/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
følerblade og ventiler
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 29-07-08 18:19

Er der en der med ord kan forklare hvordan følerbladene skal "føles" når man
justerer en motor med shims under bucket ???

Skal det være så de går let eller skal det være svært at trække det
pågældende blad frem og tilbage ???

Og er der en idiot-sikker metode, så jeg får målt den rigtige afstand, har
dette søgerblad der skulle kunne måle ned til 0.01 mm ved at kombinere
blade.

--
MVH

Peter Jakobsen



 
 
Armand (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-07-08 18:54

Peter Jakobsen skrev:
> Er der en der med ord kan forklare hvordan følerbladene skal "føles" når man
> justerer en motor med shims under bucket ???
>
> Skal det være så de går let eller skal det være svært at trække det
> pågældende blad frem og tilbage ???
>
> Og er der en idiot-sikker metode, så jeg får målt den rigtige afstand, har
> dette søgerblad der skulle kunne måle ned til 0.01 mm ved at kombinere
> blade.
>
Shimsenes tykkelse sprnger sædvanligvis med 5/100, så der er ingen grund
til at gøre udmålingen til en præcisions-videnskab :-|
For motorcykler der justeres med shvims opgives af samme grund to
størrelser: min. og max. - Brug de pågældende to søgerblade til at
erkende om spillerummet er "løst nok, men ikke for løst"!

--
Armand.

Peter Jakobsen (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 29-07-08 21:20



Peter Jakobsen
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:488f5924$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Peter Jakobsen skrev:
>> Er der en der med ord kan forklare hvordan følerbladene skal "føles" når
>> man justerer en motor med shims under bucket ???
>>
>> Skal det være så de går let eller skal det være svært at trække det
>> pågældende blad frem og tilbage ???
>>
>> Og er der en idiot-sikker metode, så jeg får målt den rigtige afstand,
>> har dette søgerblad der skulle kunne måle ned til 0.01 mm ved at
>> kombinere blade.
>>
> Shimsenes tykkelse sprnger sædvanligvis med 5/100, så der er ingen grund
> til at gøre udmålingen til en præcisions-videnskab :-|
> For motorcykler der justeres med shvims opgives af samme grund to
> størrelser: min. og max. - Brug de pågældende to søgerblade til at erkende
> om spillerummet er "løst nok, men ikke for løst"!
>
> --
> Armand.


Forstår godt din pointe

Men det er det udtryk "løst nok, men ikke for løst", jeg gerne ville have
defineret (er nok svært, jeg ved det).

Vil du f.eks sige at følerbladet skulle kunne falde ud ved egen hjælp ved
korrekt udmåling hvis man forestillede sig at cylinderen lå horisontalt
(tænkt eksempel for at finde ud af hvor stramt bladet skal gå) ???

MVH Peter



Anders Majland (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 29-07-08 21:37

> Vil du f.eks sige at følerbladet skulle kunne falde ud ved egen hjælp ved
> korrekt udmåling hvis man forestillede sig at cylinderen lå horisontalt
> (tænkt eksempel for at finde ud af hvor stramt bladet skal gå) ???

Nok nærmest så det lige blev hængende uden at falde ud.

På en encylindret kan man mærke om der er slup med søgebladet i eller det
virker fast. Ihvertfald når man kun har søgeplade med skift på 0,05.


Armand (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-07-08 22:27

Peter Jakobsen skrev:
>
>
> Forstår godt din pointe
>
> Men det er det udtryk "løst nok, men ikke for løst", jeg gerne ville have
> defineret (er nok svært, jeg ved det).
>
Med shim's er skellet mellem løs og stram ellers ganske defineret!
Eksempel:
Spillerum = mellem 5/100 og 10/100!
- ifald at: 5/100-søgebladet er der plads til men ikke 10/100 => OK!
- ifald at: 5/100-søgebladet kan ikke komme imellem (og derfor heller
ikke 10/100) = (helt klart) for stram og der skal en tyndere shim i!
- ifald at: Både 5/100 og 10/100 kan komme imellem = Der er plads til en
shim der er nummeret tykkere:

Springet mellem shims'enes størrelser = 5/100 - Nummereringen er f.eks:
2.65; 2,70; 2,75 (mm)!
- Afmonteret hedder shim'en på den løse ventil f.eks: 2.15, hvorved at
man har behov for den tykkere: 2.20!
- Shim'en på den stramme ventil har f.eks. størrelsen: 2.45, hvorved at
der er behov for den tyndere: 2.40!

Det der kan forvirre ordensmennesket der er ved at trimme, er at en
ventil kan have et spillerum på 5/100, mens en anden har et på 9/100;
men begge er indenfor juster-området!
Derfor er det flueknepperi at hænge sig i de par tusindedele der er til
forskel på om et søgeblad går meget stramt eller med let modstand: Kan
man på nogen måde klemme "det tynde" søgeblad imellem er målet derfor at
regne for OK, og er man alligevel for "gavmild" risikerer man at man,
efter at have skiftet til en tyndere shim, kan få "det tykke" søgeblad
imellem ved en kontrolmåling og derfor bør skifte shim "tilbage" igen

Ud fra at shim-justerede motorer i praksis kan køre med temmelig løst
justerede ventiler (á ikke bare omkring f.eks. 15/100, men derimod
mellem 15 og 20/100) er det således flueknepperi at bruge tid på at
justere vippearmes juster-skruer så søgebladet går meget stramt :-|

Der er dog lige den detalje at på shims-justerede ventiler, er det
sliddet (á: "indbankningen") af ventilen i topstykket at der justeres
for - Med andre ord: ventilerne bliver strammere med tiden.
Så hvis en ventil vurderes til at være lige løs nok og "strammes" med en
tykkere shim, vil det sikkert være dén der er blevet for stram ved næste
ventilservice og derfor justeres "tilbage" - Og modsat: hvis man kun med
vold kan klemme tyndeste søgeblad imellem, skal pågældende ventil
sikkert "løsnes" ved næste ventilservice, hvorfor det strengt talt ikke
er nogen ulykke at gøre det allerede nu.

Capice?

/
Armand.

Peter Jakobsen (31-07-2008)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 31-07-08 20:54


Peter Jakobsen
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:488f8afa$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Peter Jakobsen skrev:
>>
>>
>> Forstår godt din pointe
>>
>> Men det er det udtryk "løst nok, men ikke for løst", jeg gerne ville have
>> defineret (er nok svært, jeg ved det).
>>
> Med shim's er skellet mellem løs og stram ellers ganske defineret!
> Eksempel:
> Spillerum = mellem 5/100 og 10/100!
> - ifald at: 5/100-søgebladet er der plads til men ikke 10/100 => OK!
> - ifald at: 5/100-søgebladet kan ikke komme imellem (og derfor heller ikke
> 10/100) = (helt klart) for stram og der skal en tyndere shim i!
> - ifald at: Både 5/100 og 10/100 kan komme imellem = Der er plads til en
> shim der er nummeret tykkere:
>
> Springet mellem shims'enes størrelser = 5/100 - Nummereringen er f.eks:
> 2.65; 2,70; 2,75 (mm)!
> - Afmonteret hedder shim'en på den løse ventil f.eks: 2.15, hvorved at man
> har behov for den tykkere: 2.20!
> - Shim'en på den stramme ventil har f.eks. størrelsen: 2.45, hvorved at
> der er behov for den tyndere: 2.40!
>
> Det der kan forvirre ordensmennesket der er ved at trimme, er at en ventil
> kan have et spillerum på 5/100, mens en anden har et på 9/100; men begge
> er indenfor juster-området!
> Derfor er det flueknepperi at hænge sig i de par tusindedele der er til
> forskel på om et søgeblad går meget stramt eller med let modstand: Kan man
> på nogen måde klemme "det tynde" søgeblad imellem er målet derfor at regne
> for OK, og er man alligevel for "gavmild" risikerer man at man, efter at
> have skiftet til en tyndere shim, kan få "det tykke" søgeblad imellem ved
> en kontrolmåling og derfor bør skifte shim "tilbage" igen
>
> Ud fra at shim-justerede motorer i praksis kan køre med temmelig løst
> justerede ventiler (á ikke bare omkring f.eks. 15/100, men derimod mellem
> 15 og 20/100) er det således flueknepperi at bruge tid på at justere
> vippearmes juster-skruer så søgebladet går meget stramt :-|
>
> Der er dog lige den detalje at på shims-justerede ventiler, er det sliddet
> (á: "indbankningen") af ventilen i topstykket at der justeres for - Med
> andre ord: ventilerne bliver strammere med tiden.
> Så hvis en ventil vurderes til at være lige løs nok og "strammes" med en
> tykkere shim, vil det sikkert være dén der er blevet for stram ved næste
> ventilservice og derfor justeres "tilbage" - Og modsat: hvis man kun med
> vold kan klemme tyndeste søgeblad imellem, skal pågældende ventil sikkert
> "løsnes" ved næste ventilservice, hvorfor det strengt talt ikke er nogen
> ulykke at gøre det allerede nu.
>
> Capice?
>
> /
> Armand.

Indsugning skal være på 0,15-0,24 og
udstødning skal være på 0,22-0,31

Og shims til min kommer i spring af 5/100 mm.

Så med tanke på det du har fotalt, Armand, vil jeg på indsugning bruge
følerblade på 0,20 og 0,25 (0,20 skal kunne gå ind, 0,25 skal IKKE)

Og ved udstødning :
0,25 skal kunne gå ind, 0,30 skal IKKE.

Så er de sat til den løse side, og så går det vel ikke helt galt, vel ???
Har i øjeblikket 178 heste på baghjulet, så hvis jeg mister 1 eller 2 heste,
gør det sgu ikke så meget

MVH Peter



Armand (31-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-07-08 21:42

Peter Jakobsen skrev:
>
>> Capice?
>>
> Indsugning skal være på 0,15-0,24 og
> udstødning skal være på 0,22-0,31
> Og shims til min kommer i spring af 5/100 mm.
>
> Så med tanke på det du har fortalt, Armand, vil jeg på indsugning bruge
> følerblade på 0,20 og 0,25 (0,20 skal kunne gå ind, 0,25 skal IKKE)
> Og ved udstødning :
> 0,25 skal kunne gå ind, 0,30 skal IKKE.
>
> Så er de sat til den løse side, og så går det vel ikke helt galt, vel ???
> Har i øjeblikket 178 heste på baghjulet, så hvis jeg mister 1 eller 2 heste,
> gør det sgu ikke så meget
>
Ganske brugbart!
..25 er passende alternativ til det skæve mål .22; men jég ville nok måle
med mindst mulige søgeblad (á .15) på indsugningen, og så gemme
mer-tolerancen til den/de ventil(er) der måtte klemme lige lovligt meget
om søgebladet :-/


Tillægsfif fra min originale Kawa-værkstedsbog:

Drej cylinder i top (jvf. tændings/top -mærket) og konstanter hvilken af
de yderste cylindre der har stramme (á aktiverede) ventiler ved begge
knaster og brug så nedenstående diagram (hvor jeg forudsætter at det er
højre cylinder, á #4, der har faste ventiler):

cyl1   cyl2   cyl3   cyl4
måle   måle    stram   stram   

måle   stram   måle   stram

Efter dén gennemmåling, drejes krumtappen én omgang til
topstillings-mærket atter matcher, hvorefter at de resterende ventiler
er til at måle ud!

Huskeregel: Diagrammet danner et "M" (med krydsende linier i midten)
hvis man trækker en streg gennem de fire "måle" hhv. de fire "stram" -
"M", som i Måle!

--
Armand.

Ukendt (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-07-08 22:37

On Tue, 29 Jul 2008 19:54:04 +0200, Armand wrote:

> Shimsenes tykkelse sprnger sædvanligvis med 5/100,

Du bevæger dig i fortiden Honda har 2½/100, så det har de andre
givetvis også.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Armand (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-07-08 22:40

Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 29 Jul 2008 19:54:04 +0200, Armand wrote:
>
>> Shimsenes tykkelse sprnger sædvanligvis med 5/100,
>
> Du bevæger dig i fortiden Honda har 2½/100, så det har de andre
> givetvis også.
>
Du skal da også gøre alt for at forstyrre billedet!
Shimsenes størrelses-spring vil kunne vurderes ud af
tolerence-opgivelsen der således f.eks. vil være 10/100 - 12½/100!

Står man med en sådan opgivelse, er sagen stadig den samme som jeg
beskrev - Ikke mindst omkring tvivlen om hvor stram at søgebadet skal
"føles" :-|

--
Armand.

Ukendt (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-07-08 22:52

On Tue, 29 Jul 2008 23:40:20 +0200, Armand wrote:

> Orla Pedersen skrev:
>> On Tue, 29 Jul 2008 19:54:04 +0200, Armand wrote:
>>
>>> Shimsenes tykkelse sprnger sædvanligvis med 5/100,
>>
>> Du bevæger dig i fortiden Honda har 2½/100, så det har de andre
>> givetvis også.
>>
> Du skal da også gøre alt for at forstyrre billedet!
> Shimsenes størrelses-spring vil kunne vurderes ud af
> tolerence-opgivelsen der således f.eks. vil være 10/100 - 12½/100!

Mærkeligt nok ikke for VTR'en tilfælde, og så kan Du jo i grunden have ret
i det overflødige i "tætte" shims.

Noget andet spøjst, som måske siger nogen om betydningen af "matching" af
ventilpar i firventilede topstykker, er BMW-mekanikeres udtryk for, at ens
spillerum for ventilsæt er afgørende for god motorgang på R-motorerne.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Armand (30-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-07-08 16:21

Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 29 Jul 2008 23:40:20 +0200, Armand wrote:
>
>> Orla Pedersen skrev:
>>> On Tue, 29 Jul 2008 19:54:04 +0200, Armand wrote:
>>>
>>>> Shimsenes tykkelse sprnger sædvanligvis med 5/100,
>>> Du bevæger dig i fortiden Honda har 2½/100, så det har de andre
>>> givetvis også.
>>>
>> Du skal da også gøre alt for at forstyrre billedet!
>> Shimsenes størrelses-spring vil kunne vurderes ud af
>> tolerence-opgivelsen der således f.eks. vil være 10/100 - 12½/100!
>
> Mærkeligt nok ikke for VTR'en tilfælde, og så kan Du jo i grunden have ret
> i det overflødige i "tætte" shims.
>
> Noget andet spøjst, som måske siger nogen om betydningen af "matching" af
> ventilpar i firventilede topstykker, er BMW-mekanikeres udtryk for, at ens
> spillerum for ventilsæt er afgørende for god motorgang på R-motorerne.
>

Sikkert ud fra at "ens" = begge meget tæt på minimum :-/

Og så synes jeg ikke at DU behøver at tillægge BMW-mekanikere særligt
meget kundskab :-|

--
Armand.

Ukendt (30-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-07-08 23:04

On Wed, 30 Jul 2008 17:20:39 +0200, Armand wrote:

> Og så synes jeg ikke at DU behøver at tillægge BMW-mekanikere særligt
> meget kundskab :-|

Udenlandske "hjemmemekanikere", hvoraf én personligt har fremført sig
overbevisende

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Harald Blaatand (30-07-2008)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 30-07-08 11:48



"Peter Jakobsen" <thisisnotvalid@nu.com> skrev i meddelelsen
news:g6njf3$obd$1@newsbin.cybercity.dk...
> Er der en der med ord kan forklare hvordan følerbladene skal "føles" når
> man justerer en motor med shims under bucket ???
>
> Skal det være så de går let eller skal det være svært at trække det
> pågældende blad frem og tilbage ???
>
> Og er der en idiot-sikker metode, så jeg får målt den rigtige afstand, har
> dette søgerblad der skulle kunne måle ned til 0.01 mm ved at kombinere
> blade.
>
> --
> MVH
>
> Peter Jakobsen
>
Tag en kvittering fra Aldi ,fold den på midten,sæt den I"klemme" I en
´træklemme fra den lokale "Tiger" og træk langsomt kvitteringen ud mens du
bemærker hvordan modstanden føles.

Mvh

Steen


jørgen nielsen (30-07-2008)
Kommentar
Fra : jørgen nielsen


Dato : 30-07-08 22:26

Hejza

Der er ikke en eneste der svarer på det oprindelige spørgsmål, et korrekt
justeret spillerum er, når du kan trække søgerbladet med 2 fingre på siden
af bladet, så har du den korrekte afstand.

Alt det andet I svare på er korrekt men svar dog manden på det oprindelige
spørgsmål okay

Jørgen


Armand (31-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-07-08 15:38

jørgen nielsen skrev:
>
> Der er ikke en eneste der svarer på det oprindelige spørgsmål, et
> korrekt justeret spillerum er, når du kan trække søgerbladet med 2
> fingre på siden af bladet, så har du den korrekte afstand.
>
> Alt det andet I svare på er korrekt men svar dog manden på det
> oprindelige spørgsmål okay
>

Jeg noterede mig engang at man justerede fjeder-stramning på en
Formel-3000 ved at montere stålskiver af samme str. som og istedet for
hjulene, og stillede alle fire skiver på hver sin jernplade -
Mekanikeren placerede så et stålbånd under et hjul af gangen og trak i
båndet med en lille fjedervægt, således at han kunne tilnærme sig en
fjederspænding der medførte behov for samme trækstyrke
Men dét er sq nok lige omstændigt nok for ventiljustering i almindelighed!

"Alt det andet"??
Hvis du mener spørgsmål á overskriften, så har du vel ret; men jég har
hængt mig i sætningen: "....hvordan følerbladene skal "føles" når man
justerer en motor med shims under bucket", hvor de par tusindedele til
forskel på hård eller mild klemning på søgerbladet er flueknepperi når
man betænker at man alligevel ikke kan justere spillerummet finere en á
de spring på 5/100mm (OK, også 2,5/100, Orla!) som shimsene forekommer i.
Dét synes jeg nok er et bedre svar end alskens fingerspitzengefühl's :-|

--
Armand.


Ukendt (31-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-07-08 16:20

On Thu, 31 Jul 2008 16:37:47 +0200, Armand wrote:

> Hvis du mener spørgsmål á overskriften, så har du vel ret; men jég har
> hængt mig i sætningen: "....hvordan følerbladene skal "føles" når man
> justerer en motor med shims under bucket", hvor de par tusindedele til
> forskel på hård eller mild klemning på søgerbladet er flueknepperi når
> man betænker at man alligevel ikke kan justere spillerummet finere en á
> de spring på 5/100mm (OK, også 2,5/100, Orla!) som shimsene forekommer i.
> Dét synes jeg nok er et bedre svar end alskens fingerspitzengefühl's :-|

Absolut enig. Hvis blot "minimum" bladet klemmer det mindste, så skal der
en mindre shim i, ellers holder justeringen jo ikke indtil næste service.
Og dét er måske Honda's idé med finere spring, Du behøver ikke at bevæge
dig så langt væk fra idealet, á minimum.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
12-6-08

Ole (31-07-2008)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 31-07-08 16:45

jørgen nielsen wrote:

> Alt det andet I svare på er korrekt men svar dog manden på det
> oprindelige spørgsmål okay
>
> Jørgen

Tråde udvikler sig, som de har gjort herinde de sidste
*mange* år, og tak for det.

En tråd kan starte med et ? om lys og ende med
om der en nogen der vil mødes på fyn, sådan er det
og sådan skal det sgi blive ved med at være!

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste