Tænder
Fra : Sofie

Dato : 21-07-01 16:49

Hej alle.

Som i nok kan læse drejer det sig om tænder.
Jeg har en 4mdr. gammel datter, som er begyndt at bide i alt.
Vores fingre, legetøj osv.
Jeg tror at det måske er tegn på at hendes tænder så småt er begyndt at
rumstere.

Tager jeg komplet fejl?
Hvornår begyndte jeres børn og vise tegn på tænder?
Hvad gjorde i når de fik ondt?

På forhånd tak.
Sofie

Fra : Søren Mors

Dato : 21-07-01 20:09

"Sofie" <villerup@paradis.tdcadsl.dk> writes:
> Hej alle.

Hejsa

> [...]
> Vores fingre, legetøj osv.
> Jeg tror at det måske er tegn på at hendes tænder så småt er begyndt at

Det skal nok passe.

> Tager jeg komplet fejl?

Det tror jeg ikke, men det er jo svært at vide.

> Hvornår begyndte jeres børn og vise tegn på tænder?

Hvist også sådan omkring de 3-4-5 måneder.

> Hvad gjorde i når de fik ondt?

Gav ham noget at bide i. Vi har købt en bidering i Føtex. Sådan en
ikke særligt køn en med et hvidt håndtag i hård plastic, og en blød
vandfyldt gummiring. Den har Emil været meget begejstret for. Hvis han
får fat i ens fingre kan man med lidt øvelse manøvrere dem udem om
tænderne når de er kommet. Så gør det ikke helt så ondt.

> På forhånd tak.
> Sofie

Søren Mors

Fra : Tomas O.

Dato : 21-07-01 20:27

"Sofie" <villerup@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3b59a6c3$0$918$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Snak med lægen om at få Olodent. Det er noget man kan smøre på
gummerne så man får nattero når tænder for alvor begynder at komme og
det vænner barnet til smagen af tandpaste, da der er violrod i.

Hilsen
Tomas O.

Fra : Milea

Dato : 21-07-01 21:48

"Sofie" <villerup@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle.

[SNIP]
> Tager jeg komplet fejl?
> Hvornår begyndte jeres børn og vise tegn på tænder?
> Hvad gjorde i når de fik ondt?
>
> På forhånd tak.
> Sofie

Hej Sofie

MIn yngste begyndte også at 'bide' ialt, da hun var ca. 4 mdr. De 1ste
tænder brød frem da hun var 8 mdr. MIne 2 ældste var begge ca 10 -11 mdr,
inden de fik den første tand.

Ved tandfrembrud, vil tandbrydningsstedet virke 'rødt' og hævet.
Alle mine har dersuden et par dage op til frembrud, haft 'dårlig
mave'..været irritabel. Når tanden er brudt frem, vil du kunne mærke en
'spids'. Efter et par dage vil du kunne ane tanden

Når de har haft ondt for tænder, har jeg brugt Dolodent, som fåes på recept
ved læge. ( DEt har
De har også nydt, at deres sut, har været ca ½ time i fryseren...da kulde
lindre smerte. Bideringe har mine ikke syntes gevaldigt om, ved frembrud,
men børn er jo heldigvis forskellige *S*

Mvh.
Milea

Fra : Søren og Rikke Mors

Dato : 22-07-01 08:04

> De har også nydt, at deres sut, har været ca ½ time i fryseren...da kulde
> lindre smerte. Bideringe har mine ikke syntes gevaldigt om, ved frembrud,
> men børn er jo heldigvis forskellige *S*

Læg for Guds skyld aldrig sutter eller bideringe i fryseren lige inden
du giver dine børn dem - de kan nemlig fryse sig fast på gummerne med
svære forfrysninger som følge. Læg dem istedet i køleskabet, så de er
kolde, men ikke frosne! I mangel af bedre kan man også tage en isterning
eller en håndfuld frosne ærter og pakke dem GRUNDIGT ind i stofble.
Denne bylt kan være rar at sutte på og bedøve de ømme gummer med.

> Mvh.
> Milea

Rikke

Fra : P&B

Dato : 22-07-01 09:09

Hejsa..

Da min den store begyndte at vise tegn på tandfrembrud,gik jeg ned på
apoteket og købte noget gele til at bedøve gummerne med MEN....

