Behandling af krydsfiner på lille speedbåd~
Fra : Lars Hansen

Dato : 14-07-08 14:15

Hej i Gruppen

Tjaaa, så er båden ved at være klar til montering af den hjemmelavede
styrepult i krydsfiner (vandfast limet).

Men hvad maler man sådan en djævel med??
Egentlig havde jeg overvejet Hempel´s "Poly Best" som ifølge skriften på
bøtten bider fint på træ hvis træet er behandlet med Hempel´s "Light
Primer". Men på Hempel´s "Light Primer" står der at det IKKE bider på
træ.....
Så den plan er nu skrinlagt. Hvordan mon Hempel ville have svaret på
spørgsmålet "I skriver at Poly Best bider fint på træ behandlet med Light
Primer, men Light Primer bider ikke på træ"???????

Så hvad behandler jeg så bedst styrepulten med??

Det er en lille speedbåd som kun kommer i vandet når den skal bruges, til
daglig står den på trailer med pressenning over.

På forhånd tak for svarene.

Lars Hansen

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-07-08 18:34

Hej Lars
Uden at have nogen forbindelse med nedennævnte firma, vil jeg anbefale at
give det en god gang West Epoxy. Lad det tørre et par døgn og slib det. Så
kan male det i den farve du vil.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Carsten Jensen

Dato : 14-07-08 19:32

Den Mon, 14 Jul 2008 15:14:50 +0200 skrev Lars Hansen:
> [...]
> hvis træet er behandlet med HempelŽs "Light Primer". Men på HempelŽs
> "Light Primer" står der at det IKKE bider på træ.....

Mystisk. Databladet for Hempels Light Primer oplyser at det kan bruges
til krydsfiner. Det samme står i Den Lille Søstærke. Hvordan er det at
det ikke kan bruges på træ, formuleret på bøtten?

Mvh

Carsten

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-07-08 19:37

"Carsten Jensen" <jensen@duer.ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til krydsfiner. Det samme står i Den Lille Søstærke. Hvordan er det at
> det ikke kan bruges på træ, formuleret på bøtten?

Nu er jeg også i mellemtiden blevet lidt klogere. Der står nemlig "Plywood"
på bøtten.
Og nu har jeg læst mig til at plywood er "næsten" det samme som krydsfiner,
så det får en omgang "Light Primer" og derefter et lag "Poly Best".

Lars Hansen

Fra : Carsten Jensen

Dato : 15-07-08 09:41

Den Mon, 14 Jul 2008 20:37:29 +0200 skrev Lars Hansen:
> Og nu har jeg læst mig til at plywood er "næsten" det samme som
> krydsfiner, så det får en omgang "Light Primer" og derefter et lag "Poly
> Best".

Cool - jeg håber det kommer til at se godt ud.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 15-07-08 10:57

Den Tue, 15 Jul 2008 11:10:59 +0200 skrev Steffen Skov:
> Krydsfiner og plywood er det samme - næsten. Plywood er limet med
> vandfast lim og derfor egnet til maritim brug, mens "alm." krydsfiner
> ikke er limet med vandfast lim og derfor ikke bør bruges i fugtige
> miljøer.

Østen finer, finsk birkefiner og støbefiner er WBP (Water Boiled Proof)
limet. I hvert fald, hvis man køber det hos Knud Larsens Byggecenter i
Hvidovre.

Det betyder at de kan nedsænkes i kogende vand i mindst 4 timer
(afhængigt af limtypen - noget krydsfiner kan holde til nedsænking i
kogende vand i dagevis) uden at delaminere. Den slags krydsfiner kan også
udsættes for vind og vejr uden at delaminere. Selv om limningerne ikke
går i stykker kan træet godt suge vand, men det kan løses med maling.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 15-07-08 15:52

Den Tue, 15 Jul 2008 13:23:03 +0200 skrev Lars Hansen:
> Nu bliver det sidstnævnte der bliver forsøget. Holder det ikke er det
> ikke værre end at styrepulten kan afmonteres og slibes/males igen.

Det skal nok gå - krydsfiner arbejder ikke specielt meget. Til gengæld
vil jeg anbefale at du er ekstra omhyggelig med at mætte kanterne med
epoxy, for det er som regel der problemerne med vand opstår.

> Men hvis det virker kommer det til at se skide godt ud. Blankt sort Poly
> Best i bunden og på fribordet hele vejen rundt. Blankt "Off-White"
> TopCoat indeni.
> Blank sort styrepult med hvidt "Læder"-sæde. Bænk foran styrepulten i
> "Off-White" med "DORY 13" præget ned i bænken med blank sort og i
> "skråskrift".

Det lyder flot - og omfattende God fornøjelse.

> Det var så lidt om projektet, beklager det lange indlæg der vel egentlig
> ikke hører til i denne tråd.

Det er sjovt at læse mere om de projekter der tales om, så det var vel ok.

Mvh

Carsten