Han og tæve - Kasteration eller steriliser~
Fra : OZ3BTO

Dato : 03-08-08 01:49

Vi har Bugsy en samojede han på 7 år

Vi har så fået tilbudt en sebirian husky tæve på 3 år fra noget familie som
ikke magter den mere pga syg og alderdom.. Hun er super gode venner med
Bugsy og derfor ville vi jo gerne tage imod den

Men hvilken løsning er bedst mht. tævens løbetider

Få kastereret Bugsy eller steriliceret tævn evt. begge dele ?

Fra : Leyna

Dato : 03-08-08 07:21

On Sun, 3 Aug 2008 02:48:41 +0200, "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote:

>Få kastereret Bugsy eller steriliceret tævn evt. begge dele ?

Her får du udelukkende min personlige holdning, for jeg har ikke andet
at ha' det i end mine egne fornemmelser. Jeg ville få tæven
steriliseret. Det er et noget større indgreb, men så er du osse sikker
på at hun ikke stikker af og kommer hjem med hvalpe alligevel. Hun er
osse yngre end hannen og jo yngre hunden er jo hurtigere kommer den
over sådan en operation.
Jeg vil aldrig lade en hanhund kastrere igen hvis ikke det er af
helbredsmæssige grunde. Vaks er blevet væsentligt roligere, men han
har osse mistet det der gjorde ham til min Vaksebasse. Han er slet
ikke "på" mere, og så kæmper jeg en kamp for at få hans vægt ned.
Maggie ændrede til gengæld ikke ret meget adfærd. Jeg får at vide at
hun ikke længere bider alt i stykker, men ellers er der lige så meget
krudt og humør over hende som der plejede at være. Så jeg ville
beholde hanhunden indtakt og få tæven steriliseret.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Pwh

Dato : 03-08-08 07:41

Leyna, skrev:

> Her får du udelukkende min personlige holdning, for jeg har ikke andet
> at ha' det i end mine egne fornemmelser. Jeg ville få tæven
> steriliseret.

Jeg tilslutter mig Leynas mening 100%, min Tyson er kastreret
og det fortryder jeg til dels. Min Angel er stererliceret og det
har jeg ikke fortrudt 2 sekunder.
Får jeg igen en tæve der ikke skal have hvalpe skal hun
med sikkerhed stereliceres, hanhunde tvivler jeg på at
jeg skal have flere af.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 03-08-08 08:28

Enig med Leyna og Jens - få tæven steriliseret - så får hun i tilgift bl.a.-
ingen livmoderbetændelse, meget mindre chance for kræft i mælkekirtlerne og
du en glad og ligevægtig tæve.

Hanne

Fra : JB

Dato : 03-08-08 08:36

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bl.a.- ingen livmoderbetændelse, meget mindre chance for kræft i
> mælkekirtlerne og du en glad og ligevægtig tæve.

Helt enig.

Hilsen
Jytte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-08-08 09:07

"Hm" <mishama@hongnet.dk> writes:

> Enig med Leyna og Jens - få tæven steriliseret - så får hun i tilgift bl.a.-
> ingen livmoderbetændelse, meget mindre chance for kræft i mælkekirtlerne og
> du en glad og ligevægtig tæve.

Enig. Jeg ville ikke være i tvivl.

Nu har jeg jo lært, at man kan sterilisere tæver på to måder. Enten
fjerner man både æggestokke og livmoder eller så fjerner man kun
æggestokkene. Ved at fjerne æggestokkene fjerner man også dannelsen af
en masse hormoner, men jeg er ikke klar over om den tilbageværende
livmoder er i ligeså stor risiko for livmoderbetændelse som en
"intakt" tæve. Spørg evt. dyrlægen om det, inden du vælger
steriliseringsmetoden.

