> Tak for svaret
>
> Hvad var "det rigtige" problem ? Vores diagnose er ikke 100% sikker, da vi
> mangler svar på blodprøven i morgen. Så vi vil jo gerne have idéer om,
> hvad vi ellers kan forvente.

Det rigtige problem var nogle polypper bag tromhinden i det ene øre, som
blev fjernet ved operation på landbohøjskolen. De gav hende ørebetændelse
igen og igen, og ørebetændelsen har så igen givet symptomer på epilepsi.
Hun blev meget urolig, øjnene kørte fra side til side, og hun kunne ikke gå.
Et egentligt anfald med kramper osv. så jeg aldrig.
Efter operationen blev hun normal igen og havde ikke brug for noget medicin.

Andreas

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-07-08 21:48

> [...]
> været 2 gange hos dyrelægen på under 24 timer. Vi er selvfølgelig
> ulykkelige over, at der er noget galt med hende, så kunne godt

Min datters dejlige 10 årige kastrerede hankat Sofie har
epilepsi. Han har haft det siden han for 6 år siden blev ramt af en
bil.

Han får ikke medicin. Det synes dyrlægen ikke er nødvendigt, da der
godt kan gå et pænt stykke tid imellem anfaldene, og da han kommer
ud om dagen (han har dog lært at blive i deres egen have), så synes
min datter at den medicin han kan få vil sløve ham, og så er han et
let offer for de andre katte i området, så hvis anfaldene bliver
hyppigere og han skal have medicin, så synes min datter at han
hellere må over regnbuebroen end blive "pelset" af de andre
udekatte.

Vi bor på landet i en lille udstykning et par hundrede meter fra
hinanden, så jeg skal passe ham når de tager til Sverige på ferie i
næste uge. Jeg er altid hunderæd for at der skal ske ham noget mens
de er væk. Det er heldigvis kun en uge, så kommer den ene af
sønnerne hjem og passer ham den næste uge, og så kan jeg ånde lettet
op igen.

Han bliver tilsyneladende ikke advaret før et anfald. Det kommer
bare og så "kramper" han ganske kort tid, og når han kommer til sig
selv igen er han meget træt. Han er en virkelig skøn lille fyr, så
jeg håber at det ikke bliver værre end det er nu.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Nina

Dato : 18-07-08 07:51

Tak for svaret.

Det ser desværre ud til, at vi ikke kan undvære medicin, da hun nu har
haft 6 anfald på små 2 dage. Der kommer svar fra blodprøven i dag, så
håber vi, at der sker noget.
Lige nu tager det selvfølgelig hårdt på katten, men bestemt også os. Jeg
har tjansen som kattepasser hele dagen, og det er stygt, når man intet
kan gøre, ikke har sovet ordentligt og øjnene efterhånden er ret
forgrædte. PUHA! Krydser fingre for hurtig bedring!

- Nina

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-07-08 11:48

> [...]
> når man intet kan gøre, ikke har sovet ordentligt og øjnene
> efterhånden er ret forgrædte. PUHA! Krydser fingre for hurtig

Hej Nina.

Det gør mig virkelig ondt for jer og den lille Bandit. 6 anfald på 2
dage lyder voldsomt, så der er jo ingen tvivl om at der skal
medicinering til. Jeg håber at blodprøven kan vise at medicin kan
hjælpe den lille mis.

Vi krydser også både poter og fingre for, at det må gå den rigtige
vej. Epilepsi kan i de fleste tilfælde holdes nede med medicin, det
kan man jo se at det kan på mennesker med med den sygdom, så
fremtidsudsigterne skal forhåbentlig nok tegne lysere for jer.

