Kaleche imprægnering - Helly Hansen let
Fra : Rainman

Dato : 13-07-08 17:10

Vi er de glade ejere af en Helly Hansen kaleche som næsten ingenting
vejer/fylder. Desværre er den blevet en anelse utæt, og når det regner
drypper det ned på vores teakdørk og der kommer nogle grimme pletter.

Nogen som ved hvilken slags imprægnering der er velegnet til denne type
kaleche?

Tillægsspm: Hvad bruger I som voksbehandling til skridlaget på den
noprede gelcoat på dækket? Nopringen er naturligvis beregnet til at gøre
dækket mere skridsikkert når dækket er vådt, men det er svært at holde
rent hvis ikke det får noget voks. Egentlig voksning/polering har jeg
ikke prøvet, men brugte en overgang Hempel skyllevoks. Er det det bedste
eller har I andre gode staldfiduser

Fra : Harding Larsen

Dato : 13-07-08 17:29

Du kan f.eks. bruge Hempels imprægneringsprodukt.

M.h.t. dæk så vokser man det ikke. kun alm. vask som du
beskriver er nødvendig. Voks ned i skridmønsteret kan du ikke
komme til at polere og derfor vil voksresterne efterhånden samle
snavs sammen. Det er ikke tilrådeligt at højttryksrense dækket.
Vandstrålen vil virke som en sandblæsning af gelcoaten således
at den bliver modtagelig for endnu mere snavs.

Mvh/Harding

Fra : Rainman

Dato : 13-07-08 17:52

Harding Larsen (slet R28CX) wrote:
> [...]
> Vandstrålen vil virke som en sandblæsning af gelcoaten således
> at den bliver modtagelig for endnu mere snavs.

Tak for svaret Harding! M.h.t. skridmønstret, så er det ret svært at
holde rent, og da min båd er kridhvid, så bliver det hurtigt snavset.
For at rengøre det i porerne er jeg idag nødt til at bruge klorin, men
sammen med en tandbørste til at få det børstet ned, og efterfølgende
grundig afskylning med rent vand, så bliver det også fint rent. Er dog
lidt nervøs for om klorinen kan skade gelcoaten?

Fra : Harding Larsen

Dato : 13-07-08 21:09

det kommer an på hvilken type snavs der ligger på dækket. Ligger
båden nær et kraft-varmeværk eller i en storby kan det være
kulpartikler, og de er ofte svære at renseaf da de af natur er
meget små, og derfor hæfter godt til alle flader som sætter sig
på.
Ofte er forureningen på dæk af en anden karakter. Ofte er et en
algetype som sidder i dækkets bundhuller. de starter som små
sorte/gtå pletter og vokser efterhånden
så de dækker hullerne i skridmønsteret.
De er ofte meget hårde men efter en dags sejlads i hårdt vejr
hvor dækket kontant overskylles bliver de blødere og med en
kødnål kan man kradse i dem og efterfølgende skylle dem
væk...næsten for en gang klorin/algefjerner hjælper, men e er
ret sejlivede.
Klorin skader ikke gelcoaten.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 13-07-08 21:35

Ja, det meste er vel også "grønt snask" fra broen, som jokkes godt fast.

Iøvrigt en glimrende ide, Harding. Husker min gamle båd jeg havde svært ved
at få ren. Efter en LORTE (sorry) Sjælland Rundt, var dækket 'nyt'..(og jeg
følte mig 5 år ældre).. Så fik det lige en gang vandvoks (god stærk
opløsning) inden gasterne jokkede på det og det var faktisk pænt hele resten
af sæsonen !!

Et godt argument for at sejle i rigtigt "mande-vejr" .....

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"Harding Larsen (slet E5YEO)" <harding@E5YEOlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12159801290.0186785757454437@dtext.news.tele.dk...

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 13-07-08 20:58

Nu kører det bare ....

Jeg bruger en af datterens (heste) strigle børster og autoshampoo.....
Knofedt.... 1-2 timer 2-3 gange i sæsonen...så bliver det rent.

Jeg bryder mig ikke om at bruge for skrappe kemikalier på flader som man
ikke kan polere. Jo hårdere kemilalierne går til den, jo mere modtageligt at
overfleaden for nedbrydning og skidt.

Det er jo ikke sværere at holde noget helt hvidt rent. - skidtet ses bare
mere .... <smile>

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige