Kørte galt med 3 årig
Fra : Søren

Dato : 28-07-08 07:24

Er det bare mig der er forkert på den, eller er denne "far" ikke
splitterravende sindsyg ?

--------------------

En far tager sin 3 årige søn med på mc'en, siddende foran på tanken, de
kører galt med 100 km/t.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-13564009.html?rss

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-07-08 07:41

Søren skrev:
> Er det bare mig der er forkert på den, eller er denne "far" ikke
> splitterravende sindsyg ?

Det er dig

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Anders Majland

Dato : 28-07-08 07:56

> En far tager sin 3 årige søn med på mc'en, siddende foran på tanken, de
> kører galt med 100 km/t.

Det er lidt tankevækkende at først efter at man forbudt børn under 5år på mc
at der sker en ulykke med personskade ....(I "mands minde" var der vist
noget med et andet barn der engang var kommet til skade - uden at nogen helt
kunne finde frem til episoden)

Splitterravende sindsyg - nej det vil jeg forbeholde de fædre der lader
deres afkom kører ræs på crossere / atv på offenlig vej uden
sikkerhedsudstyr - endsige hjelm. Godt nok er markvejene heromkring ikke
særligt trafikerede men her i høsttiden er der alligevel en del.....

Begge motorcyklister bar hjelm og jeg har ikke set refereret hvad der var
årsag til ulykken... (Og heller ikke hvad de ellers har haft på af
sikkerhedsudstyr). Men godt at der ikke skete noget ...

Og så den med hastigheden - jeg er temmeligt skeptisk når en journalist
udtaler sig om hastigheden af en motorcyklist - Og specielt når der ikke er
kilde på... De 100 kunne nemt være et vidne med ryggen til der lige når at
vende sig og se et glimt af dem - og det kunne være politiets tekniske
undersøgelser. Men de er jo ikke klar når journalisten skriver sin historie

Ja det er ulovligt at have en knægt sidden på tanken - uforsvarligt ? ikke i
min bog hvis man kører ordenligt (og derfor kan der jo stadig ske uheld).

Men skal de små med så hedder det imho et stamatakis barnesæde (og udstyr)-
og der er politisk flertal for at tillade det, selvom loven vist ikke er
vedtaget endnu ....

Fra : Jan

Dato : 28-07-08 19:26

> Men skal de små med så hedder det imho et stamatakis barnesæde (og
> udstyr)- og der er politisk flertal for at tillade det, selvom loven vist
> ikke er vedtaget endnu ....

Jeg tror det er vedtaget:
"Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 29. maj 2008
Forslag

til

Lov om ændring af færdselsloven

(Konfiskation af knallerter m.v.)

§ 1

I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1276 af 24. oktober 2007,
foretages følgende ændringer:

1. I § 52, stk. 5, 1. pkt., indsættes efter »Børn med en legemshøjde på
under 135 cm må ikke befordres på tohjulet motorcykel«: », medmindre barnet
er fyldt 5 år og anvender et barnesæde eller andet sikkerhedsudstyr, der
opfylder de krav, som fastsættes i medfør af § 68«.

2. I § 52, stk. 6, 1. pkt., udgår »på en passagersiddeplads uden
sikkerhedssele«. "

Jan

Fra : Anders Majland

Dato : 28-07-08 19:57

> [...]

> barnet er fyldt 5 år og anvender et barnesæde eller andet
> sikkerhedsudstyr, der opfylder de krav, som fastsættes i medfør af § 68«.

Så har sædet jo fået en brugtværdi igen Men den store har i mellemtiden
nået de 135cm og den lille har noget endnu til at nå de 5år ... Men de
første/mindste af Thomas's hjelme kan vidt ligeså godt ryge på
brugtmarkedet. Dem vokser Peter fra længe inden han bliver 5år ...

Fra : Ole

Dato : 28-07-08 14:31

Søren wrote:
> [...]
> splitterravende sindsyg ?
>
> --------------------
>

> En far tager sin 3 årige søn med på mc'en, siddende foran på tanken, de

Selv hvis knægten havde siddet bagpå var der
nok sket det samme.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 05-08-08 18:23

On 28 Jul., 08:24, "Søren" <Sonne...@homeagain.dk> wrote:
> [...]
> splitterravende sindsyg ?
>
> --------------------
>
> En far tager sin 3 årige søn med på mc'en, siddende foran på tanken, de

Jeg har kørt Europa tyndt på en veteran motorcykel hvor der foran mig
sad et barn som dengang har været omkring de tre-fire år og bag mig
sad moderen.
Vi havde selvfølgelig alle behørigt sikkerhedsudstyr på.
Dengang var loven således at det var lovligt såfremt der var en
anordning som gjorde det ud for fodhvilere til barnet..
Også i de andre lande jeg krydsede var det dengang lovligt.
Jeg ved ikke om loven er lavet om i de andre lande men jeg har hørt at
der er lavet lovændringer i Danmark.
En af ændringerne omfatter et særligt barnesæde som skal være bag
føreren.
Jeg håber sandelig ikke barnet skal spændes fast til dette sæde for så
følger barnet jo motorcyklen i faldet og bliver med større
sandsynlighed slået i hjel end ved at blive skudt ud af en kanon uden
sikkerhedsudstyr.

Jeg fandt intet farligt ved at køre med barn foran mig på sådan en
ferietur.
Barnet er placeret således at hans bagdel er mellem tank og førerens
skød, hans arme kan måske holde på styret de steder hvor der ikke er
knapper, håndtag og andet, måsker er der foran ham en tanktaske så han
ikke glider frem i væsentlig grad ved kraftige opbremsninger.

Jeg vil tro at jeg har trillet mindst 40.000 km i alt på den måde.
Men nu har jeg så også kørt MC siden slut 70'erne.
Skadefrit.

Chr. IV

Fra : Anders Majland

Dato : 06-08-08 10:07

> Jeg har kørt Europa tyndt på en veteran motorcykel hvor der foran mig
> sad et barn som dengang har været omkring de tre-fire år og bag mig
> sad moderen.

Det var meget almindeligt engang. Se f.eks også Nina og Hjalte's rejsebøger
http://www.ninaoghjalte.dk/boeger.php?lang=uk

Og et billeder her øvert til højre:
http://www.ninaoghjalte.dk/boeger.php?topic=sommer&lang=uk

> Jeg håber sandelig ikke barnet skal spændes fast til dette sæde
Nej på solocykel skal barnet ikke spændes fast: http://www.stamatakis.net/

Men i sidevogn er der kommet nogle seleregler.

/A

Fra : Armand

Dato : 06-08-08 23:53

Christian Denfjerde skrev:

> [...]
> knapper, håndtag og andet, måsker er der foran ham en tanktaske så han
> ikke glider frem i væsentlig grad ved kraftige opbremsninger.

I bund og grund er barnet lige udsat ved en ulykke, hvadenten det sidder
foran eller bagved!
Forargelsen ligger vel mest i at tage sit treårige barn med på
motorcykel, og ikke mindst at køre galt undervejs. Men déromkring kan
jeg ikke se nogen forskel til de ricici man udsætter sine børn for under
snart alle andre transportformer, hvoraf "i cykeltrailer" nok er dén der
kan bringe den største frygt op i mig :-|

> Jeg vil tro at jeg har trillet mindst 40.000 km i alt på den måde.
> Men nu har jeg så også kørt MC siden slut 70'erne.
> /Chr. IV

Hej Rex!
"70'erne"? Hvordan falder det sammen med at du levede mellem '88 og '48
(á 1600-tallet, forstår sig)?

--
Armand.