Mvh Trine, med en hel-steriliseret tæve

Fra : lh

Dato : 03-08-08 09:54

> [...]
> livmoder er i ligeså stor risiko for livmoderbetændelse som en
> "intakt" tæve. Spørg evt. dyrlægen om det, inden du vælger

Min nuværende hund er steriliseret ved en kikkertoperation og har kun fået
fjernet æggestokkene. Det er sket på Karlslunde Dyreklinik. Ved mit
spørgsmål dengang om risikoen for livmoderbetændelse når den blev tilbage,
var svaret at den så godt som ikke var til stede.

lh

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-08-08 11:05

> [...]
> livmoder er i ligeså stor risiko for livmoderbetændelse som en
> "intakt" tæve. Spørg evt. dyrlægen om det, inden du vælger

hej
nu har jeg aldrig haft hanhund (og skal heller ikke have det), men har p.t.
min 4. og 5. lab.tæve, der alle er blevet steriliseret pga falsk drægtighed.

Da Sia i foråret skulle steriliseres, ville dyrlægen kun have fjernet
æggestokkene på hende, fordi hun sagde, at når hormoncyklus derved blev
afbrudt, ville der ikke være risiko for infektion eller kræft i livmoderen,
men da jeg er typen, der både går med livrem og seler, valgte jeg, at hendes
livmoder også blev fjernet, især fordi jeg havde hørt om en tæve, der
alligevel havde udviklet infektion i livmoderen.

Sia var da 14 mdr. og havde haft sin første løbetid 3 mdr. tidligere, hun
var ovre operationen i løbet af få dage, og jeg har ikke haft vanskeligheder
med at holde hende slank herefter.
Så jeg mener også, at du skal lade tæven sterilisere.

mvh Anelise

Fra : jopa

Dato : 03-08-08 11:28

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev >

> Så jeg mener også, at du skal lade tæven sterilisere.

SKAL man absolut skære i et raskt dyr ?
Er der ikke andre muligheder ?
Hvad med p piller ?

Jeg spørger bare, har ikke så meget forstand på det da de tæver jeg havde
blev holdt for sig selv når de var højløbske.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : lh

Dato : 03-08-08 11:35

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> "A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev >

> SKAL man absolut skære i et raskt dyr ?
> Er der ikke andre muligheder ?
> Hvad med p piller ?

JA, med de to valg - p sprøjter eller operation, så skal man efter min
mening altid vælge operationen. Om p sprøjter i vore dage er lige så farlige
som før i tiden ved jeg så ikke, men jeg har i hvert fald mistet en tæve
engang af kræft i mælkekirtlerne som var opstået pga. psprøjter for dels at
undgå falsk drægtighed som plagede den meget. Det er mange år siden og ingen
anbefalede dengang andet og jeg vidste heller ikke så meget om det dengang.
men jeg ville aldrig nogensinde bruge hormoner mere så vidt det overhovedet
kan undgås.

lh

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-08-08 11:44

> [...]
>
> Jeg spørger bare, har ikke så meget forstand på det da de tæver jeg havde
> blev holdt for sig selv når de var højløbske.

At give en hund (eller kat for den sags skyld) P-piller øger i betydelig
grad deres risiko for at udvikle kræft i kønsorganer eller mælkekirtler.

En fertil tæve har 25% risiko for at udvikle kræft i mælkekirtler eller
livmoder i løbet af sit liv. Hvis sterilisationen finder sted før den første
løbetid, reduceres denne risiko til så godt som nul.
Jo flere løbetider tæven har gennemgået før sterilisationen, jo ringere
bliver den kræftreducerende effekt af operationen.

mvh Anelise

Fra : lh

Dato : 03-08-08 11:49

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jo flere løbetider tæven har gennemgået før sterilisationen, jo ringere
> bliver den kræftreducerende effekt af operationen.

Det er der stadig delte meninger om. Jeg fik at vide at min skulle have sin
første løbetid inden hun blev steriliseret. Men jeg har også efterfølgende
fundet ud af at der er forskellig holdning blandt dyrlægerne.

lh

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-08-08 11:58

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sin første løbetid inden hun blev steriliseret. Men jeg har også
> efterfølgende fundet ud af at der er forskellig holdning blandt

Faktisk blev jeg foreslået af en af dyrlægerne på Dyrehospitalet i
Svendborg, at jeg skulle komme med Sia, når hun var 7 mdr. gammel, for at få
hende steriliseret.
Jeg valgte så selv i samråd med hendes opdrætter at vente til efter den
første løbetid var overstået, idet vi mente, at hún så ville være mere
udviklet, både fysisk og mentalt --- men så skulle jeg vist have ventet
meget længere, er jeg bange for, for hun opfører sig stadig som en 8 mdr.s
hvalp, og hun er faktisk 19 mdr. gammel nu

mvh Anelise

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-08-08 21:44

> [...]