--
Venlig hilsen Tove og Mini
Beware of people who dislike cats

Fra : Nina

Dato : 19-07-08 09:51

Blodprøven viste ingenting, men epilepsi er også noget man
diagnosticerer ved at udelukke alt andet.
Hun er trappet op på 3 piller dagligt, men vi har dog fundet en metode
til at hun gladeligt spiser dem (pillen gemmes i et lille stykke
"katte-stick). Kommer der ikke en bedring weekenden over, så ryger hun
på dyrehospitalet, så de kan finde den rette medicinering. Status er
foreløbigt 9 anfald. Men vi holder humøret højt, selvom alle trænger
gevaldigt til at sove!

- Nina

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 19-07-08 11:38

> [...]
> dyrehospitalet, så de kan finde den rette medicinering. Status er
> foreløbigt 9 anfald. Men vi holder humøret højt, selvom alle trænger

hej Nina

Jeg ønsker jer held og lykke med behandlingen.
Heldigvis ser det ud til (iflg. den artikel du linkede til i din anden
tråd), at når man først har fundet den rette medicindosis, behøver epilepsi
ikke at have betydning for kattens livslængde eller livskvalitet.

Venlig hilsen
Anelise

(PS:
Nina, det er lettest, hvis du skriver nedenunder det indlæg, du besvarer,
sådan som jeg har gjort her, så bevarer man bedst overblikket over tråden)

Fra : Denise

Dato : 19-07-08 11:48

Nina wrote:
> [...]
> 2 gange hos dyrelægen på under 24 timer. Vi er selvfølgelig ulykkelige
> over, at der er noget galt med hende, så kunne godt bruge nogle råd.

Har desværre ikke nogen erfaring om dette. Men har forespurgt, og en har
fået fortalt, at Serene-um har en positiv virkning.

Marianne havde en kat der fik Fenemal, og vil gerne dele sin sparsomme viden
med dig, men hun kan ikke komme på NGen før hun kommer hjem, og det tror jeg
først er i morgen eller mandag
Håber de kan finde ud af noget.

--
Hilsen Denise

Fra : Nina

Dato : 21-07-08 15:00

En lille update ang. Bandit...

Desværre får hun ca. 4 anfald om dagen på trods af, at medicinen
(Fenemal) er optrappet. Det betyder, at der altså IKKE kan være tale om
epilepsi, da der så burde være sket en forbedring.
Sidste mulighed er at få hende scannet hos Landbohøjskolen, og vi har
bestemt at hun skal have alle chancer for at blive frisk igen - også
selvom det kommer til at koste os en bondegård. Bandit er jo trods alt
kun 3 år gammel, så der er mange år tilbage i hende - og forhåbentlig
kan en scanning føre hende på ret kurs.

Tak for de mange krydsede fingre!

- Nina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-07-08 17:55

hej Nina

Det gør mig ondt med Bandit, jeg har selv stået der (
min Fnugger fik pludseligt epilepsi i en alder af 2½ år, han blev startet op
på fenemail, det gik godt nogle dage, så fik han anfald igen, dosis blev sat
op og igen gik der nogle dage uden anfald, så begyndte de igen. Dyrlægen
snakkede om en "agressiv" epilepsi og foreslog at vi prøvede et andet
præparat.

Fnugger reagerede ikke godt på fenemalen da dosis blev sat op, han blev
utryg og fra at være en "her-kommer-jeg-kat" blev han en "gemme-kat" hver
lille lyd sendte ham bag sofaen. Det kunne jeg ikke bære, og jeg valgte at
lade ham få fred.

Jeg håberr for jer og Bandit at I kan finde et eller andet der kan hjælpe.

mange trøste-knus
--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kate

Dato : 22-07-08 21:15

Nina <balfkja@fks.dk> wrote in

> [...]
> jo trods alt kun 3 år gammel, så der er mange år tilbage i hende -
> og forhåbentlig kan en scanning føre hende på ret kurs.

Jeg håber virkeligt at i får fundet ud af hvad Bandit fejler og jeg kan
sagtens følge dig i det med at få undersøgt det til bunds. Man elsker
jo de kræ

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.