simvastatin / statin ?
Fra : jytte jensen

Dato : 23-07-08 18:12

Igår morges blev det flere gange nævnt at ved midlet simvastatin, som
bruges kolesterolsænkende, var nogle alvorlige bivirkninger som der
ikke er oplyst om.

Var der nogle som lagde mærke til lægens navn ?

Jeg har kigget på www. medicin. dk hvor der stort set ingenting står,
så det er nok den gode gamle historie, hvor det viser at et præparat
er væsentligt farligere en tideliger antaget.

Har også prøvet at google på emnet man fandt ikke rigig noget.

vh
Jytte

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-08 18:17

jytte jensen (slet IT2AL) wrote:
> [...]
> er væsentligt farligere en tideliger antaget.
>
> Har også prøvet at google på emnet man fandt ikke rigig noget.

Først:
Det er ikke nogle bivirkninger man har undladt at oplyse om, det er nogle
bivirkninger man først nu har opdaget.
Man er nu ved at redigere indlægssedlerne, så de ny-opdagede bivirkninger
også står der, og man forventede at disse indlægssedler er klar til
efteråret.

Andet:
Lægen var fra Odense UniversitetsHospital, svjv, måske du kan finde hans
navn på www.sundhed.tv2.dk

Louise

Fra : John N. H.

Dato : 23-07-08 19:06

"Louise" skrev i en meddelelse:

> Først:
> Det er ikke nogle bivirkninger man har undladt at oplyse om, det er
> nogle bivirkninger man først nu har opdaget.

Ja, hvis disse bivirkninger i det hele taget kommer fra medicinen.
Der står lidt her:

http://www.hjerteforeningen.dk/sw103186.asp

John
; -))

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-07-08 09:13

"jytte jensen (slet IT2AL)" <mismerkur@IT2ALgmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så det er nok den gode gamle historie, hvor det viser at et præparat
> er væsentligt farligere en tideliger antaget.

Der er fundet alvorlige bivirkninger ved nogle statinformer, men ikke ved
Simvastatin, som er det middel, der anvendes her i landet.
Du kan sagtens finde det på nettet - f.eks.:
http://www.irf.dk/dk/laegemiddelspoergsmaal/statin_%96_myalgimyopati.htm
http://www.hjerterehab.dk/uploads/media/K5_moede_3.pdf
http://www.hjerterehab.dk/uploads/media/K5_moede_3.pdf

Per A. Hansen

Fra : John N. H.

Dato : 24-07-08 11:54

"Per A. Hansen" skrev i en meddelelse:

> [...]

Lægen, der udtalte sig i Radioavisen i tirsdags, hed Uffe Ravnstrup.

> Der er fundet alvorlige bivirkninger ved nogle statinformer, men ikke
> ved
> Simvastatin, som er det middel, der anvendes her i landet.

Dén forstår jeg ikke helt. Mange andre statinformer end Simvastatin
anvendes da her i Danmark.
Godt nok er Simvastatin meget almindeligt brugt, det fås jo også til
næsten ingen penge som kopimedicin.

Selv har jeg prøvet forskellige, men endte på Atorvastatin som den type,
der var bedst for mig.

John
; -))

Fra : jytte jensen

Dato : 24-07-08 15:59

Den forstod jeg ikke. Hvis det er statin der er problemet så er
der vel også statin i Simvastatin ??

vh
Jytte

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-08-08 11:15

jytte jensen (slet F80ZU) skrev:
> Den forstod jeg ikke. Hvis det er statin der er problemet så er
> der vel også statin i Simvastatin ??
>
> vh
> Jytte

Hej Jytte

Nej - statin er bare navnet for den gruppe af lægemiddel som stoffet
hører under.

På samme måde er det f.eks. med hårfarver: Der kan være forskellige
mærker og de farver hårret i forskellige farver. Eneste fællestræk er at
de farver hår. Nogle kan måske ikke tåle L'oreal mens andre ikke tåler
Organics pga nogle kemiske forskelligheder imellem dem.

Hilsen Jesper

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 26-07-08 12:48

Hej !
Det er tydeligt at det er "agurketid", der er intet nyt i det
der blev nævnt, det står alt sammen på indlægssedlen
under "Bivirkninger"
Mvh
Hans

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-08-08 11:19

jytte jensen (slet IT2AL) skrev:
> [...]
> er væsentligt farligere en tideliger antaget.
>
> Har også prøvet at google på emnet man fandt ikke rigig noget.

Medicin.dk er primært en hurtig håndbog som kyndige og lægmænd kan slå
op i for at få en orientering om et lægemiddel. Skal du have en mere
detaljeret information, så er du nødt til at finde lægemiddelkataloget
frem. Den har dels en omfattende generel beskrivelse af alle lægemiddel
familier, og dels produktresumeer for hver enkelt producents lægemiddel.

Da resumeerne er skrevet af jurister, så kan du være helt sikker på at
de har fået det hele med. Lægemiddelfirmaer er notorisk angste for dyre
sagsanlæg og derfor skriver de enhver tænkelig bivirkning ned som de er
klar over eksisterer. Hvis en person klager over et produkt har den og
den bivirkning, så vil firmaet kunne henvise til at det var der allerede
informeret om i produktbeskrivelsen. Hvis noget derimod ikke står der,
så er risikoen for et dyrt sagsanlæg stort.

Jesper