/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorvejskøer
Fra : Andreas Andersen


Dato : 28-07-08 21:11

Hej

Nu har jeg et par gange været fanget i ferietrafik på motorvejen omkring
Vejle, og har været fristet til at følge andre motorcyklisters eksempel og
køre imellem rækkerne af bilister. Jeg har dog et par bekymringer... For det
første kan jeg ikke tro, det er lovligt? For det andet er jeg lidt urolig
for bilister, der utålmodigt foretager vognbaneskift uden at kigge sig
tilbage. Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved motorvejskøer?

--
Andreas


 
 
Steen Gruby (28-07-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 28-07-08 21:19

On Mon, 28 Jul 2008 22:11:18 +0200, "Andreas Andersen"
<andreas2411@gmail.invalid> wrote:

Hej Andreas.

> Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved motorvejskøer?

Aldrig i livet - Det er for farligt.
(Og desuden er det forbudt).

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

christian (28-07-2008)
Kommentar
Fra : christian


Dato : 28-07-08 21:40

Steen Gruby skrev:
> On Mon, 28 Jul 2008 22:11:18 +0200, "Andreas Andersen"
> <andreas2411@gmail.invalid> wrote:
>
> Hej Andreas.
>
>> Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved motorvejskøer?
>
> Aldrig i livet - Det er for farligt.
> (Og desuden er det forbudt).
>

hvis du kan gøre det forsvarligt og i en vognbane så skulle der ikke
være noget forbudt i det.

"J.C.Kløve" (28-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 28-07-08 21:40

Andreas Andersen skrev:
> Hej
>
> Nu har jeg et par gange været fanget i ferietrafik på motorvejen omkring
> Vejle, og har været fristet til at følge andre motorcyklisters eksempel
> og køre imellem rækkerne af bilister. Jeg har dog et par bekymringer...
> For det første kan jeg ikke tro, det er lovligt? For det andet er jeg
> lidt urolig for bilister, der utålmodigt foretager vognbaneskift uden at
> kigge sig tilbage. Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved
> motorvejskøer?
>
Nej, jeg praktiserer det ikke, eller ihvertfald - sædvanligvis ikke - i
og med at jeg har gjort det een gang.

Det kan dog praktiseres lovligt.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Anders Majland (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 29-07-08 07:03

> Nej, jeg praktiserer det ikke, eller ihvertfald - sædvanligvis ikke - i og
> med at jeg har gjort det een gang.

Også kun sjældent - med sidetasker på cyklen er den ofte for bred til at det
kan forsvarligt (imho)

> Det kan dog praktiseres lovligt.

Kører man mellem banerne kommer man nemt til at køre slalomkørsel eller
overhale højre om - begge forseelser der takseres til bøde og klip.

Er trafikken gået helt i stå vil jeg så hellere overhale venstre om i banen
længst til venstre. Der kan der ikke blive tvivl om det med slalom og
overhaling højre om ...


"J.C.Kløve" (29-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 29-07-08 09:27

Anders Majland skrev:
>> Nej, jeg praktiserer det ikke, eller ihvertfald - sædvanligvis ikke -
>> i og med at jeg har gjort det een gang.
>
> Også kun sjældent - med sidetasker på cyklen er den ofte for bred til at
> det kan forsvarligt (imho)
>
>> Det kan dog praktiseres lovligt.
>
> Kører man mellem banerne kommer man nemt til at køre slalomkørsel eller
> overhale højre om - begge forseelser der takseres til bøde og klip.

ja man skal vare sig noget så grundigt for at holde sig inden for loven,
og det kræver egentlig lidt hjælp fra bilisterne i køen, og selv om jeg
syntes jeg oplever at få det af og til på de almindelige køreture, er
det ikke noget man kan tage for givet.
Prisen kan være høj (á et klip)

Men i en 14 km kø ud af Hamburg for nogle år siden, og i 25 graders
varme, _burde_ jeg nok have set stort på mine forbehold, og fulgt i
hælene på de tyskere der kom fint op gennem køen

>
> Er trafikken gået helt i stå vil jeg så hellere overhale venstre om i
> banen længst til venstre. Der kan der ikke blive tvivl om det med slalom
> og overhaling højre om ...

Nu vil der jo heller ikke være noget forgjort, hvis du skulle ryge
"offroad" med den MC du kører på

Jeg syntes ikke der er plads, venstre om når der er kø, idet mange
trækker helt ud til asfaltkanten for at kunne "se længere frem", eller
hvad det nu er.



