Montering af påhængsmotor
Fra : TT

Dato : 18-07-08 09:08

Hej,
På vores gamle gummibåd, skulle motoren monteres ved at stramme nogle
"fingerskruer" mens på vores nye "samlesæt" skal den boltes fast, den er
væsentligt større og jeg er i tvivl justering / nivelering af den, samt
hvordan man griber det an i praksis, måle op, hænge op og markere eller ???

Der hvor motoren skal sættes fast, er der ligesom en kant eller krave der
kan ligge på toppen af hækken, men skal den det, og så bore huller og
montere, eller skal højden på motoren justeres således at nogle af de her
finner der er på benet skal være plant med bunden eller hvordan ???

sidste ting, er det en god ide at montere en træplade på indersiden af
hækken, som en ekstra forstærkning ??

På forhånd mange tak.

Torben

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-07-08 09:21

Hej Torben
Det skader aldrig med en ekstra plade (forstærkning) på hækken. Motoren skal
du skrue fast efter anvisningerne. Bagefter kan du tilte den frem/tilbage
for bedste sejlads. Graver hækken sig ned, skal motoren tiltes så skruen
kommer længere frem. Er det stævnen der dykker, skal motoren tiltes den
anden vej. Men det kan du justere på vandet.
Hilsen Steffen
---
"E´BAAD", Pd26, Århus

Fra : TT

Dato : 18-07-08 09:42

"Steffen Skov" <XsskovY@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> tiltes så skruen kommer længere frem. Er det stævnen der dykker, skal
> motoren tiltes den anden vej. Men det kan du justere på vandet.

Tak Steffen, men hvad er anvisningerne, det er noget brugt grej jeg har
købt, båd for sig og motor for sig

-Torben

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-07-08 10:05

Hej Torben
Som jeg forstod dig, så er der ikke "skruer" til håndspænding på motoren,
men huller til gennemgående bolte?
Er der en kant for oven på hækken, kan du sætte en ekstra plade på hver side
af hækken, så den bliver så tyk som "kanten". Dette vil forstærke hækken.
Sæt motoren på, så den hviler på kanten. Bor huller og skru motoren fast med
gennemgående bolte.
Hilsen Steffen
---
"E´BAAD", Pd26, Århus

Fra : TT

Dato : 18-07-08 10:35

> [...]
> side af hækken, så den bliver så tyk som "kanten". Dette vil forstærke
> hækken. Sæt motoren på, så den hviler på kanten. Bor huller og skru

Takker igen, det er bolte til gennemføring. Der er en kant for oven på
hækken og der kan også godt sidde en plade på begge sider, dog er der en
krave ud på bagsiden af hækken, så pladen der skal evt. lige fases lidt af i
toppen, men det er kun lidt. Så bliver hækken samlet tykkere end "kanten i
toppen" men der vil stadig være plads i "motor beslagskraven" det er en 60
hestes motor, og båden er godkendt til max 60 heste, så måske en god ide med
den ekstra forstærkning.

Hvordan med langt ben vs. kort ben, kan man måle om det er det ene eller det
andet, båden er til kort ben, og den motor jeg har købt er også med kort ben
ifølge sælger, men jeg ville lige checke, så jeg var sikker på alignment og
hvormeget den skal stikke ned i vandet.

-Torben

Fra : Torben

Dato : 20-07-08 17:03

Hej igen,

Jeg har læst mig til at det er vigtigt at kaviationspladen flugter med
bunden af båden, og ikke så vigtigt at den hænger på kanten, er det noget
der kan af/bekræftes.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 20-07-08 18:55

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen,
>
> Jeg har læst mig til at det er vigtigt at kaviationspladen flugter med
> bunden af båden, og ikke så vigtigt at den hænger på kanten, er det noget
> der kan af/bekræftes.

Ja det er korrekt... men den skal ikke nødvendigvis flugte, ofte skal den
være 2-5cm under, det kommer an på skrog formen.
Hvis du kan finde båd-producentens hjemmeside er det måske muligt, at finde
en installationsvejledning.
Hvis du ikke kan finde noget, så sæt den så du har mulighed for at flytte
den et hul op og et hul ned.

Mvh
Leon

Fra : TT

Dato : 22-07-08 10:10

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message

> [...]
> finde en installationsvejledning.
> Hvis du ikke kan finde noget, så sæt den så du har mulighed for at flytte

Mange tak, desværre kan jeg ikke finde en maual på den "gamle" Zodiac Pro 9.

-Torben