> meget længere, er jeg bange for, for hun opfører sig stadig som en 8 mdr.s
> hvalp, og hun er faktisk 19 mdr. gammel nu

Skal du ikke være ked af .. Bugsy er 7 år men er stadig lige så fjollet som
en 1års :P

Fra : Leyna

Dato : 03-08-08 15:59

On Sun, 3 Aug 2008 12:27:49 +0200, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

>"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev >

>SKAL man absolut skære i et raskt dyr ?

Nej, det skal mna da ikke, men det kan være påkrævet.

>Er der ikke andre muligheder ?
>Hvad med p piller ?

P-piller er aldrig 100% sikre, og muligheden for at holde hundene
adskilt i løbetiden er det ikke alle der har.

>Jeg spørger bare, har ikke så meget forstand på det da de tæver jeg havde
>blev holdt for sig selv når de var højløbske.

Hvis ikke man spørger får man heller intet at vide.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-08-08 17:39

"jopa" <admin@jp-web.invalid> writes:

> SKAL man absolut skære i et raskt dyr ?

Ikke for sjov, nej. Men jeg synes hunden får så mange fordele af den
lille operation, at det er det værd. Man skal jo heller ikke stikke i
en rask hund for sjov, men de fleste vælger da alligevel at få deres
hund vaccineret.

> Er der ikke andre muligheder ?

Man kan holde tæven væk fra andre hunde. Men det er nemmere sagt end
gjort. Og er det ikke også synd for tæven?

> Hvad med p piller ?

Hormoner er ikke sunde, hverken for mennesker eller hunde. Og kaster
hunden op eller spytter pillen ud, så er man lige vidt.

Sterilisationen er et lille rutine indgreb og de fleste tæver er sig
selv et par dage efter. Sammenkør det med løbetider, indbildt
drægtighed, 25% sandsynlighed for mælkekirtelkræft og risikoen for
livmoderbetændelse og at hun alligevel bliver parret. Vi var ikke i
tvivl. Siri blev steriliseret på sin 1 års fødselsdag - inden første
løbetid.

Mvh Trine

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-08-08 21:43

> [...]
>
> Jeg spørger bare, har ikke så meget forstand på det da de tæver jeg havde
> blev holdt for sig selv når de var højløbske.

P piller kan helt sikkert lade sig gøre men jeg foretrækker en løsning man
ved holder .. P piller er jo desværre ikke lig med 100% sikkerhed hverken
ved dyr eller mennesker

Fra : lh

Dato : 03-08-08 09:51

> [...]
> bl.a.- ingen livmoderbetændelse, meget mindre chance for kræft i
> mælkekirtlerne og du en glad og ligevægtig tæve.

Fuldstændig enig - samme årsager til at jeg har fået min hund (og den
forrige) steriliseret.

lh

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-08-08 21:41

> [...]
bl.a.-
> ingen livmoderbetændelse, meget mindre chance for kræft i mælkekirtlerne

Hunde har ikke samme tendens som katte med at hunnerne kan blive direkte
underlige når de bliver ældre ?

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-08-08 21:58

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Hunde har ikke samme tendens som katte med at hunnerne kan blive direkte
> underlige når de bliver ældre ?

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, men jeg
kan da fortælle, at jeg har haft steriliserede katte, der blev hhv. 16 og 18
år gamle, og ditto tævehunde, der blev 12½ og 13½ år uden at blive
"underlige".

mvh Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-08-08 22:04

> [...]
> men jeg kan da fortælle, at jeg har haft steriliserede katte, der
> blev hhv. 16 og 18 år gamle, og ditto tævehunde, der blev 12½ og

LOL Nej det forstår jeg godt nok heller ikke. Min datters lille
hunkat Binne blev 19 år, og vores schæfer Asia blev 16 år, og der
var bestemt ingen af dem der blev "underlige", så det er vist en
skrøne.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-08-08 23:53

> [...]
> hunkat Binne blev 19 år, og vores schæfer Asia blev 16 år, og der
> var bestemt ingen af dem der blev "underlige", så det er vist en

Så har vi været uheldige .. de 2 hunkatte vi har haft hjemme blev begge
bims med alderen .. Den ene direkte farlig pga. snig angreb

Fra : lh

Dato : 04-08-08 05:11

> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Så har vi været uheldige .. de 2 hunkatte vi har haft hjemme blev begge
> bims med alderen .. Den ene direkte farlig pga. snig angreb

Det er jeg ret sikker på ikke har noget som helst med at de er blevet
steriliseret. Jeg har også mange katte - og har haft gennem tiden - der er
steriliseret og det er de bestemt ikke blevet "skøre" af, tværtimod.
Som omtalt før, der hvor jeg har oplevet katte blive "skøre" som voksne er
netop de hittekillinger er er fundet som ganske små og som man i sin godhed
har taget sig af og flasket op.

lh

Fra : Bodil

Dato : 03-08-08 09:29

> [...]
>
> Men hvilken løsning er bedst mht. tævens løbetider
>
> Få kastereret Bugsy eller steriliceret tævn evt. begge dele ?

Jeg ville vælge hanhunden, fordi indgrebet der er meget mindre!

Fra : lh

Dato : 03-08-08 09:58

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville vælge hanhunden, fordi indgrebet der er meget mindre!

Hvis man har mulighed for at vælge en kikkertoperation på sin hunhund, så er
denne operation lige så skånsom. Bortset fra min havde 4-5 klips der skulle
fjernes, så har der intet overhovedet været efter denne operation. Hun
skulle ikke bære krave, og hendes tilværelse blev ikke begrænset bortset fra
vi ikke måtte komme til hundetræning før klipsene fra fjernet! Det er det
bedste jeg nogensinde har gjort for min hund! Så denne metode kan jeg kun
anbefale.

lh

Fra : Pwh

Dato : 03-08-08 09:58

Bodil, skrev:
> "OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville vælge hanhunden, fordi indgrebet der er meget mindre!

Begge indgreb er rutineoperationer, til gengæld er de nagative
konsekvenser større for hanhunden end for tæven efterfølgende
som jeg ser det.
Jeg kan ikke se at en hanhund normalt vinder noget ved at blive kastreret,
en tæve har til gengæld flere fordele ud af det.
OZ3BTO risikerer at ødelægge Bugsy rent mentalt, og er kuglerne først
fjernet er der ingen vej tilbage.

/Jens (som ikke skal have kastreret flere hanhunde)

Fra : lh

Dato : 03-08-08 10:14

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fjernet er der ingen vej tilbage.
>
> /Jens (som ikke skal have kastreret flere hanhunde)

Noget andet er, at min tæve er steriliseret, men det sker alligevel af og
til at intakte hanhunde forelsker sig i hende og prøver at parre sig med
hende! Det er absolut ikke alle hanhunde, og hun er på ingen måde
interesseret i dem, men kan heller ikke finde ud af at sætte dem på plads.
Så det er rigtig irriterende at have sådan en hanhund hængende på hende af
og til - især til hundetræning ser jeg det!
lh

Fra : Pwh

Dato : 03-08-08 10:33

lh, skrev:
> [...]
> sætte dem på plads. Så det er rigtig irriterende at have sådan en
> hanhund hængende på hende af og til - især til hundetræning ser jeg

Det tror jeg ikke har noget at gører med at din tæve er stereliceret
at hun ikke kan finde ud af at afvise hannerne.
Det må ligge i din opdragelse af hende eller at hun måske ikke
er så stærk psykisk.
Min egen Angel møder da jævnligt hanhunde der vil hoppe på hende,
de bliver smidt på porten med hård pote kan jeg love dig
Jeg tror det er fordi jeg fra start af tvang hende til selv at klarer
den slags situationer, jeg smed hende simpelthen væk når hun
prøvede at gemme sig for hanhundene bag mig , det må hun klarer selv.

