Hvordan "opdager" man kræft
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 28-07-08 01:09

Mojn !

Er der nogen af jer, der har en viden om, hvordan man kan finde ud af
om man har kræft ??
Er der nogen spec. blodprøve-undersøgelser man kan bede om at få
foretaget ?
Er der spec. former for sacanning, man kan få foretaget, eller andre
spec.-undersøgelser ?
Har i nogle links til steder hvor man behandler disse spørgsmål.

Når man nu tilhører en familie hvor de fleste af slægtens medlemmer er
udslettet af kræft (alle mulige former). bliver man jo med aldere (75
år) langsomt interesseret i, om kan kan undgå denne form for udmeldimg
af systemet, især da man har klaret en bypass og
hjerteklap-udskiftning !!!

Mener selv, at jeg burde kunne få mange gode år endnu !!

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-07-08 16:44

Hans Mikkelsen skrev:
> [...]
> af systemet, især da man har klaret en bypass og
> hjerteklap-udskiftning !!!
>
> Mener selv, at jeg burde kunne få mange gode år endnu !!

Selvfølgelig har du det.

Den dårlige statistik hænger dels sammen med det faktum at vi bliver ca
dobbelt så gamle som i gamle dage. De blev simpelthen ikke så gamle at
kræft nåede at udvikle sig før man døede af andre årsager.

Dels har den teknologiske udvikling medført en vrimmel af carcinogene
stoffer plus nogle livsstilsrelaterede såsom tjære fra rygning fx.

Det afgørende for alle former er, at få det undersøgt hvis man
konstaterer noget usædvanligt. Desværre er nogle former ret diskrete, og
giver ingen særlige symptomer, men de fleste kommer galt afsted fordi de
venter for længe.

--
Niels

Fra : S

Dato : 28-07-08 16:52

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spec.-undersøgelser ?
> Har i nogle links til steder hvor man behandler disse spørgsmål.

http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/fakta+om+kraeft/symptomer/symptomer+paa+kraeft.htm
Symptomerne afhænger selvfølgelig af i hvilket organ kræften sidder, men
ovenstående link giver da nogen bud på hvordan symptomerne KAN vise sig.
Meget af det kan jo også bare dække over banaliteter.

Du vil givetvis blive tilrådet diverse screeninger af folk her i gruppen
(eller af privathospitaler) som eksempvis PSA for prostatakræft, MR/CT
skanninger af kroppen, blodsænkning, røntgen af lungerne,
kikkertundersøgelser af tarmen osv. Listen er nærmest endeløs, men faktum
er, at med mindre du begynder at få symptomer er det ganske værdiløst.
Der sidder masser folk som ikke laver andet end at regne på værdien af
forebyggende undersøgelser, og det er kun ganske få, som har reel værdi, og
kun for folk med en bestemt alder. Det gælder f.eks. for screening for
brystcancer med mammografi eller tarmkræft med undersøgelse for blod i
afføringen og evt. skopi.
Hos en ældre mand (undskyld) vil man selvfølgelig nogen gange finde en
cancer meget tidligt ved screening, men ofte vil det jo være en sygdom som
aldig vil give symptomer. Groft sagt dør man af noget andet før man bliver
syg. Dette gælder i høj grad for ex. prostatakræft, som du med meget stor
sandsynlighed har uden at være klar over det (75% af 75 årige mænd har det).

Du kan selvfølgelig også bare købe hele pakken med undersøgelser på Hamlet
eller i Thailand, men du vil sikkert bare spilde dine penge og måske finde
en knude som aldrig vil få betydning for dig. Til gengæld giver det
bekymring og undersøgelser og behandling kan ofte være værre end selve
sygdommen.
Så sørg for at leve sundt efter de almindeligt accepterede råd, og gå til
lægen hvis du får symptomer. Ellers er det bare at nyde livet uden at være
bekymret.

Mvh S

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-07-08 20:27

> [...]
> af systemet, især da man har klaret en bypass og
> hjerteklap-udskiftning !!!
>
> Mener selv, at jeg burde kunne få mange gode år endnu !!

Hej Hans

Du kan jo altid bede din læge lave en blodsænkningstest....

På den, kan man ikke med sikkerhed sige, at du fejler noget, men lægen kan
se på den, om der er grund til at foretage yderligere tests.

Jeg vil umiddelbart tro, med det du har været igennem, så ville de have
opdaget, hvis der havde været nogen grund til at være nervøs for kræft,
eller andre dårligdomme... Så jeg tror, du rimeligt sikkert, kan tage dig en
slapper i solen.

En ting er helt sikkert, dø skal vi alle, men lad ikke frygten for at dø,
ødelægge dine levende år... Lev dit liv, til døden indhenter dig.... Bare
det, at du ser lyst på tilværelsen, gør automatisk livet bedre, og sjovere,
og det skulle ikke undre mig, at det også nemt kunne gøre det 5 år
længere.... Men Okay, frygten for døden, får det til at føles 10 år længere,
men er ikke nær så sjovt.... Så skal vi ikke snuppe mulighed nummer 1... ?

M.V.H....Benny..