Filtrering med aktiv kul af drikkevand ?
Fra : tofran@gmail.com

Dato : 30-07-08 02:28

Hej,

Vi har blandt nogle af vores bekendte gennem et stykke tid diskuteret
om filtrering af drikkevand med aktiv kul. Det drejer sig ikke om en
diskussion om det danske vand er OK eller ej, men mere om at komme af
med kalken i vandet som kan være meget hård i nogen områder af
Danmark.

Dem som taler for dette siger at fordelen er at kalken "forsvinder" og
kaffen og teen smager bedre uden kalken samtidig med at de ikke skal
afkalke kedlen mere, når de koger vandet efterfølgende. De har købt
filtrene hos nogle helsebutikkerne, men der er ikke nogen
specifikationer på filtrene, men det påstås at indeholde aktiv kul.
Men kan man stole på det ??

Iøvrigt bruger de den flittigt når de tager til andre lande, hvor de
ikke ved hvad vandkvaliteten er selv om det skulle være drikkeligt, da
de typisk bruger meget klor i deres drikkevand blandt andet i USA. De
synes ihvertfald kloren ikke er så udtalt når den bruges.

Skeptikere mener dog at filtrene fordyrer vandet og ikke alt kalken
forsvinder og at man så kunne bruge vand på flaske som kan være mindre
hånd end drikkevand og dermed også mht. til kloren.

Nu vil jeg gerne hører om fra en bredere skare af folk om deres
erfaring fra nogen som bruger de filtre eller har brugt dem før.

Nu er jeg selv ikke nogen kemiker, men hvad gør det aktive kul med
vandet som gør at kalken "forsvinder" ?

mvh
Tom

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-07-08 10:55

tofran@gmail.com skrev den 30-07-2008 10:28:
> [...]
> diskussion om det danske vand er OK eller ej, men mere om at komme af
> med kalken i vandet som kan være meget hård i nogen områder af

Når man taler om hårdt vand, så er det mere for maskiner som bruger vand
fx opvaskemaskiner og vaskemaskiner.

For mennesker har vandets hårdhed ingen betydning.
Tænk lige på, at "det hårde" i vandet er kalk. Og det er vist også en
del kosttilskudsprodukter som påstår har en gavnlig effekt på knogler mv.
Hvorfor skulle kalken i vandet være skadeligt, når du samtidig kan købe
kalktabletter og andre kosttilskudsprodukter som anpriser kalkens
virkning på knoglerne?

> Dem som taler for dette siger at fordelen er at kalken "forsvinder" og
> kaffen og teen smager bedre uden kalken samtidig med at de ikke skal
> afkalke kedlen mere, når de koger vandet efterfølgende.

Prøv en dobbeltblind-test!

> De har købt
> filtrene hos nogle helsebutikkerne, men der er ikke nogen
> specifikationer på filtrene, men det påstås at indeholde aktiv kul.
> Men kan man stole på det ??

tja, ta' et brugt filter. Skil det ad og se hvad der er i.

> [...]
> de typisk bruger meget klor i deres drikkevand blandt andet i USA. De
> synes ihvertfald kloren ikke er så udtalt når den bruges.

Dine bekendte taler om deres oplevelser i forbindelse med brugen af
produkterne med det påståede kalk.

Det er gerne sådan, at når man køber et produkt, så er det fordi man
tror på produktet fx magnet-dyner.
Om produktet har en reel virkning. Det er så spørgsmålet.

> [...]
>
> Nu vil jeg gerne hører om fra en bredere skare af folk om deres
> erfaring fra nogen som bruger de filtre eller har brugt dem før.

tja, jeg er generelt bare skeptisk overfor alternative produkter.

> Nu er jeg selv ikke nogen kemiker, men hvad gør det aktive kul med
> vandet som gør at kalken "forsvinder" ?

fortæl mig lige hvordan disse filtre bliver monteret på vandrørerne?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : MRN

Dato : 01-08-08 23:34

>Nu er jeg selv ikke nogen kemiker, men hvad gør det aktive kul med
>vandet som gør at kalken "forsvinder" ?

Nu er jeg heller ikke kemiker, men jeg kunne ikke forestille mig at aktivt
kul har nogen som helst indflydelse på vandets hårdhed.

Det er rigtigt at man bruger det til at 'rense' vand med, men det er vist
mere til at fjerne mikroorganismer end det er til at fjerne kalk.

I akvarieverdenen bruger man bla. spaghnum til at justere vandets hårdhed.
Og aktivt kul i filtrene (som sagt til et fjerne mikroorganismer og andre
ting der er uønskede).

MRN

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
than half of you half as well as you deserve!"
Bilbo Baggins...

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-08-08 21:36

<tofran@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>diskussion om det danske vand er OK eller ej, men mere om at komme af
>med kalken i vandet som kan være meget hård i nogen områder af

Aktivt kul kan optage en del organiske forbindelser, men det kan ikke bruges
til
at fjerne vandets hårdhed.
Der er to slags hårdhed - den ene danner kedelsten ved kogning, den anden
forsvinder veds opvarmning. Den sidste kan man se ved en bestemt temperatur
bliver vandet
"mælket" - det er CO2, der forsvinder.
Forskellen er hvilken calciumforbindelser, der er opløst i vandet. karbonat
giver kedelsten - sulfat
ikke.
Man har forsøgt sig med magneter for at fjerne kalken - med vekslende held.
Det er væsentlig at
magneten placeres korrekt - vistnok lige i nærheden af en forsnævring i
rørene.
Du kan sikkert finde nogle artikler i "Ingeniøren" i arkivet om emnet.
(www.ing.dk)

Mvh
Per A. Hansen

Fra : Lyrik

Dato : 03-09-08 19:25

<tofran@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er kalken i vandet der giver smag. Prøv at drikke regnvand. Det smager
ikke godt. Vandværkerne sørger for at levere frisk kalkholdigt velsmagende
vand. I min tid som bliktud, snakkede jeg med dem på Vandværkernes
ingeniørkontor. De blev meget kede af det når de hørte amatører snakke om
vandfiltre og fjerne kalk.

De leverer vand af bedst mulig kvalitet og de er stolte af det.
Det er forbudt at bruge filtre på drikkevand som benyttes af flere
mennesker. Det forringer vandkvaliteten og introducerer sygdomsrisici!

Ingeniøren havde engang en artikel om de flasker med vand du kan købe i
supermarked til høje priser. Kildevand af den ene og den anden slags. Ingen
af produkterne kunne få lov til at bære betegnelsen "drikkevand". Man sælger
dem under prædikatet-"levnedsmidler"

Deres kvalitet ligger under den kvalitet der kan bære betegnelsen
"Drikkevand!"

Respekt for vores drikkevand.
Jens