Salg af MC (privat)… haster
Fra : Begbie

Dato : 16-07-08 23:06

Jeg skal sælge min MC, som skal synes ved ejerskifte, og endnu ikke er
synet.

Skal jeg nå at få en tid ved synshallen og for den synet inden køberen
kører af sted på den, eller kan køber selv gøre det indenfor en vis
periode?

Køber skal vel ha’ en forsikring bevis med motorkontor, eller kan han
”køre på min forsikring” i 3 uger eller noget i den retning?

På forhånd tak for hjælpen!

Fra : Grunnet

Dato : 17-07-08 06:20

I nyhedsmeddelelse:
addac768-6db2-485f-9c34-ca5141e806c5@l42g2000hsc.googlegroups.com,
skrev Begbie <y2j66_99@yahoo.dk> følgende:
> [...]
>
> Køber skal vel ha’ en forsikring bevis med motorkontor, eller kan han
> ”køre på min forsikring” i 3 uger eller noget i den retning?

Der er 2 muligheder:
1: den bedste/sikreste for dig
Du syner cyklen og forlanger at køber ved afhentning afleverer et
forsikringsbevis og en underskrift på en anmeldelse om ejerskifte.
Herefter går du (evt. sammen med køber) til skat og foretager ejerskiftet.
(husk at få køber til at betale syn og ejerskifte - jeg kan ikke huske
priserne)

2:
Du lader køber selv stå for syn og ejerskifte.
Brug kun denne mulighed hvis du har tillid til køber og er sikker på han er
den han udgiver sig for (navn/adresse)
Han har som du selv skriver 3 uger, men hvis han ikke sørger for
syn/ejerskfite står du stadig som ejer af cyklen.
Du skal, hvis du benytter denne mulighed, sørge for at meddele dit
forsikringsselskab af cyklen er solgt, og få dem til at afmelde forsikringen
3 uger efter handelen, medmindre køber har sørget for ejerskiftet.
Hvis forsikringen afmeldes og cyklen ikke er ejerskiftet får du en
henvendelse fra centralregistret/politiet om af du skal få tingene i orden.
Så kontakter du dem og meddeler cyklen er solgt (du har nok en underskrevet
salgsaftale du kan vise dem) og så henter de pladerne hos køber.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Begbie

Dato : 17-07-08 01:37

On 17 Jul., 07:19, "Grunnet" <ne...@slet-disse-ord-besked.com> wrote:
> [...]
> Så kontakter du dem og meddeler cyklen er solgt (du har nok en underskrevet
> salgsaftale du kan vise dem) og så henter de pladerne hos køber.

Dvs. at ved løsning 2, så kan jeg bare forlange kontant betaling samt,
navn, adresse og kørekortnummer på køberen, så kan han køre af sted på
maskinen med det samme?

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 17-07-08 02:01

On Jul 17, 9:37 am, Begbie <y2j66...@yahoo.dk> wrote:

> Dvs. at ved løsning 2, så kan jeg bare forlange kontant betaling samt,
> navn, adresse og kørekortnummer på køberen, så kan han køre af sted på
> maskinen med det samme?

Yep, du kan sådan set nøjes med bare at forlange betaling og så skal
køber selv klare resten inden 3 uger.

Det lyder som om at rimeligt mange frygter at køber ikke
omregistrerer, men med en salgskvittering i hånden burde det ikke være
det store problem. Det kan evt. give lidt forsinkelse på returnering
af vægtafgift, men med de småpenge man betaler for en MC om året, så
var det ikke noget jeg ville tænke på.

--
// brian

Fra : Pwh

Dato : 17-07-08 09:25

Brian Lund Larsen, skrev:

> [...]
> det store problem. Det kan evt. give lidt forsinkelse på returnering
> af vægtafgift, men med de småpenge man betaler for en MC om året, så

Detaljen med at afmelde mc'en med det samme hos forsikringsselskabet
er meget væsentlig. Sidst jeg solgte et kørertøj efter løsning 2 (en bil)
fik jeg pludselig en pakeringsbøde ind af døren.
Det var dokumentationen fra Fair og ikke den fedtede kontrakt
vi havde skrevet som gjorde at jeg slap for at betale.

/Jens (som altid sælger efter løsning 2 modellen)

Fra : Begbie

Dato : 17-07-08 02:34

On 17 Jul., 10:24, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> [...]
> vi havde skrevet som gjorde at jeg slap for at betale.
>
> /Jens (som altid sælger efter løsning 2 modellen)

Skal køberen ha' den nuværende registreringsattest med sig i købet,
har han bruge for den når han skal omregistrere køretøjet, eller kan
han nøjes med en kopi, eller bare stelnummer?

Fra : Pwh

Dato : 17-07-08 09:44

Begbie, skrev:

> Skal køberen ha' den nuværende registreringsattest med sig i købet,
> har han bruge for den når han skal omregistrere køretøjet, eller kan
> han nøjes med en kopi, eller bare stelnummer?

Jeg er 99.99% sikker på at han skal bruge den originale registreringsattest,
personligt ville jeg da heller ikke selv betale for et kørertøj uden at få
registreringsattesten.
Men sørger man blot for at afmelde til sit forsikringselskab med det samme
har jeg personligt aldrig har probs, og jeg vil gætte på at ca 30% af dem
jeg har solgt til har været nogle snosk til at få omregistreret inden 3 uger.
Du får så et brev fra politiet om at dit kørertøj ikke er lovligt forsikret,
du ringer så bare til dem og siger at XXX-snotskovl har købt den
og så hører du ikke mere til den sag.
Gør køber tydeligt opmærksom på at du ringer og afmelder med det samme
så han har 3 uger fra dags dato, og skriv det ind i kontrakten,
så har du ryggen fri.

/Jens (som har solgt ca 10 mc'er og 4 biler på den måde)

Fra : Jørgen

Dato : 17-07-08 12:34

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så har du ryggen fri.
>
> /Jens (som har solgt ca 10 mc'er og 4 biler på den måde)

Og Husk omhyggeligt at udfylde en slutseddel, med 1 eksemplar til dig
(sælger) og 1 eksemplar til køber.

Hen f.eks. en slutseddel her:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/FFC4A29A-C773-4EE4-B46C-4DAEB708EF0B/265/SlutseddelMC9991.pdf

Og læs også FDM's råd vedr. køb (og salg) af MC:
http://www.fdm.dk/public/mc/kobogsalg/

Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
Honda CX500B
May the multitude of wheels in your head always control the two wheels
between your legs.

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 17-07-08 07:08

On 17 Jul., 10:24, "Pwh" wrote:

> [...]
> Det var dokumentationen fra Fair og ikke den fedtede kontrakt
> vi havde skrevet som gjorde at jeg slap for at betale.

Ikke at det ændrer argumentationen så meget, men det er ikke mange
tilfælde jeg har hørt om med parkeringsbøder til motorcykler.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Pwh

Dato : 17-07-08 15:00

Niels.Pein@gmail.com, skrev:

> Ikke at det ændrer argumentationen så meget, men det er ikke mange
> tilfælde jeg har hørt om med parkeringsbøder til motorcykler.

Så skal man nok værer kvajet/uheldig
Men det var mere for at påpege at man kan komme til at få bøder
på et kørertøj som man ikke er ejer af mere, der er det rart at kunne
dokumenterer at det er afmeldt fra egen side.
Så jeg har gjort det til en vane at afmelde samme dag som jeg sælger.

/Jens

Fra : Rasmus Raun-Nielsen

Dato : 18-07-08 08:13

> Ikke at det ændrer argumentationen så meget, men det er ikke mange
> tilfælde jeg har hørt om med parkeringsbøder til motorcykler.
> [...]

Jeg har formået at få en parkeringsafgift for "uberettiget
standsning/parkering af motorcykel på en motorvognsplads" - jeg havde
parkeret min MC i en markeret bås (uden motorvognstype-markeringer, hverken
i bås eller på skilte!). Jeg troede ikke mine egne øjne, da jeg så at der
var foldet et lille girokort og sat i spænd ved mit styr - så det kan
åbenbart lade sig gøre. Jeg valgte at skrive en klage til den "Tekniske
Forvirring" i kommunen over den manglende skiltning, samt ikke at betale
afgiften. Jeg har endnu ikke hørt mere til dén sag.

MVH
Rasmus

Fra : Niels Stoltze

Dato : 18-07-08 09:23

Rasmus Raun-Nielsen skrev den 18-07-2008:
> [...]
> parkeret min MC i en markeret bås (uden motorvognstype-markeringer, hverken i

I Vejle fx, må man ikke holde i parkeringsbåse, KUN hvis der er tegnet
en MC på asfalten.. Hvilket så kun er 3 steder i hele byen.. Og det er
så heller ikke tilladt at parkere på fortov og lignende..

Prøv lige at kende dén regel, hvis du blot kommer kørende igennem
byen..

--
/Stoltze

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 18-07-08 09:41

Niels Stoltze skrev:

> [...]
> så heller ikke tilladt at parkere på fortov og lignende..
>
> Prøv lige at kende dén regel, hvis du blot kommer kørende igennem byen..

jup - det er fuldstændigt vandvittigt at hver enkelt købstad kan uddele
bøder på baggrund af et lokalt regelsæt, som men alt andet lige ikke har
den store mulighed for at gøre sig bekendt med.
Alene at en tur gennem landet af landevejen ville kræve, at man læste og
memorerede 10 - 15 forskellige parkeringsregelsæt, alternativt udskrive
dem, og stoppe umiddelbart før byskiltet og læse reglerne, for den
mulighedsskyld at man kom i tanke om at parkere for at købe et elle
andet - og så er der endog ikke mulighed for at afvige fra ruten idet
det ville bringe den vejfarende til byer de ikke har "læst op på" eller
har regler med for.

Derudover så skal reglerne findes, det kan også være noget af en
udfordring :-\

Det er jo håbløst

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Schlæger

Dato : 18-07-08 15:09

Niels.Pein@gmail.com wrote:

> Ikke at det ændrer argumentationen så meget, men det er ikke mange
> tilfælde jeg har hørt om med parkeringsbøder til motorcykler.
> --

Som underholdning i anledning af den tilstundende weekend, vil jeg da
gerne fortælle om et sådant tilfælde

..... hvori jeg selv og min MC var hovedpersoner ....

Jeg parkerede i Østergade i Århus på en afmærket MC-P-plads. Så vidt så
godt. Da jeg kom tilbage igen, sad der en P-afgift klamt fast mellem sæde
og tank, og i øvrigt holdt der en stor Cola-lastbil parkeret næsten på
skødet af min MC.

Colamanden bemærkede, at det da vist havde været en dyr parkering for mig.
Inden jeg nåede at få sagt noget uklogt om HANS parkering midt i en
MC-P-plads viste han mig venligt de opsatte skilte. Det fremgår nemlig
heraf, at pladsen er MC-parkering fra kl. 13:00 og dagen ud, mens den er
forbeholdt vareaflæsning indtil kl. 13:00.

Således oplyst betalte jeg for min manglende evne til at læse skilte

Fortsat god weekend
Mch Schlæger

Fra : Begbie

Dato : 18-07-08 12:40

On 17 Jul., 13:34, "Jørgen" <jorgen_gerd...@privat.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Jørgen Gerdorf
> Honda CX500B
> May the multitude of wheels in your head always control the two wheels

Så er den solgt, tak for hjælpen!