Blinklys relæ, Yamaha Xs 750 '79
Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 19-07-08 08:49

Hej gruppe

Mit er i stykker, er dette et std relæ? Eller er det noget specielt.?
Det er sådan et trebenet et!

Lars Guldager Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 19:20

On Sat, 19 Jul 2008 07:49:16 -0700 (PDT), LarsGuldagerHansen wrote:

> Hej gruppe
>

> Mit er i stykker, er dette et std relæ? Eller er det noget specielt.?
> Det er sådan et trebenet et!

Blinkrelæet er standard, men det er autoslukke-relæet ikke.
Autoslukke-relæet sidder gummiophængt under akkumulatorkassen. Tjek lige at
dette sender strøm videre til blinkrelæet.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 19-07-08 15:42

On 19 Jul., 20:19, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> Autoslukke-relæet sidder gummiophængt under akkumulatorkassen. Tjek lige at
> dette sender strøm videre til blinkrelæet.

Jeg har prøvet at skrifte det runde relæ med tre ben der sidder gummi
ophængt. Men jeg troede at det var blinker relæet for der står
'blinker' på det.! Hvor sidder blinker relæet så? Problemet er at det
runde relæ er skiftet ud med et blinker relæ, og det virker ikke. Men
det kan jo forklares med at det er et auto slukke relæ!

Fra : N/A

Dato : 20-07-08 20:41

Fra : N/A

Dato : 20-07-08 20:41

Fra : N/A

Dato : 20-07-08 20:41

Fra : N/A

Dato : 20-07-08 20:41

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 19-07-08 15:48

Lige nu er symptomerne at den bare lyser konstant. Det er vel
blinkrelæet når der ikke er sprunget nogle pærer?

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 19-07-08 16:06

Kom lige i tanke om en ting mere, den er ombygget til chopper, så der
er ingen instrumentering på den, kører autoslukke relæet ikke over km-
tælleren?

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 09:27

On Sat, 19 Jul 2008 15:06:09 -0700 (PDT), LarsGuldagerHansen wrote:

> Kom lige i tanke om en ting mere, den er ombygget til chopper, så der
> er ingen instrumentering på den, kører autoslukke relæet ikke over km-
> tælleren?

Argh. XS750 som chopper ??

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 19-07-08 16:33

Har lige rodet lidt mere, det relæ jeg havde fat i, er blinker relæet,
og det ser ud som om det andet er pillet af..! Hvordan får jeg det til
at virke?

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 09:27

On Sat, 19 Jul 2008 15:33:15 -0700 (PDT), LarsGuldagerHansen wrote:

> Har lige rodet lidt mere, det relæ jeg havde fat i, er blinker relæet,
> og det ser ud som om det andet er pillet af..! Hvordan får jeg det til
> at virke?

Svært at sige hvis at der er fusket rundt med relæer, og forbindelser.
Nogle blinkrelæer er afhængige af belastning. Har Du byttet til LED
miniblinkere ?

Et rigtigt godt blinkrelæ er Hella typen fra først i firserne. De fungerede
fint på "kun" 2*21 watt lamper.

Ja, autosluk var styret af speedometer/Km. tæller.

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 20-07-08 04:14

On 20 Jul., 10:27, Orla Pedersen
> [...]
> fint på "kun" 2*21 watt lamper.
>
> Ja, autosluk var styret af speedometer/Km. tæller.

Nej har ikke sat andre bliklys på... Ellers må jeg selv forbinde et
nyt relæ!

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=23980&ipc=84285

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 17:18

On Sun, 20 Jul 2008 03:13:43 -0700 (PDT), LarsGuldagerHansen wrote:

> Nej har ikke sat andre bliklys på... Ellers må jeg selv forbinde et
> nyt relæ!
>
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=23980&ipc=84285

Har de blinklys nogensinde fungeret ? For de fleste relæer kræver mindst
2*21 watt. og det er der vist ikke i en enkelt styrendeblinker. I øvrigt
umulige at se bagfra :-/

Orla Pedersen, som har ondt af den XS

Fra : N/A

Dato : 20-07-08 20:41

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 20-07-08 11:59

On 20 Jul., 18:17, Orla Pedersen
> [...]
>
> Har de blinklys nogensinde fungeret ? For de fleste relæer kræver mindst
> 2*21 watt. og det er der vist ikke i en enkelt styrendeblinker. I øvrigt

Nej de har aldrig virket, og jeg HAR sat nogle nye små blinkere på
bagved.! :) bare rolig!

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 20:10

On Sun, 20 Jul 2008 10:58:37 -0700 (PDT), LarsGuldagerHansen wrote:

> Nej de har aldrig virket, og jeg HAR sat nogle nye små blinkere på
> bagved.! :) bare rolig!

Fint nok, men problemet er så ganske givet for lidt belastning fra dine
lav-effekt blinklys, og ikke et relæ problem. Der findes relæer, som ikke
lader sig forstyrre af lav belastning, de er som regel dyre, de som gør i
LED-blinkere ved sikkert mere. Alternativt kan Du belaste med en ekstra
pære, eller modstand. Det er vist almindelig praksis.

Fra : N/A

Dato : 20-07-08 20:41

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 20-07-08 13:31

On 20 Jul., 21:10, Orla Pedersen
> [...]
> LED-blinkere ved sikkert mere. Alternativt kan Du belaste med en ekstra
> pære, eller modstand. Det er vist almindelig praksis.

Har lige sat alle mine blinklys på en side! Det hjalp ikke, så kan det
da kun være relæet ikke? Og det er ikke LED.(læs: lav effekt) Har bare
ikke lige styr på hvordan sådan en relæ skal opføre sig, kan man måle
det ud?

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 20-07-08 20:41

LarsGuldagerHansen skrev:

> [...]
> da kun være relæet ikke? Og det er ikke LED.(læs: lav effekt) Har bare
> ikke lige styr på hvordan sådan en relæ skal opføre sig, kan man måle

Dit blinkrelæ er sandsynligvis til 2 x 21W (42W)
Hvis du kommer ned uder under ca. 20 Watt vil pærer bare lyse hele tiden.
Hvor meget effekt (Watt) er dine pærer på ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : N/A

Dato : 21-07-08 08:44

Fra : N/A

Dato : 20-07-08 20:41

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 20-07-08 14:05

On 20 Jul., 21:40, "Dan \"748\" Dethlefsen" <7...@dethlefsensOST.dk>
wrote:

> [...]
> Hvis du kommer ned uder under ca. 20 Watt vil pærer bare lyse hele tiden.
> Hvor meget effekt (Watt) er dine pærer på ?

3 på 10w har jeg haft tilsluttet!

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 21-07-08 08:44

LarsGuldagerHansen skrev:

> 3 på 10w har jeg haft tilsluttet!

OK
Er dit batteri OK (12,3 volt) ?
Har du prøvet med et andet blinkrelæ ?

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : N/A

Dato : 21-07-08 15:34

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-08 22:49

On Mon, 21 Jul 2008 23:08:15 +0200, Dan "748" Dethlefsen wrote:

> http://www.yamaha-triples.org/workshop/harnett-signals.asp
> http://www.yamaha-triples.org/workshop/flasher1.pdf
> http://www.yamaha-triples.org/workshop/flasher2.pdf

Mjaeh, de diagrammer er ikke fra en XS750, og i øvrigt omhandler de blot at
sætte konstant kørelys i blinkerne. :-/

Orla Pedersen, som ikke lige kan finde et relæ at aflæse benforbindelser
på.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 22-07-08 06:54

Orla Pedersen skrev:

> Mjaeh, de diagrammer er ikke fra en XS750, og i øvrigt omhandler de blot at
> sætte konstant kørelys i blinkerne. :-/

Fuck ....... det kommer der udaf kun at læse overskrifterne
Beklager

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 22-07-08 06:56

Orla Pedersen skrev:

> Mjaeh, de diagrammer er ikke fra en XS750, og i øvrigt omhandler de blot at
> sætte konstant kørelys i blinkerne. :-/

Men et diagram må da hjælpe vidre ?
http://www.yamaha-triples.org/library/tech-bulletins/xs750d/2d_wiring.jpg

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 21-07-08 08:22

On 21 Jul., 09:44, "Dan \"748\" Dethlefsen" <7...@dethlefsensOST.dk>
wrote:

> OK
> [...]

Det er et helt nyt batteri, og det nye blinkrelæ brænder bare af når
jeg sætter det det.!

Er der ikke nogen der kan fortælle mig hvordan det skal forbindes?, så
kan jeg da måle mig frem!

Fra : Ole

Dato : 21-07-08 15:34

LarsGuldagerHansen wrote:

> Det er et helt nyt batteri, og det nye blinkrelæ brænder bare af når
> jeg sætter det det.!
>
> Er der ikke nogen der kan fortælle mig hvordan det skal forbindes?, så
> kan jeg da måle mig frem!

Er det sådan en fætter ?

http://shop.wemoto.com/pictures.dyn?u=2147973qqq5827983

Måske med en ledning til stel.

Ole Mogensen
--
http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 21-07-08 22:08

LarsGuldagerHansen skrev:

> Er der ikke nogen der kan fortælle mig hvordan det skal forbindes?, så
> kan jeg da måle mig frem!

Læs/se understående

Fra : N/A

Dato : 21-07-08 15:34

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 21-07-08 14:28

On 21 Jul., 16:34, Ole <I_R_Ons...@c.dk> wrote:

> Er det sådan en fætter ?
>
> http://shop.wemoto.com/pictures.dyn?u=2147973qqq5827983
>
> Måske med en ledning til stel.
>
> Ole Mogensen
> --http://www.politicallyincorrect.me.uk/

Ja det er lige præcis sådan et relæ!

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 22-07-08 08:47

On 22 Jul., 07:56, "Dan \"748\" Dethlefsen" <7...@dethlefsensOST.dk>
wrote:

> Men et diagram må da hjælpe vidre ?http://www.yamaha-triples.org/library/tech-bulletins/xs750d/2d_wiring...

> [...]

Ja takker... det vil jeg prøve at følge!

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-08 16:17

On Tue, 22 Jul 2008 07:46:33 -0700 (PDT), LarsGuldagerHansen wrote:

> Ja takker... det vil jeg prøve at følge!

Fandt lige et Siemens relæ, det er samme forbindelser som Hella, og andre
europæiske blinkrelæer. Og benene sidder netop ikke på samme pladser som et
japansk relæ Så intet under, hvis at dit nye relæ står af skatteræset.

Europæisk set mod spaderne på relæet:

_ 49a til blinklyskontakt
stel 31 | | 49 + 12 volt

Japansk set mod spaderne på relæet:

_ stel
+ 12 volt | | til blinklyskontakt gennem Flasher canceling unit.

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 22-07-08 12:59

On 22 Jul., 17:17, Orla Pedersen
> [...]
>
> Japansk set mod spaderne på relæet:
>
>            _ stel
> + 12 volt | | til blinklyskontakt gennem Flasher canceling unit.

Tak for det... jeg kigger på det i morgen..

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 22-07-08 13:00

On 22 Jul., 17:17, Orla Pedersen

Fra : LarsGuldagerHansen

Dato : 22-07-08 13:12

On 22 Jul., 17:17, Orla Pedersen
> [...]
>
> Japansk set mod spaderne på relæet:
>
>            _ stel
> + 12 volt | | til blinklyskontakt gennem Flasher canceling unit.

Mange tak for det skulle lige til at skrive at jeg ikke kan bruge det
orig. ledningsnetdiagram da det der autoslukke relæ er pillet af! Men
tak for alle svarende indtil nu! :)