Indlæring af spor
Fra : JB

Dato : 26-07-08 15:05

Nu skal jeg til at lære min lille hund at gå spor. Jeg har jo glemt alt om,
hvordan mine tidl. hunde lærte det. De kunne det bare.
Hvordan har I lært jeres hunde det?
Hun skal samle genstandene op, det tror jeg gerne, hun vil.
Der findes jo flere måder at lære spor på, så gode forslag modtages med
taknemmelighed.

Hilsen
Jytte

http://picasaweb.google.dk/vingekatten/Tanja
Hun kan ses her

Fra : Winther

Dato : 26-07-08 15:06

JB wrote:
> [...]
> Hun skal samle genstandene op, det tror jeg gerne, hun vil.
> Der findes jo flere måder at lære spor på, så gode forslag

Synes det er synd hvis du ikke lærer hende at påvise...

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : JB

Dato : 26-07-08 15:12

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Synes det er synd hvis du ikke lærer hende at påvise...

Hvorfor er det synd og for hvem?

Hilsen
Jytte

Fra : Winther

Dato : 26-07-08 17:51

JB wrote:
> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det synd og for hvem?

Ikke sådan synd, men skal det bruges til noget, så er det mere sikker at
påvise, ingen tyggeri eller problemer med opsamling, men nu ved jeg så
heller ikke om du vil bruge det til andet end aktivering af hund og fører,
så betyder det jo ikke så meget...

Fra : Søren LH

Dato : 26-07-08 15:59

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hun skal samle genstandene op, det tror jeg gerne, hun vil.
> Der findes jo flere måder at lære spor på, så gode forslag modtages med

Hej Jytte

25 m spor med godbid i hvert hælafryk. Når hunden har fattet hvad det drejer
sig om, kan man begynde at lave perioder med ophold i godbidslægningen, samt
lægge i hvert 3. hælaftryk i stedet for hvert (sparer også lidt på ens gamle
ryg ). Hen ad vejen større ophold og kortere "byger" med godbidder. De
fleste spor mindst 30 min. gamle, da det er ved 30 min. at kildefærten
bliver stærkere end dynefærten. I BHP er det i hvertfald vigtigt med et dybt
søg, som kildefærten giver (kræver).

I andre programmer er det dybe søg ikke vigtigt, og dertil findes der andre
(bedre?) metoder, som andre må fortælle om. Du ville vist træne DCH, der er
det måske mere "PH-agtigt", dog er der masser af PH-folk der også træner med
godbidder i sporet.

Genstande (påvisning med afdækning): Stå med hunden, før en genstand hurtigt
til jorden med hånden, som om du indlærer en dæk-øvelse. Når hunden dækker,
belønne. Gøre det nogle gange. Derefter bare smide genstanden, og belønne
når hunden dækker. Gøre det nogle gange. Derefter lægge genstand på jorden
og før hunden hen til genstanden. Den har sikkert allerede forstået at den
så skal lægge sig, ellers lige hjælpe lidt. Så lægge en masse genstande
rundt omkring i haven, og føre hunden hen over dem, og belønne når den
lægger sig. Derefter lægge genstande på selve sporet, og så er det indlært.
Det tager ikke mange træningssessions, så jeg ville da få hunden rimelig
stabil i selve sporet først.

Hvordan går det ellers med hende?

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 26-07-08 17:12

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sporet, og så er det indlært. Det tager ikke mange træningssessions, så
> jeg ville da få hunden rimelig stabil i selve sporet først.

Jeg er meget enig i din fremgangsmåde, Søren. Jeg vil dog tilføje, at det
ikke kan anbefales at gøre skridtene "kunstige" ved at slæbe fødderne eller
trampe ekstra. Det giver for meget fært og forstyrrer hunden mere end det
gavner.

Jeg ville ikke begynde indlæring af genstande før hunden har lært kommandoen
DÆK. Med andre ord ville jeg nok ikke begynde på det før hunden var omkring
et halvt til trefjerdele år.
Derefter ville jeg lægge rene genstandsspor med guffer under hver genstand
og med kommandoen DÆK, når hunden når den. Herefter belønning fra lommen,
men givet til hunden ovenpå genstanden mellem benene.

Jeg ville ikke lære hunden at samle op - det giver en massiv risiko for
fejl, og jeg ser mange, der ville ønske de havde lært at påvise.

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 26-07-08 22:23

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke kan anbefales at gøre skridtene "kunstige" ved at slæbe fødderne
> eller trampe ekstra. Det giver for meget fært og forstyrrer hunden mere

Dog ville jeg nok gøre skridtlængde passende kort.

> Jeg ville ikke begynde indlæring af genstande før hunden har lært
> kommandoen DÆK. Med andre ord ville jeg nok ikke begynde på det før hunden
> var omkring et halvt til trefjerdele år.

halvt til 3/4 år lyder meget passende, men jeg synes da sagtens man kan lære
hvalpen dæk med det samme.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 27-07-08 08:13

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Dog ville jeg nok gøre skridtlængde passende kort.

Helt enig

> halvt til 3/4 år lyder meget passende, men jeg synes da sagtens man kan
> lære hvalpen dæk med det samme.

Uh, ja, dæk synes jeg man skal begynde indlæring af ligeså snart den træder
ind for hjemmets fire vægge... Men indlæring af genstande på sporet, ville
jeg vente med til hunden var noget ældre. Og til hunden kender og aflyder
kommandoen dæk.

Connie

Fra : Winther

Dato : 27-07-08 09:16

C.H wrote:
> [...]
> af genstande på sporet, ville jeg vente med til hunden var
> noget ældre. Og til hunden kender og aflyder kommandoen dæk.

Jeg indlærte genstande og spor hver for sig, og det blev først sat sammen
senere. Nu har jeg så brugt klikker til indlæring, så jeg havde ingen
kommando på, men hjalp hende ned på samme måde som når dæk indlæres med hånd
og godbid. Først senere havde jeg en hjælpekommando, som var markèr...så min
hund dækker ikke fordi den skal, men fordi den gerne vil... I PH brugers
markering både ved spor og gerningssted.
På den måde kan man sagtens begynde med det samme med genstande, men skil
tingene ad.

Fra : JB

Dato : 27-07-08 09:56

Tak for svarene. Jeg vil prøve med guffer i fodsporene og vente med
genstande på sporet, men træne dem for sig selv. Jeg vil nok holde fast i,
at hun skal samle genstandene op. I DCH (hvor jeg træner) skal de jo samle
genstandene op i feltsøget, det kunne måske give problemer på sporet, hvis
hun skulle påvise der. Hun er meget glad for at samle genstande op og
aflevere dem, og det er også metoden, jeg er mest inde i.
Jeg har i sin tid trænet i DCH, PH og Schæferklubben, men jeg husker ikke,
der var forskel på, hvordan man ønskede sporsøget. Mine gamle hunde var
dygtige til spor, kun har jeg glemt, hvordan jeg begyndte indlæringen. Jeg
kan kun huske, de gik derud af.

Tanja er jo kun 12½ uge nu. Men tiden flyver jo afsted. Hun tegner til at
blive en rigtig god hund.

Til Winther: Tillykke med det flotte resultat, 100 i spor. Det vil jeg
fortælle Tanja om.

Hilsen
Jytte

Fra : Winther

Dato : 27-07-08 10:48

JB wrote:
> [...]
> tid trænet i DCH, PH og Schæferklubben, men jeg
> husker ikke, der var forskel på, hvordan man ønskede

Nu kan jeg kun udtale mig om PH og BHP/IPO, der må hundene både påvise og
samle op. I PH bruges mest med opsamling, men bare hunden kommer ind med
genstanden uanset om den taber den volter på sporet, kigger op eller hvad
den nu gør så man evt selv samler op, det trækker ikke. Hovedsagen er at
genstanden findes, også selv om det er fører der finder den. Det der trækker
er, hvis hunden mister et stykke spor, eller hvis genstanden bliver skadet.
Er genstanden et lille stearinlys eller andet skrøbeligt, så skal der ikke
meget tand til at give skade og dermed pointtab.
I BHP skal spor og knæk udarbejdes præcist i ensartet tempo, og med et dybt
søg hvis der ikke skal trækkes, og langt de fleste lader deres hund påvise,
en af grundene er, at en apportering ødelægger det rolige sporsøg, samt
rigtig mange muligheder for at blive trukket for fejl...

Så er genstandene til gængæld så store, det er lige før hunden kan falde
over dem.

Ved godt at folk almindeligvis tror at PH-spor er meget letter end BHP-spor,
der vil jeg så fortælle, at de sidste konkurrencer jeg har været til, har
der været opsøg over 20 meter, 7 knæk, heraf nogle spidse, flere genstande i
knæk, store dybe gyllespor, nedgravet genstand, terrænskifte og af længde på
omkring 700 meter og op til 2 timer gammel. enstande kan være en stump
murersnor, nøgle, vatpind osv Den klarer de altså ikke uden at gå
kernesporet. Det er så patruljeklassen, der er jo to klasser der er endnu
sværere...

Til sammenligning er BHP3 600 skridt, ikke meter, 4 stk. 90 grader knæk, 3
genstande som er større end PHs unghundeklasse...

> [...]
> tegner til at blive en rigtig god hund.
>
> Til Winther: Tillykke med det flotte resultat, 100 i spor. Det

Tak, det er jo nok one in a lifetime man får 100

Fra : JB

Dato : 28-07-08 10:25

> [...]
>
> --
>
> Vh. Winther
>
> Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne

Tak for forklaringerne. Egentlig synes jeg, at PH er det bedste program,
fordi det er "rigtigt" hundearbejde. Men der er langt til en PH afd., og jeg
er nok også blevet for gammel. Det stiller jo større krav til føreren end de
andre programmer. DCH er den nærmeste træningsplads, og programmet er også
udmærket, og der er masser af konkurrencer.

Jeg har engang fået max. point til en DKK lydighedsprøve, det glemmer jeg
heller ikke.

Hilsen
Jytte

Fra : C.H

Dato : 27-07-08 22:37

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blive en rigtig god hund.
>
> Til Winther: Tillykke med det flotte resultat, 100 i spor. Det vil jeg

Bare lige en enkel kommentar - jeg tror ikke, du behøver at forvente
problemer med at hunden påviser på sporet fordi den lærer at samle op i
feltsøget. Det er for hunden to forskellige billeder, som den sagtens kan
skelne.
HVIS du en dag skulle få lyst til eksempelvis at lave en SPH, så er der en
del fejlkilder ved opsamlingen. Alene en smule tyggeri i genstandene koster.

Men det er klart et valg. Har du snakket med dem om det i din klub?

Connie

Fra : JB

Dato : 28-07-08 10:30

> [...]
> koster.
>
> Men det er klart et valg. Har du snakket med dem om det i din klub?

Nu har jeg jo gode erfaringer med hunde, der samler op. Og lille Tanja tager
alt og afleverer det pænt. Det kommer efter min mening meget an på, hvordan
man lærer hunden at aflevere. Hvis den gode aflevering sidder i rygmarven,
er der sjældent problemer.

Jeg har ikke snakket med klubben om det, men det vil jeg da gøre, når
træningen starter igen.

Ja en SPH hvem ved.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 27-07-08 10:00

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> vil... I PH brugers markering både ved spor og gerningssted.
> På den måde kan man sagtens begynde med det samme med genstande, men skil

Jeg må da også sige at jeg indlærte genstande på min første hund ved at sige
dæk, når den kom til en genstand. Det blev aldrig rigtig godt. Og jeg synes
også jeg ser hundeførere fortsætte med denne dækkomando ved genstande i en
uendelighed. Men jeg skal da være den der dømmer metoden god eller dårlig,
der kan selvfølgelig være andre grunde til at det ikke er blevet godt med
min tidligere hund, og med de hundeførere jeg nævner .

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 27-07-08 22:34

> [...]
> god eller dårlig, der kan selvfølgelig være andre grunde til at det ikke
> er blevet godt med min tidligere hund, og med de hundeførere jeg nævner

Jeg tror det ligger i motivationen - at det er blevet en ØV-øvelse for
hunden. Min oplevelse er, at når der køres drift på genstandene (med guf),
så lægger hunden sig hurtigt, villigt - og logrer med halen indtil føreren
når frem og viser genstanden.
Men lige nu, hvor min mand er i gang med at indøve stabilitet i det dæk, så
synes jeg også, det er lidt opad bakke

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 28-07-08 06:09

> [...]
> så lægger hunden sig hurtigt, villigt - og logrer med halen indtil føreren

Hvad vil det sige at køre drift på genstanden (med guf)? I modsætning til
hvad?

Fra : C.H

Dato : 28-07-08 10:38

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad vil det sige at køre drift på genstanden (med guf)? I modsætning til
> hvad?

Det er ud fra den betragtning at driftmålet for sporsøget skal være
genstandene og ikke selve søget.
Jeg har rigtig ofte set, at genstandene er sure for hundene - at det er en
afbrydelse af det, de ønsker, nemlig at søge. Derfor skal genstandene være
det mest attraktive på sporet, og hundene skal være så glad for genstandene,
at det ikke bliver et kompromis for hunden at påvise.
Jeg kan forstå, at du kører drift på genstandene (og vist nok søget i sig
selv) med byttedrift, hvor vi bruger jagt/maddrift til begge dele.
Hunden bliver ganske enkelt belønnet stort ved påvisning af genstande, med
noget guf, der er lidt mere lækkert, end det, der ligger på sporet.

Dermed bliver genstandene driftmålet. Og hunden er lykkelig, når genstanden
dukker op

Connie....

Fra : Søren LH

Dato : 28-07-08 03:56

On 28 Jul., 11:38, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> det mest attraktive på sporet, og hundene skal være så glad for genstandene,
> at det ikke bliver et kompromis for hunden at påvise.

Det har du ret i, hvor man nogle gange kan se folk bare giver en
enkelt godbid ved genstanden af samme slags som i øvrigt ligger i
store mængder i selve sporet. Belønningen er så den samme for at tage
genstanden, som for at springe over.

> Jeg kan forstå, at du kører drift på genstandene (og vist nok søget i sig
> selv) med byttedrift, hvor vi bruger jagt/maddrift til begge dele.

Nej, ikke byttedrift i selve sporet (kan man da det??). Jeg synes også
selv jeg har en prima genstandspåvisning. Jeg kører ikke drift på
genstanden i sig selv (undtagen lige kortvarigt under den første
indlæring, selvom jeg ikke nævnte det i min første beskrivelse til
Jytte, da jeg ikke lige kunne finde ud af at formulere det
kort ).

> [...]
> noget guf, der er lidt mere lækkert, end det, der ligger på sporet.
>
> Dermed bliver genstandene driftmålet. Og hunden er lykkelig, når genstanden

(jeg synes ikke "driftmål" er det rigtige ord her, men det skal ikke
skille os ad )

Hvad bruger du til godbidder til de to ting?

Mvh
Søren