80 ccm crosser problem.
Fra : xs1100

Dato : 31-07-08 21:12

Hej gruppe.

Jeg tillader mig at spørge i gruppen her, da køretøjet er en 80 ccm Suzuki
crosser fra ca 78-80erne.

Min søn har sådan en der har knaldet et stempel og cylinder skal hones. Er
det virkelig rigtigt at jeg skal betale 500 kroner for en honing af cylinder
samt 1000 kroner for et nyt stempel? Endvidere er jeg usikker på om cylinder
er nikasil behandlet eller ej. Den reservecylinder jeg har til crosseren er
honet og har ikke nogen nikasilbelægning, men den der sidder på er
nikasilbehandlet og revet. Skal jeg i så fald finde en helt ny cylinder,
hvilket nok er meget svært, endsige dyrt.

Håber i har nogle guldkorn, eller skal jeg bare smide en billig 125 ccm
kinesermotor på?

Med venlig hilsen

Jarl
--
XS1100c

Fra : Armand

Dato : 31-07-08 22:07

xs1100 skrev:
> [...]
> hvilket nok er meget svært, endsige dyrt.
>
> Håber i har nogle guldkorn, eller skal jeg bare smide en billig 125 ccm

Prøv at forhøre dig ved et par cylinder-service firmaer om de ikke også
kan levere stemplet (á uoriginalt til en helt anden pris end
Suzuki-importørens opskruede priser)!?

Nikasil bruges som overflade på alu-cylindre - Alternativet er crom!
Du burde kunne se om der er ipresset en støbejerns-foring i cylinderen
eller ej og derved vurdere behovet for en (gen-) overflade behandling!

Knægten bliver sikkert hurtigt ked af de sølle tunge 10-15 hk's der er i
en 125'er kinøjser til forskel for den højt-drejende totagger :-/

--
Armand

Fra : xs1100

Dato : 31-07-08 22:40

Armand kom med følgende guldkorn:

> Prøv at forhøre dig ved et par cylinder-service firmaer om de ikke også
> kan levere stemplet (á uoriginalt til en helt anden pris end
> Suzuki-importørens opskruede priser)!?

De her nævnte priser er fra vores lokale cylinderservice, jeg prøver nogle
flere.

> Nikasil bruges som overflade på alu-cylindre - Alternativet er crom!
> Du burde kunne se om der er ipresset en støbejerns-foring i cylinderen
> eller ej og derved vurdere behovet for en (gen-) overflade behandling!

Den ene cylinder har ipresset en, ja, det må bestemt være en
støbejernsforing. Den fulgte med crosseren da jeg købte den, men den er
rustet lidt indeni og jeg kan stadig se slibespor fra sidste honing. Er det
nok med en polering? Den der sidder på er behandlet med nikasil og den er
revet.

> Knægten bliver sikkert hurtigt ked af de sølle tunge 10-15 hk's der er i
> en 125'er kinøjser til forskel for den højt-drejende totagger :-/

Ja det ville jeg osse blive, men han har selv skyld i motorhavariet, da han
solgte til en uden at få pengene først og så smadrer vedkommende motoren ved
at køre på vejen med den og nu har han leveret crosseren tilbage og han har
indvilget i at betale 1500 kroner. Håber det er nok til at få den ud at køre
igen.
> --
> Armand

Jarl

Fra : Rasmus

Dato : 02-08-08 18:05

"xs1100" <ingen@email.invalid> wrote in

> Armand kom med følgende guldkorn:

Jeg mener jeg gav 350-400 for en opboring/honing hos Strates Maskinfabrik i
Sakskøbing.

www.ebay.co.uk kan man købe et Prox-stempel til ca 60 pund ink. fragt
(ca 600 kr.)

> [...]
> er rustet lidt indeni og jeg kan stadig se slibespor fra sidste
> honing. Er det nok med en polering? Den der sidder på er behandlet med

Den ville jeg lade en Cylinderservice kigge/måle på. De må være de mest
kompetente, til at vurderer det! Og evt finde et stempel som passer. Eller
finde et på ebay, og få cylinderen honet til dette!

JEP!!