Tabt Hjelm
Fra : Andreas Andersen

Dato : 16-07-08 17:59

Jeg har ladet mig fortælle, at hvis man taber sin hjelm, skal man have en
ny. Jeg synes, det lyder helt vanvittigt, at en hjelm til 3000 kr. ikke kan
tåle at blive tabt fra 1 meters højde. Jeg har tabt min hjelm en del gange,
og hvis jeg skulle udskifte den hver gang, kunne jeg nok lige så godt
begynde sæsonen med at købe 2-3 hjelme - ja jeg er temmelig fummelfingeret.

--
Andreas

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-07-08 18:04

Andreas Andersen skrev:
> [...]
> en del gange, og hvis jeg skulle udskifte den hver gang, kunne jeg nok
> lige så godt begynde sæsonen med at købe 2-3 hjelme - ja jeg er temmelig

En moderne fiber/komposit/jegskalgidig hjelm tåler udmærket at blive
tabt i "mådeligt" omfang (hvis den ikke er fyldt med alskens skrammel, á
handsker, tørklæder m.m.
Den tåler dog ikke at hænge på spejlet i " den invendige bund af
hjelmen", ej heller at styrt, eller gentagende kast/spillen fodbold med
osv. osv.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Armand

Dato : 16-07-08 18:17

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> Den tåler dog ikke at hænge på spejlet i " den invendige bund af
> hjelmen", ej heller at styrt, eller gentagende kast/spillen fodbold med

Hvad angår skade på yderskallen, og det er det man hér taler om) så er
polycarbonat-hjelme enkle at inspicere for givne skader: Ridser er OK,
men der må ikke være cirkulære skader hvor materialet er misfarvet eller
med fine spindelvævs-agtigt revnemønster.
Men composit-hjelme er det naderledes svært eftersom at en påvirkning
der tilsyneladende kun har ridset overfladen, kán have påvirket
compositten inde under lakken. Eneste mulighed for vurdering er v.h.a.
hårde pres med dobbelt tommelfinger for at detektere om skallen er
blevet blødere (á skadet) ved påvirkningen!

Alt i alt:
En hjem er skabt til anderledes hård brug: Dit hovede vejer det samme
som en melon af samme størrelse, og nedslagshastigheden kan være endog
temmelig høj hvorfor et almindeligt drop fra legems-højde ikke burde
kunne skade - Men kontrollér hellere!

--
Armand.

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 16-07-08 11:10

On Jul 16, 7:04 pm, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> Den tåler dog ikke at hænge på spejlet i " den invendige bund af
> hjelmen", ej heller at styrt, eller gentagende kast/spillen fodbold med
> osv. osv.

Nu ligger min hjelm normalt på jorden så jeg ikke taber den, men er
det seriøst du mener at hjelmen ikke kan tåle at hænge på spejlet?

Og hvad menes med den indvendige bund?

--
// brian

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-07-08 18:53

Brian Lund Larsen skrev:

> Nu ligger min hjelm normalt på jorden så jeg ikke taber den, men er
> det seriøst du mener at hjelmen ikke kan tåle at hænge på spejlet?

meget fornuftigt

> Og hvad menes med den indvendige bund?

Indvendig i hjelmen er den noget polystyren(lignende) materiale, det er
det der skal tage af for slaget ved styrt. Hvis man hænger hjelmen på
spejlet, så presser spejlet op i dette "skum" og det sammenpresses, og
er dermed ikke til nogen nytte hvis uheldet er ude, det er et "no go"

Hvis man _vil_ have hjelmen til at hænge der, så kan de fleste fullface
hjelme hænge med spejlet ud gennem det hul visitet normalt dækker for(
hva fan hedder det??), således at hjelmen ikke hænger i skummet. men i
hjelmkanten

Fra : Mureren

Dato : 16-07-08 19:15

> [...]
> spejlet, så presser spejlet op i dette "skum" og det sammenpresses, og er
> dermed ikke til nogen nytte hvis uheldet er ude, det er et "no go"

Hmm...jeg synes bestemt ikke det kan passe at det skum deformeres/ødelægges
ved et tryk på cirka 1,5 kilo, som vel er tæt på gennemsnitsvægten for en
hjelm i dag!

Kan du evt. finde noget dokumentation for din påstand?

Mvh.
Mureren

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-07-08 20:31

Mureren skrev:

> [...]
> hjelm i dag!
>
> Kan du evt. finde noget dokumentation for din påstand?
det er såmend bare at tage et par billeder af egne gamle hjelme, eller
for sin sags skyld kikke i de hjelme der defakto hænger der

Det er trods alt de færreste der forsigtigt hænger hjelmen på spejlet,
og en spejlkant udgør da for øvrigt ikke den store overflade, skal vi
endelig bevæge os ind på fysikens love, så de 1,5 kg, bliver hurtigt for
meget.

Fra : Ulvir

Dato : 16-07-08 19:30

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis man _vil_ have hjelmen til at hænge der, så kan de fleste fullface
> hjelme hænge med spejlet ud gennem det hul visitet normalt dækker for( hva
> fan hedder det??)

Ansigts udskæringen. Tror jeg nok..

På engelsk 'Open Cutout'.

Fra : Armand

Dato : 16-07-08 23:03

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> spejlet, så presser spejlet op i dette "skum" og det sammenpresses, og
> er dermed ikke til nogen nytte hvis uheldet er ude, det er et "no go"

MOTORRAD brugte en af de senere hjelmtests til at vurdere
tommelfingerreglen om at hjelme bør skiftes (næsten mere end)
regelmæssigt: De trak et udvalg af ældre nussede hjælme med omkring 10
år på bagen igennem samme tur som de øvrige.
Stik imod (forhandlernes?) forventninger klarede alle hjelme sig akkurat
som var de nye - Kun én hjelm fejlede i én af de adskillige prøver som
testen går ud på: Ved "nedslag med nakken på plan flade" viste
inderhjelmen sig at være for dårlig til at kunne dæmpe tilstrækkeligt,
hvilket i bedste fald ville kunne medføre en alvorlig hjernerystelse!
MOTORRAD regnede dog med at lige dén skade kunne henføres til at den
gennem tiden havde været udsat for den typiske misbrug á hænge hjelmen
på en knage hhv. motorcykelspejl

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-07-08 23:57

Armand skrev:

> MOTORRAD regnede dog med at lige dén skade kunne henføres til at den
> gennem tiden havde været udsat for den typiske misbrug á hænge hjelmen
> på en knage hhv. motorcykelspejl

Nu har jeg godtnok ikke gennemført tests af min(e) gamle hjelme, på
linie med MOTORRAD, men jeg har selv tidligere haft den dårlige vane at
hænge min hjelm på spejlet, og kan blot konstatere ikke ubetydelige
trykskader i polystyrenet efter 5 års brug. Det blev hjelmen kasseret på
af mig, som "daglig hjelm", og den agerer nu "reserve hjelm"

Problemet som jeg har diagnosticeret det er, at ihvertfald min hjelm på
mit spejl bevirker at det er den del af polystyrenen umiddelbart oven i
issen der trykkes flad, ikke lige det bedste i fald der blev behov for
en "live test, som jeg vurderer det.

Hjelmen er en SHOI XR800, altså en hjelm af udærket kvalitet.

Fra : Armand

Dato : 17-07-08 00:18

J.C.Kløve skrev:

> [...]
> trykskader i polystyrenet efter 5 års brug. Det blev hjelmen kasseret på
> af mig, som "daglig hjelm", og den agerer nu "reserve hjelm"

Er den god nok eller ej?
Hár du én gang opgivet den, hvorfor så alligevel udsætte roen for dens
dis-funktion??
Ud med lortet og ind med en 400,-kr's T-hansen model istedet :-|

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-07-08 00:28

Armand skrev:

> Er den god nok eller ej?
> Hár du én gang opgivet den, hvorfor så alligevel udsætte roen for dens
> dis-funktion??
> Ud med lortet og ind med en 400,-kr's T-hansen model istedet :-|

he he, ja det har du ret i
Men men, jeg har alle mine hjelme endnu, så pånær den jeg tabte en aften
jeg skulle ud og hente en trunte, og som var spændt fast i hjelmholderen
da jeg kørte hjemmefra, men som (sikkert på det tidspunkt jeg førte mig
frem med en ungdommelig hastighed, der ikke egner sig til
offentliggørelse her) tabte den uden at opdage det før jeg nåede frem
(vi blev hos hende den aften )

Selv en gammel gammel Schubert hjelm med yderskal udformet som en
golfbold, ligger på "hjelmlageret" den var jeg helt vild med en gang

Man kalder det vist "samler mani" eller mangelnde evne til at smide ud
(her skal ikke nævnes en halv væg på kontoret med repræsenterende en
mindre formue i knuste, bøjede og splintrede badmintonketchre)

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-08 11:39

On Thu, 17 Jul 2008 01:27:44 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

>Men men, jeg har alle mine hjelme endnu, så pånær den jeg tabte en aften
>jeg skulle ud og hente en trunte, og som var spændt fast i hjelmholderen

Hvorfor ikke bare bede hende holde rundt om dig i stedet?
Det er da også meget hyggeligere.

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 00:07

On Thu, 17 Jul 2008 00:57:21 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> [...]
> mit spejl bevirker at det er den del af polystyrenen umiddelbart oven i
> issen der trykkes flad, ikke lige det bedste i fald der blev behov for

Nu er der jo også en grum forskel på et "yamaha 4 gear" rundt skarpt spejl,
og så de langt større flader på dagens designerspejle.

Men en slags uvane er det da at bruge de "knage" :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-07-08 00:16

Orla Pedersen skrev:
> On Thu, 17 Jul 2008 00:57:21 +0200, "J.C.Kløve" wrote:
>

> Men en slags uvane er det da at bruge de "knage" :-|

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=17369&m=full

men en udbredt vane ikk'

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 00:27

On Sat, 19 Jul 2008 01:16:00 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> men en udbredt vane ikk'

Absolut, har da også gransket nøje, men der er nu intet at se. Måske jeg
skulle kigge lidt i Concept'en. :-/

Fra : Armand

Dato : 19-07-08 13:32

Orla Pedersen skrev:

> Absolut, har da også gransket nøje, men der er nu intet at se. Måske jeg
> skulle kigge lidt i Concept'en. :-/

MOTORRAD nævnte ikke noget omkring synlighed, men kun at pågældende
ringe G-måling kunne henføres til den gennemgående uvane med hjelme der
hænger i nakken på spejle og knager(!)

Hvis man tester ved at trykke med tommelen i forsøget på at detektere
soft-spot's i inderhjelmens "flamingo", risikerer man istedet at
komprimere og derved ødelægge inderhjelmen

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 19:20

On Sat, 19 Jul 2008 14:32:29 +0200, Armand wrote:

> MOTORRAD nævnte ikke noget omkring synlighed,

Næeh, men styropor uden deformation fejler ikke, med mindre at det har
været udsat for opløsningsmidler. Og der er der vel næppe i spejle

> Hvis man tester ved at trykke med tommelen i forsøget på at detektere
> soft-spot's i inderhjelmens "flamingo", risikerer man istedet at
> komprimere og derved ødelægge inderhjelmen

Der er ingen softspots at finde, styropor fjedrer ikke, og retter sig ikke
efter deformation, så det bør være enkelt á synlige skader.

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 17-07-08 04:26

....snip...

> [...]
> på bagen igennem samme tur som de øvrige.
> Stik imod (forhandlernes?) forventninger klarede alle hjelme sig akkurat
.... snip...

Det lyder dælme godt - Jeg har pt. en 5 år gammel Schubert Concept hjelm,
som jeg overvejede at udskifte - simpelthen fordi jeg troede en hjelm kunne
blive "for gammel"...

Det kan de altså ikke?

Mvh
Allan

Fra : N/A

Dato : 16-07-08 18:53

Fra : Studo

Dato : 16-07-08 21:20

Den Wed, 16 Jul 2008 19:17:08 +0200 skrev Armand:

> [...]
> som en melon af samme størrelse, og nedslagshastigheden kan være endog
> temmelig høj hvorfor et almindeligt drop fra legems-højde ikke burde

Jo, men den er også bygget til at der er vægt inde i hjelmen når den skal
modstå et slag.

Jeg har set cykelhjelme gå i stykker, blot ved et mindre fald á en meters
penge.

Ok, de er i skum og en plastskal. Men er også bygget til at klare et
styrt med ret høj hastighed fra en cykel. Og stadig beskytte hovedet.

Om helt det samme er gældende ved mc-hjelme, ved jeg ikke. De er noget
mere stabile. Men den kraft der skal til at ødelægge en hjelm uden
indhold er givet noget lavere end det der skal til ved en fyldt hjelm.

Men hvor højt den skal falde fra før dette får betydning, tja, jeg har
ikke nogen anelse.

Fra : Studo

Dato : 17-07-08 18:22

Den Thu, 17 Jul 2008 03:25:38 +0000 skrev Allan Rasmussen:

> Det lyder dælme godt - Jeg har pt. en 5 år gammel Schubert Concept
> hjelm, som jeg overvejede at udskifte - simpelthen fordi jeg troede en
> hjelm kunne blive "for gammel"...
>
> Det kan de altså ikke?

Åbenbart ikke. Men polstringen kan. Så den bør du nok købe en frisk af,
inden du ikke længere kan få polstring til din hjelm.