Virker EXUP som den skal her?
Fra : StreetFighter

Dato : 17-07-08 22:11

Kan nogen forklare hvordan EXUP systemet faktisk skal virke for at være
uden fejl?

Spjældet før potten står helt åbent uanset MC-en er med/uden tænding,
kold/varm, og ved gasgivning fra 1300-5000 rpm uden belastning.

Piller jeg trækkablerne af så fungerer spjældet helt upåklageligt. Det er
fjederbelastet og står i åben position og kan nemt drejes til lukket med
hånden, hvor dyret så larmer mindre.

Jeg kan trække 1cm 1 lukkebablet og når tændingen aktiveres så trækker
servermotoren samme kabel 1cm så spjældet er fuldt åben. Hvis kablerne som
trækker spjældet skulle trække fra fuldt åben til fuldt lukket, så skulle
vandringen være 2,5cm og ikke 1cm.

Fjerner jeg stikket til servermotoren så lyser motorlampen ved
self-diagnostic, ellers ses ingen fejlmeldinger.

Hvordan får man en Yamaha FZ1 til at udlæse fejlkoder, og vil de automatisk
udlæse en fejl hvis EXUP servermotoren ikke virker perfekt?

Umiddelbart vil jeg mene at spjældet skal være tæt på lukket ved kold og
tomgang, men jeg ved det faktisk ikke. ?

Fra : Steen E.

Dato : 17-07-08 22:40

"StreetFighter" <streetfighter@ghostrider.invalid> skrev i en meddelelse
> Kan nogen forklare hvordan EXUP systemet faktisk skal virke for at være
> uden fejl?

Exup'en justeres som følger :

1.: Begge kabler justeres så hul-markering ses gennem "gaflens" ben på
drejeskiven.

2.: Kabler justeres til en ganske lille frigang på 1-2 mm

3.: Test så om servomotor kan dreje ventilen ved at slå tænding til ... kan
den IKKE fordi kabler er for stramme/bukkede/trænger til smøring så viser
den servomotorfejl ved 7K visning på omdrejningstæller (motor skal ikke
startes!)

4.: Exup er lukket op til ca. 2K rpm og åbner gradvis mellem 2K og 6K rpm
... så over ca. 6K rpm er den helt åben.

For mig lyder det som alt for stor frigang i dine kabler, et velkendt
problem hvis det er længe siden den er justeret

Når så det hele spiller, så husk godt med kobberfedt på gevind og kabler ..
så holder den længe og kan let skilles ad næste gang

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : StreetFighter

Dato : 18-07-08 15:40

On Thu, 17 Jul 2008 23:39:57 +0200, Steen E. wrote:

se foto her
http://i35.tinypic.com/4qs9kn.jpg

> 3.: Test så om servomotor kan dreje ventilen ved at slå tænding til ...

Men jeg har afmonteret kablerne som vist på foto, og der er ingen reaktion
fra servomotoren.
Det nederste kabel (med det sorte gevind), må være trækkablet som lukker
spjældet

> servomotorfejl ved 7K visning på omdrejningstæller (motor skal ikke
> startes!)

Hvordan skal dette forstås? vil omdrejningstælleren smutte op på 7000 blot
ved tænding på?

> 4.: Exup er lukket op til ca. 2K rpm og åbner gradvis mellem 2K og 6K rpm
> .. så over ca. 6K rpm er den helt åben.

Min er konstant åben. Skal man kunne se at kablerne trækker blot ved at
gasse op uden belastning?

I manualen står at motoren tager skade og performance mistes hvis EXUP ikke
fungerer. Jeg kan konstatere at bundtrækket er dårligere og den larmer mere
i lave omdr.

Tak for dit svar iøvrigt

Fra : Steen E.

Dato : 18-07-08 16:14

> [...]
> fra servomotoren.
> Det nederste kabel (med det sorte gevind), må være trækkablet som lukker

Monter først kabler og juster dem korrekt ... 1,5 mm frigang og hul synligt
i gaflens ben .. gentages et par gange ved at slå tænding til og fra indtil
den står rigtigt

> Hvordan skal dette forstås? vil omdrejningstælleren smutte op på 7000 blot
> ved tænding på?

Ja, når kabler er monteret så slår du tænding til og servomotor tester om
den kan dreje ventilen .. kan den ikke det så slår omdrejningtæller op til
7000 RPM som fejlindikator - det betyder at kabler går for stramt eller
ventil sidder fast, eller anden fejl på exup-kredsløb

> [...]
> ikke
> fungerer. Jeg kan konstatere at bundtrækket er dårligere og den larmer

Også Ja .. når kabler er monteret rigtigt som ovenfor så kan du tydeligt se
den dreje hvis du gasser op til ca. 5000 RPM

Hvis IKKE servomotor vil dreje ventilen og INGEN 7K fejlkode på
omdrejningstæller - så har værstedsmanualen en længere fejlfinding som
starter med at afmontere kabler og stik til servomotor, sætte 12V på denne
og se om den er virker ... dernæst spørgmål om styreelektronik =
værkstedsbesøg ...

Fra : StreetFighter

Dato : 23-07-08 22:20

On Fri, 18 Jul 2008 17:13:51 +0200, Steen E. wrote:

Hej, og tak for svarene

Men systemet ved kablerne er noget anderledes på min. Spjældet står i
fjederbelastet fuld åben position og det lukker ikke ved tænding og bevæger
sig ikke.

Hverken kabler eller spjæld fejler noget, alt er som nyt.

Hvis jeg tvinger spjældet til lukkeposition (med kablerne monteret), så
åbner servomotoren spjældet ved tænding på, og så sker der ikke mere.

Hvordan skal servomotoren opføre sig når den får strøm direkte?

Tager motorcyklen skade af at køre uden EXUP - altså med konstant åbent
spjæld?

Fra : Steen E.

Dato : 25-07-08 07:37

> [...]
>
> Hvordan skal servomotoren opføre sig når den får strøm direkte?
>
> Tager motorcyklen skade af at køre uden EXUP - altså med konstant åbent

Det er så åbenbart ændret ... min er fra 2004 (karburatorversionen).

Jeg ved ikke om den tager skade af det, men den trækker dårligere, larmer
mere, forurener mere og bruger mere benzin ...

Men da servomotoren åbenbart virker, så kan man have mistanke til kredsløb
rundt om ... den er styret fra motorelektronikken så har du gennemgået
stikforbindelser, sensorer osv ? Ellers lyder det for mig som en
værksteds-ting.

Fra : StreetFighter

Dato : 07-08-08 22:08

On Fri, 25 Jul 2008 08:37:11 +0200, Steen E. wrote:

> Jeg ved ikke om den tager skade af det, men den trækker dårligere, larmer
> mere, forurener mere og bruger mere benzin ...

Ja det synes jeg. det helt lave bundtræk fra tomgang er ikke så blødt og
stabilt mere.

> Men da servomotoren åbenbart virker, så kan man have mistanke til kredsløb
> rundt om ... den er styret fra motorelektronikken så har du gennemgået
> stikforbindelser, sensorer osv ?

Jeg mangler en servicemanual til 2008 modellen, for ledningsfarverne er
også anderledes, så kan ikke teste servomotoren uden at kende farvekoderne.
Ved du hvor man skaffer en 2008 servicemanual?

Fra : Steen E.

Dato : 08-08-08 16:06

> Jeg mangler en servicemanual til 2008 modellen, for ledningsfarverne er
> også anderledes, så kan ikke teste servomotoren uden at kende
> farvekoderne.
> Ved du hvor man skaffer en 2008 servicemanual?

ebay har en til 06-07 modellen lige nu på :

http://cgi.ebay.co.uk/Yamaha-FZ1-Fazer-06-07-Service-Repair-Manual-CD_W0QQitemZ130243326950QQcmdZViewItemQQssPageNameZRSS:B:SRCH:GB:101--Steen E.http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-08 00:12

On Thu, 7 Aug 2008 23:07:39 +0200, StreetFighter wrote:

> Jeg mangler en servicemanual til 2008 modellen,

Garanti ? Synes at det lyder rigtigt meget af en mandagscykel :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-08 08:30

On Wed, 23 Jul 2008 23:20:17 +0200, StreetFighter wrote:

> On Fri, 18 Jul 2008 17:13:51 +0200, Steen E. wrote:
>
> Hej, og tak for svarene

> Hverken kabler eller spjæld fejler noget, alt er som nyt.

Er det oplagte ikke at kablerne er byttet om ?

> Hvis jeg tvinger spjældet til lukkeposition (med kablerne monteret), så
> åbner servomotoren spjældet ved tænding på, og så sker der ikke mere.

Og at det er derfor at servoen åbner ventilen i sin rostilling á tomgang.

Fra : Steen E.

Dato : 25-07-08 12:00

> Er det oplagte ikke at kablerne er byttet om ?
> Og at det er derfor at servoen åbner ventilen i sin rostilling á tomgang.

> [...]

Orla, det er jo nærmest genialt tænkt .. og så er det let at prøve ..
byt dem hvis det kan lade sig gøre, jeg mindes nu at kablerne er noget
forskellige i længde, vel netop for at undgå en sådan fejl .. juster dem
rigtigt ... og se om servomotor gradvis åbner spjældet når du drejer den op
til ca. 5000 rpm

Fra : StreetFighter

Dato : 07-08-08 22:09

On Fri, 25 Jul 2008 09:29:40 +0200, Orla Pedersen wrote:

> Er det oplagte ikke at kablerne er byttet om ?

Har prøvet det nu, men det var ikke det