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-08-08 10:45

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> writes:

> Min egen Angel møder da jævnligt hanhunde der vil hoppe på hende,
> de bliver smidt på porten med hård pote kan jeg love dig

Siri sætter sig bare på de hanner, der bliver for nærgående. :)

Mvh Trine

Fra : lh

Dato : 03-08-08 10:55

> [...]
> den slags situationer, jeg smed hende simpelthen væk når hun
> prøvede at gemme sig for hanhundene bag mig , det må hun klarer selv.

Hun er ikke så gammel endnu 1½ år, om det har noget at sige ved jeg ikke -
med at hun endnu ikke kan finde ud af - eller tør sige fra. Hun har dog på
bedste vis gjort det overfor en terrier, men den voldtog hende simpelthen!
Uanset hvor meget hun bed den så blev den ved, da jeg syntes det var nok og
tog hanhunden i nakkeskindet for at flytte den, bed den også efter mig
(altså hanhunden). Min egen er ikke så stor, så måske det gør at hun ikke
tør sige fra overfor hunde der fysisk er større, ved jeg ikke. Jeg har en
islandsk fårehund, og de er generelt bløde hunde rent psykisk. Det er som om
det også afspejler sig over for mødet med andre hunde. Dog er der da
ndre - især tæver - hun godt kan finde ud af at fortælle hvor skabet skal
stå.
Jeg ved ikke hvordan jeg løser problemet. Sidste uge var det to gravhunde på
én gang. Ejerne af hanhundene syntes generelt det er så sjovt, mens jeg
finder det dødirriterende. Oplever aldrig problemet på f.eks en gåtur, det
er på hundetræningspladsen det sker!

lh

Fra : JB

Dato : 03-08-08 11:17

> [...]
> finder det dødirriterende. Oplever aldrig problemet på f.eks en gåtur, det

Det er ikke alle træningspladser, hvor man slipper hundene. Hvor vi går i
DCH, gør man det heldigvis ikke. Efter min mening er det ikke nogen god ide,
når der er forskellige racer og aldersklasser sammen.
Jeg har gået andre steder, hvor man bruger det. Men det er på eget ansvar,
og de, der vil slippe hundene, går væk fra de andre.

Men det undrer mig, et hanhundene er interesserede. Min egen hanhund kigger
kun til fertile tæver, men han må nøjes med at kigge. Han får kun lov at
løbe med hunde, vi kender, men det interesserer ham ikke specielt, han vil
hellere snuse end lege.
Jeg er modstander af, at man lader en hel masse hunde rende sammen, men
sådan er vi jo forskellige.

hilsen
Jytte

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-08-08 11:25

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> han vil hellere snuse end lege.
> Jeg er modstander af, at man lader en hel masse hunde rende sammen, men

På hvalpeholdet i DKK var der legepauser, men på unghundeholdet ville
træneren ikke tage ansvaret for det.

Jeg har nu altid sat pris på at have hunde, der har kunnet lide at lege med
alle andre hunde, og går derfor ca. en gang om ugen på en egentlig legeplads
for hunde, hvor der er hunde af alle racer og i alle aldre.

Min ældste lab Sally på 6 år er fuldstændig i stand til at holde nysgerrige
hanhunde på afstand med et indædt "Vruuf", og den yngste Sia tror vist mest,
at det er en form for leg og fræser hurtigt væk fra hanhundene, så jeg
opfatter det ikke som et problem.
Faktisk mener jeg, det er en fin form for opdragelse af de unge han-lømler,
at Sally sætter dem på plads, da det altid kun foregår verbalt, men sådan at
ingen kan være i tvivl om, at hun mener det.

mvh Anelise

Fra : lh

Dato : 03-08-08 11:39

> [...]
> han-lømler, at Sally sætter dem på plads, da det altid kun foregår
> verbalt, men sådan at ingen kan være i tvivl om, at hun mener det.

Jeg tror faktisk også det er sådan min opfatter det - som leg. De hunde der
er mest interesseret i hende, er hunde hun har været sammen med på
træningspladsen siden hun var hvalp. Hun er jo stadig en unghund der er med
på leg, så når en hanhund springer på hende så tror hun også den vil lege og
løber væk, men når den så indhenter hende, så leger hun mens den prøver at
parre sig med hende!

lh

Fra : Pwh

Dato : 03-08-08 11:46

A. S. Nielsen, skrev:
> [...]
> han-lømler, at Sally sætter dem på plads, da det altid kun foregår
> verbalt, men sådan at ingen kan være i tvivl om, at hun mener det.

Helt enig, hunde er nu engang de bedste til at opdrage hunde
Det går helt klart ind på lystavlen når Angel giver hanhundene et fur,
dog skal de nogle gange lige prøve igen, så er det grovfilen
En hanschæfer på 11mdr fik da idag sådan en omgang.

/Jens

Fra : lh

Dato : 03-08-08 11:31

> [...]
> han vil hellere snuse end lege.
> Jeg er modstander af, at man lader en hel masse hunde rende sammen, men

På vores træningsplads bliver det brugt med at hundene har fri og kan løbe
frit med hinanden og jeg har det rigtig fint med det. Det sociale mellem
hundene er meget vigtig. Nu er vi delt op i hold så der er hvalpehold og
store hunde og der har også været et hold for små racer, men det er droppet
fordi dem med de små hunde åbenbart ikke var så interesseret i at få
opdraget deres hunde!! For der kom ikke nogen......
Men når hundene har fri... så bliver det kraftigt understreget at vi skal
holde øje med vores hunde og der er mere end én gang uddelt en skideballe
til en hundefører/ejer der havde mere travlt med andet end at holde øje med
sin hund. Generelt sker der sjældent noget. Dem der har hunde der ved det
ikke går med dem løse blandt de andre de er så altid i snor.
Min forrige hund kunne ikke fordrage andre hunde, hvilket jeg syntes var et
stort problem og synd hun slet ikke havde noget som helst med andre hunde at
gøre. Så det svor jeg der skulle laves om på med en ny hund, og det er der
blevet. Jeg er netop gået efter at de har et frit socialt liv mellem
hinanden. Ligeledes benytter jeg vores hundeskov hvor jeg også ofte møder
andre med hunde hvor de så kan hygge sig og løbe og lege. Den ene dag jeg
gik der, havde jeg pludselig 4 hunde med på tur vejen rundt! Ikke en lyd,
ikke et bjæf ikke en knurren, men det kan jeg altså godt lide at det kan
være sådan mellem hunde så vidt muligt. Selvfølgelig skal og må man
acceptere at ikke alle hunde kan sammen. Det er også sket at nogen er gået
ind i hundeskoven og har sluppet to- tre hunde og de så har bidt andre løse
hunde. Alt kan jo gå galt, men ved man ikke at ens hund - normalt - ikke gør
andre noget og ellers har styr på den/dem, så skal man ikke bare slippe sin
hund heller ikke i en hundeskov.

lh

Fra : JB

Dato : 03-08-08 11:57

> [...]
> gør
> andre noget og ellers har styr på den/dem, så skal man ikke bare slippe

Der er meget forskel på, hvor interesserede de forskellige race er i andre
hunde. Mine hunde har nok i sig selv, men de er også 5. Det passer mig godt,
de skal ikke hilse på alle hunde, de møder. Men for jer, der gerne lader
jeres hunde lege med andre, er det jo fint, der er muligheder for det.

Vi går hver dag i hundeskoven, og hvis vi møder andre, kalder vi hundene til
os. Det gør andre hundeejere også. Skoven er ikke indhegnet, og den ligger
lige ud til hovedvejen, så de uregerlige hunde kommer der ikke uden line. Og
så kan de jo gå i de andre skove, der er nok af dem her i området.

Det er ikke fordi mine hunde er aggressive, men med voksne hanhunde skal man
altid være forsigtig.

Hilsen
Jytte

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 03-08-08 11:15

> [...]

> finder det dødirriterende. Oplever aldrig problemet på f.eks en gåtur, det

hej lh

Efter min mening burde træneren fortælle ejerne af hanhundene, hvordan de
kan afholde deres hunde fra at genere din. Det må da også forstyrre
træningen, at det foregår på den måde.

mvh Anelise

Fra : lh

Dato : 03-08-08 11:20

> [...]
>
> Efter min mening burde træneren fortælle ejerne af hanhundene, hvordan de
> kan afholde deres hunde fra at genere din. Det må da også forstyrre

Vil til det så sige, at det er ikke lige under træningsøvelserne men når
hundene har fri leg. Men jeg har faktisk brokket mig fordi min ikke har så
meget frihed pga. der ofte hænger en gravhund på hende som hun har på slæb
hele tiden.... men jeg finder det stadig irriterende!

lh

Fra : Pwh

Dato : 03-08-08 11:50

lh, skrev:
> [...]
> sjovt, mens jeg finder det dødirriterende. Oplever aldrig problemet
> på f.eks en gåtur, det er på hundetræningspladsen det sker!

Hold op med at gå til træning,
eller få dig en lidt skrappere race næste gang

/Jens (med en skrap tæve der ikke går til træning)

Fra : lh

Dato : 03-08-08 13:20

> Hold op med at gå til træning,
> eller få dig en lidt skrappere race næste gang
>
> /Jens (med en skrap tæve der ikke går til træning)

Nej droppe hundetræningen vil jeg ikke, men vil gøre opmærksom på at jeg
finder dette problem irriterende. Det er nemlig først opstået for nylig. For
bortset fra dette problem, så har jeg en ualmindelig dejlig, stille og rolig
hund, men alligevel meget aktiv når hun skal være det. Utrolig klog og
lærenem. Jeg har fået hvad jeg vidste jeg købte og hun passer rigtig godt
til mig, mit liv og mit temperament.
Og min næste race.... det vare forhåbentlig mange år, så mange år at til den
tid er jeg nok for gammel til at skal have en hund med for meget spræl i. Så
bliver jeg nok en af de "gamle damer" med en lille uopdragen hund "ss"!!
Spøg til side - den tid den sorg. Forhåbentlig vare det som sagt mange år
før jeg igen skal tage stilling til næste race.

lh

Fra : Pwh

Dato : 03-08-08 14:05

lh, skrev:
> [...]
>

> Nej droppe hundetræningen vil jeg ikke, men vil gøre opmærksom på at
> jeg finder dette problem irriterende. Det er nemlig først opstået for

Jo, men for at værer lidt brutal så er det jo din tæve der skaber problemet
når hun ikke kan finde ud af at sætte sig i respekt.
Hanhundene følger jo blot deres instinkter, det er lidt meget forlangt
at andre skal indrette sine hunde efter hvordan din er.
Kan din hund ikke omgåes hanhunde på en god måde må du simpelthen
holde hende væk fra dem. Ligesom hvis man har en agrassiv hund er det
også ens eget ansvar at holde den fra andres og ikke de andres opgave.

> For bortset fra dette problem, så har jeg en ualmindelig
> dejlig, stille og rolig hund, men alligevel meget aktiv når hun skal
> være det. Utrolig klog og lærenem.

Sådan er min Angel jo også, det passer perfekt til mit temperament,
men hun har alle dage kunne sætte sig i respekt og det passer mig fint.

> Jeg har fået hvad jeg vidste jeg
> købte og hun passer rigtig godt til mig, mit liv og mit temperament.

Jeg har fået hvad jeg håbede på at have købt,
men jeg har så også præget Angel i den retning der passer til mig.

/Jens (som ikke er til for bløde hunderacer)

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-08-08 22:32

> [...]
> holde hende væk fra dem. Ligesom hvis man har en agrassiv hund er det
> også ens eget ansvar at holde den fra andres og ikke de andres opgave.

Den holder ikke helt den der .. Hvis jeg kommer gående med Bugsy i snor og
f.x. Tyson kommer uden snor og render direkte over til min og bliver bidt
så er det satme din egen skyld og ikke min...Ihvertfald så længe det ikke er
i en hundeskov e.l.

Samme her .. han kan bare ikk lide andre hanner

> Sådan er min Angel jo også, det passer perfekt til mit temperament,
> men hun har alle dage kunne sætte sig i respekt og det passer mig fint.

Vil ikke sige at Bugsy sætter dem på plads men han skal sandelig nok
fortælle dem at de ikke er volkomne.. kommer de tættere (han hunde) så slår
det klik

> Jeg har fået hvad jeg håbede på at have købt,
> men jeg har så også præget Angel i den retning der passer til mig.
>
> /Jens (som ikke er til for bløde hunderacer)

Man skal altid vælge en race/hund som passer til en. hvad man har tiden og
lysten/evnen til at aktivere.OG kan tilbyde et ordentlig hjem
(Hus/Lejlighed)
En slædehund skal jo f.x. motioneres og aktiveres en hulens masse i forhold
til en promrianer
Ikke efter hvad race man syntes er kær eller fordi at Hilton har en

Man kan hurtig se på folk og deres hund hvilken gruppe de høre til i

1. Dem som kun har hund for at vise den frem..Oftes hunde med megen
pelspleje.. Samme personer sælger hunden igen når den er 7-8år og køber ny
af samme race (Tildels det der er sket for den vi er ved at "redde".. En
fejl gør at den ikke er god til udstilling)
2.Dem som har hund for at bruge den oftes Jæger (ruhåret)
Vagt(Rotte/lab/schæfer) Eller landmand med får e.l. (Hyrdehund den der sorte
og hvide eller den flotte australske)
3. Dem som har hunden som et barn.. Oftes ægtepar på 55+ hvor børene er
flyttet hjemmefra (Mindre hunde og lab/golden)
4 Dem der har hund som vagt over hjemmet legetøj for ungerne og fodvarmer om
aften. Oftes børnefamilier eller singler over de 30 (mellem str. hund af div
gadekryds eller lab/golden/rotte
5.Dem der har hund for at være sej..Oftes(altid) Brian med franskbrød under
armene eller Ali med stor bimmer og guldkæder(Div kampkræ hvor navnet gerne
indeholder Bull/Amstaff)
6.De gamle damer.. Har ingen ide om hvorfor de har hund (Lille og arrig evt.
puddel)

Lidt OT men det går nok..

Fra : Pwh

Dato : 04-08-08 07:47

OZ3BTO, skrev:
> [...]
> og bliver bidt så er det satme din egen skyld og ikke
> min...Ihvertfald så længe det ikke er i en hundeskov e.l.

Naturligvis skal det respekteres hvis andre har deres hunde i snor,
det var på områder hvor de rente frit LH og jeg talte om.

> Vil ikke sige at Bugsy sætter dem på plads men han skal sandelig nok
> fortælle dem at de ikke er volkomne.. kommer de tættere (han hunde)
> så slår det klik

Godt jeg ikke har sådan en hund, det må da værer stressende at gå ture.

/Jens (som afskyr agrassive hunde)

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-08-08 21:59

> [...]

> Spøg til side - den tid den sorg. Forhåbentlig vare det som sagt mange år
> før jeg igen skal tage stilling til næste race.

Hvis du bliver en af de gamle kællinger med en bette arrig hund så tag
venligst bussen istedet for en taxa :P
Jeg HAR prøvet at have en gammel dame + hund med .. Hunden var så arrig at
jeg end ikke kunne komme til gearstangen uden den var ved at æde mig

Fra : Leyna

Dato : 03-08-08 16:02

On Sun, 3 Aug 2008 10:28:55 +0200, "Bodil" <bodildc@privat.dk> wrote:

>"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg ville vælge hanhunden, fordi indgrebet der er meget mindre!

Sandt nok, men hannen er osse væsentlig ældre, og der sker altså noget
med hanhundens psyke når han bliver kastreret.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk