Gel batteri i en GPZ500 ?
Fra : Kim

Dato : 26-07-08 02:13

Hej

Kan jeg uden videre skifte mig alm. batteri ud med et gel batteri på min
GPZ500S?
Er der noget man skal være opmærksom på hvis man vælger at skifte til gel i
forhold til et alm. batteri, jeg tænker her på lader osv.?

Kim

Fra : claus b.p.

Dato : 26-07-08 12:17

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der noget man skal være opmærksom på hvis man vælger at skifte til gel
> i forhold til et alm. batteri, jeg tænker her på lader osv.?

Hvis det er et gel startbatteri, så er der ikke nogen problemer. Når jeg
siger det på den måde er det fordi der findes andre typer batterier, hvor
konstruktionen er optimeret fx. mht. langvarigt forbrug, (fx. på en båd
eller til nødstrøm).

Hvis man benytter en hurtig-lader skal det helst være med elektronisk (3
trins) styring, ellers mister batteriet levetid, en billig 3-5A autolader
vil derimod ikke kunne gøre nogen skade.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-08 13:38

On Sat, 26 Jul 2008 13:16:37 +0200, claus b.p. wrote:

> en billig 3-5A autolader
> vil derimod ikke kunne gøre nogen skade.

Jo den kan ! Der skal bruges spændingsregulering, ellers ødelægges
katalysatoren i akkumulatoren. Uden spændingsregulering skal man holde
ladestrømmen under 1/10 af akkumulatorkapasiteten, (Ah).

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : claus b.p.

Dato : 27-07-08 20:06

meddelelse news:11n1sx7g86jck.nwdrp83wuyry$.dlg@40tude.net...

> Jo den kan ! Der skal bruges spændingsregulering, ellers ødelægges
> katalysatoren i akkumulatoren. Uden spændingsregulering skal man holde
> ladestrømmen under 1/10 af akkumulatorkapasiteten, (Ah).

Der er i de billige autoladere en simpel mekanisme, (indre seriemodstand i
trafoen) der gør at dens ladestrøm falder, når spændingen på akkuen stiger.
Dette gør at en 5A lader i praksis sjældent lader med 5A, men typisk med
2-3A faldende til fx. 1-1,5A. Derfor er den normalt harmløs, selv på et
lille motorcykelbatteri. Til gengæld er den jo så også længere om at lade
batteriet op.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-08 21:55

On Sun, 27 Jul 2008 21:06:12 +0200, claus b.p. wrote:

> [...]
> 2-3A faldende til fx. 1-1,5A. Derfor er den normalt harmløs, selv på et
> lille motorcykelbatteri. Til gengæld er den jo så også længere om at lade

Men virkeligheden er også at spændingen fra den billige lader stiger ved
den mindre belastning, og dét ødelægger den katalysator, der skal tage sig
af at bringe ilt og brint tilbage til vand. Prøv selv at lægge hånden på
toppen af en GEL-akku udsat for en sådan lader, plasten kan blive helt
blød.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-08 13:31

On Sat, 26 Jul 2008 03:13:03 +0200, Kim wrote:

> Hej
>
> Kan jeg uden videre skifte mig alm. batteri ud med et gel batteri på min
> GPZ500S?

Jup, ingen problemer. Men pas på med en ureguleret bilhjemmelader.

Fra : Kim

Dato : 27-07-08 18:44

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:19toqpogrvheo.r7fqkillm19i$.dlg@40tude.net...
> On Sat, 26 Jul 2008 03:13:03 +0200, Kim wrote:
>

> Jup, ingen problemer. Men pas på med en ureguleret bilhjemmelader.

Jeg har en Optima III lader så det skulle ikke gi' problemer.

Tak til alle der svarede.

Mvh. Kim

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-08 19:02

On Sun, 27 Jul 2008 19:44:20 +0200, Kim wrote:

> Jeg har en Optima III lader så det skulle ikke gi' problemer.
>
> Tak til alle der svarede.

Så er det bare at klø på. Men tjek for en sikkerhedsskyld ladespændingen
med motoren gående ved middel omdrejninger. Helst ikke over 14,5 volt.