Nu vi snakker veste...
Fra : Anders Houmark

Dato : 22-07-08 21:36

Hej..

Ikke for at starte endnnuuu et emne om gule veste - jeg vil hellere snakke
sorte læderveste med logoer på!

Jeg sidder og kigger lidt billeder fra Træf På Toppen og ligesom så mange
gange før, hvor jeg enten har været til træf, eller set billeder, så vralter
der folk rundt i læderveste hvor deres mor har syet et eller andet logo
fast.. "MC KAMPHANERNE 1998".

Hvorfor er sådan nogle stadig på mode? Jeg forstår det ikke. De er efter min
mening ikke særlig flotte at se på.
Jeg kan forstå at rockerne har dem på. Respekt for det. De har haft det
sådan ca. altid, og det er en del af hvem dé er. Men dem som starter en klub
i dag, hvorfor vælger de sådan nogle gamle veste? Vil de gerne ligne
rockere, eller have folk uden motorcykel-interesse, til at tro, at de er
rockere?

Er der nogen herinde, som inden for de sidste 10 år har været med til at
starte en klub, og som på et eller andet tidspunkt lige har tænkt "sådan en
lædervest med nitter, frynser og snørrebånd.. sådan en er sgu smart, det er
lige hvad vi mangler!" ? Vil I ikke være venlige at fortælle hvorfor i kom
på den ide?

Og andre må gerne dele deres mening om det. Læderveste er bare et tabt
kapitel for mig. Hjælp mig til at forstå det

Mvh Anders

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-07-08 21:58

Anders Houmark skrev:
> Hej..
>
> Og andre må gerne dele deres mening om det. Læderveste er bare et tabt
> kapitel for mig. Hjælp mig til at forstå det

Jeg undrer mig over hvorfor du undrer dig

Kan det ikke være flintrende ligegyldigt?

Men jeg giver da gerne et bud.

Som jeg husker det var det slet ikke læderveste, men Cowboyjakker med
ærmerne revet af, der var moderne i 70'erne og 80'erne.

Det viser et tilhørsforhold.

På et træf tilkendegiver det om ikke andet, hvem man har med at gøre,
her tænker jeg ikke på om man står over for en grummer karl, eller ej,
men, hvor vedkommende kommer fra, og mange gange også lidt historie om
hvad vedkommende geråder sig rundt i MC'mæssigt.

Man har noget at sy alverdens ting og sager fast på, der fortæller om
hvad men har deltaget i, eller mener om dit og dat. (jeg kan godt lide
99% mærket )

Eksempel:
På TPT, løb jeg ind i en "lokal vest", og sagde go'dav, selv om jeg ikke
kendte vedkommende. Så kunne jeg jo spørge til om Ejner og Bent var med,
og bla. bla. ... så fik jeg anvist deres "plads" så jeg kunne gå over og
hilse på og få en enkelt til at styrke mig på - det var da meget praktisk.

.... mig?
Nej jeg kører ikke med vest, jeg har "racer-læder"

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-07-08 06:55

Fuldstændig enig. Jeg kører også kun med racerlæder. Men synes det er meget
godt at kunne se hvem man snakker med.... Jeg kører i øvrigt heller ikke
klub. Mangler lige at finde den rigtige. Men kører til en del træf.

Det er vel ikke anderledes en fodboldklubber. De bruge T-shirts... Er det
virkelig stadig på mode ? !

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 23-07-08 05:13

> Og andre må gerne dele deres mening om det. Læderveste er bare et tabt
> kapitel for mig. Hjælp mig til at forstå det

Samme spørgsmål herfra...
( som dog har en levis cowboy jakke, med tilhørsforhold paa )

Læder er frygteligt svært at sy i...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 23-07-08 08:09

Anders Houmark explained :
> [...]
>

> Og andre må gerne dele deres mening om det. Læderveste er bare et tabt kapitel for mig. Hjælp mig til at forstå det

Jeg bryder mig heller ikke synderligt om selv at skulle påføre mig en vest.
Men at andre har den på for at vise deres tilhørsforhold er fint med mig.

Vi har i vores klub (Zipcode MC) valgt ikke at bruge veste.
Vi har i stedet valgt sort tøj (fleece trøjer, t-shirts mm) hvorpå vi har skrevet ZIPCODE MC.
Det passer langt bedre i min verden til mig. Men igen - jeg har intet imod dem med veste. De har bare en anden måde at vise tilhørsforhold på.

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Fra : Søren

Dato : 23-07-08 11:36

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse

> Og andre må gerne dele deres mening om det. Læderveste er bare et tabt
> kapitel for mig. Hjælp mig til at forstå det
>
> Mvh Anders

I gamle dage før HA, dengang de hed galopping goose , da var det sådan at
næsten alle klubber havde veste lavet af cowboy jakker med afrevne ærmer og
klub navnet bagpå.
Det havde intet med rockere, engle at gøre.
På træffende købte man så træfmærker til at sy på vestene, så kunne andre se
hvilken klub man var fra og hvilke træf man havde været til, og somregel
havde man også et patch med mc mærket man kørte på.

Det gjorde det nemmere at tale med folk, så som "Nå du var også på tændstik
træf sidste år" eller "Jeg har også en Yamaha tr1, fed kværn ikke ?"

Det var også nemmere at finde kammeraterne til den gut der var røget i
brædderne fuld af sprut og skæv af hash, så de kunne tage sig af ham, man
skulle bare finde en med samme rygmærke.

Det var de gode dage, der brat sluttede.

Så blev galopperne til HA sammen med et par andre klubber og pludselig
dukkede HA op i almindelige klubber og forlangte man ikke brugte deres
farver i rygmærket, at man skulle "godkendes!" af dem, sam at man skulle
rapportere til dem.
Alternativet til dette var at slås eller smide rygmærket.
Vi smed rygmærket - Bullshit valgte at slås.

Derefter var det ikke længere motorcyklister der gik med rygmærke, men en
ANDEN type og unge der gerne ville ind i varmen. De fleste interesserer sig
ikke for motorcykler men skal jo have en HD for at være med.
De ligger jo og kører i biler,. ikke som i gamle dage hvor de først og
fremmest var motorcyklister og derefter rockere.
De fleste rockere nu om dage er IKKE motorcyklister, de burde ikke engang
kalde sig 1% er.

Næh i gamle dag, med amager banden, spitfires, galopperne, NN, 2300,
undertakers og hvad de ellers hed - hvor mænd var mænd og man respekterede
hinanden.

Dengang man sloges med næverne og kun kujoner var flere mod én person og man
slog aldrig aldrig på en der lå ned.

Den tid er desværre forbi for altid.

Mvh SØren

Fra : stupmail@gmail.com

Dato : 23-07-08 07:57

On 22 Jul., 22:35, "Anders Houmark" <n...@email.available.dk> wrote:
> [...]
>
> Og andre må gerne dele deres mening om det. Læderveste er bare et tabt
> kapitel for mig. Hjælp mig til at forstå det

Hej

Uden på nogen måde at polere egen glorie - og somme vil sige, at det
ikke kan lade sig gøre - så formulerede man en historie om emnet for
nogle år tilbage til DMC-bladet. Hele begrebet om veste og klubmærker
stammer tilbage fra de første motorcykelklubber fra omkring 1910-20-
stykker (Blandt andet og især i New York) og dengang havde alle
amerikanske universiteter deres egne jakker med logo på ryggen og den
tradition blev brugt også af mc-klubberne, men først omkring HA's
opståen i slutningen af 40erne og årene derefter dukkede
cowboyjakkerne med afrevne ærmer op. Delvis som en protest mod de
"pænere" klubjakker/veste i læder og den gren var fra mange britiske
mc-kørere, som havde deres mc-mærke på ryggen osv, osv.
I 70erne og 80erne var det især det mere snavsede look, som var
fremherskende og det var også en del af en protest mod det etablerede,
mens det i dag mest er det "pæne" look, som er tilbage.
Historien begynder altså i den amerikanske universitetsverden og deres
tilhørende sportsklubber (Football og Baseball), men har undervejs
varieret en del.
Om klubber i dag bruger veste og mærker er i DK meget varieret, men
der er hos den almindelige befolkning ikke længere den samme "skræk".
Allerhøjest, hvis det er folk fra helt bestemte grupper.

Mvh
Stup
XS1100S, der gennem mange år har båret sin herre og mester iført
diverse udgaver af veste i diverse renhedsudgaver, men konstaterer i
dag, at han ikke længere er så afhængig af vesten.....

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-07-08 21:10

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i en meddelelse

[KLIIIP]

Tak for jeres indlæg.. Nu forstår jeg det lidt bedre, og har da fået lidt
mere respekt for det. Der er et par gode argumenter hvorfor de bliver brugt
:)

Mvh Anders

Fra : TWL

Dato : 28-07-08 19:45

Anders Houmark wrote:
> [...]
>

> Og andre må gerne dele deres mening om det. Læderveste er bare et tabt
> kapitel for mig. Hjælp mig til at forstå det

Jeg spurgte et af vores klubmedlemmer hvorfor han brugte vest.

Svar : Så er der lommer til smøger, lighter, mobil, nøgler mv.

mvh Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-07-08 23:15

TWL wrote:
> Jeg spurgte et af vores klubmedlemmer hvorfor han brugte vest.
>
> Svar : Så er der lommer til smøger, lighter, mobil, nøgler mv.

Så har han ikke prøvet at kure afsted på et pedelnøglebundt :-/

--
vh
Torben - der godt forstår hvorfor Vanucci læderet ikke har yderlommer.

Fra : TWL

Dato : 31-07-08 06:04

Torben Scheel wrote:

> Så har han ikke prøvet at kure afsted på et pedelnøglebundt :-/

Når jeg stopper alt mit skrammel ned i de 2 inderlommer i min
Vanuzzi jakke, tænker jeg ind imellem på at det næppe kan være
behageligt at lave en maveplasker på sådan en omgang.

Det tyder på du har haft fornøjelsen ?

mvh Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 31-07-08 08:31

> Det tyder på du har haft fornøjelsen ?

Det kan ikke anbefales. Jeg havde (og har stadig) mit nøglebundt i højre
lomme i jakken. Det var endda kun fra ~60km/t hvor en forhjulsblokade sendte
mig direkte i asfalten.... Jakken fuldstændigt flænset og flere nøgler
ødelagt. Heldigvis havde jeg også bukserne imellem nøglerne og huden så jeg
slab med blå mærker der, da bukserne holdt fint...

/A

Fra : Armand

Dato : 31-07-08 21:56

Anders Majland skrev:

> [...]
> nøgler ødelagt. Heldigvis havde jeg også bukserne imellem nøglerne og
> huden så jeg slab med blå mærker der, da bukserne holdt fint...

Jeg har oplevet en stille "maveplasker" med Halvarson læderdragt hvor
der næsten ikke var noget at spore på dragten - Bortset fra en smal og
8cm lang ½-gennemslidning der hvor engangs-kuglepennen sad i inderlommen
I det hele taget finder jeg faste og spidse ting båret i nærheden af
hjerte-regionen for en potentiel katastrofe =

--
Armand.
(Hvis læder efterhånden er så stramt at det er utænkeligt at selv en

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 31-07-08 22:51

> [...]
> I det hele taget finder jeg faste og spidse ting båret i nærheden af
> hjerte-regionen for en potentiel katastrofe =

Hm....
Nu er pacemakeren ikke ret lang, men temmelig fast.
tænke...tænke; den er ikke sådan lige til at tage ud!
;-(
--
Michael D
(Hvis gamle far, alligevel ikke vil bagpå, hverken med eller uden

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-07-08 17:11

TWL wrote:

> Det tyder på du har haft fornøjelsen ?

Næh, jeg lider bare af fantasi. En bordlighter mellem et ribben og
asfalt der rammes fra 1,5m - gys.

--
vh
Torben