Overnatning på stranden
Fra : OZ3BTO

Dato : 15-07-08 12:02

Nu nærmer vores ferie sig og vi havde regnet med at skulle ud og lufte
båden

Men hvordan ser det ud med at sejle ind på en strand langt fra evt. huse
også slå et telt op og overnatte i må man det ?

Vi kan ikke sove ombord

Fra : Morten

Dato : 15-07-08 17:04

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvordan ser det ud med at sejle ind på en strand langt fra evt. huse
> også slå et telt op og overnatte i må man det ?

Man må gerne på fænøkalv ,men kender ikke andre steder

Morten

Fra : Ivar

Dato : 15-07-08 21:02

OZ3BTO skrev:

> Men hvordan ser det ud med at sejle ind på en strand langt fra evt. huse
> også slå et telt op og overnatte i må man det ?

Nej, i Danmark er der ikke, som i Sverige, en Allemandsret som
giver lov til at sove næsten alle steder i naturen. Hvis det er
et øde sted, er der dog stor sandsynlighed for, at der ikke
bliver vrøvl, hvis det kun er én overnatning pr. sted.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Carsten Jensen

Dato : 15-07-08 21:33

Den Tue, 15 Jul 2008 13:02:24 +0200 skrev OZ3BTO:
> Men hvordan ser det ud med at sejle ind på en strand langt fra evt. huse
> også slå et telt op og overnatte i må man det ?

Man må gerne overnatte på en strand, og man må gerne have sin båd
liggende på stranden, hvis den er uden motor. Ellers må den ligge for
svaj. Man må til gengæld kun være der kortvarigt, og det betyder så vidt
jeg ved under et døgn, og man må så vidt jeg ved ikke rejse et telt.
Endelig skal man så vidt jeg husker på en privat strand, være mindst 50
meter fra beboelse.

Mvh

Carsten

Fra : peja

Dato : 16-07-08 21:48

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Men hvordan ser det ud med at sejle ind på en strand langt fra evt. huse
> også slå et telt op og overnatte i må man det ?

Nej! Du må ikke opholde dig på stranden/engen uden lodsejerens tilladelse.

Man må tage kortvarigt ophold (ca. 10 min.) på strandkanten op til 2 meter
over normal daglig vandstand. Og ikke efterlade båd eller andet - men gerne
ankre op 200 meter fra kyst - hvis ikke kystdirekttoratet eller
havnemyndigheder har anm. derom - men læs havnelodsen for pågældende sted.

Desværre gælder allemandsretten ikke her i landet . som tidligere skrevet -
så glem stat og kommunale områder.

Meld benyt havnefaciliteterne rundt omkring - husk ansvarsforsikring

God sejlerferieferie

peja
Salut
B31

Fra : Carsten Jensen

Dato : 17-07-08 05:31

Den Wed, 16 Jul 2008 22:47:53 +0200 skrev peja:
> [...]
> men gerne ankre op 200 meter fra kyst - hvis ikke kystdirekttoratet
> eller havnemyndigheder har anm. derom - men læs havnelodsen for

Hvor har du de oplysninger fra? F.eks. om forbud mod ophold, 2 meter, 10
minutter og at man ikke må have en båd med?

Jeg spørger fordi de ikke passer specielt godt med det man kan læse i
"Lov om naturbeskyttelse", kapitel 4 om offentlighedens adgang til
naturen. Du får lige paragraf 22 i sin helhed (sakset fra retsinfo):

" § 22. Strandbredder og andre kyststrækninger er åbne for færdsel til
fods, kortvarigt ophold og badning på arealer mellem daglig lavvandslinje
og den sammenhængende landvegetation, der ikke er domineret af
salttålende planter eller anden strandbredsvegetation. Adgang sker på
eget ansvar. Det er tilladt kortvarigt at have en båd uden motor liggende
på strandbredden. I perioden 1. april-30. september skal hunde føres i
snor. Hunde skal altid føres i snor, hvor der er græssende husdyr. I
perioden 1. september-31. maj er ridning tilladt på den ubevoksede
strandbred og direkte ned dertil, hvis der er lovlig adgang til stranden.

Stk. 2. Reglen i stk. 1 omfatter ikke arealer, der inden den 1. januar
1916 er udlagt som have eller inddraget under en erhvervsvirksomhed, der
drives på ejendommen. Det samme gælder forsvarsanlæg og havneanlæg.

Stk. 3. Offentlighedens adgang må ikke forhindres eller vanskeliggøres.

Stk. 4. På privatejede strandbredder og kyststrækninger må ophold og
badning ikke finde sted inden for 50 m fra beboelsesbygninger."

De eneste andre indskrænkninger er så vidt jeg kan se ved bestemte
områder med f.eks. særlig naturbeskyttelse eller andet. Jeg tænker
eksempelvis på forbud mod at gå i land på stranden på Saltholm og steder
ved Anholt.

Nu kan man naturligvis diskutere, hvad der skal forstås med "kortvarigt
ophold", men skal det forstås i sammenhæng med badning, skal det nok være
mere end 10 minutter. I skove må man overnatte et døgn, og det kan man
vel også kalde "kortvarigt". I skove må for øvrigt gerne ligge i telt,
hvis det er til maks. 3 personer.

Mvh

Carsten