--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Anders Majland (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 29-07-08 14:56

>> Er trafikken gået helt i stå vil jeg så hellere overhale venstre om i
>> banen længst til venstre. Der kan der ikke blive tvivl om det med slalom
>> og overhaling højre om ...
>
> Nu vil der jo heller ikke være noget forgjort, hvis du skulle ryge
> "offroad" med den MC du kører på

Nope - men de de fleste gademaskiner kan nu godt køre på græs med passende
lav hastighed ...

Men imorges var jeg også nød til at tage den over marken (eller en omvej) -
Der stod en lastbilhænger med raps høstet igår og spærrede hele vejen ....

> Jeg syntes ikke der er plads, venstre om når der er kø, idet mange trækker
> helt ud til asfaltkanten for at kunne "se længere frem", eller hvad det nu
> er.

Sålænge trafikken triller en smule giver flertallet gerne plads ... Og mhs
til varmen så skal der ikke meget fartvind til at køle meget. For det er
ikke sjovt at holde helt stille i solen i mc kluns.... Jeg har en enkelt
gang valgt at køre ud i rabatten til højre for nødsporet og tage en svaler i
skyggen af maskinen. Der var vist sket et uheld et stykke fremme og
trafikken stod helt stille og der var ikke nogen frakørsler i nærheden at
liste til ....


Michael Dahlberg (30-07-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 30-07-08 11:26


""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:488ed44a$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Anders Majland skrev:
>>> Nej, jeg praktiserer det ikke, eller ihvertfald - sædvanligvis
>>> ikke - i og med at jeg har gjort det een gang.
>>
>> Også kun sjældent - med sidetasker på cyklen er den ofte for bred til
>> at det kan forsvarligt (imho)
>>
>>> Det kan dog praktiseres lovligt.
>>
>> Kører man mellem banerne kommer man nemt til at køre slalomkørsel
>> eller overhale højre om - begge forseelser der takseres til bøde og
>> klip.
>
> ja man skal vare sig noget så grundigt for at holde sig inden for
> loven, og det kræver egentlig lidt hjælp fra bilisterne i køen, og
> selv om jeg syntes jeg oplever at få det af og til på de almindelige
> køreture, er det ikke noget man kan tage for givet.
> Prisen kan være høj (á et klip)
>
> Men i en 14 km kø ud af Hamburg for nogle år siden, og i 25 graders
> varme, _burde_ jeg nok have set stort på mine forbehold, og fulgt i
> hælene på de tyskere der kom fint op gennem køen
>
Nu må du ikke forvride begreberne!
Der er mange ting der er næsten ufarligt i tysk trafik, og som er
nærmest livsfarligt i dansk.
;-/
--
Michael D
(Der heller ikke tør køre mellem rækkerne)



"J.C.Kløve" (30-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 30-07-08 13:10

Michael Dahlberg skrev:

> ;-/

Velkommen hjem fra ferie Michael

Du ser noget "bister ud" i de første tråde, var ferien dårlig?
Var den uden MC? (for det kan man gådt blive lidt bitter af)

kom nu ud og køre lidt så du kan blive glad

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Michael Dahlberg (30-07-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 30-07-08 14:00


""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
news:489059f6$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>
>> ;-/
>
> Velkommen hjem fra ferie Michael
Tak!
>
> Du ser noget "bister ud" i de første tråde, var ferien dårlig?
> Var den uden MC? (for det kan man gådt blive lidt bitter af)
Uden MC, og med gammel mor ;-(

Er glad.....nu


Det var nu ikke så slemt, som det lyder, og både min og datterens MC'er
var i tip-top form, da vi kom hjem.
--
Michael D
>
> kom nu ud og køre lidt så du kan blive glad
>
> --
> Dun@nt
> "Ansvarlighed fjerner risikoen"
> Kilo SFau s "Hvidguld"
> http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
>
>



TP (28-07-2008)
Kommentar
Fra : TP


Dato : 28-07-08 21:46

> Nu har jeg et par gange været fanget i ferietrafik på motorvejen omkring
> Vejle, og har været fristet til at følge andre motorcyklisters eksempel og
> køre imellem rækkerne af bilister. Jeg har dog et par bekymringer... For
> det første kan jeg ikke tro, det er lovligt? For det andet er jeg lidt
> urolig for bilister, der utålmodigt foretager vognbaneskift uden at kigge
> sig tilbage. Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved motorvejskøer?


tjae det er jo nok forkastligt og sån, men jeg gør nu. Dog kun når de holder
stille, lige så snart der er bevægelse stopper jeg, da chancen for en eller
anden vil skifte vognbane spontant er alt for stor.

Mvh TP


Armand (28-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-07-08 22:13

TP skrev:
>>
> ..............Dog kun når de
> holder stille, lige så snart der er bevægelse stopper jeg, da chancen
> for en eller anden vil skifte vognbane spontant er alt for stor.
>
Selv ved stilstand kan man opleve oplukkede døre - i aggression eller
upåagtethed!!!

--
Armand.

Henrik Davidsen (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Davidsen


Dato : 29-07-08 21:30


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:488e3632$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> TP skrev:
>>>
> > ..............Dog kun når de
>> holder stille, lige så snart der er bevægelse stopper jeg, da chancen for
>> en eller anden vil skifte vognbane spontant er alt for stor.
>>
> Selv ved stilstand kan man opleve oplukkede døre - i aggression eller
> upåagtethed!!!


Jeg gør det også. Og jeg kan faktisk bedst li' det, når bilerne kører 5 maks
10 km/t... for hvis de holder stille, er jeg mere nervøs for oplukkede
bil-døre. Og når de kører så langsomt, så er det altså lidt begrænset hvor
hurtigt de pludselig skifter vognbane - og jeg er selvfølgelig monster
opmærksom på om en bil pludselig får lidt plads til at kunne skifte
vognbane... men når bilerne kører ganske tæt - ja så er der jo forhåbentlig
ingen der skiftet vognbane, og hvis de langsomt triller derudaf, ja så er
der forhåbentlig heller ingen der lige skal ud og strække ben.

Det er dog sjældent jeg oplever kø på motorvejen... Mine daglige 10-15 km på
motorvej, foregår aldrig i kø.

/Sjang



"J.C.Kløve" (29-07-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 29-07-08 21:54

Henrik Davidsen skrev:

> Det er dog sjældent jeg oplever kø på motorvejen... Mine daglige 10-15 km på
> motorvej, foregår aldrig i kø.

Så må du bo i nærheden af Hirtshals, eller Herning


--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Ukendt (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-07-08 00:51


"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:488e2815$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved motorvejskøer?
>


Næhh, jeg tager lidt tidligere hjemmefra.......


--
Mvh.
Dennis Pedersen.
99' BMW R 1150 Getestet Spass ( 9348 km i år )
89' Honda XBR 500 S ( kan købes )
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=66



Ukendt (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-07-08 05:25


>
> "Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:488e2815$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved motorvejskøer?
>>
>
Joe, hvis køen holder stille eller køre meget langsom, min hastighed er så
måske 15-20km/t.

Hygge PD CBR1100t



Niels Rasmussen (29-07-2008)
Kommentar
Fra : Niels Rasmussen


Dato : 29-07-08 07:50

Jeg kan se, der er ligeså mange holdninger, som der er øhh... nå-men her
er så mit bidrag:
Jeg kører mellem bilerne i motorvejskø.
Men IKKE når køen holder stille, for så er der risiko for at en bilist
åbner døren, eller måske et barn...
Jeg kører mellem bilerne, når køen bevæger sig med 5-10 km/t OG kun når
køen er tæt! (hvis køen ikke er tæt, kan en bilist pludselig foretage
vognbaneskift - og det har jeg alligevel ikke lyst til at opleve).

Niels
PS. Hørt på Mols: Jeg så ham ikke, han havde ikke gul vest på...



Poul Dam skrev:
>> "Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:488e2815$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>> Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved motorvejskøer?
>>>
> Joe, hvis køen holder stille eller køre meget langsom, min hastighed er så
> måske 15-20km/t.
>
> Hygge PD CBR1100t
>
>

LasseNC (29-07-2008)
Kommentar
Fra : LasseNC


Dato : 29-07-08 01:39

Konsekvent gør jeg det, det gælder alle former for køer, også ved
lyskryds. Det er standarden her. Busbaner også benyttet.


Torben Scheel (30-07-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 30-07-08 23:28

Andreas Andersen wrote:
> Hej
>
> Nu har jeg et par gange været fanget i ferietrafik på motorvejen omkring
> Vejle, og har været fristet til at følge andre motorcyklisters eksempel
> og køre imellem rækkerne af bilister. Jeg har dog et par bekymringer...
> For det første kan jeg ikke tro, det er lovligt? For det andet er jeg
> lidt urolig for bilister, der utålmodigt foretager vognbaneskift uden at
> kigge sig tilbage. Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved
> motorvejskøer?
>

Daglig rutine på Hillerødmotorvejen om morgenen. Jeg kører op til
30-40km/t når køen når ned på 15-20km/t. Jeg har meget sjældent
ubehagelige oplevelser med det, og så godt som aldrig noget der ligner
bevidst obstruction. På min TDM er det en leg, på min FJ1100 noget mere
krævende.

Det kræver overskud og tålmodighed at udføre forsvarligt, og jeg
fornemmer at der risikerer at gå sport i øvelsen, og jeg tager mig selv
i at køre lidt bisset af og til. Sådan er det vist at have et overlegent
transportmiddel..

--
vh
Torben

Bendt Rasmussen (05-08-2008)
Kommentar
Fra : Bendt Rasmussen


Dato : 05-08-08 10:37


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4890eb0e$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Andreas Andersen wrote:
>> Hej
>>
>> Nu har jeg et par gange været fanget i ferietrafik på motorvejen omkring
>> Vejle, og har været fristet til at følge andre motorcyklisters eksempel
>> og køre imellem rækkerne af bilister. Jeg har dog et par bekymringer...
>> For det første kan jeg ikke tro, det er lovligt? For det andet er jeg
>> lidt urolig for bilister, der utålmodigt foretager vognbaneskift uden at
>> kigge sig tilbage. Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved
>> motorvejskøer?
>>
>
> Daglig rutine på Hillerødmotorvejen om morgenen. Jeg kører op til
> 30-40km/t når køen når ned på 15-20km/t. Jeg har meget sjældent
> ubehagelige oplevelser med det, og så godt som aldrig noget der ligner
> bevidst obstruction.

Samme her, stopper dog lige før den sidste tilkørsel helt inde forbi mosen,
der bliver for smalt til min smag og for mange vognbaneskift.

mvh
Bendt
Honda Shadow VT1100



Torben Scheel (05-08-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 05-08-08 10:56

Bendt Rasmussen wrote:

>> Daglig rutine på Hillerødmotorvejen om morgenen. Jeg kører op til
>> 30-40km/t når køen når ned på 15-20km/t. Jeg har meget sjældent
>> ubehagelige oplevelser med det, og så godt som aldrig noget der ligner
>> bevidst obstruction.
>
> Samme her, stopper dog lige før den sidste tilkørsel helt inde forbi mosen,
> der bliver for smalt til min smag og for mange vognbaneskift.
>
Enig - og dérefter vil man komme til at mase sig ind foran nogen når der
skal holdes for rødt. Ikke særlig social opførsel, så jeg finder som
regel min plads i rækken i god tid. Normalt foretrækker jeg inderbanen,
da jeg skal til højre ad hulgårdsvej - og turen frem til den er lidt
storbystresset.

--
vh
Torben

Niels Pein (02-08-2008)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 02-08-08 19:15

"Andreas Andersen" skrev ...
>
> Nu har jeg et par gange været fanget i ferietrafik på motorvejen omkring
> Vejle, og har været fristet til at følge andre motorcyklisters eksempel og
> køre imellem rækkerne af bilister. Jeg har dog et par bekymringer... For
> det første kan jeg ikke tro, det er lovligt? For det andet er jeg lidt
> urolig for bilister, der utålmodigt foretager vognbaneskift uden at kigge
> sig tilbage. Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved motorvejskøer?
>
Nogle gange ja, nogle gange nej, afhængigt af forholdene.
Dog sørger jeg for aldrig at holde bagerst i en motorvejskø, det tør jeg
ikke, så hvis der ikke er nogen bagved, så kører jeg et stykke frem
mellem/udenom rækkerne uanset hvad.

Og sydpå (f.eks. Italien) praktiserer jeg den slags betydeligt mere.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA



Jim Andersen (11-08-2008)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 11-08-08 12:15

Andreas Andersen wrote:
> køre imellem rækkerne af bilister. Jeg
> har dog et par bekymringer... For det første kan jeg ikke tro, det er
> lovligt?

99.99% af tiden nej.

> Praktiserer I at køre imellem rækkerne ved motorvejskøer?

Ja.

Dog er vejarbejdet på køgebugtparkeringspladsen nu afsluttet, og alle er
ikke tilbage på arbejdet efter sommerferien så der er ingen køer at køre
imellem i øjeblikket.

/jim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408522
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste