Sikkerhedskopiering af C-map MAX ?
Fra : Tim Hoffmann

Dato : 16-07-08 02:30

Hej med jer

Jeg har lige købt mig en ny kortplotter der bruger C-map MAX kort.
Men jeg er ikke meget for at skal have et 2-3000krs C-card siddende i
båden, så jeg går og lurer på om man kan tage en kopi af sit kort og
så have originalen derhjemme i sikkerhed for lange fingre, og så lade
en kopi være i plotteren. er der nogen der har erfaringer med om det
kan lade sig gøre?
og evt et link til et billigt sted at købe de originale kort ?

Mvh
Tim

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-07-08 16:45

Tim Hoffmann har bragt dette til verden:
> [...]
> kan lade sig gøre?
> og evt et link til et billigt sted at købe de originale kort ?

Det er et interessant emne, du der bringer frem. Har selv et C-map MAX
i plotteren og har ofte spekuleret over om det nu er der stadig når man
kommer ned til båden...
Det er jo ikke låst eller på anden måde 'bundet' til netop den
kortplotter.

Jeg har selv nogle PC programmer der anvender C-map og derfor en c-map
'multimedie reader', men er også nød til at tage kort 'brikken' med
hjem hvis jeg vil have nogen glæde af kortet i PC'en.
Der er absolut ikke nogen mulighed for at kopiere til PC'en via
'readeren'. Om der findes piratprogrammer der kan, ved jeg ikke.

Umiddelbart tror jeg ikke der kan laves kopi på lovlig vis, for
kortproducenterne er hunderæde for at piratkopier af deres kort skal
komme i omløb - så sælges der ikke mange nye kort mere.

På den andes side - ca. 2000 kr for et kort der dækker hele DK og
Vestsverige samt Sydnorge er egentlig billigt. Opdatering er blot ½
pris så vidt jeg husker.

Men prøv at skrive til C-map (Jeppesen Marine - a Boing Compagny) og
spørg om backup mulighed. Jeg og sikkert også andre er meget
interesseret i at høre resultatet.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 16-07-08 19:52

> Det er jo ikke låst eller på anden måde 'bundet' til netop den
> kortplotter.

Det er korrekt, men der er en "hard card" beskyttelse, dvs at sø-kortet
virker kun på dette ene kort, da kortets id er unikt.

> Om der findes piratprogrammer der kan, ved jeg ikke.

Jo det gør der, det kræver dog også en speciel kortlæser og software som
tillader "RAW"-kopiering, kort-id ændring og så det vigtigste, nogle blanke
sd-kort uden id. Kopiering af disse kort, gøres på samme måde som kopiering
af GSM-kort.
Som jo heller ikke kan lade sig gøre!! .....uden lidt øvelse iflg. google

-Leon

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-07-08 20:16

Leon Hulstrøm tastede følgende:

> [...]
> af GSM-kort.
> Som jo heller ikke kan lade sig gøre!! .....uden lidt øvelse iflg. google

Det er ikke SD kort i min plotter. Det er C-maps egen 'kort brik'.
En rekangulær, ca. 2 mm tyk brik der er skrå på den en side og så er
der terminaler 2 steder, sådan at den kan sættes i på langs eller
tværs, alt efter hvordan plotteren er bygget.
Se et villede her:
http://www.shipshop.dk/luxmult/images/baadudstyr/elektronik/NT-map/brik-125px.jpg
(Kort brikken er blot orange. Den viste er enten et kort i NT format
eller også et brugerkort til at overføre data (waypoints, tracks etc)
mellem plotter og PC)
C-map på et SD kort er vist til ét specielt fabrikat kortplotter. Kan
ikke lige huske hvilket.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 16-07-08 14:22

On 16 Jul., 21:15, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> [...]
> mellem plotter og PC)
> C-map på et SD kort er vist til ét specielt fabrikat kortplotter. Kan

Hej med jer

Tak for jeres indlæg. Jeg prøver at hive fat i C-maps om der findes
nogen måde at gøre det på.
Ang SDkort, så er det vist Furuno der bruger dem. Min bruger også C-
cards, som er c-maps eget format.
Nå, men der er nok ikke andet at gøre, end at jeg må huske at tage
kortet med hjem når jeg forlader båden.

Jeg vender tilbage når/hvis der kommer svar fra C-maps

Mvh
Tim

Fra : Torben Andersen

Dato : 16-07-08 21:29

Hvis det ikke lykkes med at backup af dine kort, kan jeg tilbyde fornuftige
priser på samme original kort.

Skriv til min email t.andersen@forum.dk med hvilken type og hvilket område
du søger, så skal jeg give et tilbud.

mvh