gummiklodser yamaha xt 600
Fra : John J

Dato : 21-07-08 16:35

Hej.
Der sidder nogle gummiklodser bag mit tandhjul på min xt600
Hvordan skal de skal sidde?

Har prøvet at skrive et indlæg her før, men det kom hvis på afvej!
Og min e-mail virket ikke!
Men nu skulle det hvis være på plads.

Med venlig hilsen John

Fra : Ralph Køster

Dato : 21-07-08 17:10

Ja jeg gloede også første gang jeg hev hjulet af.

det var i 1988, men jeg kan vist godt huske det endne.

De skal vist nok ligge skiftevis med spidsen op og ned.

Jeg fandt ud af det, så det kan du nok også. Jeg er bestemt ikke mekaniker

Ralph.

Fra : OleG

Dato : 21-07-08 19:31

> Der sidder nogle gummiklodser bag mit tandhjul på min xt600
> Hvordan skal de skal sidde?

Hej John,

Der skal være 8 gummiklodser i alt, 4 bredde og 4 smalle. De skal sidde
siftevis bred / smal og det skal være de bredde der kommer under pres, når
der er træk på kæden.

Oprindelig sad gummiklodserne sammen to og to, men den lille, tynde
gummiflap som skulle holde dem sammen, er som regel knækket. Det betyder
ikke noget for funktionen, gør det bare lidt bøvlet at holde styr på det
hele, indtil det er samlet.

Håber det hjælper dig på vej.

Mvh OleG, XT 550

Fra : Anders Majland

Dato : 26-07-08 19:12

> [...]
> gummiflap som skulle holde dem sammen, er som regel knækket. Det betyder
> ikke noget for funktionen, gør det bare lidt bøvlet at holde styr på det

Og er gummistrimlen slidt af, så er er klodserne nok også ved at være klar
til udskiftning. Det er ikke meningen at der skal være slup mellem
tandhjul/aluklods og hjulet.

http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?cPath=125_126&products_id=366
så medmindre man er på su eller lign, så ville jeg ikke gide bøvle med at
lave shims af øldåser for at fylde mellemrummet ...

Fra : John J

Dato : 27-07-08 10:17

Tak for hjælpen.
Køber nogen nye, det er nok det bedste.
Den har kørt 12000 km nu. og det ser ud til at der har været lidt slup, for
der er lidt slid i hjulet hvor de har sat!
Hyg John

Fra : Anders Majland

Dato : 27-07-08 15:54

> Den har kørt 12000 km nu. og det ser ud til at der har været lidt slup,
> for der er lidt slid i hjulet hvor de har sat!

Det var ikke mange km ... Jeg ville mene de burde holde mindst 2-3gange så
langt man alder slider også på gummi ... Inden du skifter dem så prøv at
samle det og mærk om det går stramt eller slasket emd slub ...

Fra : Armand

Dato : 27-07-08 19:25

Anders Majland skrev:

> Det var ikke mange km ... Jeg ville mene de burde holde mindst 2-3gange
> så langt man alder slider også på gummi ..

112.000km :-/

--
Armand.

Fra : John J

Dato : 27-07-08 21:06

112000km.. Nej det er 12000km, fik servicebog med stempel og datoer i, så
man kan se hvor og hvornår det er blevet gjort.
Men det er ikke meget den har kørt, er fra 2000

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-07-08 16:20

John J wrote:
> 112000km.. Nej det er 12000km, fik servicebog med stempel og datoer i, så
> man kan se hvor og hvornår det er blevet gjort.
> Men det er ikke meget den har kørt, er fra 2000

Nå ja. Min kones Honda NTV har kørt 10.000 - en er fra 1993. De er skøre
de Germanere

Gummiklodserne i mit baghjul på min TDM 900 er så stramme at
tandhjulsbæreren skal slås i med en hammer. Den har rundet 20.000km og
er fra 2005.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 29-07-08 16:27

> Gummiklodserne i mit baghjul på min TDM 900 er så stramme at
> tandhjulsbæreren skal slås i med en hammer. Den har rundet 20.000km og er
> fra 2005.

Enstampere er noget hårdere ved tranmissionen. De træder jo ikke så ofte i
pedalerne, og dermed hårdere i hvert tråd for samme effekt på hjulet. Det er
faktisk meget synligt hvis jeg giver "lidt gas" når jeg drejer ned ad
grusvejen derhjemme i andet/tredie gear. Så laver den lidt hjulsin for hvert
tændingstakt

Jeg skiftede på XT'en ved 37000km (~15år) og de nye er da også ved at være
slidt efter yderligere ~60000km (~4år). XTZ'ens er trods 60000km og stort
set samme kørselsmønster ikke så slidte (~15år)