Spor-problemer
Fra : Søren LH

Dato : 19-07-08 07:53

Hej,

Nu vil jeg gerne høre om der er nogen der har nogle gode råd. For jeg har
fået store problemer med knækkene i spor. Vizla fortsætter simpelthen med at
gå ligefrem en 5 -7 m, til det går op for hende at der ikke er noget spor.
Så iværksætter hun en større eftersøgningsarbejde, og finder sporet til
sidst. Hun har da ellers kunne udføre knæk før, det plejer at være til F
eller SG ved prøver.

Det er ligesom om der ikke er drift nok på, der er det meste af tiden ikke
særlig meget træk i linen. Af og til snuser lidt til siden. Jeg belønner
ellers med bidepølle ved genstande, så jeg kan ikke se jeg hvad jeg kan gøre
for at forbedre motivationen.

Det er de sidste to gange det er gået helt galt. Jeg har jo ellers arbejdet
med at hun går for langt frem i knækkene, men før var det ½ til 2
hundelængder. Jeg har korrigeret når hun er gået over knækkene, så måske hun
nu ikke længere selv gider prøve at finde ud af det, men venter på signal
fra mig.

Hvad gør jeg nu?

Hun er højløbsk lige nu, men det plejer da ikke at have betydning, eller?

Mvh
Søren

Fra : Hm

Dato : 19-07-08 09:03

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Hun er højløbsk lige nu, men det plejer da ikke at have betydning, eller?

jo, det kan det bestemt, vent med at gå spor til hun er færdig, så du ikke
får lært hende nogle unoder.
Start op med at lægge nogle nemme spor når hun er stabil igen, så skal du
bare se- så køre det igen.
Hanne

Fra : Søren LH

Dato : 19-07-08 14:58

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> får lært hende nogle unoder.
> Start op med at lægge nogle nemme spor når hun er stabil igen, så skal du

OK, det lyder godt. Hvornår er hun "stabil"? En uge fra nu f.ex.?

Fra : Hm

Dato : 19-07-08 17:36

> "Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i meddelelsen

> OK, det lyder godt. Hvornår er hun "stabil"? En uge fra nu f.ex.?

Hej Søren
Det er lidt svært at sætte tid på, da det er meget forskelligt, men jeg tror
ikke du er i tvivl, når hun når så langt, men jeg ville hellere vente lidt
for længe end gå i gang for tidligt, hun bliver også mere "sulten", men husk
nu at gøre det rimelig nemt, så hun får succes og gå så langsomt frem - så
hun kan blive sikker i sit søg igen.
Hanne

Fra : Søren Jensen

Dato : 19-07-08 09:06

> [...]
>
> Hvad gør jeg nu?
>
> Hun er højløbsk lige nu, men det plejer da ikke at have betydning, eller?

Hvis hun ikke havde problemer før hun blev højløbsk så kan det være der for
, hvor gammel er hun ?
ellers går du tilbage til da du indlærte knæk , ( man skal ikke være for
stolt til at gå tilbage i træningen , det kan også være en glæde for hunden
at det ikke altid er svært).

Søren

Fra : Søren LH

Dato : 19-07-08 15:03

"Søren Jensen" <sphspor@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ellers går du tilbage til da du indlærte knæk , ( man skal ikke være for
> stolt til at gå tilbage i træningen , det kan også være en glæde for

Jeg ved ikke hvordan det var lige før, for jeg har jo som sagt "hjulpet" et
stykke tid. Men tidligere var det da ok, med de problemer der nu var.

Hun er tre år.

Vi tager en lille pause, og så ser vi.

Mvh
Søren

Fra : Hm

Dato : 19-07-08 18:27

Hej Søren
sidder lige og tænker på dig og Vizla

Når du nu går så meget op i at træne, hvorfor får du hende ikke
sterialiseret ??
Du undgår så mange andre ting samtidig med at hun ikke har de svingninger.
Kun lige en tanke
Hanne

Fra : Søren Jensen

Dato : 19-07-08 20:01

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sterialiseret ??
> Du undgår så mange andre ting samtidig med at hun ikke har de svingninger.

Hun kan sagtens trænes med når hun er i løbe tid , man skal bare ikke lave
det svær en det er , træn det hun kunne for et år siden.
Hvis en hund bliver lidt psykisk ustabil , træner man kun det nemme som den
kan

Søren Jensen

Fra : Søren LH

Dato : 19-07-08 20:16

> [...]
> det svær en det er , træn det hun kunne for et år siden.
> Hvis en hund bliver lidt psykisk ustabil , træner man kun det nemme som

Jeg har lige trænet lydighed idag, der var ingen forskel at mærke i forhold
til normalt - men det er også nemt, vi repeterer bare, hun skal jo bare gøre
det hun plejer .

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 19-07-08 20:11

> [...]
> sterialiseret ??
> Du undgår så mange andre ting samtidig med at hun ikke har de svingninger.

Hej Hanne,

OK, men det ligger mig meget fjernt at mit dyr skal tilpasses med en skalpel
på grund af min behagelighed

Nu har jeg i øvrigt heller ikke erfaret gener i træningen tidligere på grund
af løbetid.

Mvh
Søren

Fra : Hm

Dato : 20-07-08 08:31

> "Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i meddelelsen
>
> OK, men det ligger mig meget fjernt at mit dyr skal tilpasses med en
> skalpel på grund af min behagelighed

Hej Søren
Det er jeg godt klar over, og det er helt bestemt også min mening, men prøv
alligevel at undersøge hvor meget lettere man gør livet for tæven, samtidig
med man bl.a nedsætter risikoen for underlivs- og kræft sygdomme eller spørg
din dyrlæge næste gang du alligevel er på besøg

Hanne

Fra : jopa

Dato : 21-07-08 15:07

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> [...]
> samtidig med man bl.a nedsætter risikoen for underlivs- og kræft sygdomme
> eller spørg din dyrlæge næste gang du alligevel er på besøg

Hunden er totalt afskåret fra avlsgodkendelse bla
Det er i det hele taget dårligt at at lave om på hundens fysiologi med
mindre sygdom kræver det.
Det er ikke den oprindelige hund efter et sådant indgreb.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Søren LH

Dato : 21-07-08 16:18

> [...]
> samtidig med man bl.a nedsætter risikoen for underlivs- og kræft sygdomme
> eller spørg din dyrlæge næste gang du alligevel er på besøg

En rigtig hund har sine naturlige organer, funktioner og drifter i behold,
med de ulemper og risici det måtte give for både ejer og hund. Jeg
tilsnitter ikke Guds skaberværk af egoistiske hensyn. Det er en holdning jeg
har, andre kan have en anden.

Og så skal Vizla i øvrigt avlskåres.

Mvh
Søren

Fra : Hm

Dato : 21-07-08 17:33

"> Og så skal Vizla i øvrigt avlskåres.

ja, så er det jo en hel anden sag

Hanne

Fra : Pwh

Dato : 21-07-08 22:36

Søren LH, skrev:
> [...]

Man kan jo også vende den om at sige at det er en egoistisk holdning
at have ikke evnt at sterelicerer sin tæve fordi man har en romantisk
forestilling om at den bør have alle sine naturlige drifter,
hvis man med sig selv ved at den aldrig får lov til at udleve dem.
Lad os for eksemplets skyld sige at hvis man ved et simpelt indgreb
i hundens hofter kunne garanterer at den aldrig ville få HD,
ville du så stadig have den holdning, eller også sige at det
måtte værer op til vorherre eller allah at afgører det.

/Jens (som hverken tror på vorherre eller allah)

Fra : Hm

Dato : 22-07-08 07:33

> [...]
> måtte værer op til vorherre eller allah at afgører det.
>
> /Jens (som hverken tror på vorherre eller allah)

enig
Hanne / som tror på Jens

Fra : Winther

Dato : 22-07-08 08:07

Hm wrote:
> "> Man kan jo også vende den om at sige at det er en egoistisk
> holdning

Det er jo disse drifter der bruges når man træner med hunden, derfor ser man
ikke seriøse brugsfolk der kastrerer bare for at kastrere...

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : Hm

Dato : 22-07-08 08:20

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse
> ikke seriøse brugsfolk der kastrerer bare for at kastrere...

Hej Winther
nu var det Jens der skrev det, men vi taler ikke om kastration af han hunde,
men sterilisation af tæver, det ændre ikke på driften i træningen af dem.

Hanne

Fra : Winther

Dato : 22-07-08 08:22

Hm wrote:
> [...]
> nu var det Jens der skrev det, men vi taler ikke om kastration
> af han hunde, men sterilisation af tæver, det ændre ikke på

Det er så ikke hvad jeg hører...

Fra : jopa

Dato : 22-07-08 09:25

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev
> nu var det Jens der skrev det, men vi taler ikke om kastration af han
> hunde, men sterilisation af tæver, det ændre ikke på driften i træningen
> af dem.

Uden at være ekspert kunne jeg da forestille mig at et eller andet sker

Ved godt man ikke umiddelbart kan sammenligne dyr og mennesker,
men fjerner man æggestokkene på en kvinde holder hun op med at producere
østrogen og testetoron og skal have dette tilført kunstigt.
(nogen af dem)
Der sker altså noget hormonalt og mon ikke det er det samme for en hund ?
Jeg er ikke ekspert, så det kan sagtens være helt ude i skoven.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : JB

Dato : 22-07-08 08:29

> [...]
>
> --
>
> Vh. Winther
>
> Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne

Det er nok et holdningsspørgsmål om man vil neutralisere sin hund. Efter
rigtig mange år med hunde både fertile og neutraliserede er min erfaring at
en kastreret hanhund mister sit hanhundepræg. Hvordan de er træningsmæssigt,
ved jeg ikke, da de hanner, jeg har trænet har været fertile.
En steriliseret tæve derimod er som en tæve der ikke er i løbetid. Flere af
de tæver, jeg har trænet, har været steriliserede, og de har haft mindst
lige så meget drift som fertile.
Min lille nye schæfertæve vil også blive steriliseret. Med to fertile hanner
i huset er det ikke muligt at have en tæve, der kommer i løbetid. Mine to
små tæver er steriliserede, og der er lige så meget gang i dem, som der
altid har været.
Den eneste forskel på steriliserede og fertile tæver er bortset fra den
manglende løbetid, at mine hanhunde ikke interesserer sig for steriliserede
tæver, men de kan godt vise interesse for en fertil tæve, selvom den ikke er
i løbetid.

Hilsen
Jytte

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 08:54

JB, skrev:
> [...]
> den manglende løbetid, at mine hanhunde ikke interesserer sig for
> steriliserede tæver, men de kan godt vise interesse for en fertil

Mange hanhunde viser da stadig interesse for at springe på Angel
selv om hun er stereliceret, men det er nok fordi hun er så smuk

Mht at kastrerer hanhunde er jeg også blevet mere skeptisk,
tror faktisk ikke jeg kan finde på at gører det igen hvis jeg
en dag får en hanhund mere.
Med Angel har jeg kun oplevet posetivt ved at få hende stereliceret,
så det ville jeg også gører med en anden tæve hvis jeg 100%
vidste at hun ikke skulle have hvalpe nogensinde.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 08:47

Winther, skrev:

> Det er jo disse drifter der bruges når man træner med hunden, derfor
> ser man ikke seriøse brugsfolk der kastrerer bare for at kastrere...

Så er det altså af ren egoisme fra dem der træner seriøst at de ikke
sterelicerer sin hund, og ikke af hensyn til hunden,
eller hvordan skal jeg forstå dig ?

Jeg fik stereliceret Angel både af hensyn til mig selv og til Tyson,
og da det samtidigt var en fordel for hende sundhedsmæssigt
gik det hele op i en højere enhed for mit vedkommende.
Kastrering af hanhunde er jeg så blevet mere skeptisk overfor,
men det var jo ikke det vi diskuterede (endnu).

/Jens

Fra : Hm

Dato : 22-07-08 11:01

Takker for lidt opbakning fra Jytte og Jens, jeg er helt enig i jeres
betragtninger ang. sterilisiation af tæver, jeg har samme oplevelse.

Hanne/ som følte sig lidt alene

Fra : jopa

Dato : 22-07-08 11:11

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev

> Takker for lidt opbakning fra Jytte og Jens, jeg er helt enig i jeres
> betragtninger ang. sterilisiation af tæver, jeg har samme oplevelse.
>
> Hanne/ som følte sig lidt alene

Du er aldri alene når du har schæferhund

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Hm

Dato : 22-07-08 12:15

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

Nej, selvfølgelig gør jeg ikke det, for den er jo altid lige her, ved siden
af mig.

Hanne/ som lige et kort øjeblik savnede menneske kontakt

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 11:40

Hm, skrev:
> Takker for lidt opbakning fra Jytte og Jens, jeg er helt enig i jeres
> betragtninger ang. sterilisiation af tæver, jeg har samme oplevelse.
>
> Hanne/ som følte sig lidt alene

Det var tilfældigt at jeg læste indlægget, jeg følger normalt
ikke træningstråde

/Jens

Fra : Hm

Dato : 22-07-08 12:19

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det var tilfældigt at jeg læste indlægget, jeg følger normalt
> ikke træningstråde

Jens, du ved jo godt, at her i gruppen, så er overskrifterne som regel, kun
for at dække over hvad trådene egentlig ender med.

Hanne/ som tit er overrasket over slutningen

Fra : Winther

Dato : 22-07-08 15:03

Pwh wrote:

> Så er det altså af ren egoisme fra dem der træner seriøst at
> de ikke sterelicerer sin hund, og ikke af hensyn til hunden,
> eller hvordan skal jeg forstå dig ?

Jeg vil ikke sterilisere med mindre der er en rigtig god grund til det,
træning eller ikke.

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 16:08

Winther, skrev:

> Jeg vil ikke sterilisere med mindre der er en rigtig god grund til
> det, træning eller ikke.

Hvad er så en rigtig god grund for dig, bare af nysgerrighed
Jeg tvivler også på at ret mange bare sterelicerer deres tæver
fordi de synes det er sjovt, for det første koster det en del penge,
og for det andet generede det da også mig personligt at skulle
have snittet i en sund og rask hund, men det var ikke fornuft
der styrede den aversion jeg havde imod det.

Mht kastraktion af hanhunde tror jeg tit det forholder sig helt anderledes,
for det første koster det ikke ret meget, og for det andet har jeg fornemmet
flere gange at folk bare gør det pr automatik.
Mange får det sikkert også gjort for at ændrer på hundens psyke
da de måske ikke evner at opdrage sig ud af diverse problemer,
eller måske slet ikke skulle have haft en hanhund til at starte med.
Mig bekendt er der ikke nogen sundhedsmæssige fordele for
en hanhund ved at blive kastreret som der er ved en tæve.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-07-08 17:00

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Jeg tvivler også på at ret mange bare sterelicerer deres tæver
> fordi de synes det er sjovt

Næ det er jo nok tit for egen bekvemmekigheds skyld folk gør det.
Rend af hanhunde blod på gulvtæpper osv

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 17:13

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Næ det er jo nok tit for egen bekvemmekigheds skyld folk gør det.
> Rend af hanhunde blod på gulvtæpper osv

Det er det sikkert i de fleste tilfælde.
Men hvis man samtidigt gør tæven en tjeneste ved indgrebet
er det jo en win/win situation
Der mangler lidt fornuftbetonede argumenter i debatten for
at lade værer med at sterelicerer en tæve der ikke skal have hvalpe.

/Jens (som foretrækker at handle ud fra fornuft og ikke følelser)

Fra : jopa

Dato : 22-07-08 17:47

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Der mangler lidt fornuftbetonede argumenter i debatten for
> at lade værer med at sterelicerer en tæve der ikke skal have hvalpe.

Jeg kan ved Allah ikke se hvorfor man absolut skal skære i noget der raskt.
Ønsker man ikke en tæve med det det indebærer skulle man måske i stedet
anskaffe sig en hanhund

--
Mvh. John der hverken skærer i konen eller hunden
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 18:32

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Jeg kan ved Allah ikke se hvorfor man absolut skal skære i noget der
> raskt.

Det skal man da bestemt heller ikke absolut, der bør da bestemt
værer tungtvejende grunde til at man gør det.
Feks. giver du mig nok ret i at det er en god ide at neutralicerer katte
der render frit, der skærer man jo også i et sundt dyr.
Mener da også at du har pralet med at du har kastreret mange grise,
det gør man vel kun pgr usselt mammon

> Ønsker man ikke en tæve med det det indebærer skulle man måske
> i stedet anskaffe sig en hanhund

Og få ham kastreret fordi man ikke ønsker en hund der har
de drifter som en hanhund har

Om vi kan lide det eller ej styrer vi jo alligevel vores hundes adfærd
i stort og småt, så den berøringsangst der er ved ind imellem at
tage kirugien til hjælp bunder ikke i sund fornuft i mine øjne.
Ellers burde vi jo alternativt bare lade vores hunde parrer sig
på kryds og tværs som det passede dem, og det gør ansvarlige
hundeejere jo ikke, der skal man nok ud på christania

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-07-08 18:52

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev
> Feks. giver du mig nok ret i at det er en god ide at neutralicerer katte
> der render frit

Jeg mener af princip at katte skal holdes på egen parcel.
Om man skal skære i dem er jeg ligeglad med bare de holder sig væk fra min
ejendom.
Jeg er også ligelad med om folk skærer i deres hunde.
Jeg har blot en mening om det

> Mener da også at du har pralet med at du har kastreret mange grise,

Nej jeg har ikke pralet med det blot konstateret at man gør det.
Nu var det ikke lige mine grise, men det er faktisk en anden sag der
formentlig burde hører ind under lovgivning om dyrevelfærd.
Man er så småt i gang med at snakke om det har jeg forstået.

> Og få ham kastreret fordi man ikke ønsker en hund der har
> de drifter som en hanhund har

Ja det er lige så mystiskt

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 19:07

jopa, skrev:
> [...]
> formentlig burde hører ind under lovgivning om dyrevelfærd.
> Man er så småt i gang med at snakke om det har jeg forstået.

Det ændrer vel ikke ved at du aktivt har medvirket til at skærer
i sunde og raske dyr
Hvis du ikke havde følt det var sund fornuft havde du vel ikke gjort det.

> Ja det er lige så mystiskt

Vel ikke spor mere mystisk end fysisk at forhindrer sine fertile dyr
i at reproducerer sig selv.

Giv mig nu en fornuftig forklaring på hvorfor det er bedre at hindrer
sin tæve i at få hvalpe ved rent fysisk at hindrer hende,
end det er at gører det ved at sterelicerer hende.
Jeg kunne forstå det hvis man skadede tæven ved at sterelicerer hende,
men man gør hende faktisk en tjeneste.
Hvilken tjeneste gør man hende ved at lade hende værer fertil og
samtidigt forhindre hende i at få hvalpe, det savner jeg en forklaring på.

Lidt OT.
Som før fortalt fik Tyson først "dyppet snablen" efter han var blevet kastreret,
han havde da aldrig fået lov til at muntrer sig med den løbske tæve hvis han havde
været fertil, så det var måske et held for ham at han blev kastreret,
nu skal han da ikke gå i graven som gammeljomfru
Kunne værer man skulle opfinde kondomer til hanhunde så hundene kunne
få lov til at muntrer sig engang imellem

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-07-08 19:22

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Det ændrer vel ikke ved at du aktivt har medvirket til at skærer
> i sunde og raske dyr
> Hvis du ikke havde følt det var sund fornuft havde du vel ikke gjort det.

Der er forskel på husdyr og kæledyr i min verden.
Hvis landbruget kastrere grise er det fordi det er nødvendigt og selvom jeg
havde en´mening om det kunne jeg vel ikke gøre noget ved det hvis jeg som
dig var afhængig af at lønnen kom hver den første.
Alle gør det og det er en del af produktionen som skaffer os alle brød på
bordet.
Lige som det skaffer mad til din Barfing.

Jeg mener klart der er forskel på fødedyr og kæledyr blot skal man sikre sig
at dyrene ikke lider.

> Vel ikke spor mere mystisk end fysisk at forhindrer sine fertile dyr
> i at reproducerer sig selv.

Jeg er som sagt totalt om folk skærer i deres sunde dyr jeg har blot en
mening om det.
Går ud fra at det er ok også for dig

> Giv mig nu en fornuftig forklaring på hvorfor det er bedre at hindrer
> sin tæve i at få hvalpe ved rent fysisk at hindrer hende,
> end det er at gører det ved at sterelicerer hende.

Det behøver jeg ikke at svare på.
Jeg er jo ligelad.
Jeg syntes blot det er forkert

> Jeg kunne forstå det hvis man skadede tæven ved at sterelicerer hende,
> men man gør hende faktisk en tjeneste.

Det er så ?et

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 20:18

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Det behøver jeg ikke at svare på.

Nope, det er helt frivilligt at skrive på Usenet

> Jeg er jo ligelad.
> Jeg syntes blot det er forkert

Jeg kan ikke forholde mig seriøst til argumenter som
"at det synes jeg fordi det gør jeg altså, basta"

I bund og grund synes jeg måske også at det er forkert,
men ikke spor mere forkert end at hindrer en fertil tæve i at få hvalpe.
Skal ret værer ret er hele vores ide med at holde kæledyr så forkert.

> Det er så ?et

Der føler jeg mig ret overbevist om at man gør tæven en tjeneste.
Jeg har argumenteret for mine synspunkter, du vælger at have som
argument at "det behøver jeg ikke svarer på"
Vil vove den påstand at jeg så taler bedre for mine synspunkter,
som jeg også får bekræftet af flertallet af dyrelæger og en masse
mennesker jeg kender der har sterelicerede tæver.

/Jens (som skal lufte 2 forædte hunde NU)

Fra : jopa

Dato : 22-07-08 20:32

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Jeg kan ikke forholde mig seriøst til argumenter som
> "at det synes jeg fordi det gør jeg altså, basta"

Jeg syntes blot det er ligesom at springe over hvor gærdet er lavest når man
vælger at skære i hunden fremfor at tage de problemer der er ved at have
hund.
Men det er jo op til den enkelte.
Der er da heldigvis masser af seriøse hundeejere der som jeg mener det ikke
skulle være nødvendigt.
Jeg kunne heller ikke finde på at skære i min kone selvom hun kommer i
"løbetid" en gang om måneden
Hun ville så nok også betakke sig

> I bund og grund synes jeg måske også at det er forkert,
> men ikke spor mere forkert end at hindrer en fertil tæve i at få hvalpe.

Der er jo arbejde ved at have kæledyr.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 21:03

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Jeg syntes blot det er ligesom at springe over hvor gærdet er lavest
> når man vælger at skære i hunden fremfor at tage de problemer der er
> ved at have hund.

Også hvis man af den vej kan løse problemer for hunden,
tror du ikke det evnt kan værer frustrerende for en tæve aldrig
at få lov til at få hvalpe, et begreb som falsk drægtighed er ikke unormalt.
Kender også til flere tæver der er blevet stereliceret i en sen alder pgr
bøvl med underlivet, det er ikke sjovt for en gammel at skulle blive syg
og evnt lukkes op i en sen alder.
Risikoen for mælkekirtelkræft bliver også reduceret kraftigt ved sterelicering,
og som bekendt er det jo bedre at forebygge end at heldbrede

> Men det er jo op til den enkelte.
> Der er da heldigvis masser af seriøse hundeejere der som jeg mener
> det ikke skulle være nødvendigt.

Skal det så læses som at dem der vælger kniven er useriøse,
eller er de bare ikke så romantiske eller fornærede at de vælger sterelicering.

> Jeg kunne heller ikke finde på at skære i min kone selvom hun kommer i
> "løbetid" en gang om måneden
> Hun ville så nok også betakke sig

Skal du nu igen menneskeligører hunde
Men faktisk kender jeg flere mænd og kvinder der har ladet
sig sterelicerer når de har fået de børn de skal have, intet galt i det.

> Der er jo arbejde ved at have kæledyr.

En del af det arbejde består vel ikke i at generer dyret ved
ikke at lade den følge sine drifter, hvilken glæde har en hund af det.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 22-07-08 21:19

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Skal det så læses som at dem der vælger kniven er useriøse,
> eller er de bare ikke så romantiske eller fornærede at de vælger
> sterelicering.

Nu kender jeg kun seriøse hundeejere.
De er såmænd ikke fornærede hvis de vælger at give 10K eller det dobbelte
for en hvalp.

I de kredse jeg kommer ved jeg at det ville være sidste udvej at skære i
dem, og blot snakken om det er uhørt.
Måske er det mere "normalt" for folk med uægte hunde at neutralisere dem ???
Ja jeg spørger blot
Det bliver ihvertilfald ikke brugt i brugshundekredse mig bekendt

Jeg er helt med på at det at neutralicere en hund på grund af sygdom er
berettiget.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 21:38

jopa, skrev:
> Måske er det mere "normalt" for folk med uægte hunde at neutralisere
> dem ??? Ja jeg spørger blot

Det kunne man let forestille sig, det er da en af grundene til at jeg
med god samvittighed har fået neutraliceret mine hunde,
da jeg ikke synes af man bevidst skal avle på blandinger.
Købte jeg en raceren tæve ville jeg da tænke mig grundigt om
inden jeg fik hende stereliceret.
Faktisk har jeg jo et håb om at få en avlstæve eller to en dag

Det har jo hele tiden været mit argument at hvis man 100% sikkert ved
at ens tæve aldrig skal parres kan men lige så godt, eller måske bedre,
få hende stereliceret med det samme.
Det er skam ikke fordi jeg synes at alle bør sterelicerer deres tæver

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 22-07-08 22:28

On Tue, 22 Jul 2008 22:19:08 +0200, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

>Måske er det mere "normalt" for folk med uægte hunde at neutralisere dem ???

Der findes ikke uægte hunde!!! Bastarder, blandinger, gadekryds etc,
men det er sg* 100% ægte hunde alligevel!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 22:30

Leyna, skrev:

> Der findes ikke uægte hunde!!! Bastarder, blandinger, gadekryds etc,
> men det er sg* 100% ægte hunde alligevel!

Blandinger af kameler og hyæner er vel ikke ægte hunde

/Jens

Fra : jopa

Dato : 23-07-08 07:57

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Blandinger af kameler og hyæner er vel ikke ægte hunde

Nu er der jo Tour de France hele dagen så det har jeg ikke tid til at svare
på.
Skal sidde hele dagen foran skærmen med min ægte hund ved mine fødder.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 23-07-08 09:36

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Nu er der jo Tour de France hele dagen så det har jeg ikke tid til at
> svare på.

Gaaaaaaab.

> Skal sidde hele dagen foran skærmen med min ægte hund ved mine fødder.

Du skulle heller gå en tur med ham, eller er han blevet
så laskefed at han ikke gider det mere

/Jens

Fra : jopa

Dato : 23-07-08 20:40

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Du skulle heller gå en tur med ham, eller er han blevet
> så laskefed at han ikke gider det mere

Det gider jeg ikke hvis an vil luftes kan han rende et par gange i
hundegården.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : jopa

Dato : 22-07-08 19:03

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Mener da også at du har pralet med at du har kastreret mange grise,
> det gør man vel kun pgr usselt mammon

Glemte lige:
Usselt mammon ja, men det er jo også dejligt med flæskesteg, eller skal vi
blive vegetarianere alle.
Hvis man ikke kapper klodserne på grissebasserne så ville man nok ikke bryde
sig om smagen

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 19:10

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Glemte lige:
> Usselt mammon ja, men det er jo også dejligt med flæskesteg, eller
> skal vi blive vegetarianere alle.

Det er dig og ikke mig der har skrupler over at snitte i sunde dyr
for at tilpasse dem vores egne egoistiske ønsker

/Jens (som dog ikke er tilhænger af de kosmetiske operationer på dyr)

Fra : Leyna

Dato : 22-07-08 20:55

On Tue, 22 Jul 2008 18:47:16 +0200, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

> [...]
>Ønsker man ikke en tæve med det det indebærer skulle man måske i stedet

For tæven er løbetiden jo osse en stress situation, hvis ikke man
lader den parre, og nu er det altså ikke alle hunde der er egnede til
avl. Jeg mener da ikke at fordi man tager en tævehund, så ønsker man
sig automatisk hvalpe... Jeg gør i hvert fald ikke, for jeg ville
aldrig kunne slippe dem igen, og tænk et menageri DET kunne blive.
Maggie blev så steriliseret fordi jeg havde både hendes far og bror
indenfor rækkevidde, og det var en risiko jeg bare ikke ville løbe.
Jeg valgte at sterilisere hende fordi jeg netop IKKE ønskede hvalpe,
og jeg ved at et øjebliks uopmærksomhed kan føre til uønskede hvalpe.
Jeg har haft en tæve før, og når hun var i løb skulle man have et øje
på hver finger, for ellers stak hun af og fandt sig en mage der
passede hende. Hun havde dog en forkærlighed for Rottweiler og Grand
Danois og hun var en chihuahua-blanding. *LOL*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 22-07-08 20:48

On Tue, 22 Jul 2008 17:59:45 +0200, "jopa" <admin@jp-web.invalid>
wrote:

>"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

>Næ det er jo nok tit for egen bekvemmekigheds skyld folk gør det.
>Rend af hanhunde blod på gulvtæpper osv

Og ikke at forglemme, hunde der stikker af når de ser deres snit til
det. Dér kan vi jo hurtigt komme ud i en farlig situation.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 22-07-08 20:47

On Tue, 22 Jul 2008 17:07:51 +0200, "Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote:

>Mig bekendt er der ikke nogen sundhedsmæssige fordele for
>en hanhund ved at blive kastreret som der er ved en tæve.

Det kommer vist lidt an på hvordan du definerer sundhed.
Vaks blev voldsomt stresset af de to løsgående tæver, som han bare
ikke kunne komme til. Han kørte helt op i det røde felt og det var
utroligt svært at få ham ned på jorden igen. Den stress situation er
han så ude over nu, men hvis ikke der havde været løsgående tæver i
nærheden, så havde jeg altså heller ikke fået ham kastreret.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 21:12

Leyna, skrev:

> Det kommer vist lidt an på hvordan du definerer sundhed.

Sådan rent fysisk, tror ikke testikelkræft er så udbredt hos hunde

> [...]
> han så ude over nu, men hvis ikke der havde været løsgående tæver i
> nærheden, så havde jeg altså heller ikke fået ham kastreret.

Med kastrering af hanhunde er der meget der taler både for og imod,
det største problem jeg selv oplever med Tyson er at han har mistet
duften af hanhund så andre hanhunde til tider tror han er en tæve.
Han mangler da også nu på godt og ondt hanhundepræget hvor han
jagter alt der har 4 ben og en tissekone i tide og utide

Med Angel oplever jeg intet negativt, hun har masser af kærester
der ikke går så højt op i om hun er fertil eller ej
Synes heller ikke jeg som med Tyson oplever konflikter fordi
andre hunde ikke kan kønsbestemme hende.
Om hun så savner kun at blive luftet i snor 2 mdr om året og
heller ikke i den periode have fri adgang til haven kan jeg ikke
spørge hende om, men jeg tvivler

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 23-07-08 06:28

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Om hun så savner kun at blive luftet i snor 2 mdr om året og
> heller ikke i den periode have fri adgang til haven kan jeg ikke

Vizla bliver ikke luftet mere i snor selvom hun er løbsk eller højløbsk. Hun
er lige lydig af den grund.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 23-07-08 09:43

Søren LH, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Vizla bliver ikke luftet mere i snor selvom hun er løbsk eller
> højløbsk. Hun er lige lydig af den grund.

Hvis jeg bare lod en løbsk tæv fise frit rundt blandt andre løse hunde
ville jeg blive ret så upopulær og ville med garanti få en masse
kuld hvalpe, det gør en ansvarlig/hensynsfuld hundeejer da ikke.
Så det ville da bestemt begrænse Angel i sin frihed at værer fertil,
og dermed også Tyson, og hvad havde de og jeg vundet ved det.

Det sker at et fjols slæber en løbsk tæve ned på engen,
det fjols får hurtigt besked på at pakke sig, og med rette.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 22-07-08 22:08

Pwh wrote:

> Hvad er så en rigtig god grund for dig, bare af nysgerrighed

Hvis min tæve var voldsom påvirket af løbetiden, dvs. meget nedstemt eller
falsk drægtig, så ville jeg måske overveje det. Var hun sådan, så var hun
ikke noget værd, hverken som brugshund eller avlshund alligevel.

Jeg synes så det er fint at sterilisere tæver som er bedst tjent med ikke at
få hvalpe, frem for at lade dem parre i hver løbetid fordi ejer ikke kan
finde ud af at gøre noget ved det.

> [...]
> starte med. Mig bekendt er der ikke nogen sundhedsmæssige fordele for
> en hanhund ved at blive kastreret som der er ved en tæve.

Som sagt så er det bestemt ikke noget man gør inden for brugsschæfere med
mindre det er tvingende nødvendig.

Fra : Søren LH

Dato : 22-07-08 06:07

> [...]

Hej Jens,

Jeg har måske udtrykt mig lidt forkert. Jeg har ikke en holdning til om det
er en "synd", når andre gør det. Det er bare at det mig er følelsesmæssigt
imod. Ligesom da jeg læste om den kvinde der lod begge sine raske bryster
fjerne for at undgå risiko for brystkræft. Derfor er det egentlig ikke noget
jeg kan argumentere omkring. Kald det for min skyld gerne "romantisk", hvis
du har det bedre med at knytte et negativt ladet ord på det - i min verden
skal der ikke ligge fornuftbaserede vurderinger bag hver handling jeg gør,
så jeg påberåber mig ikke at være rationel i alt hvad jeg gør. Hvad der er
synd og ikke synd for hunden i forbindelse med at udleve sine drifter, mener
jeg ikke vi mennesker kan vide noget om. Min personlige drift er at hunden
ikke skal neutraliseres, og den drift her jeg tænkt mig at leve ud . Om
man kan anlægge en "cost-benefit vurdering" således at det skulle være ok
med tilstrækkelig stor fordel ved tilstrækkelig lille indgreb, skal jeg ikke
sige, så må jeg have en eksempel fra det virkelige liv.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 17:29

Søren LH, skrev:

> Hej Jens,
>
> Jeg har måske udtrykt mig lidt forkert. Jeg har ikke en holdning til
> om det er en "synd", når andre gør det. Det er bare at det mig er
> følelsesmæssigt imod.

Så vil jeg da tillade mig at sige at du af egoistiske hensyn lader
værer med at sterelicerer din tæve, og ikke for hendes skyld.
Det er stik modsat af hvad du først skrev.

> Ligesom da jeg læste om den kvinde der lod
> begge sine raske bryster fjerne for at undgå risiko for brystkræft.

Det er også lidt ekstremt.
Men den slags kan også give den kvinde psykiske probs senere hen.
Igen har en tæve fordelen der ved at blive stereliceret,
da den slipper for humørsvingninger og evnt falsk drægtighed
fordi dens ejer alligevel nægter den at forplante sig

> påberåber mig ikke at være rationel i alt hvad jeg gør. Hvad der er
> synd og ikke synd for hunden i forbindelse med at udleve sine
> drifter, mener jeg ikke vi mennesker kan vide noget om.

Men hvis man 100% ved at tæven aldrig skal have hvalpe kan jeg
ikke se det er spor mere forkert at hindre det med en kniv frem
for at gører det fysisk resten af hendes dage.
Husk på at tæven ikke ved den er stereliceret, men den bemærker
uden tvivl at den blive nægter at udleve sine naturlige drifter.

> [...]
> vurdering" således at det skulle være ok med tilstrækkelig stor
> fordel ved tilstrækkelig lille indgreb, skal jeg ikke sige, så må jeg

Det er jo altid en afvejning, men der er bestemt fordele
for tæver ved at blive stereliceret rent sundhedsmæssigt.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 22-07-08 21:04

> Så vil jeg da tillade mig at sige at du af egoistiske hensyn lader
> værer med at sterelicerer din tæve, og ikke for hendes skyld.
> Det er stik modsat af hvad du først skrev.

Det kan du da sige hvis du har lyst, men som jeg skrev mener jeg ikke vi kan
udtale os om hvad der er synd og ikke synd for hunden m.h.t. at udleve sine
drifter. Masser af dyr i naturen lever uden at udleve deres drifter. I en
ulveflok er det f.ex. kun alfahannen og alfahunnen, der parrer sig. Der er
også masser af ensomme ulve, de kan heller ikke parre sig. Så i hvert fald
er det naturens orden, at en tæve ofte ikke kan udleve sine drifter de fire
dage hvert halve år. Og hvad med den stakkels hanulv, den er jo i løbetid
hele tiden, den får kun lov at udleve sine drifter den korte tid tæven er i
løbetid. Vi kan få nok at gøre med at have medlidenhed med dyrene i naturen
her. For slet ikke at tale om dem i fangenskab selvfølgelig. For overhovedet
slet ikke at tale om den meget store del af menneskeheden, der heller ikke
lige har en partner ved hånden, når inspirationen kommer over dem .

Men som sagt, det er en holdning jeg har, og jeg behøver overhovedet ikke at
skulle forsvare den med argumenter. Det er jo heller ikke noget jeg mener
alle skal, det er bare noget jeg siger at jeg gør.

> [...]
> da den slipper for humørsvingninger og evnt falsk drægtighed
> fordi dens ejer alligevel nægter den at forplante sig

Vi kan nu en gang ikke pakke hele verden ind i en vatæske. Hvad med alle de
stakkels dyr i naturen og deres humørsvingninger?

> Men hvis man 100% ved at tæven aldrig skal have hvalpe kan jeg
> ikke se det er spor mere forkert at hindre det med en kniv frem
> for at gører det fysisk resten af hendes dage.

Jeg har ikke sagt det er forkert, jeg har bare sagt at jeg gør det ikke
under de nuværende omstændigheder.

Men jeg synes lige jeg har set dig skrive et andet sted at hvis du fik en ny
hanhund, ville du nok ikke kastrere den. Jamen det er da helt enormt meget
større "lidelse" for en hanhund, end for en tæve ikke at udleve sine
drifter. Hanhunden er jo i "løbetid" altid, tæven kun fire dage to gange om
året, det er trods alt til at overse .

> [...]
>
> Det er jo altid en afvejning, men der er bestemt fordele
> for tæver ved at blive stereliceret rent sundhedsmæssigt.

Kastrerede hunde er i det hele taget ikke noget som der er noget af i den
hundeverden jeg bevæger mig i.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 22-07-08 21:27

Søren LH, skrev:
> [...]
> ikke at skulle forsvare den med argumenter. Det er jo heller ikke
> noget jeg mener alle skal, det er bare noget jeg siger at jeg gør.

Det er også helt ok med mig.
Det var mere dine argumenter med egoisme og skæren i guds værk
der fik mig til tasterne, kunne give os andre der har sterelicerede tæver
en fornemmelse af at du mente vi var dårlige hundeejere.

> Vi kan nu en gang ikke pakke hele verden ind i en vatæske. Hvad med
> alle de stakkels dyr i naturen og deres humørsvingninger?

Jeg nøjes med at tage vare på mine egne dyr,
dem i naturen må klarer sig som de bedst kan.

> [...]
> ikke at udleve sine drifter. Hanhunden er jo i "løbetid" altid, tæven
> kun fire dage to gange om året, det er trods alt til at overse .

Hvis du anede hvor mange gange jeg prøvede at tilbyde Tyson
som avlshan og fået et nej
Det lykkedes først da han blev kastreret, jeg hindrede ham skam ikke,
det gjorde tæverne selv, ganske som i naturen.
Men der er også forskel som jeg oplever det med at kastrerer en hanhund
og sterelicerer en tæve, og det var vel sterelicering vi talte om oprindeligt.
Jeg tvivler også på at jeg igen skal have en hanhund, faktisk af samme grund.

> Kastrerede hunde er i det hele taget ikke noget som der er noget af i
> den hundeverden jeg bevæger mig i.

En del af dem du kender bruger vel så også deres hunde til avl håber jeg.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 21-07-08 15:03

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> OK, men det ligger mig meget fjernt at mit dyr skal tilpasses med en
> skalpel på grund af min behagelighed

Godt argument

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Søren LH

Dato : 23-07-08 04:46

On 23 Jul., 10:42, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> Hvis jeg bare lod en løbsk tæv fise frit rundt blandt andre løse hunde
> ville jeg blive ret så upopulær og ville med garanti få en masse
> kuld hvalpe, det gør en ansvarlig/hensynsfuld hundeejer da ikke.

Horder af hunde der løber rundt forekommer ikke hvor vi færdes. Men
Vizla kan da godt møde en hund eller to selvom hun er løbsk. Dog ikke
en hanhund uden snor når hun er højløbsk, selvfølgelig.

> [...]
>
> Det sker at et fjols slæber en løbsk tæve ned på engen,
> det fjols får hurtigt besked på at pakke sig, og med rette.

I gamle dage blev en hundeejer med en løbsk tæve også sendt hjem fra
en træningsplads. Sådan er det heldigvis ikke mere (de fleste steder).
Hanhundeejerne må lære at styre deres hunde. Jeg har da været til
træning i torsdags, med Vizla uden snor og hanhunde uden snor - no
problem. Hanhunden er sex-fixeret året rundt, hunhunden 4 dage 2 gange
om året. Så er det da lidt urimeligt at det skal gå ud over
hunhundene.

Hvorfor skal forresten ham med den løbske tæve pakke sig - det er da
primært ham selv og hans hund det går ud over, hvis den har et tog af
hanhunde efter sig.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 23-07-08 12:09

Søren LH, skrev:

> [...]
> problem. Hanhunden er sex-fixeret året rundt, hunhunden 4 dage 2 gange
> om året. Så er det da lidt urimeligt at det skal gå ud over

Der er altså stor forskel på hvor sex-fixeret en hanhund bliver,
hvis den møder en højløbsk tæve går der nok en klap ned for
de fleste hanhunde.
Tyson tænder da stadig på løbske tæver, hvor han før i tiden
tændte på tæver altid, men self helt ekstremt hvis de var løbske.

> Hvorfor skal forresten ham med den løbske tæve pakke sig - det er da
> primært ham selv og hans hund det går ud over, hvis den har et tog af
> hanhunde efter sig.

Det er vel ud fra at mange mister kontrollen over deres hanhunde hvis
der er en løbsk tæve, det er jo ikke alle hanhunde der har fået UG
i lydighedstræning, så et vist hensyn til hinanden bør man udvise.
Med løbske tæver på engen skulle jeg da værer over Tyson hele tiden,
det var da hverken sjovt for ham eller mig.
Så der er da en stiltiende regel om at man ikke slæber løbske tæver
ned på et fritlufteareal her hvor jeg bor, det overholder de fleste.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 23-07-08 04:37

On 22 Jul., 22:27, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> [...]
> der fik mig til tasterne, kunne give os andre der har sterelicerede tæver
> en fornemmelse af at du mente vi var dårlige hundeejere.

Jamen jeg har jo én gang sag at jeg havde formuleret mig forket, så at
det kunne misforstås. Jeg har måske ikke beklaget det nok, jamen det
gør jeg så hermed, så må det spørgsmål da endelig være lukket..

> Jeg nøjes med at tage vare på mine egne dyr,
> dem i naturen må klarer sig som de bedst kan.

Det gør jeg også. Dem der vil kastrere sine dyr kan da bare gøre det.

> [...]
> og sterelicerer en tæve, og det var vel sterelicering vi talte om oprindeligt.

Ja, men du fremkom med argumenter om det skulle være en lidelse for
hunden ikke at udleve sine drifter, men lidelsen må da være den samme
for hanhunden, bare hver dag året rundt og ikke kun 2 gange 4 dage om
året.

> Jeg tvivler også på at jeg igen skal have en hanhund, faktisk af samme grund.

Samme her. Jeg gider ikke have en hund der er konstant sex-fixeret.

> En del af dem du kender bruger vel så også deres hunde til avl håber jeg.

Jo, nogen.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 23-07-08 11:53

Søren LH, skrev:

> Jamen jeg har jo én gang sag at jeg havde formuleret mig forket, så at
> det kunne misforstås. Jeg har måske ikke beklaget det nok, jamen det
> gør jeg så hermed, så må det spørgsmål da endelig være lukket.

Du behøver skam ikke undskylde, jeg forklarer bare hvorfor jeg blandede mig.
Der er da heller intet galt i at der kom en lille fredelig diskussion ud af det,
der har da været dødt alt for længe i gruppen

> [...]
> hunden ikke at udleve sine drifter, men lidelsen må da være den samme
> for hanhunden, bare hver dag året rundt og ikke kun 2 gange 4 dage om

Det var bla ud fra den tankegang at jeg fik Tyson kastreret,
men jeg fandt så ud af at det også har den negative effekt at han har
mistet duften af hanhund, og det kan give konflikter.
I princippet har jeg udskiftet pest med kolera
Med Angel oplever jeg som sagt intet negativt.

> Samme her. Jeg gider ikke have en hund der er konstant sex-fixeret.

Det er ret trættende i længden, jeg savner det ikke specielt

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 23-07-08 19:57

> [...]
> mistet duften af hanhund, og det kan give konflikter.
> I princippet har jeg udskiftet pest med kolera

Ja, det har jeg jo også tænkt på. Man berøver jo hanhunden dens naturlige
samkvem med andre hunde. Vizla kunne heller ikke mere acceptere naboens
rottweiler efter den blev kastreret.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 23-07-08 21:16

Søren LH, skrev:
> [...]
> naturlige samkvem med andre hunde. Vizla kunne heller ikke mere
> acceptere naboens rottweiler efter den blev kastreret.

Du kan tro at jeg også har advaret et par stykker der bare pr automatik
vil have deres hanhund kastreret.
Der har jeg erfaret at man virklig griber ind i naturens gang på en negativ måde.
Der kan self værer situationer som den Leyna er i hvor det er det eneste forsvarlige,
men jeg tror mange bare får kastreret deres hanhund uden at tænke sig om.

Der føler jeg mere folk er tilbageholdene mht at sterelicerer deres tæver,
der spørger jeg altid ind til om den evnt skal have hvalpe på et tidspunkt,
og svarer folk 100% negativt på det anbefaler jeg dem da at få det gjort.
Gav faktisk en ældre dame med en Lab på 8mdr det råd idag,
det samme havde hun fået fra sin dyrelæge. Det hun var mest bekymret
for var om den ville blive fed, på det punkt kunne jeg så berolige hende
med at Angel ikke har haft tendenser til det, faktisk har hun tabt sig lidt.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 24-07-08 07:15

On Wed, 23 Jul 2008 22:16:25 +0200, "Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote:

> [...]
>men jeg tror mange bare får kastreret deres hanhund uden at tænke sig om.

Jeg må erkende at jeg ikke vil anbefale nogle hanhunde ejere at få
deres hund kastreret, hvis ikke der ligger meget store problemer til
grund. Vaks er slet ikke den hund han engang var. Han er blevet doven
og osse temmelig rund og gnisten er bare helt væk. Oy's energiniveau
er osse faldet, men dog ikke så markant, og han har osse taget en del
på. Indrømmet, det var anstrengende at have ham inde når tæverne fra
naboen var i løb, men havde der ikke været en af Vaks' afkom imellem,
så tror jeg altså ikke at han var blevet kastreret. Drengene kan da
stadig tage sig en strejftur, hvis de slipper ud ved et uheld, men de
er ikke slemme til at stikke af mere. Det er naturligvis et plus for
mig, men jeg synes de har mistet en stor del af deres personlighed.

> [...]
>med at Angel ikke har haft tendenser til det, faktisk har hun tabt sig lidt.

Det er jo en væsentlig større indgreb hos tæver... Nu ved jeg ikke om
Maggie skulle have taget på, men jeg har nu ikke hørt noget om det, og
jeg er da i løbende kontakt med den nye ejer. Vaks og Oy har taget en
del på, og nu er alle hundene her på light foder. Ved sidste vejning
var Hans faktisk den letteste, og han er jo ellers den jeg har været
mest bekymret for mht vægt, så man skal da passe lidt ekstra på imo.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : JB

Dato : 24-07-08 07:46

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Man kan nøjes med at få sædstrengen skåret over på hanhunden. Så er den
stadigvæk hanhund, men kan ikke få hvalpe. Det fik vi gjort med en af vores
(ikke dem vi har nu), det virker fint.

Men min nye tæve vil blive steriliseret, for med to hanhunde i huset, vil
der blive frygtelig ballade, når tæven er løbsk, uanset om hannerne havde
fået sædstrengen over, så det får de ikke. De forbliver fertile.

Hilsen
Jytte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-07-08 12:41

> [...]
>
> Hvad gør jeg nu?
>
> Hun er højløbsk lige nu, men det plejer da ikke at have betydning, eller?

Hvis hun er højløbsk nu, skulle hun jo være oppe på dupperne igen om 1½ - 2
uger.

M.V.H....Benny..

Fra : C.H

Dato : 23-07-08 18:35

> [...]
>
> Hvad gør jeg nu?
>
> Hun er højløbsk lige nu, men det plejer da ikke at have betydning, eller?

Lidt forsinket og efter en lang diskussion om sterilisering melder jeg mig
med et lille pip omkring sporsøget

Hvis det var mig, der havde det problem, du beskriver, ville jeg for det
første holde pause til hun ikke længere var løbsk. Bare for at udelukke det
som "fejlkilden".
Derefter ville jeg først lægge driftspor med en hulens masse guffer på, der
får hende motiveret for at holde næsen i jorden. Det ville jeg gøre et par
gange, bare ligeud.
Derefter ville jeg lægge arbejdspor med varierende guffer på og med masser
af buer, trapper og vinkler. Selvfølgelig med sværhedsgraden øget lidt efter
lidt...
Genstandene ville jeg i den periode holde en lille pause med, indtil
motivationen for selve sporsøget var oppe igen.

Det er egentlig mine umiddelbare tanker omkring den sag...

Der er jo gået et par dage siden dit første indlæg - har du været ude og
forsøge dig?

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 23-07-08 19:54

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det er egentlig mine umiddelbare tanker omkring den sag...
>
> Der er jo gået et par dage siden dit første indlæg - har du været ude og

Hej Connie,

Tak for input.

Jeg holder stadig pause i.h.t. de råd jeg har fået, og omstændighederne i
øvrigt. Jeg er jo kun to dage over løbetiden endnu.

Men ellers gik jeg på et tidspunkt helt væk fra godbidder, og til at belønne
alene med bidepølle ved genstande, fordi jeg syntes ikke godbidderne gav
drift nok. Så jeg tror ikke rigtig jeg får mere drift ved at lægge godbidder
(igen). Jeg har i øvrigt indtil det sidste, ud over det lange spor, ofte
lagt et lille spor med masser af godbidder på nogle meget svære underlag,
for at lære hende disse underlag. Der er jo også grænser for hvor langt et
spor man kan holde ud at gå og lægge godbidder, eller.....?

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 23-07-08 21:16

Søren LH wrote:
> [...]
> underlag, for at lære hende disse underlag. Der er jo også
> grænser for hvor langt et spor man kan holde ud at gå og lægge

Du må ud at lave nogle, ikke så lange nemme forfølgelsesspor, hvor der er en
figurant for enden, som laver flugt med ærme. Hunden skal gå stærkt og det
skal være let, det lyder som om den er kørt for meget ned i tempo og drift.
Jeg går næsten aldrig så lange spor, mange genstande, hvor der belønnes med
en håndfuld tørfoder og slutter altid med en brik kattemad. Der er ingen
grund til at dræne hundene med monsterlange spor

Fra : Søren LH

Dato : 24-07-08 18:59

> [...]
> belønnes med en håndfuld tørfoder og slutter altid med en brik kattemad.
> Der er ingen grund til at dræne hundene med monsterlange spor

Hmm.....forfølgelsesspor er vist mere en PH-ting, i BHP er det vigtigt at gå
efter kildefærten. Og det med en figurant, det er jo ikke gjort med et par
gange, det skal være jævnligt over et stykke tid, så det er ikke sådan at få
arrangeret. Og hvad med genstandende, hvis fokus blive for meget en
belønning i enden af sporet? I det mindste er hun meget sikker i genstandene
(undtagen til prøver....... ).

Jeg gik i en periode meget lange spor for at få stress ned, men stoppede med
det for vistnok en fire måneder siden. Men sporene har da stadig været vel
en 300 - 400 skridt, måske også for langt.

Nå, i hvert fald vågnede jeg meget tidligt her til morgen, og kunne ikke
finde på andet at bruge en ekstra time til, end at lægge et spor. Så jeg
lagde to små godbidspor, med frikadellestykker, med enkelte stræk uden
godbidder, og lagde bidepøllen i enden, og ingen genstande. I hvert fald var
der god drift på de stræk hvor der ikke var godbidder, så jeg overvejer
simpelthen at bygge det hele op igen herfra.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 24-07-08 19:24

> [...]

Synes det lyder som en god plan

Connie

Fra : Winther

Dato : 25-07-08 17:32

Søren LH wrote:
> [...]

Jeg behøver så ikke putte ærme på figuranten fordi hun er PH-hund
Der mangler klart noget fremdrift og koncentration på din hund.

Måske var det en ide med mindre genstande, i BHP er genstandene så store, at
den ikke behøver at lede...det kan sagtens blive for nemt og kedeligt....

I PH er det jo, ihvert fald i den klasse jeg er i, ret små genstande, så
skal de findes, nogle gange i meget lang græs, så er det altså snuden ned.

Så trods diverse forfølgelsesspor og det at hun er PH-hund så har hun da
lavet 99 på spor et par gange, sidst i en BHP1

Jeg vil aldrig bruge bidepølle eller bold ved genstande på spor, især ikke
til en hund der stresser, så hellere mad. Husk nu din hund må gerne være
godt sulten og belønningen skal være så det er ulejligheden værd for hunden.

Når min dækker ved genstande som jeg har mange af på sporet, så er det
simpelthen håndfulde der ad flere gange droppes mellem forbenene på hende,
det giver den nødvendige ro i stedet for afbrudt sporsøg og flimmer ved
genstande når der belønnes med bidepølle.

Min datter har lavet en lille film fra lidt alenetræning på hundegalleriet
hvis nogen gider se

Fra : Søren LH

Dato : 26-07-08 14:11

> [...]
> genstande når der belønnes med bidepølle.
>
> Min datter har lavet en lille film fra lidt alenetræning på hundegalleriet

Hej Winther,

Tak for dine input, der er lidt at tænke over.

Det med mindre genstande, jo hvorfor ikke, hun kan efterhånden lugte
genstandene på temmelig lang afstand (ca. 1½ -2 m, tror jeg). Men at det
skulle hjælpe på sporet i almindelighed kan ikke lige se rent logisk. Spor
er spor og genstand er genstand.

Jeg har ikke oplevet problemer med genstande, eller rettere: jeg har fået
dem rettet, så hun ligger da stille og roligt og venter med genstanden
mellem forbenene i de allerfleste tilfælde. Ved prøver er jeg blevet trukket
for at hun ikke går sport det første stykke efter en genstand, men det
bilder jeg mig ind at jeg har fået rettet nu. I øvrigt er det kun genstande
til UG, der udløser en bidepølle her.

Foreløbig lægger jeg nogle godbidsspor, og det går rigtig godt. Der er god
drift i opholdene mellem "bygerne" af godbidder.

Ja, 99 i spor, det kan der ikke peges fingre ad, det er vel nok flot

Dejligt hundearbejde på din video
(antagelig er det et tilfælde at du på videoen belønner fra samme side hver
gang ved apport).

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 26-07-08 14:45

Søren LH wrote:
> [...]

Logikken i det er, at er genstandene svære og det er ved dem der belønnes,
så skal hun altså have snuden ned for at finde dem. Der skal så selvfølgelig
flere genstande på, også lige efter pinden, så fås det dybe søg lige fra
starten. Går hun ikke sporet med dyb søg, så finder hun ikke noget.

> [...]
> godbidder.
> Ja, 99 i spor, det kan der ikke peges fingre ad, det er vel

Det slår ikke til længere, bestod BHP2 i dag med 100 point på spor

> Dejligt hundearbejde på din video
> (antagelig er det et tilfælde at du på videoen belønner fra
> samme side hver gang ved apport).

Det har jeg egentlig ikke tænkt over, da jeg også arbejder meget med klikker
og øjenkontakt før pladskommando, men det vil jeg da variere med

Fra : Søren LH

Dato : 26-07-08 16:18

> [...]
> søg lige fra starten. Går hun ikke sporet med dyb søg, så finder hun ikke

Hun ved jo ikke hvis hun har misset en genstand. Men desuagtet, jeg vil da
prøve at gøre genstandene mindre, det kan da ikke skade. Fordelen er jo også
at man kan placere genstande tættere på knæk, uden at den kan lugtes inden
knækket.

> Det slår ikke til længere, bestod BHP2 i dag med 100 point på spor

Tillykke - imponerende. Hvad var point totalt?

> Det har jeg egentlig ikke tænkt over, da jeg også arbejder meget med
> klikker og øjenkontakt før pladskommando, men det vil jeg da variere med

Ja, det lagde jeg også mærke til på videoen. Jeg går det samme, men jeg har
fundet ud af at lige præcis til apport er det en ulempe, for hvis græsset er
så langt at hunden ikke kan se apporten, mister hunden den visuelle kontakt
til nedfaldsstedet, når den kigger op, med et større søgearbejde om
resultat. Så derfor har jeg forsøgt at aflære det ved apport. Selvom græsset
selvfølgelig sjældent er højt til en prøve, er det irriterende når man
træner.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 27-07-08 11:26

Søren LH wrote:
> [...]

Fordelen ved at hunden kigger op er at hunden er klar til at arbejde når
kommando gives. En anden ting er at det er svært at lette rumpen samtidig,
så uden at jeg kigger efter, er jeg 99 % sikker på at hun sidder med rumpen
i jorden når hun kigger op.
At hun skal søge apporten, det sker yderst sjældent. Hun har stukket kursen
ud inden hun kigger op. Sker det så at hun skal rundt at søge, ja så gør hun
det og så fortsætter hun som hun skal.. det trækker ikke. Men det er meget
sjældent det sker...

Fra : C.H

Dato : 26-07-08 17:16

> Det slår ikke til længere, bestod BHP2 i dag med 100 point på spor

HOLD da op
Tillykke med det!!!

Hvad blev det til i de andre kategorier?

Connie - som er vildt imponeret

Fra : Winther

Dato : 26-07-08 17:46

C.H wrote:
> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> HOLD da op
> Tillykke med det!!!
>
> Hvad blev det til i de andre kategorier?
>
> Connie - som er vildt imponeret

95 i B og 92 i C, så 287 total....

Fra : C.H

Dato : 26-07-08 18:20

> 95 i B og 92 i C, så 287 total....
>

> --

Det var da en god dag

Mere tillykke

Så er der ikke langt til en god treer

Connie

Fra : C.H

Dato : 23-07-08 22:00

> [...]
> svære underlag, for at lære hende disse underlag. Der er jo også grænser
> for hvor langt et spor man kan holde ud at gå og lægge godbidder,

Hmmm... Det jo også er rigtigt, du bruger jo byttedrift og ikke jagtdriften
til sporsøget... Det havde jeg svedt ud

Jeg har ingen anelse om, hvordan man motiverer en hund til dybt og
koncentreret søg via byttedriften, så der bliver jeg dig HELT svar skyldig

Angående at gå lange spor med mange godbidder - det synes jeg egentlig ikke
er så relevant. Men eksempelvis at gå to paralelle ligeudspor med guffer
varieret i 50-70 skridt. Det synes jeg giver god drift - eventuelt med en
ekstra god pakke for enden af sporet som ekstra motivator.
Generelt kræver det ekstra lækre guffer...

På arbejdsporet synes jeg det er helt fint med guffer lagt med 20, 30 og
nogengange 10 skridt imellem - og for den ikke så motiverede hund en god
pakke for enden.

Har du egentlig haft øje på hendes hale i forløbet? Bare for at tjekke
hendes drift, tænker jeg på... Måske hunden slet og ret keder sig?

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 24-07-08 19:32

> Hmmm... Det jo også er rigtigt, du bruger jo byttedrift og ikke
> jagtdriften til sporsøget... Det havde jeg svedt ud

Se mit svar til Winther.

> Jeg har ingen anelse om, hvordan man motiverer en hund til dybt og
> koncentreret søg via byttedriften, så der bliver jeg dig HELT svar skyldig

Hun søger egentlig dybt og fint 99% af tiden, man han kan finde på lige at
stoppe op og checke et eller andet ved siden af sporet, og så fortsætte,
f.ex 2 - 4 gange i løbet af et spor. Så driften kunne godt være større.

> [...]
> med en ekstra god pakke for enden af sporet som ekstra motivator.
> Generelt kræver det ekstra lækre guffer...

OK.

> [...]
>
> Har du egentlig haft øje på hendes hale i forløbet? Bare for at tjekke
> hendes drift, tænker jeg på... Måske hunden slet og ret keder sig?

Jeg synes den er normal. Mener du om den bare hænger lige ned? Det skal jeg
kigge efter.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 23-07-08 21:18

C.H, skrev:

> Lidt forsinket og efter en lang diskussion om sterilisering melder
> jeg mig med et lille pip omkring sporsøget

Det var som sædvanligt John der blev OT og ødelagde
en seriøs tråd om træning

/Jens

Fra : jopa

Dato : 23-07-08 21:54

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Det var som sædvanligt John der blev OT og ødelagde
> en seriøs tråd om træning
Tror faktisk det var Hanne som bragte sterilisation på banen.
Næ jeg er uskyldig har siddet og set Turen hele dagen

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Hm

Dato : 23-07-08 22:01

> Det var som sædvanligt John der blev OT og ødelagde
> en seriøs tråd om træning

Nej, Jens nu må du ikke være slem ved John -det var vist mig, da jeg fik den
tanke, at Søren kunne gøre livet lidt lettere for sin tæve.
Hanne/ som ikke siger - hvordan- en gang til

Fra : Pwh

Dato : 24-07-08 07:33

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Nej, Jens nu må du ikke være slem ved John -det var vist mig, da jeg
> fik den tanke, at Søren kunne gøre livet lidt lettere for sin tæve.

Det var garanteret John der lokkede dig

> Hanne/ som ikke siger - hvordan- en gang til

Nej den slags skal man kun forslå og ikke presse på med,
men derfor kan man jo godt tage en diskussion om emnet.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 24-07-08 11:02

> Det var garanteret John der lokkede dig

Oh, nej Jens du kan da også gennemskue alting, det var ellers en hemmelighed
mellem John og jeg- et kort øjeblik

Hanne/ som synes Jens har god drift i sit sporsøg

Fra : Pwh

Dato : 24-07-08 18:04

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Oh, nej Jens du kan da også gennemskue alting, det var ellers en
> hemmelighed mellem John og jeg- et kort øjeblik

Den uskrevne regel her i gruppen er at Tove får skylden hvergang
vi bliver OT med kattesnak, John får skylden for alt andet

/Jens

Fra : Hm

Dato : 24-07-08 18:30

> Den uskrevne regel her i gruppen er at Tove får skylden hvergang
> vi bliver OT med kattesnak, John får skylden for alt andet

Den er jeg med på, hvis bare ikke John kikker.

Hanne/ som man ikke kan regne med

Fra : Pwh

Dato : 24-07-08 18:39

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Den er jeg med på, hvis bare ikke John kikker.

John har travlt med at se Doping De France

/Jens (som har travlt med at grille kyllingevinger)

Fra : Winther

Dato : 25-07-08 17:33

Pwh wrote:

> John har travlt med at se Doping De France
Var der da ikke et team der hed Jem og fix

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-07-08 20:58

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Den uskrevne regel her i gruppen er at Tove får skylden hvergang
> vi bliver OT med kattesnak, John får skylden for alt andet

LOL Husk nu at pudse glorien.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats