Hvilket NAS
Fra : TLJ

Dato : 03-08-08 21:08

Hejsa

Jeg er på udkig efter et NAS. Helst omkring 1000-1500 kr.

Skal være sata og kunne køre raid 1. Helst også støjsvagt og lav-energi.

Planen er at smide 2 x 1tb diske i raid 1.

Skal bruges til fotos, musik, og film. Mit medie center(bruger MediaPortal)
skal kunne optage og afspille fra det. Mit netværk er 100 mbit. Overvejer at
skifte min router ud hvis 100 mbit er for langsomt.

Jeg har selv kigget på følgende:

QNAP TS-201 Turbo Station

QNAP TS-209 Turbo Station

Synology Disk Station DS-207+

RaidSonic ICY BOX IB-NAS4220-B

Hvad siger I?

/Troels

Fra : Arne Keller

Dato : 04-08-08 10:53

TLJ wrote:
> [...]
> MediaPortal) skal kunne optage og afspille fra det. Mit netværk er 100
> mbit. Overvejer at skifte min router ud hvis 100 mbit er for langsomt.

Jeg har selv en gammel første generation Synology Disk Station som har
fungeret i årevis uden problemer, jeg ville ikke være de mindste bange
for at købe en af deres nye produkter, jeg har ingen erfaring med de
øvrige produkter men har hørt en del godt om QSNAP produkterne.

Jo billigere systemet er jo mere er der sparet på hardware og dermed
hastighed.

Jeg skal selv opgradere fordi jeg ikke har plads i mit system længere.
jeg vil også have høj sikkerhed da jeg skal bruge den til backup og foto.

jeg har set på en Drobo som er væsentligt dyrere end det du ser på, men
som ser ud til at have fundet en let måde at give RAID funktionalitet
uden alt bøvlet.
Er der nogen som har erfaring med dette produkt ?
http://www.drobo.com/index.html
http://reviews.cnet.com/hard-drives/drobo/4505-3186_7-32470303.html

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Frans Meyer

Dato : 04-08-08 13:47

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
..
> [...]
> alt bøvlet.
> Er der nogen som har erfaring med dette produkt ?

Det ser lækket ud... men kræver jo DroboShare for at blive et NAS...

Jeg kan anbefale http://www.readynas.com - som jeg i praksisk har brugt en
del af.

vh
Frans

Fra : Flemming Joensson

Dato : 04-08-08 19:18

Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote in

> [...]
> uden alt bøvlet.
> Er der nogen som har erfaring med dette produkt ?

Allerførst, RAID i sig selv er ikke backup - for kommer man ved et uheld
til at slette en mappe er de data væk. Men det er et fint sted at lægge
sikkerhedskopien af de vigtige data på.

Jeg kender ikke Drobo - men synes den ser smart ud - men jeg har som regel
mine NAS-enheder gemt godt af vejen så udseendet tæller ikke ret meget for
mig.

Hvis jeg ikke brød mig voldsomt om RAID ville jeg vælge en HP MediaSmart
med Windows Home Server. WHS bruger noget de kalder folder duplication i
stedet for RAID. Det går i al sin enkelthed ud på at man tager stilling til
om en given mappe skal replikeres eller ej. Ved at sige nej tak til at
duplikere visse mapper får man udnyttet pladsen lidt mere effektivt end
RAID 1 hvor alt kopieres. Hvis ikke man siger nej til noget - så vil alt
blive duplikeret ligesom med RAID1. En anden feature som er ret smart hvis
der er flere Windows maskiner i huset er at den kan lave en komplet backup
af maskinerne - men at den sparer på pladsen så identiske filer fra to
systemer ikke kommer til at ligge to gange i backuppen.

Da jeg dog også har en strømregning jeg forsøger at holde nede tror jeg at
jeg i praksis ville vælge enten Qnap TS-409/TS-209 eller Synology DS-
407/DS-207+ og så "bare" køre RAID1.

Venlig hilsen
Flemming

Fra : Migger

Dato : 12-08-08 19:20

> Synology Disk Station DS-207+
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=400821
Jeg vil anbefale denne. Jeg har selv lige købt en, og er meget glad for den.
Jeg kører 2x1TB i RAID1. Den kan en hel masse ting ud over at være NAS.
Heriblandt kan nævnes Photostation, Blog, overvågnings server (kræver
ip-kamera, understøtter op til 5), FTP, selvstændig downloads uden tændt pc
og meget andet.

Den er rigtig nem at arbejde med og du kan vælge at kunne styre den fra
hvorsomhelst i verden.

Der følger et udemærket backupprogram med så du kan lave backup af alle dine
pc'ere og styre hvor haftig en backupløsning du vil have.

En ting jeg manglede i funktionalitet da jeg researchede denne var
netværkspapirkurv. Det er lige kommet i den nye firmware. Og det er en ting
som jeg har forstået at synology er rigtig flinke til at udgive. Og er efter
sigende også lydhøre overfor brugerønsker.

Håber du kan bruge dette til noget.

mvh Migger

Fra : TLJ

Dato : 12-08-08 19:42

Jeg bestilte en Synology Disk Station DS-207+ i går :0)

Glæder mig til at tage den i brug.

/Troels