Reddet af gul vest....
Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 22-07-08 13:53

Der er mange meninger om gule veste,og alle der færdes i trafikken bruger
dem efterhånden,

jeg kan kun sige den helt sikkert reddet mit liv forleden og var årsag til
at jeg ikke fik en bil med en gammel "besse" ud foran mig
og endag med min familie som bagved kørende tilskuer....

Manden kommer i høj fart hen mod ubetinget vigepligt,jeg selv kommer med 80
km/t,jeg kan se han kigger på bilen bag mig(min fam.) og han forsætter ud
over hajtænderne
for det kunne han da godt lige nå før den kom der hen til,jeg når kun lige
at slippe gassen og begynde at trække mod venstre,
men der kom modkørende,og ingen plads .......da han retter blikket frem
mod mig(VESTEN) istedet for på min kone`s bil der jo kørte bag ved mig,der
får han selvfølgelig et kæmpe chock
han bremser og der passer jeg ham lige med lyden af hans dæk der hyler og
hviner i bedste Hollywood stil,min kone var heldigvis også obs på ham,og jeg
kan se i mine spejle,
at hun også måtte trække noget til venstre for at komme uden om
ham...........Da vi kommer frem springer mine unger ud af bil og løber hen
til mig,far...far du var lige ved at blive kørt ned,
min kone og jeg kigger på hinanden velvidende at det var tæt på det
her.....Ja men så var det jo godt far havde vest på ikke,fik det vendt til
noget positivt så jeg stadig,kan få lov at køre på mc
Efterfølgende har jeg tænk at jeg nok burde havde stoppet,så han kunne få et
klip i kortet,men håber også han tænker over hvor heldig han var den dag!!!!

Den er ikke særlig cool og sej sådan en vest,det indrømmer jeg,og jeg køre
ikke selv med den hver gang jeg skal på mc, men må sige at den bruges mere
nu,og ligger fast under sædet så den lige kan tages på ved morgendis,stærk
sol,natkørsel osv.

Rene´

Fra : OZ3BTO

Dato : 22-07-08 14:10

"Rene Mikkelsen" <fam.mikkelsen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu,og ligger fast under sædet så den lige kan tages på ved morgendis,stærk

Holder desværre bare ikke altid

Da jeg blev kørt ned af en der ikke holdte sin vigepligt havde jeg en
aubulance orange arbejds jakke på og alligevel lykkedes det billisten at
køre ud foran mig og gav undskyldningen "Jamen jeg så ham ikke" til politiet

Nå ja ham midstede kortet

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 22-07-08 14:32

> [...]
> aubulance orange arbejds jakke på og alligevel lykkedes det billisten at
> køre ud foran mig og gav undskyldningen "Jamen jeg så ham ikke" til

Nej det kan jeg godt se,håber du slap uden mén,og godt han mistede papét
men hos nogle i traikken er det nok lige fedt om vi køre med vest,vibra
lys,konstant to tonet horn,
og roterende gul lys på vores hjelm,de ser os ikke alligevel....

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-07-08 15:40

Rene Mikkelsen skrev:

> Nej det kan jeg godt se,håber du slap uden mén,og godt han mistede papét

Hvorfor det?

> men hos nogle i traikken er det nok lige fedt om vi køre med vest,vibra
> lys,konstant to tonet horn,
> og roterende gul lys på vores hjelm,de ser os ikke alligevel....

Vesten hjalp tydeligvis ikke en disse :-\
Han så dig jo ikke før du bankede på hans ruder.

Er han dum/idiot?

Næ Ikke mere end gennemsnittet af den danske befolkning, han er blot
offer for almindelige perseptionelle begrænsninger i hjernen.
Det er noget ØV!
Men det eneste vi kan gøre ved det er at få bilisterne til at reflektere
over denne begrænsning i vores lamenmenneskelige evner, og få dem til at
stoppe helt ved ubetinget vigepligt, og bevidst se efter om nu ikke der
lige skulle være en MC på vej mod dem.

Vi skal ikke falde i den grøft at råbe idiot efter alt og alle der begår
fejl, det får ihvertfald ikke resten til at ofre tid på at lytte på vore
argumenter om at de skal være opmærksomme _især_ på os på MC.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Ole

Dato : 22-07-08 16:09

J.C.Kløve wrote:

> [...]
>
> Næ Ikke mere end gennemsnittet af den danske befolkning, han er blot
> offer for almindelige perseptionelle begrænsninger i hjernen.

Korrekt, vi vil altid fokusere på det største objekt

> [...]
> over denne begrænsning i vores lamenmenneskelige evner, og få dem til at
> stoppe helt ved ubetinget vigepligt, og bevidst se efter om nu ikke der

Jep, det kan ikke være nødvendigt at vi skal "skamfere" vores MCer med
blink, orange klistermærker etc.

Det er opdragelse af billisterne der skal til, kig en ekstra gang,
præcis som *vi* har lært det.

> Vi skal ikke falde i den grøft at råbe idiot efter alt og alle der begår
> fejl, det får ihvertfald ikke resten til at ofre tid på at lytte på vore
> argumenter om at de skal være opmærksomme _især_ på os på MC.

Jeg er /så/ enig!

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 22-07-08 16:21

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fejl, det får ihvertfald ikke resten til at ofre tid på at lytte på vore
> argumenter om at de skal være opmærksomme _især_ på os på MC.

Rolig nu...Er helt enig med dig,kalder ikke alle andre der færdes i
trafikken for idioter...
syntes bare det er rimmeligt at man får sin straf for at bringe andres liv i
fare....
om det så er fordi man har handlet i kådhed,eller om det var et uheld,ja så
må man tag straffen for det,
det var min pointe...

Fra : Ralph Køster

Dato : 22-07-08 17:02

Jeg købte en gul vest for 10,- hos den lokale isenkræmmer, men efter
første tur, så hang den i laser efter mig.
Kunne åbenbart ikke tåle 230 kmt. Så den var ikke meget sikkerhed for mig.

Nu er den smidt ud

God sommer.

Ses derude...hvis i når det.

Ralph XX1100

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-07-08 20:09

"Ralph Køster" <Get@grip.now> writes:

> [...]
> første tur, så hang den i laser efter mig.
> Kunne åbenbart ikke tåle 230 kmt. Så den var ikke meget sikkerhed for mig.

*ROFL*
--
mvh Jes Vestervang (der stadig ikke tror veste gør den store forskel)
@ SV1000S & DT125R

Fra : Andreas Andersen

Dato : 22-07-08 17:24

"Rene Mikkelsen" <fam.mikkelsen@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> i fare....
> om det så er fordi man har handlet i kådhed,eller om det var et uheld,ja

Der er da ingen, der skal straffes for uheld - hvad skulle formålet være?
Hvis det vurderes, at det er uansvarligt at lade en trafikant fortsætte sin
færden på vejene, kan man tage kørekortet, men kun for sikkerhedens skyld
ikke for at straffe nogen...

--
Andreas

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-07-08 17:38

Rene Mikkelsen skrev:
> ""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> syntes bare det er rimmeligt at man får sin straf for at bringe andres liv i
> fare....
jo ja deeet, jeg kan bare godt komme i tanke om at jeg er sluppet fra at
dumme mig ved held/reaktionshastighed hvj - og der med er et uheld
(indtil nu) undgået. Jeg taler her ikke om kådhed, eller at jeg har
"sovet" (ja det må jeg jo så have gjort!?), bare sådan helt almindelig
køren madkasse der ud af og ?? hvor satan kom det fra???

> om det så er fordi man har handlet i kådhed,
Her skal hammeren falde hårdt og ubamhjertigt

eller om det var et uheld,ja så

jaaa jeg har ikke bedre forslag, indrømmet - men jeg kan sætte mig i det
sted at de _uforvarende_ havner der hvor ingen ønsker at være -
alvorligt i vejen for et andet køretøj, med fare for eget og ikke mindst
andres liv, det liger der faktisk en del straf i i sig selv =:0/
Hvis man så yderligere dasker dem, hvad skal det hjælpe (andet end på
mit humør - for hvis det er mig der er kommet i fare. De gange jeg har
været udsat for "near mis" af uheldige bilister, har jeg haft lyst til
at tæve dem med min hjelm efterfølgende!)

> må man tag straffen for det,
> det var min pointe...

ok så - og det er jo også praksis i dag

Fra : OZ3BTO

Dato : 22-07-08 22:21

> [...]
> lys,konstant to tonet horn,
> og roterende gul lys på vores hjelm,de ser os ikke alligevel....

Desværre ikke .. Kostede et smadret knæ

Og vatr tæt på at midste erstatningen da billisten mente der var tale om en
ulovlig scooter.. Den fik jeg heldigvis reddet i retten

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 23-07-08 14:19

"OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in news:g65j3o$28r$1@newsbin.cybercity.dk:

> Desværre ikke .. Kostede et smadret knæ

træls, det værste er varige mén .

> Og vatr tæt på at midste erstatningen da billisten mente der var tale
> om en ulovlig scooter.. Den fik jeg heldigvis reddet i retten

Hvad fik ham til at sige det??!

--
vh, Erik BH

Fra : OZ3BTO

Dato : 23-07-08 23:36

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i en meddelelse

> træls, det værste er varige mén .

> Hvad fik ham til at sige det??!
>

> --
> vh, Erik BH

At jeg jo var kommet stærkere som de 30kmt .. Bla. udtalte jeg selv til
betjenten på skadestedet at jeg havde kørt 50 max 60kmt
Han havde ikke lige bemærket at det var en MC scooter det havde politiet dog

Fra : Andreas Andersen

Dato : 22-07-08 17:26

> [...]
> mod mig(VESTEN) istedet for på min kone`s bil der jo kørte bag ved mig,der

Jeg synes ikke, der er noget i din historie, der antyder, at vesten har
reddet dig... Har du gentaget eksperimentet uden vest?

--
Andreas

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 22-07-08 18:42

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ikke, der er noget i din historie, der antyder, at vesten har
> reddet dig... Har du gentaget eksperimentet uden vest?
>
> --
> Andreas

Nej Andreas....sådan bevis har jeg alligevel ikke,
men formoder bare at det var det der fangede mandens opmærksomhed......

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-08 18:52

On Tue, 22 Jul 2008 19:42:13 +0200, Rene Mikkelsen wrote:

> Nej Andreas....sådan bevis har jeg alligevel ikke,
> men formoder bare at det var det der fangede mandens opmærksomhed......

Det er det ikke så sent, vesten har gjort nada gavn Men pludseligt har
du spærret hele udsynet, og dét har vækket ham.

Hvorfor bremsede Du ikke allerede da Du så ham komme farende hen mod
hajtænderne ? Det hjælper ikke at holde på sin ret i de situationer. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 22-07-08 19:39

meddelelse news:1sv00nlxg512b.1knvevm8lujcy.dlg@40tude.net...

> [...]
>
> Hvorfor bremsede Du ikke allerede da Du så ham komme farende hen mod
> hajtænderne ? Det hjælper ikke at holde på sin ret i de situationer. :-/

Tror du har ret Orla...
Da jeg nærmer mig t-krydset kan jeg først se ham/bil lidt før og ser bare at
der er rimmelig meget fart på ham
og at han kigger over venstre skulder,jeg når kun at tag gassen af og trykke
lidt på bagbremsen....glad for jeg ikke fik hevet forbremsen i bund i
chok....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-07-08 20:20

"Rene Mikkelsen" <fam.mikkelsen@mail.tdcadsl.dk> writes:

> [...]
> venstre skulder,jeg når kun at tag gassen af og trykke lidt på
> bagbremsen....glad for jeg ikke fik hevet forbremsen i bund i

Tag på nogle kørekurser så du bliver mere fortrolig med cyklen, der
lærer man også at blive rigtig god til at bremse.

Jeg har selv været på DMC's weekendkursus, der hedder Bronzekursus og
koster under en tusse. Det kan virkelig anbefales og er rigtigt sjovt
<http://dmc-kursus.dk>

Jeg har også været på dette kursus, som var meget af det samme, men
også indebar en masse svingteknik:
<http://heinrich-nielsen.dk/dk/motorcykel/koereteknisk_kursus/> Det
går også et skridt videre med bremseøvelserne, hvor man bl.a. skal
blokere forhjulet med vilje. Det er jeg sikker på hjælper en meget,
når forhjulet engang blokerer i en paniksituation. Derudover var der
også bremseøvelser med op til 110 km/t.

Det kursus var også rigtigt godt
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 22-07-08 22:24

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har selv været på DMC's weekendkursus, der hedder Bronzekursus og
> koster under en tusse. Det kan virkelig anbefales og er rigtigt sjovt

Jep giver dig ret...
har gennemført broncekursus,og det er meget lærrigt,
kan kun anbefales...

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-08 23:02

On Tue, 22 Jul 2008 23:24:19 +0200, Rene Mikkelsen wrote:

> Jep giver dig ret...
> har gennemført broncekursus,og det er meget lærrigt,
> kan kun anbefales...

Jup, og gerne flere gange. Der dukker nye ahá oplevelser op hver gang.

Orla Pedersen, 2 gange bronze, nok ikke det sidste.

Fra : flopper

Dato : 22-07-08 20:10

> Nej Andreas....sådan bevis har jeg alligevel ikke,
> men formoder bare at det var det der fangede mandens opmærksomhed......
Det kunne jo også tænkes at du har befundet dig i den blinde vinkel fra
stolpen mellem forrude og siderude. Erfaringsmæssigt kan der i visse biler
næsten gemme sig en lastbil bag en sådan, og i forholdsvis lang tid er der
masser af plads til en MC. da han har kigget anden gang er du "pludseligt"
kommet til syne i hans forrude, og ind sætter panikken. Jeg har en
fornemmelse af at dette ofte er tilfældet, når billist overser MC. (har
ingen statistisk begrundelse for dette, blot en fornemmelse )

Flopper

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-08 19:34

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> wrote in message

> Jeg synes ikke, der er noget i din historie, der antyder, at vesten har
> reddet dig... Har du gentaget eksperimentet uden vest?

Men HVIS det var vesten... så vil jeg nødig have kørt uden.
og der er trods alt en vis sansynlighed for det var vesten?

/Kim

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-07-08 20:25

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> writes:

> Men HVIS det var vesten... så vil jeg nødig have kørt uden. og der
> er trods alt en vis sansynlighed for det var vesten?

Hvad hvis han nu havde spændt en død kat på hjelmen og bilen var
stoppet? Skulle vi alle til at køre med døde katte så?

Jeg er stensikker på at René blev set fordi mc'en endte med at fylde
så meget i bilistens synsfelt at den ikke længere var til at overse.

Når det er sagt, så har jeg nu også selv købt en vest. Til dels fordi
det vist er et lovkrav at have sådan en med sydpå, men også til mørke
regnvejrsdage. Jeg har haft den et par år, men har nu alligevel aldrig
fået den brugt, og er i øvrigt heller ikke blevet overset i den tid på
trods af en del kørte km.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-08 14:43

> Hvad hvis han nu havde spændt en død kat på hjelmen og bilen var
> stoppet? Skulle vi alle til at køre med døde katte så?

Hehe, ja! Hvad er varenummeret på en død kat ved Louis.de?

/Kim

Fra : Gert Schlæger

Dato : 24-07-08 06:59

KimT wrote:

> Hehe, ja! Hvad er varenummeret på en død kat ved Louis.de?

Det afhænger vel af, om den skal være neongrøn eller DSB-orange.

Mch Schlæger

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-07-08 21:00

"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men HVIS det var vesten... så vil jeg nødig have kørt uden.
> og der er trods alt en vis sansynlighed for det var vesten?

Jeg har prøvet at køre 40km/t inde i en by, lige vej, kun en sidevej til
højre på min vej, som var udkørsel fra et supermarked. Kun mig og en
stationcar med en mor og 3 børn som skal ud til venstre, altså krydse min
vejbane. Jeg ser hende direkte i ansigtet, hun ser direkte på mig - og kører
så ud! Jeg hakker bremserne og får (på trods af bronzekursus) blokeret
baghjulet, men alligevel rimelig effektivt nedbremset, så jeg holder 2 meter
fra hendes dør.. Hun nåede lige at se mig da jeg fik kastet anker.. men
havde jeg ikke bremset, var jeg røget ind i bilen... Men hun så mig da..
lige til aller sidst. Så jeg tror bare man skal fylde noget mere i deres
synsfeldt.

Min maskine er for resten Kawasaki-grøn... Jeg nægter at tro, at den ikke
kan ses mere end hvad der måtte stikke op af en lille slip af noget gul
vest, oppe bag kåben...

Mvh Anders

Fra : Anders Majland

Dato : 23-07-08 10:21

> Jeg synes ikke, der er noget i din historie, der antyder, at vesten har
> reddet dig... Har du gentaget eksperimentet uden vest?

Også min udlægning.

Mere at Rene er heldig at bilisten kigger igen og denne gang får øje på
motorcyklisten der er meget tæt på - På den afstand hvor det er kritisk for
Rene er det fløjtende ligegyldigt om han bærer vest eller ej.... Der er han
meget synlig.

Hvis det skulle være hold i "reddet af gul vest" skulle historien netop have
været at bilisten fik øje på den gule vest første gang og bremsede - men så
var der jo ikke nogen historie at fortælle ,,,,

Det er svært at bevise at en vest gør en forskel - det er nemmere som oz3bto
at vise når den ikke gjorde ...

/A

Fra : dotman

Dato : 22-07-08 17:44

"Rene Mikkelsen" <fam.mikkelsen@mail.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Efterfølgende har jeg tænk at jeg nok burde havde stoppet,så han kunne få
> et klip i kortet

Og hvordan har du så tænkt dig at gøre det?

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 22-07-08 18:39

"dotman" <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse

> Og hvordan har du så tænkt dig at gøre det?

Selvfølgelig ville det nok være svært at skælde ud over at han næsten var
skyld i dit og dat også ringe og melde gutten for ikke at overholde hans
vigepligt
nu når der ikke skete nogen ulykke,det kan jeg godt se....men blev sgu bare
så frustreret/chokket over farten de hajtænder blev passeret med...

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-07-08 19:06

Rene Mikkelsen skrev:

> nu når der ikke skete nogen ulykke,det kan jeg godt se....men blev sgu bare
> så frustreret/chokket over farten de hajtænder blev passeret med...

Den kan jeg godt følge, man er ved at skide "små grønne grise", og
vendingen "hjertet helt oppe i halsen" bliver ligepludselig en fysisk
realitet =:o\

Fra : Søren Larsen

Dato : 23-07-08 12:40

> [...]
> nu,og ligger fast under sædet så den lige kan tages på ved morgendis,stærk

Hej René.
Godt at der ikke skete dig noget. Om det var vesten eller ej der gjorde
udslaget er selvfølgelig svært at sige, men den kan da i hvert fald ikke
skade. Forstår ikke rigtig alle de kommentarer om at vesten ikke gør en
disse forskel; de bilister jeg har talt med har alle sammen sagt at det er
en rigtig god idé og man virkelig kan se os med veste. Om det ser cool ud
eller ej kan vist være rimelig ligegyldig den dag det går galt og man ender
i firehjulet håndskubber!

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-08 16:00

On Wed, 23 Jul 2008 13:39:46 +0200, Søren Larsen wrote:

> Godt at der ikke skete dig noget. Om det var vesten eller ej der gjorde
> udslaget er selvfølgelig svært at sige, men den kan da i hvert fald ikke
> skade.

Det er jo det at den kan, nu er der blot mere "flimmer" på vejene, og tro
mig, vejarbejderne er sure over at få frataget déres synlighed. Nu er de
sikkert bare en mc med fart på

> Forstår ikke rigtig alle de kommentarer om at vesten ikke gør en
> disse forskel; de bilister jeg har talt med har alle sammen sagt at det er
> en rigtig god idé og man virkelig kan se os med veste.

Jae, de får lige en sovepude mere, og fakta, som indlæget jo viste,
bilisten så ikke en skid af den grund :-/ Dels fordi at vesten er skjult på
de fleste kåbecykler, dels fordi at vesten traditionelt signalerer
stilstand á vejarbejder/renovationsmedarbejder. Eller som på tyske veje,

Orla Pedersen, mod signalforvirring.

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-08 07:24

On Wed, 23 Jul 2008 13:39:46 +0200, Søren Larsen <a.and@andeby.dk>
wrote:

>Forstår ikke rigtig alle de kommentarer om at vesten ikke gør en
>disse forskel; de bilister jeg har talt med har alle sammen sagt at det er
>en rigtig god idé og man virkelig kan se os med veste.

Hvad får dig til at tro at skribenterne herinde ikke (også) er
bilister?

Gule veste på mc'er ses ganske fint. Blot ikke fra den vinkel (forfra)
hvor det betyder noget.

Fra : stupmail@gmail.com

Dato : 23-07-08 08:08

On 23 Jul., 15:43, "KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> wrote:

> Hehe, ja! Hvad er varenummeret på en død kat ved Louis.de?
>
> /Kim

Hej

Prøv denne:

http://www.powells.com/biblio/9780517545164?&PID=32442

Mvh

Stup
XS1100S, der en enkelt gang i sit 25 årige liv har været uheldig at
trykke en kat flad.....

Fra : Niels Pein

Dato : 23-07-08 19:23

"Rene Mikkelsen" skrev ...
> Der er mange meninger om gule veste,og alle der færdes i trafikken bruger
> dem efterhånden,

Jeg ser faktisk ikke ret mange.
Heller ikke blandt den samling på nogle hundrede ældre fredelige folk der
ofte triller rundt her i det midtjyske.

> Manden kommer i høj fart hen mod ubetinget vigepligt,jeg selv kommer med
> 80 km/t,

Allerede der er jeg på bremsen.

> jeg kan se han kigger på bilen bag mig(min fam.) og han forsætter ud over
> hajtænderne

Hvorfor mon han gjorde det, når du kørte med vest? Han havde vel ikke set
dig.
Det er muligt vesten gjorde en forskel, men du blev da overset på et
tidspunkt alligevel, right?

Hvad med hjelmfarven? Gul? Den er jo normalt det der er mest synlig.
Niels Pein
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Rene Mikkelsen

Dato : 24-07-08 10:12

..

> Hvorfor mon han gjorde det, når du kørte med vest? Han havde vel ikke set
> dig.
> Det er muligt vesten gjorde en forskel, men du blev da overset på et
> tidspunkt alligevel, right?

Da han ser lidt mere lige ud ser han mig,måske hjulpet af vesten,men på
dette tidspunkt er jeg på bremsen,

> Hvad med hjelmfarven? Gul? Den er jo normalt det der er mest synlig.

desværre mørk farve(bordeauxrød) men tror også at en mere synlig hjelm
ville hjælpe,
så tænker på udskiftning.

Fra : Søren Larsen

Dato : 24-07-08 22:44

Jeg må erkende at jeg ikke forstår jeres argumenter for ikke at køre med
vest.

Hvorfor skulle f.eks. vejarbejdere få frataget deres synlighed fordi der
kommer flere gule veste på vejen?
Hvad med: Flere mc'er med gule veste = skærpet opmærksomhed ("der kommer sgu
en motorcykel"). Var det ikke fint hvis vi kunne
få det signal frem?

At man på visse mc'er, med højt kåbeglas, dårligt kan se vesten, er da et ok
argument for at den måske ikke
har den store effekt på den slags cykler, men sgu da ikke for at alle vi
andre ikke skal bruge den.
Iøvrigt tyder det på at det er meget individuelt hvad folk kan/vælger at -
se; jeg har da overhovedet
ingen problemer med at se vesten på de enkelte jeg møder, både når jeg er i
bil og på motorcykel. Jeg ved ikke lige
hvad det er for cykler der tænkes på når argumentet om det høje kåbeglas
kommer frem, men det er vist ikke nogle
man ser ret tit!

Som jeg ser det er vesten (eller andre opmærksomhedsskabende effekter) da et
fint supplement til den aktive
beskyttelse som bedre køreteknik, koncentration og skærpet opmærksomhed på
trafikanterne omkring dig ("idioten der
laver sikkert et eller andet sindsygt lige om lidt").

For mig handler det udelukkende om ikke at blive overset. Fornemmer jeg at
det for andre handler mere om at se
tjekket ud?

Vi kan overhovedet ikke blive uenige om at ALLE trafikanter burde se sig
bedre for, for derved at undgå ulykker,
men i erkendelse af at det nok ikke er lige til at indføre, mener jeg at de
200 kroner til et, godt nok sølle, alternativ, er givet godt ud.

Fra : Niels Pein

Dato : 25-07-08 01:30

"Søren Larsen" skrev ...
> Jeg må erkende at jeg ikke forstår jeres argumenter for ikke at køre med
> vest.

* snip *

Siden du nu svarer på mit indlæg, synes jeg lige jeg vil kommentere, at jeg
her i tråden hverken nævner vejarbejdere, høje kåbeglas, eller at se tjekket
ud.
Men det er ok med mig at samle kommentarerne til flere personer under een
hat (også selvom det er min hat).

Jeg betvivler blot at de veste overhovedet virker. Specielt i dette
tilfælde, hvor overskriften er "Reddet af gul vest", men alt tyder på at
Rene faktisk blev overset da det betød noget.

Så det er mit argument. Tror ikke de virker. Korrekt vejplacering og
defensiv kørsel klarer det hele i den afdeling.
Indtil det modsatte er bevist.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 08:42

On Fri, 25 Jul 2008 02:29:50 +0200, Niels Pein wrote:

> Så det er mit argument. Tror ikke de virker. Korrekt vejplacering og
> defensiv kørsel klarer det hele i den afdeling.
> Indtil det modsatte er bevist.

Måske en lille bitte smule, i en eller anden bestemt situation. Men
omkostningerne for resten af samfundet er for store. Lad gul/grønne veste
være forbeholdt gående, ligesom udrykningslys er forbeholdt køretøjer i
udrykning.

Desværre er skaden jo sket, og forvirringen total på landevejene.

Orla Pedersen, for ideen med hvide hjelme på sigt.

Fra : Søren Larsen

Dato : 25-07-08 20:40

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> skrev i meddelelsen
> [...]
> tjekket ud.
> Men det er ok med mig at samle kommentarerne til flere personer under een

Sorry Niels, det var tilfældigvis dit indlæg jeg stod på da jeg postede

/Søren

Fra : Niels Pein

Dato : 25-07-08 21:20

"Søren Larsen" skrev ...

> "Niels Pein" skrev ...
>>
> Sorry Niels, det var tilfældigvis dit indlæg jeg stod på da jeg postede

Jamen det er bare helt i orden du. Et eller andet sted skal man jo stå.

Ooh jeg ville have været ude at køre en tur i det gode fredagsvejr i dag,
men jeg var øm og træt efter et par rigtige knokledage, så jeg tænkte det
nok var en dårlig ide. Opmærksomheden ville være dårligere.
Der er mange måde at køre sikkert på, f.eks. undgå at køre usikkert.
Niels Pein
Suzuki Bandit 1250 SA
(der skal motioneres i morgen så :))

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 08:18

On Thu, 24 Jul 2008 23:44:22 +0200, Søren Larsen wrote:

> [...]
> Hvad med: Flere mc'er med gule veste = skærpet opmærksomhed ("der kommer sgu
> en motorcykel"). Var det ikke fint hvis vi kunne

OK, så prøver jeg igen. Det handler om hvad at Du kan forvente af scenarie
når at Du ser en gul/grøn vest i trafikken. Vesten har traditionelt betydet
"her _står_ jeg, pas på mig", _ikke_ at "jeg bevæger mig med trafikkens
hastighed".

Men som det er nu, når at Du ser en vest langt fremme i din vognbane, så
kunne det vel være en mc kørende i samme retning, og så behøver Du jo ikke
at sætte farten ned, for han kører jo i samme retning som dig selv. Men
pludselig er det så en vejarbejder som Du nærmer dig uden at sænke farten.
:-/

Derfor er det dumt med signalforvirring.

Vi kunne også alle køre med rotorblink, som ellers er forbeholdt langsomme,
eller brede, eller lange transporter, men det ville lige så hurtigt udvande
effekten af rotorblinket á nåe, der kommer en trafikant.

Derfor skal vi undgå signalforvirring.

Det betyder ikke at vi ikke skal være synlige med reflekser, farver, og
lovligt lys, men vi skal bare lade være med at bruge de kendte signaler, á
gul/grøn vest = stillestående vejarbejder, måske forulykket trafikant,
orange vest = ambulance/rednings medarbejder, rotorblink = langsomt/stort
køretøj.

> For mig handler det udelukkende om ikke at blive overset. Fornemmer jeg at
> det for andre handler mere om at se
> tjekket ud?

Det gør det også for dig, ellers havde Du kørt rusten Jawa*. Når at man ser
hvad der stoppes af udstyr i biler, på mc, i beklædning, og i folks
køkkener, så vil det nok være dumt ikke at tage stil med i hvordan opgaven
kan løses.

> men i erkendelse af at det nok ikke er lige til at indføre, mener jeg at de
> 200 kroner til et, godt nok sølle, alternativ, er givet godt ud.

En lidt egoistisk handling, ja.....

* Anekdote om stil:

Nu har jeg i 10 år fremført mig i "antistil" når at det gælder 4 hjul,
(hækmotorskoda), og det har faktisk altid været sjovt at se reaktionerne på
dette alternative transportmiddel. Alt fra at det da også var synd for mig,
at parkere langt væk fra mig, og til de, som bare slet ikke lagde mærke til
bilen, eller syntes at det var da et sjovt indslag i trafikken. Sjoveste
indslag, set i bakspejlet, var en kæreste over et par måneder, som endelig
måtte erkende at hun ikke kunne være kæreste med én, med så grim en bil ;-D

Orla Pedersen, som desværre måtte aflive skodamobilet på grund af
fremskreden "kræft" i de bærende dele.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-07-08 10:00

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> :-/
>
> Derfor er det dumt med signalforvirring.

Jo men, nu har politiets motorcykelbetjente jo betjent sig af gule veste
i mange år (husker ikke hvor mange)
Og _det_ virker hvis man skal tro de baglygter man kan se i trafikken,
de ses både forfra, bagfra og fra siden - måske det er i kombination med
en hvid MC det tør jeg ikke sige

Vejarbejdere er vel i dag hovedsageligt klædt i gul/orange "heldragt".

Så jeg er ikke så bange for "signalforvirringen"

om det hjæpder når der er det behov, tør jeg ikke sige, jeg har selv en
gul vest med under sædet, men har ikke fundet anledning til rigtigt at
bruge den endnu, jeg glemte det sidst jeg kørte i en "ordentlig pøser",
selv om det var et af de bud jeg selv havde på en anvendelsesmulighed.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 10:50

On Fri, 25 Jul 2008 10:59:33 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> Jo men, nu har politiets motorcykelbetjente jo betjent sig af gule veste
> i mange år (husker ikke hvor mange)

Da bestemt ikke alle, mon ikke at de har sonderet markedet. Jeg mener at se
lige så mange i sort med meget kraftige grå reflekser :-/

> Og _det_ virker hvis man skal tro de baglygter man kan se i trafikken,
> de ses både forfra, bagfra og fra siden - måske det er i kombination med
> en hvid MC det tør jeg ikke sige

Folk ser det som de er bange for ja :-/ og det er nok ikke vesten

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 25-07-08 10:05

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

> [...]
> scenarie når at Du ser en gul/grøn vest i trafikken. Vesten har
> traditionelt betydet "her _står_ jeg, pas på mig", _ikke_ at "jeg

pjat med dig. Politiet har gennem flere år kørt med guleveste og de
holder altså ikke altid stille..

Policen i fx england har da også "altid" brugt gule flourcerende stafager
på deres køretøjer.

> [...]
> jo ikke at sætte farten ned, for han kører jo i samme retning som dig
> selv. Men pludselig er det så en vejarbejder som Du nærmer dig uden at

puds brillerne

hvis du ser en hvid refleks i mørket, er det så en cykel, en bil eller en
fodgænger?

> [...]
> langsomme, eller brede, eller lange transporter, men det ville lige så
> hurtigt udvande effekten af rotorblinket á nåe, der kommer en

nu er forskellen jo at rotorblinket kan være tændt eller slukket og
passer dermed dårligt i analogien omkring en farve/vest.

> [...]
> og lovligt lys, men vi skal bare lade være med at bruge de kendte
> forulykket trafikant, orange vest = ambulance/rednings medarbejder,

hvis vi tager rotorblinket ud er jeg uenig med dig. Det hele handler da
bare om at folk bliver opmærksomme på at der er noget de lige skal holde
øje med førend de falder i søvn igen bag rattet.

> En lidt egoistisk handling, ja.....

come on, der er s*uda ingen der overser en vejarbejder fordi Søren bruger
gul vest.

Jeg er selv i tvivl om effekten af de guleveste på mc'en, men giver den
tryghed for nogen skal de i mine øje bare bruge den.

--
vh, Erik BH

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 10:55

On 25 Jul 2008 09:05:10 GMT, Erik B. Hansen wrote:

> come on, der er s*uda ingen der overser en vejarbejder fordi Søren bruger
> gul vest.

Hvis forvekslingen er der ? Men Du har nok ret, en kammerats erfaring er at
folk er fløjtende ligeglade med vejarbejdere. Men det er lidt en anden sag.

> Jeg er selv i tvivl om effekten af de guleveste på mc'en, men giver den
> tryghed for nogen skal de i mine øje bare bruge den.

Tjae, det er jo så det at de gør, og nogen læner sig tilbage, og tror at
det virker :-/ Jeg gør ikke, jeg vælger at køre aktivt.

Fra : Søren Larsen

Dato : 25-07-08 20:45

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:10h29iyu5imt9.iwz69kl206v1.dlg@40tude.net...

> Tjae, det er jo så det at de gør, og nogen læner sig tilbage, og tror at
> det virker :-/ Jeg gør ikke, jeg vælger at køre aktivt.

Mener du da at det ene udelukker det andet?

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-08 13:31

On Fri, 25 Jul 2008 21:45:15 +0200, Søren Larsen wrote:

> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
> meddelelsen news:10h29iyu5imt9.iwz69kl206v1.dlg@40tude.net...

> Mener du da at det ene udelukker det andet?

Forhåbentlig ikke, men selv blandt de jeg har set med veste, har der været
en underlig "holde på, jeg har ret" holdning i trafikken.

Fra : Jens B R

Dato : 25-07-08 10:57

Erik B. Hansen wrote:

*SNIP*

> [...]

> Jeg er selv i tvivl om effekten af de guleveste på mc'en, men giver den
> tryghed for nogen skal de i mine øje bare bruge den.

Personligt har jeg brugt min vest under sædet en gang - da en klubkammerat
som jeg kørte hjem fra ferie sammen med havde tanket diesel og vi derfor
holdt stille i nødsporet :)

Ellers ville jeg mene at det skaber en falsk følelse af sikkerhed når man
tror at vesten alene kan sørge for at jeg bliver set. For langt de fleste
vil vesten usynlig fra stort set alle andre vinkeler end bagfra - fra
siden ser man ikke meget vest (undtagen på nogle af os lidt mere vommede
)

forfra er der kåbeglas og tanktaske mv til at skygge

så tror desværre effekten er minimal sammenlignet med korrekt lysføring.

--

Jens B. Rasmussen
CBR1000F dcbs

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-07-08 11:07

Jens B R skrev:

> [...]
> forfra er der kåbeglas og tanktaske mv til at skygge
>
> så tror desværre effekten er minimal sammenlignet med korrekt lysføring.

Når jeg færdes ude i trafikken, sp kan jeg altså udmærket se de gule
veste, de ses fint, og fra de fleste vinkler.
Om de har den ønskede effekt á "se mig bedre" kan jeg være meget i tvivl
om, men lad være med at påstå at de ikke kan ses, det kan de altså udmærket.

min " prioriterede" se mig liste må se således ud:

- Korrekt placering efter forholdene
- korrekt lygteføring
- køreteknisk afpudsning hvert år
- deffensiv kørsel
- ekstra synlighed (kunne være vest, eller lysende orange/gul hjelm,
spraglet tøj osv.)

Fra : Søren Larsen

Dato : 25-07-08 20:51

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Om de har den ønskede effekt á "se mig bedre" kan jeg være meget i tvivl
> om, men lad være med at påstå at de ikke kan ses, det kan de altså

Tak J.C. Rart at vide at jeg ikke er den eneste "seende" i trafikken

Helt enig

/Søren

Fra : Søren Larsen

Dato : 25-07-08 20:49

"Jens B R" <beerdog01@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vil vesten usynlig fra stort set alle andre vinkeler end bagfra - fra
> siden ser man ikke meget vest (undtagen på nogle af os lidt mere vommede

Ingen har påstået at vesten alene sikrer at man bliver set!

> forfra er der kåbeglas og tanktaske mv til at skygge

Så kom den med kåbeglasset igen! Hvor mange mc'er mon der findes med så høje
(uigennemsigtige) kåbeglas?

/Søren

Fra : Søren Larsen

Dato : 25-07-08 20:43

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:oa1ro6srse02$.1wlt44mscggzk.dlg@40tude.net...

> [...]
> hvad der stoppes af udstyr i biler, på mc, i beklædning, og i folks
> køkkener, så vil det nok være dumt ikke at tage stil med i hvordan opgaven

Ok, der fik du mig!

> En lidt egoistisk handling, ja.....

Egoistisk? Ja måske. Men ansvaret for min egen sikkerhed ligger nu en gang
først og fremmest hos mig selv.
Pragmatisk?

Fra : Nielsen

Dato : 26-07-08 20:22

"Søren Larsen" <a.and@andeby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad med: Flere mc'er med gule veste = skærpet opmærksomhed ("der kommer
> sgu en motorcykel"). Var det ikke fint hvis vi kunne

Ikke helt samme ting, der er undersøgt, men i Østrig har man for nyligt
opgivet et lovforslag om tvungent lys på biler (motorcykler har det i
forvejen). Det er blevet stoppet, fordi undersøgelser viste, at hvis biler
også ville få lys på, så druknede motorcyklisyter i lyshavet. Samme ting kan
gøre sig gældende ved gule veste - hvis alle har, så nytter det ikke noget.

/Ths.
.....Jeg kan iøvrigt ikke se, at antallet af trafikulykker er reduceret fordi
danske bilister nu kører med lys......... Gad viden hvad Rådet for Større
Trafikforvirring siger til det..?

Fra : Søren Larsen

Dato : 27-07-08 21:42

"Nielsen" <ths@invalid.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> også ville få lys på, så druknede motorcyklisyter i lyshavet. Samme ting
> kan gøre sig gældende ved gule veste - hvis alle har, så nytter det ikke

Du har ret; det er ikke helt samme ting - med mindre alle biler pakkes ind i
gult folie

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 24-07-08 01:22

On 24 Jul., 08:23, Bt wrote:

> Hvad får dig til at tro at skribenterne herinde ikke (også) er
> bilister?
>
> Gule veste på mc'er ses ganske fint. Blot ikke fra den vinkel (forfra)
> hvor det betyder noget.

Jeg må nok bryde sammen og tilstå jeg kører mest bil lige for
tiden. Og jeg har lagt mærke til, at på mc'er uden kåbe og hvor
føreren sidder meget lige op og ned, som f.eks. typisk
veteranmotorcykler, der ser man vesten forfra, ellers ikke. Og bagfra
er det også så som så med vestens synlighed, hvis folk kører med
topboks og/eller rygsæk, og det er der en del der gør. Men ellers ser
man den fint bagfra (det har bare mindre anvendelighed, men dog nytte
en sjælden gang). Fra siden ser man den også, men det har mc'isten jo
ikke gavn af.

Men hjelmen ser man, og der er pokker til forskel på om den er sort
eller hvid synes jeg. Jeg kører selv i diskret tøj og med sort/grå
hjelm, men den dag jeg bestemmer mig for at ekstra påkaldelse af
synlighed bliver et issue for mig, så vil det nok være hjelmen jeg gør
noget ved først.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Hekto

Dato : 26-07-08 08:24

On Fri, 25 Jul 2008 21:48:56 +0200, Søren Larsen wrote:

> Så kom den med kåbeglasset igen! Hvor mange mc'er mon der findes med så
> høje (uigennemsigtige) kåbeglas?

Der er mange argumenter for og imod.

Man kan jo selv efterprøve om den gule vest er 'usynlig' når man bevæger
sig rundt i trafikken. Mange bruger dem efterhånden, og jeg er< faktisk
forbavset over HVOR synlige de er!

Jeg tænker ikke et sekund på at det sikkert er en vejarbejder der står
bum-stille eller noget i den retning.

Hvis bare vesten er 10% bedre end ingenting, så er det trods alt bedre
end ingenting, og måske det der gør at man kommer hel hjem fra turen.

Fra : MKS - 74

Dato : 26-07-08 09:32

On 26 Jul 2008 07:23:45 GMT, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>Hvis bare vesten er 10% bedre end ingenting, så er det trods alt bedre
>end ingenting

Ehhhh....for 10% af ingenting er....?

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Hekto

Dato : 26-07-08 10:26

On Sat, 26 Jul 2008 10:31:44 +0200, MKS - 74 wrote:

> Ehhhh....for 10% af ingenting er....?

Meget lidt - men, stadig bedre end ingenting.

Fra : jens.brauer.rasmusse~

Dato : 27-07-08 08:03

On 25 Jul., 21:48, Søren Larsen <a....@andeby.dk> wrote:

> Så kom den med kåbeglasset igen! Hvor mange mc'er mon der findes med så høje
> (uigennemsigtige) kåbeglas?
>
> /Søren

næppe mange men der findes en del mc for føreren sidder meget
foroverbøjet ....

--
Jens B. Rasmussen

Fra : Søren Larsen

Dato : 27-07-08 16:40

<jens.brauer.rasmussen@gmail.com> skrev i meddelelsen

>næppe mange men der findes en del mc for føreren sidder meget
>foroverbøjet ....
>
>--
>Jens B. Rasmussen

Det er et faktum, men med mindre chaufførens skuldre er smallere end hans
hjelm, vil du stadig kunne se vesten

/Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-07-08 17:27

On Sun, 27 Jul 2008 17:39:52 +0200, Søren Larsen <a.and@andeby.dk>
wrote:

Hej Søren.

>Det er et faktum, men med mindre chaufførens skuldre er smallere end hans
>hjelm, vil du stadig kunne se vesten

Jeg kender vesten fra Track Days hvor de meget uerfarne får den på for
at signalere til de ander på banen at vestens bærer kan finde på lidt
af hvert, også noget aldeles uventet og dermed farligt.
Jeg finder det OK at man tager vest på og sender signalet til alle
andre "Pas på mig jeg er et fjols i trafikken"
Derfra og til at tro at andre vil krænge samtlige kendte signalflag
ned over kroppen er der lang vej.
Aldrig om jeg ville - Jeg skal nok passe på mig selv!

Og så har jeg oplevet den absolutte griner i dag,
På trods af varmen tog jeg lige runden over nordkysten af Sjælland her
til eftermiddag.
Den var godt nok hård iført fuldt læderderss, men hva pokker - Hvad
gør man ikke for sikkerheden.
Og hvad møder man så?
Tohjulspiloter iført T-shirt og gul vest - Min mors bare for en
uansvarlighed.

Og det næste grin får jeg da jeg hilser på flere af "gulvestene" - Om
de hilser på en uden signalflag? - No way.
Jeg vælger at tolke det som efter mine første ture efter 30 år uden MC
- Jeg turde ike slippe roret for at hilse i de første dage som genfødt
MC ejer - Jeg var bange for at vælte

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-08 18:56

On Sun, 27 Jul 2008 18:27:06 +0200, Steen Gruby wrote:

> Jeg finder det OK at man tager vest på og sender signalet til alle
> andre "Pas på mig jeg er et fjols i trafikken"

Hø-hø, nå, uanset manglende vest, så løb der 418 Km. på klokken idag, og
det uden én eneste farlig episode. Og vi kørte da til tider friskt.

Fra : Søren Larsen

Dato : 27-07-08 19:26

Hej Steen.

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
> [...]
> ned over kroppen er der lang vej.
> Aldrig om jeg ville - Jeg skal nok passe på mig selv!

Jeg er da lidt ked af blive betragtet som et fjols, men på den anden side -
bare det virker, så hvad fanden.

> [...]
> til eftermiddag.
> Den var godt nok hård iført fuldt læderderss, men hva pokker - Hvad

Hmm, du behøver ikke at køre med vest da du kan passe på dig selv, men fuldt
læderdress er alligevel nødvendigt!

> Og hvad møder man så?
> Tohjulspiloter iført T-shirt og gul vest - Min mors bare for en
> uansvarlighed.

Ja det passer jo ikke så godt med mit tidligere argument om at årsagen til
at folk ikke vil køre med vest muligvis hænger sammen med behovet for at se
tjekket ud - det her er jo bare rent idioti.

/Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-07-08 19:42

On Sun, 27 Jul 2008 20:25:58 +0200, Søren Larsen <a.and@andeby.dk>
wrote:

Hej Søren.

>Hmm, du behøver ikke at køre med vest da du kan passe på dig selv, men fuldt
>læderdress er alligevel nødvendigt!

Den er meget simpel.
Selv om man tager alle forholdsregler kan uheldet være ude, og den
største risiko er et solo uheld pga. grus og et misset sving.
Een Jason Watts er rigeligt for mig, jeg behøver ikke at gentage
spøgen når jeg nu ved hvad der kan ske.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-08 21:55

On Sun, 27 Jul 2008 20:42:23 +0200, Steen Gruby wrote:

> [...]
>
> Hej Søren.

> Den er meget simpel.
> Selv om man tager alle forholdsregler kan uheldet være ude,

Jeg har, afledt af denne tråd, tænkt en del på hvad jeg selv har været
udsat for gennem tiden. 3 uheld med "impact" er det blevet til i de 29 år,
et med personskade á en brækket storetå. Ved det "alvorlige" uheld kørte
_jeg_ ud for ubetinget vigepligt, og blev ramt af en sagesløs bil, de to
andre havde jeg ikke styr på afstand til forankørende, og undvigemanøvren
var ikke i orden.

Jeg sætter pengene i kørekursus :-/

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-07-08 21:41

Steen Gruby skrev:
> [...]

> gør man ikke for sikkerheden.
> Og hvad møder man så?
> Tohjulspiloter iført T-shirt og gul vest - Min mors bare for en

Om det er "uansvarligt" kan altid diskuteres, men man har sgu fået et
eller andet galt i halsen mht sikkerhed i den mundering, og den
bekræftiger den første tese :-\

lol

Fra : Søren Larsen

Dato : 28-07-08 19:14

> [...]

> Jeg vælger at tolke det som efter mine første ture efter 30 år uden MC
> - Jeg turde ike slippe roret for at hilse i de første dage som genfødt

Nej Steen, de har sgu nok bare overset dig

/Søren

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-07-08 19:45

On Mon, 28 Jul 2008 20:13:38 +0200, Søren Larsen <a.and@andeby.dk>
wrote:

Hej Søren.

>Nej Steen, de har sgu nok bare overset dig

Det sku' sørme ikke undre mig at nogen kan overse verdens hurtigste
SPA bad i rødt, men overhøre den kan de ikke

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Bente

Dato : 29-07-08 08:00

Ingen tvivl om at gule veste fremmer synligheden.
Har ofte bemærket motionløberne lang fremme på landevejen, pga af vesten.
Når jeg så kommer forbi dem, er der mange flere end man troede, fordi kun
nogle enkle bære løbevest.
De andre falder i med asfalten

Helt sikkert at man ses bedre på lang afstand og i her-og-nu situationerne.

Problemet med vesten er jo stilen.
Rigtig mange af "os" syntes det er pjattet og lidt cirkusagtigt, at bære
gulvest.
("Det næste bliver vel orange blink på toppen af hjelmen" - ha ha...)
, men det må folk jo selv bestemme, da der intet lovkrav er.

At nogle vælger eller fravælger sikkerhedsudstyr er en privatsag, men jeg
syntes da selv det er fornuftigt at bære den gule vest. - Jeg er ikke i
tvivl om at den synliggøre mig.

Jeg tror da at mine børn, er meget glad for mig, og kan de beholde mig lidt
længere i live, så er de ligeglade med om jeg kører med gulvest på MCturen
eller bruger cykelhjelm når jeg cykler.

Hellere se "dum" ud på den valgfrie måden, end at sidde i en kørestol og se
dum ud.

Som skrevet er det jo helt frivilligt, lige som rygning og man skal ikke
pådutte eller lave love for den slags, med mindre det skaber problemer for
andre.
Country-folket på deres flotte custommaskiner, vil da se helt forkerte ud i
gulvest. Lidt ala hvis John Wayne kom ridende med hjelm på.
De unge knægte på deres hurtige cafe-racere vil nok heller ikke score ret
mange ungmøer, hvis de ankom i gul vest, så selvfølgelig er det et spørgsmål
om stil sat op mod fornuft.

Personligt har jeg den alder og den kørestil, der gør at jeg egentligt er
ligeglad med at bære den gulevest - og jeg respekter fuldt ud at andre ikke
ønsker den, men ingen tvil om at den er med til at mindske ulykkerne.

Bente
(som lige er væltet i en solo-ulykke - her hjalp vesten ikke ret meget)

Fra : MKS - 74

Dato : 29-07-08 08:21

On Tue, 29 Jul 2008 09:00:18 +0200, "Bente" <BenteCJ@yahoo.com> wrote:

> men ingen tvil om at den er med til at mindske ulykkerne.

Ingen tvivl hos _dig_ eller ingen tvivl overhovedet? Hvis førstnævnte
fair nok, enhver har jo lov at antage stort set hvad som helst udfra
deres overbevisning (uanset reel sandhedsværdi eller ej , men hvis
du skulle mene at sidstnævnte er tilfældet og helt evident, burde det
være relativt nemt at føre dokumenteret og forsøgsvis kvantificeret
(så man kan afgøre reel cost-benefit) bevis for det postulat!

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 29-07-08 08:50

Jeg synes ikke motorcyklister skal bære gul vest, for vi har jo lys både
for og bag. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, bør lyset være kraftigere!
Der er vel heller ingen der forventer, at bilister fremover skal køre i
gule biler!?!
Niels

Fra : Søren Larsen

Dato : 29-07-08 13:55

"Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> for og bag. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, bør lyset være kraftigere!
> Der er vel heller ingen der forventer, at bilister fremover skal køre i

Mener du at det ikke burde være nødvendigt eller mener du at vi ligefrem
skal afholde os fra det?
Har du forslag til hvordan lyset skulle gøres kraftigere (uden at blænde
forstås)?

Hvorfor mon en ambulance, som i forvejen har både lys, blå lanterner og
udrykningshorn, males i neon-farver?

/Søren

p.s. Nogle bilister kører faktisk i gule biler

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 29-07-08 20:09

Søren Larsen skrev:

> "Niels Rasmussen" <boellebo@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
>
> Mener du at det ikke burde være nødvendigt eller mener du at vi ligefrem
> skal afholde os fra det?

Jeg mener ikke det burde være nødvendig. Jeg mener også vi egentligt
skal afholde os fra det. Hvorfor: Jo, vesten virker fordi man skiller
sig ud i trafikken, hvis alle bar den, ville ingen skille sig ud.
Forstået på denmåde, hvis cyklister, knallerter og MCer bar vesten -
ville vi stå i samme problemstilling som tidligere.

> Har du forslag til hvordan lyset skulle gøres kraftigere (uden at blænde
> forstås)?

Jeg ved det ikke. Måske har vi de optimale krav til lys allerede.

> Hvorfor mon en ambulance, som i forvejen har både lys, blå lanterner og
> udrykningshorn, males i neon-farver?

For at skille sig ud i forhold til andre trafikanter. Hvis alle biler
var neonfarvet, ville farven miste sin værdi.

MEN jeg har fuld forståelse for dem der vælger at køre med gul vest. Det
er jo et demokratisk frit land vi lever i. Sådan da...

Niels

Fra : stupmail@gmail.com

Dato : 30-07-08 03:13

On 29 Jul., 09:00, "Bente" <Bent...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> Når jeg så kommer forbi dem, er der mange flere end man troede, fordi kun

Forhåbentlig ikke bogstaveligt...)))

Nej, spøg til side. Dette emne er lidt for alvorligt for os
motorcycklister, for det indeholder et væld af fælder for os selv og
vores "frihed". En løber er ikke dækket af hverken kåbe, styr, spejle,
topboks eller andet på en mc, derfor ses de tydeligere. Derfor gælder
nedenstående linje ikke for mc'ere.

> [...]
> ("Det næste bliver vel orange blink på toppen af hjelmen" - ha ha...)
> , men det må folk jo selv bestemme, da der intet lovkrav er.

Her er første fælde: Du ser i skrivestil ud til at være et fornuftigt
menneske, men du må ikke glemme, at mange uden for mc'verdenen
stadigvæk vil os det ondt. Og inden du protesterer: Jeg har tumlet med
politikere og embedsmænd i 20+ år både i DK og udenfor. Det kan meget
nemt blive et lovkrav, hvis det falder i smagen at regulere dette
også, for hvis myten "det må jo da hjælpe, ikke?" breder sig uden
nogen form for dokumentation, så sitter vi i saksen og så er der ikke
langt til det roterende blink, for hvis det hjælper på sikkerheden, så
kan man da ikke være imod det vel? Lys om dagen var sådan et eksempel.
Baggrunden var forskel mellem bil og mc, senere for bilerne var det
lys/skygge problemet i de nordiske lande, siden bredte det sig og nu
står man virkelig usikkert over for kørelys i mange lande, for
effekten er ikke det, som man "troede".

Så altså: "....da der intet lovkrav er." Nej, men det kan komme for vi
aner det: Se børneloven: jasket igennem og kun reddet retur med det
yderste af neglene.

> At nogle vælger eller fravælger sikkerhedsudstyr er en privatsag, men jeg
> syntes da selv det er fornuftigt at bære den gule vest. - Jeg er ikke i
> tvivl om at den synliggøre mig.

Fint nok, men husk altid på at sige det til andre og i det offentlige:
"Jeg tror det hjælper mig og jeg føler mig mere sikker, men jeg vil
ikke lægge hovedet på blokken (eller lignende) for at det også gælder
rent videnskabeligt"

> Jeg tror da at mine børn, er meget glad for mig, og kan de beholde mig lidt
> længere i live, så er de ligeglade med om jeg kører med gulvest på MCturen
> eller bruger cykelhjelm når jeg cykler.

Helt fint!

> Hellere se "dum" ud på den valgfrie måden, end at sidde i en kørestol og se
> dum ud.

Pas på med at hænge os andre ud som dumme, fordi vi tillader os at
forholde os kritiske til noget, der ikke umiddelbart er gennemskuelig
sandhed.

> Som skrevet er det jo helt frivilligt, lige som rygning og man skal ikke
> pådutte eller lave love for den slags, med mindre det skaber problemer for
> andre.

Så længe det varer! Når man i dagens verden ikke må "mobbe" eller være
efter en stor gruppe af diverse mindretal, så står rygerne lige nu som
den gruppe alle uden risiko kan gå efter (Det voldelige er ikke kommet
endnu, men det varer ikke længe), de overvægtioge stå på tærsklen og
jeg kan berolige dig med, at motorcyklisterne ikke er ret langt fra
den indgangsdør.

> [...]
> mange ungmøer, hvis de ankom i gul vest, så selvfølgelig er det et spørgsmål

Se venligst svar ovenfor

> [...]
> ligeglad med at bære den gulevest - og jeg respekter fuldt ud at andre ikke
> ønsker den, men ingen tvil om at den er med til at mindske ulykkerne.

Ser venligst ovenfor Mk. II

> Bente
> (som lige er væltet i en solo-ulykke - her hjalp vesten ikke ret meget)

DEN har du vist fået nok komentarer om...)

Mvh

Stup
XS1100S, der er sort, dens herre og mester også (Ja, sgu! Tøjet!....)
og ved godt, at med sort hjelm er det lige lukt i Helvede, eller hva?
Eller er det kørekurset, eller erfaringen fra 700.000+ kilometer på
diverse mc'er, eller fornemmelsen af altid at være forberedt på det
helt håbløse fra andre trafikanter? Eller....??

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-07-08 10:35

stupmail@gmail.com skrev:

Beundringsværdigt godt skrevet Stup !

Fra : flopper

Dato : 30-07-08 16:11

<stupmail@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 29 Jul., 09:00, "Bente" <Bent...@yahoo.com> wrote:
---
Snip
En hel masse fornuftigt
Snip
---

> [...]

>diverse mc'er, eller fornemmelsen af altid at være forberedt på det
>helt håbløse fra andre trafikanter? Eller....??

Jeg er helt enig med hvad du skriver Stup, og kan bidrage med en personlig
erfaring.

På Esrumvejen i helsingør er der omkring Horserød ( ja det med fængslet) og
Nygård gjort et forsøg med bredde grønne striber i kanten af vejen. De er
malet for at gøre opmærksom på at man kører igennem byzone, og dermed 50
km/t. Resultatet var at de første 2 til 3 gange man kørte strækningen tænkte
jeg, og efter de hastighedder jeg oplevede på strækningen at dømme, også
mange andre : Hvad nu? det har jeg ikke set før, så jeg må hellere køre
langsomt her. I dag hvor det vel er et par år siden striberne blev malet er
gennemsnitshastighedderne på strækningen ( igen min egen fornemmelse) stort
set den samme som før striberne, der stadig er synlige, blev påmalet.

Morale: Det er det usædvanlige der er mest synligt, og ikke nødvendigvis de
skrappe farver.

Eller sagt på en anden måde: jo flere der køre med gul vest, jo mindre
sikkerhed er der i de gule veste, eller jo flere der kører med langt lys, jo
mindre sikkerhed er der i at køre med langt lys. Så hvis vi hele tiden kun
tænker på at blive mere synlige end andre, så vil der være en hvis inflation
i de tiltag man nufinder på, og hvor det enderkan kun guderne vide.

Konklusione herfra må derfor være at den defensive kørestil må være vores
absolut bedste forsvar mod uheld.

mvh

Flopper

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-08 23:04

On Wed, 30 Jul 2008 17:10:44 +0200, flopper wrote:

> så vil der være en hvis inflation i de tiltag man nufinder på,

Nok det allerbedste ord at sætte på disse tiltags virkning, "inflation" :-|

Fra : N/A

Dato : 30-07-08 10:35