Tandsten !!
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 21-07-08 10:39

Mojn !!

Er der nogen af jer, der kan anbefale en god måde at fjerne tandsten
på.
Det er en dansk-svensk gårdhund. Den får den bedste tørkost (Proplan
med laks), men har altså alligevel tandstensproblemer
Med venlig hilsen
Hans

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 21-07-08 10:48

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er en dansk-svensk gårdhund. Den får den bedste tørkost (Proplan
> med laks), men har altså alligevel tandstensproblemer

At gnave kødben, og her tænker jeg på de store marvfyldte knogler, er en
virksom måde til at fjerne tandsten hos hunde, og de plejer at sætte stor
pris på tandplejen

mvh Anelise

Fra : Pwh

Dato : 21-07-08 11:55

A. S. Nielsen, skrev:
> [...]
>
> At gnave kødben, og her tænker jeg på de store marvfyldte knogler, er
> en virksom måde til at fjerne tandsten hos hunde, og de plejer at

Enig.
Min Tyson var efter 4 år på tørkost også begyndt at få tandsten.
Efter knap 2 år på barf (ben/kød/grøntsager) er hans tænder blevet flotte igen.

Jeg kan ikke lade værer med at tænke på hvor mange hud/tand/maveproblemer
der kunne undgåes hvis hunde blev fodret som de er beregnet på at leve.
Muligvis er tørkost i første omgang lettere, men de skaber ofte andre probs
som er dyre og besværlige at kurere.

/Jens

Fra : Ralph

Dato : 21-07-08 17:46

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke lade værer med at tænke på hvor mange hud/tand/maveproblemer
> der kunne undgåes hvis hunde blev fodret som de er beregnet på at leve.

Bare en lille sidebemærkning, DU er også beregnet til at leve af råt kød,
grønt og frugt.

Mine hunde får en blanding af meneskemad, tørfoder, døde krabber/krebs,
kattelort, død sæl, fuglefoder, frugt(som egentlig også er fuglefoder) og
kødben, og har fine bisser(som jeg mærker hver dag jeg kommer hjem til
middag, så skal jeg lige holdes i hånden af et kæmpegab med mange spidse
tænder, der går aldrig hul, men det kan da mærkes - og når jeg så vasker
hænder så ved de det er slut)

--
Ralph

Fra : Pwh

Dato : 21-07-08 18:16

Ralph, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
>
> Bare en lille sidebemærkning, DU er også beregnet til at leve af råt
> kød, grønt og frugt.

Jeg har da ikke rovdyrstænder som mine hunde, så vi er nok ikke
fra naturens siden beregnet på at leve af helt samme kost
Feks kan jeg da også udnytte rå grøntsager, det kan hunde ikke,
er også sikker på at hunde bedre kan tåle bakterier i foderet
end vi andre kan da deres mavesyre er stærkere end menneskers.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-07-08 12:30

> [...]
> Det er en dansk-svensk gårdhund. Den får den bedste tørkost
> (Proplan med laks), men har altså alligevel tandstensproblemer

Hej Hans.

Jeg har hørt flere udtale sig meget begejstret for dette produkt.:

http://www.biodistra.se/images/mf/A4_vet_annons_DK.pdf

Det bruges også til katte, og det skulle virke relativt hurtigt mod
plak og tandsten. Men ellers er kødben som Anelise skriver også godt
til at rense tænderne. Det ser heller ikke ud til at gruppens
"barfere" har problemer med deres hundes tænder, så det er jo også
et rigtig godt alternativ til tørfoder.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 21-07-08 15:23

> [...]
> Det er en dansk-svensk gårdhund. Den får den bedste tørkost (Proplan
> med laks), men har altså alligevel tandstensproblemer

jeg må som Jens, sige, at mine 3 hunde på barf har de flotteste hvide tænder
uden de mindste tegn på tandsten.
regelmæssigt tandrens i rå ben gør underværker..
ellers er der også et produkt der hedder plaque off, som jeg har hørt skulle
være super til "tørkosthunde" (og katte)

Mvh. Marie

Fra : jopa

Dato : 21-07-08 15:46

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev

> jeg må som Jens, sige, at mine 3 hunde på barf har de flotteste hvide
> tænder uden de mindste tegn på tandsten.
> regelmæssigt tandrens i rå ben gør underværker..

Min er på tørkost plus okseben med jævne mellemrum og har også hvide tænder.
Min erfaring er at med eller uden barf så bliver tænderne pr automatik
grimmere med årene lige som vores.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-07-08 17:28

jopa, skrev:
> [...]
> tænder. Min erfaring er at med eller uden barf så bliver tænderne pr
> automatik grimmere med årene lige som vores.

Jeg tror bare at mange hunde har det som min Tyson havde det da han fik tørkost,
han gad ikke rigtigt de der kødben, jo sutte marven ud gad han godt,
fandt jeg endelig nogle ben han gad gumle i fik han tynd mave ad helvedes til
Nu hvor ben er en del af foderet for ham gumler han lystigt løs uden at
få maveproblemer af den grund.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-07-08 19:14

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> [...]
> til
> Nu hvor ben er en del af foderet for ham gumler han lystigt løs uden at

Ok min får tværtimod hård hvid kalkholdig aff af ben.
Han får ben ca 1 gang pr uge når vi handler ind, og dagen efter er hans aff
altid hvidlig og tør.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-07-08 19:30

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Ok min får tværtimod hård hvid kalkholdig aff af ben.

Det er også perfekt, modvirker også tilstoppede analkirtler som er
et andet kendt problem hvis hunde ensidigt lever af tørkost.

> Han får ben ca 1 gang pr uge når vi handler ind, og dagen efter er
> hans aff altid hvidlig og tør.

Tyson fik måske bare ikke kødben tit nok dengang, men som sagt
suttede han som regel bare marven ud og lod resten ligge de fleste gange.
Så følte jeg det som lidt spild af penge, jeg ser helst mine hunde spiser op

/Jens (hvis Angel altid har været en bengnasker af rang)

Fra : Søren LH

Dato : 21-07-08 21:04

> Tyson fik måske bare ikke kødben tit nok dengang, men som sagt
> suttede han som regel bare marven ud og lod resten ligge de fleste gange.

Det tror jeg også Vizla gør, for der ligger ret meget hel ben tilbage og
flyder, og jeg synes ikke det holder tandstenen ordentlig væk.

Jeg har før givet hende nøgleben, det tror jeg lige jeg vil prøve igen.

Mvh
Søren

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 22-07-08 22:25

Søren LH skrev:

> [...]
> flyder, og jeg synes ikke det holder tandstenen ordentlig væk.
>
> Jeg har før givet hende nøgleben, det tror jeg lige jeg vil prøve igen.

Har du lagt mærke til hvor tit hunden ligger og bare hyggegnaver i
benet?
Vores har altid samme ben i ca. en uge, de første 2 dage går med marv
og kød, resten er hygge (og tandrens).
Kai

Fra : Søren LH

Dato : 25-07-08 04:45

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen

> Har du lagt mærke til hvor tit hunden ligger og bare hyggegnaver i benet?

Det er lige det, det lægger jeg aldrig mærke til at hun gør.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 29-07-08 08:29

> [...]
> til
> Nu hvor ben er en del af foderet for ham gumler han lystigt løs uden at

Begge mine vapser har fået tørkost og så en knogle omtrent en gang om ugen.
Ingen af dem har nogensinde haft tandsten.
Da Cassius var yngre kunne han faktisk gnave sig godt igennen en
oksesknogle, men det gider han ikke mere - har nu købt nogle lammeben, og
det kører bare
Meck spiste aldrig hele knoglen, men havde sindrige ritualer med gnaskning,
nedgravning, opgravning, gnaskning - osv. Det var helt fint for ham.
Han opnåede dog aldrig hvid afføring - noget Cassius også kun sjældent har,
selvom han får ben.

Connie

Fra : qfha

Dato : 21-07-08 14:55

On 21 Jul., 11:38, Hans Mikkelsen <bkfo...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Det er en dansk-svensk gårdhund. Den får den bedste tørkost (Proplan
> med laks), men har altså alligevel tandstensproblemer

Du kan købe en tandrenser hos dyrehandleren og selv fjerne tandstenen.
De kan fåes som spidse og flade. Selv foretrækker jeg den spidse. Det
kræver lidt tilvending at bruge den, når først man får træning er den
helt fin. Det er samme slags, som tandlægen bruger til os mennesker.
Alternativt kan du også hos dyrehandleren købe "tandrensere" som er
store hårde hundekiks. De virker også udmærket.

mvh
qfha

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 22-07-08 22:22

Hans Mikkelsen skrev den 21-07-2008:
> [...]
> Det er en dansk-svensk gårdhund. Den får den bedste tørkost (Proplan
> med laks), men har altså alligevel tandstensproblemer

Som andre har svaret, et ben med godt med marv.
Vores lokale Føtex har nøgleben til 10-15 kr, det er bare lykken.
Hvis hunden ikke er glubsk, er Oral Care piller fra et af de store
mærker også godt.
Vores får ca 1/3 af dem i hans mad, og det tager han som bytte og
lægger sig hen og guffer det, og får måske interesse for resten af
pillerne, på den måde.
Kai