Behandling af indenbords teakdørk
Fra : Rainman

Dato : 16-07-08 15:07

Mit teakdørk er blevet en smule bleget af solen og lidt fugtplettet hist
og her. Er derfor i gang med en let nedslibning, og vil derefter
behandle med en olie.

En udendørs olie som eks. Pinotex ædeltræsolie er jo fin til havemøbler,
og giver en god vandafvisning. Men den må ikke anvendes indendøre. Nu
kan man så diskutere begrebet "indendøre" når det er dørken som er kun
er indelukket i form af kalechen, og som jo oftest er helt eller delvist
nede når båden er i brug.

Nogens om ved om man kan anvende Pinotexen uden sundhedsmæssige risici,
eller kan anbefale en god indendørs olie til formålet?

Hvordan behandler I andre jeres teakdørk?

Fra : Lars Clement

Dato : 16-07-08 20:57

--
Venligst

Lars Clement
mitefternavn@hejlsnet.dk
"Rainman" <rainman@rainman.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller kan anbefale en god indendørs olie til formålet?
>
> Hvordan behandler I andre jeres teakdørk?

Du kan købe en indendørs olie i ethvert byggemarked. Spørg efter olie til
hårdttræs køkkenbord.
--
Venligst

Lars Clement
mitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-07-08 14:18

Der står sikkert en "Mal code" på den... søg efter mal code på nettet, det
fortæller noget om de ricici der er.

Og sammenhold det med det der står på bøtten...

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 17:16

Hvorfor ikke bare noget linolie ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Per Nordahl

Dato : 17-07-08 17:51

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:487f703b$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvorfor ikke bare noget linolie ?
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Bruger selv linolie + 1/4-1/5 del Junkers Rustikolie (på øjemål).
Fungerer ubeklageligt, og tørrrer op efter en til to dage. og ser mat
og pænt ud.
Lad endelig være med at blande for meget rustikolie i - da det
indeholder temmelig meget urethan, og derved bliver mere lakerret end
olieret. Samt husk at tørre overskydende olie af efter 10-15 min.

Mvh. Thulfen. Hvidovre ;.)

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 18:30

Lyder OK. Ja, jeg kender problemet med Junkers rustikolie. Smurte det på
mine havemøbler, fik uventet besøg og et par timer efter var det hærdet ...
Så lærte jeg det.

Sode, forklar lige lidt mere om vaselineolie. Hvilke egenskaber har det ift
linolie ?

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Per Nordahl

Dato : 17-07-08 19:02

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:487f81aa$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> det hærdet ... Så lærte jeg det.
>
> Sode, forklar lige lidt mere om vaselineolie. Hvilke egenskaber har

Er også interessret, men lærer hele tiden

> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Ikke alle tror på min temmelig, hemmelige blanding, idet der ikke står
feks. Hempel på!

Men bruger normalt olie M/funkicider - blandet til dørkplader m.v.
Samt olie U/funkicider -blandet til indendørs, Læs: Køkkenbordplader
og lign. Har aldrig haft klager desangående. Kun forespørgsler hvor i
alverden man køber sådan noget?
(Skal lige siges, at kunden altid får ca. en en ½ ltr. til
vedligeholdelse. ( 1.gang efter 2-3 mdr, og så først efter et år`s
tid - alt efter brug).

Mvh. Thulfen. Hvidovre ;.)

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 19:48

Jeg er meget enig. Mit egetræskøkkenbord fik bare alm. linolie for små 10
år siden og det er stadig pænt.

Fra : Sode

Dato : 17-07-08 17:42

Hvid vaselineolie........

Linolie skal bruget i kit.... og ikke andet slut prut..

VH/sode (snedker)

Fra : Per Nordahl

Dato : 17-07-08 17:59

"Sode" <sode@xxxhas.dk> skrev i en meddelelse
> Hvid vaselineolie........
>
> Linolie skal bruget i kit.... og ikke andet slut prut..
>
> VH/sode (snedker)

Hej Sode

Linolie er også til linoliebasaeret vindueskit.

Linolie kan samtidig fåes tilsat funkicider, til udendørsbrug.
Selv har jeg ingen betænkligheder ved at bruge "min" blanding, da det
jo er mest udendørs.

Mvh. "Thulfen" (Tømrer)