Lapning af dæk
Fra : Jan

Dato : 21-07-08 10:01

Så lige dette på MCG:

"Motorcycle tyres have to be repaired within the limits of British Standard
BS159F. Unfortunately, this does not allow repairs on tyres with a Z speed
rating or above. Most of todays sportsbikes of 600cc upwards are all fitted
with Z or W rated tyres, therefore, these cannot be repaired within the
British Standards. A temporary repair can be carried out to get you home or
to a local garage, but the tyre would have to be replaced, the use of
sealants is not recommended by tyre manufacturers and their use voids any
warranty on the tyre"

Nogen herinde der evt. kan uddybe/be-afkræfte dette udsagn.
Er der andre lande der har lign. regler?

Jan

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-07-08 10:15

Jan skrev:
> [...]
> warranty on the tyre"
>
> Nogen herinde der evt. kan uddybe/be-afkræfte dette udsagn.
> Er der andre lande der har lign. regler?

mon ikke tyskerne har andet ville undre mig.

anyways, der er nu god fornuft i _ikke_ at køre på lappede dæk på en
sport/super sport/sports-tourer. Der er lige som ikke megen tilgivelse
hvis et dæk punkterer medens man er ude og "more sig" på de små snoede,
eller med 130 på motorvejen :-\

Som nødløsning medens man lige får fundet nye sutter, kan man IMO godt
liste lidt rundt på lappede dæk.

Hertil skal tilføjes, at min mening det ikke beror på historier om at
vulkaniserede koniske propper er sprunget læk eller lignende, de holder
tilsyneladende fint, det er alene en mening/holdning - som blev testet
grundigt en sommer hvor jeg fik søm i to nye dæk i træk (< 1000 km pr.
dæk) Havde det 3. også fået "skrue-syge" var jeg muligvis gået på
kompromis )

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Armand

Dato : 21-07-08 15:40

J.C.Kløve skrev:

> mon ikke tyskerne har andet ville undre mig.

Jeg har engang skrevet mig bag øret at tyskerne ikke tilader lapning af
stålradial-dæk p.g.a. risiko for langtidspåvirkning á rust under
slidbanen! Men er stålradial'ere ikke snart en saga blot!?

> [...]
> sport/super sport/sports-tourer. Der er lige som ikke megen tilgivelse
> hvis et dæk punkterer medens man er ude og "more sig" på de små snoede,

Det er sjovt at teksten lyder som at man end ikke må køre på en mindre
model med ellers unødvandige fartupgradede Z-dæk der er blevet lappet

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-08 15:59

On Mon, 21 Jul 2008 16:39:41 +0200, Armand wrote:

> Jeg har engang skrevet mig bag øret at tyskerne ikke tilader lapning af
> stålradial-dæk p.g.a. risiko for langtidspåvirkning á rust under
> slidbanen! Men er stålradial'ere ikke snart en saga blot!?

Conti Road Attack: 1 lag stål + 1 lag rayon + 1 lag nylon

Men jeg mindes ikke at der var andet stål end kantbånd i det Avon der
"selvantændte" under noget hækaffald.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-07-08 16:03

Armand wrote:

> Jeg har engang skrevet mig bag øret at tyskerne ikke tilader lapning af
> stålradial-dæk p.g.a. risiko for langtidspåvirkning á rust under
> slidbanen! Men er stålradial'ere ikke snart en saga blot!?

Der var i hvert fald stål i mit Metzeler Z4 - ovenikøbet synligt efter
ferieturen. Nu er det skiftet til Z6 der vist også er stålradial.

--
vh
Torben - lidt for nærig åbenbart.