Så en dag jeg var oppe ved min læge fortalte jeg ham om det og han blev
ikke særlig glad.

Det er sådan ,at det bedøver ikke kun gummerne,men også tungen og hvis de
får det gele i halsen,kan det gå sådan ,at det måske går galt.

Så for gud skyld. Stop med at bruge det gel.

Nu har vi så endnu en,der er ved at få tænder og denne gang købte jeg en
bidering på apoteket.
Det gode ved den er,at der sidder en lille børste på og samtidigt med at de
bidder i den ,så vænner de sig også til en tandbørste.

MVH.
Bente

Fra : Tomas O.

Dato : 22-07-01 09:06

"P&B" <bentehansen76@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:9je1f0$17m9$1@news.cybercity.dk...

Olodent er helt flydende og ikke en gel. VI fandt ud af at den bedste
måde at påføre det var at komme lidt på fingeren og gnide det ind i
gummerne. Dette er så samtidigt en massage af de stakkels ømme gummer.

Hilsen
Tomas O.

Fra : Gitte Beyer

Dato : 25-08-01 09:25

Hejsa

>Olodent er helt flydende og ikke en gel. VI fandt ud af at den bedste
>måde at påføre det var at komme lidt på fingeren og gnide det ind i
>gummerne. Dette er så samtidigt en massage af de stakkels ømme gummer.

Der findes et andet lokalbedøvende middel, der er uden recept, og som
_kan_ bruges til børns ømme gummer. Men da jeg spurgte efter det på
apotheket, blev jeg stærkt frarådet at bruge det. Jeg kan ikke helt
huske hvad begrundelsen var, men jeg mener det var noget med, at
midlet indeholdt nogle stoffer, som ikke lige var så smarte at "proppe
i" babyer.
Så i stedet brugte jeg/vi bideringe (ikke altid med stor succes, han
var ikke særlig interesseret i dem) eller en kold sut. Især var det et
hit ved "natte-roderi" at få sutten kølet af under den kolde hane,
måske fordi det var rart at få lidt vand med på sutten.
I øvrigt prøvede jeg også, med nogen succes, nogle gange at putte
rørsukker på sutten (jeg ved godt, at sukker og tænder ikke er den
mest oplagte blanding, så det blev selvfølgelig ikke brugt
"bevidstløst"). Det råd havde jeg fået fra sundhedsplejersken
tidligere, i forbindelse med kolik-smerter. Undersøgelser (vist nok
fra Odense Universitetshospital) havde vist, at rørsukker optaget
gennem den tynde hud i ganen, har en vis smertelindrende virkning på
babyer/småbørn. Det virkede for os, i de tilfælde hvor andre "metoder"
glippede.
Og så har jeg efterhånden fundet ud af, at det åbenbart er de første
tænder der er værst. Nu hvor sønnen efterhånden er 20 måneder og de
første kindtænder og hjørnetænder er godt fremme, mærker vi ikke ret
meget pylren i forbindelse med tandfrembrud. På et tidspunkt, da 3
kindtænder var på vej frem samtidigt, oplevede vi nogle dage med tynd
mave og rød numse. Men ikke noget større cirkus.

MVH
Gitte

Fra : Sofie

Dato : 22-07-01 16:24

Hej alle.

Tusind tak for alle de gode råd.

Mvh.
Sofie.

Fra : Birgitte

Dato : 22-07-01 21:15

Det kan godt være det er mig der er noget galt med (højst sandsynligt), men
jeg synes der er noget fundamentalt galt i at al ting skal bedøves. Nu har
børn fået tænder i flere tusinde år og nu skal de pludselig smørges ind i
alverdens ting. Folk spiser hovedpinetabletter som aldrig før og der er snak
om at man skal kunne købe sig til et kejsersnit så man slipper for de
frygtlige smerter et barn normalt kommer i kølvandet af.

Lad dog de stakkels børn ha ondt af tænderne, det er da helt naturligt og
ingen er mig bekendt gået til på grund af det.

Og ja jeg har selv to børn der har fået alle de tænder der skal til.

Birgitte.

Fra : JØRGEN ANDERSEN

Dato : 22-07-01 21:59

Hejsa

Kan anbefale en violrod til at bide i. Den kan købes i helseforretninger.
Den var vores den store glad for og hvis den mindst får det skidt, så køber
vi en til ham.

MVH

Conny

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-07-01 09:18

Birgitte wrote:

<snip>

> Lad dog de stakkels børn ha ondt af tænderne, det er da helt naturligt og
> ingen er mig bekendt gået til på grund af det.

Nej, der er der vel ikke. Men jeg *kan* altså ikke se, at små børn skal
have smerter, hvis man relativt enkelt kan afhjælpe det. Naturligt eller
ej.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@cgey.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Tomas O.

Dato : 23-07-01 12:06

"Birgitte" <birgitte-jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:3b5b347e$0$320$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Lad dog de stakkels børn ha ondt af tænderne, det er da helt naturligt og
> ingen er mig bekendt gået til på grund af det.

Nu har mennekser i 100.000+ år kendt til naturmedicin og nenytte sig
flittigt af det,. Violrod som er det der bedøver i Olodent har været
kendt og brugt af kloge gamle koner i europa siden middelalderen og
måske endda endnu længere. Så din lille tilbage til naturen ting
holder ikke

Hvorfor tror folk at vi har opfundet medicinering og den slags
indenfor de sidste 100 år? Det har eksisteret siden vi faldt ned af
træerne.

Hilsen
Tomas O.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-07-01 09:21

Sofie wrote:

> [...]
> Vores fingre, legetøj osv.
> Jeg tror at det måske er tegn på at hendes tænder så småt er begyndt at

Muligvis. Men det kan også være et tegn på at hun er kommet i den alder,
hvor alt bare skal stoppes i munden. Det behøver ikke at have noget med
tænderne at gøre.

Vores søn har bidt i alt siden ca. samme alder. han er nu 7½ måned og
der er stadig ingen tegn på tænder. Jeg er (ind til videre) holdt op med
at tro på at det skyldes tænderne. Han ser heller ikke ud til at have
smerter eller være generet af det.

Det er simpelthed en del af små børns måde at opleve verden på: At smage
på den!

<snip>

Fra : Tomas O.

Dato : 23-07-01 12:08

"Kristian Damm Jensen" <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> skrev i en meddelelse news:3B5BDE77.60625133@MOVEcgey.com...

Det er nemlig helt rigtigt at små børn smager på verden for at lære
den at kende. Det er helt naturligt da der er mange ting i deres
hjerne der ikke er helt oppe at køre endnu og smagssansen og
følesansen i læber og tunge er en af de ting der virkelig rykker hos
en baby.

Hilsen
Tomas O.

Fra : Aagaard

Dato : 26-07-01 07:09

"Tomas O." <tfo@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjerne der ikke er helt oppe at køre endnu og smagssansen og
> følesansen i læber og tunge er en af de ting der virkelig rykker hos

Jeg vil lige tilføje synssansen. Hver morgen, når vejret tillader det, tager
jeg min 6 mdr. gamle datter med ud i vores gårdhave, der er fyldt med
blomster i alskens farver. Sin unge alder til trods har hun allerede nogle
favoritter, som hun meget gerne vil kigge på, og jeg lader hende også røre
blomsterne, og selvfølgelig lugte til dem, så hun kan få en fornemmelse af
hvad det er for en størrelse.
Det bedste hun ved, er dog hvis hun kan nå at få fat på nogle af dem. Lykkes
det, bliver de straks ført op mod munden - jo, der skal smages på alt i
den alder. Jeg tager selvfølgelig blomsterne inden hun når at få dem i
munden, men det sker at mor får en lille buket ... og så kan jeg tilføje at
grønne planter uden blomster ikke har den store interesse

Mange venlige hilsener
Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - Ditte-Maries website med fotoalbum,
gæstebog, postkort oma.

Fra : Carina

Dato : 22-09-01 19:16

> [...]
> Vores fingre, legetøj osv.
> Jeg tror at det måske er tegn på at hendes tænder så småt er begyndt at

Det kan godt være de er på vej.
> Hvornår begyndte jeres børn og vise tegn på tænder?

Min søn fik sin første tand da han var 4mdr. og 5 dage. ahn skreg en del, og
havde altid sine finger i munden.

> Hvad gjorde i når de fik ondt?

Vi købte en bidering som kunne køles ned, og det hjalp rigtig meget på ham.

Knusser Carina