Opvarmning af motor
Fra : line.asbjorn@gmail.c~

Dato : 16-07-08 07:58

Jeg vil driste mig til at sende et indlæg der lugter lidt af
agurketid, men alligevel...

Med et kort 25 km smut til arbejde og (jep, jeg er nærig) stigende
benzinpriser er jeg holdt op med at starte motoren i god tid. Normalt
passer det ellers meget godt med et minut eller to til lige at fedte
færdig med handsker, hjelm og laver et lyncheck af lygter og bremser
på min CB450S fra '86.

Budskabet om, at det er dumt at starte en Ducati Desmosedecci op på
kold motor og kører den op til 13.000 rpm er røget ind, men tager en
gammel (karburator) motor mon skade af at blive tøffet derudaf med
3-4.000 rpm, indtil motoren er helt varm efter 5-10 km?

Asbjørn

Honda CB450S

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-07-08 15:21

line.asbjorn@gmail.com skrev:
> [...]
> gammel (karburator) motor mon skade af at blive tøffet derudaf med
> 3-4.000 rpm, indtil motoren er helt varm efter 5-10 km?

Næ tvært imod, det er langt sundere for motoren at blive taget i brug
samme det samme, blot den ikke brages af før den er varm.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Armand

Dato : 16-07-08 15:47

J.C.Kløve skrev:

> Næ tvært imod, det er langt sundere for motoren at blive taget i brug
> samme det samme, blot den ikke brages af før den er varm.

Jup!
Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
nogensomhelst manual og det er i sig selv sjovt at tænke på hvorfra mon
at folks ide derom stammer!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-07-08 15:56

Armand skrev:
> [...]

> Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
> nogensomhelst manual og det er i sig selv sjovt at tænke på hvorfra mon

hmmm
måske fra gamle udtjente lastbiler, der skulle stå og køre lufttryk på
før de kunne sætte igang

Fra : Ulvir

Dato : 16-07-08 16:06

> Jup!
> Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
> nogensomhelst manual og det er i sig selv sjovt at tænke på hvorfra mon at
> folks ide derom stammer!

Varme handsker ovenpå motoren?

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-08 21:46

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message

> Næ tvært imod, det er langt sundere for motoren at blive taget i brug
> samme det samme, blot den ikke brages af før den er varm.

Hvad er forklaringen på det?
De eneste argumenter jeg kan finde på er:
- at smøretrykket stiger?
- oliefilmtykkelsen i lejer stiger ved større omdrejningshastighed?

Men hvad med uens udvidelse af delene i motoren pga. uens temperatur i
starten?
Delene slides jo så de passer til hinanden ved ens temperatur.
Når delene ikke er lige varme vil pasningen enten være lidt løsere eller
fastere.

Jeg har altid troet at man skulle lade motoren varme op for at få ens
temperatur i delene.
(Lige indtil jeg læste i manualen til min skoda at man IKKE skal lade
motoren stå og køre i tomgang før man kører)

/Kim

Fra : Simon

Dato : 16-07-08 22:49

KimT wrote:

> Hvad er forklaringen på det?

Noget i retning af at olien når hurtigere rundt til alle de flader som
skal smøres, når motoren kører med flere omdrejninger end tomgang? Men alt
med måde, og kun rolig gasgivning for ikke at sætte for stor belastning på
fladerne før olien er driftsvarm...?

--
Simon
Kawa ER-6n '07

Fra : Ulvir

Dato : 16-07-08 22:56

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> med måde, og kun rolig gasgivning for ikke at sætte for stor belastning på

Jeg tror du har ramt stemplet på hovedet..

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 16-07-08 23:01

KimT wrote:

> Jeg har altid troet at man skulle lade motoren varme op for at få ens
> temperatur i delene.

Du får næppe en mere ens temperatur i delene, end den der er, efter
motoren har stået slukket 'natten over' :D

Hvornår (hvilken temperatur) og hvordan de enkelte dele udvider sig, tør
jeg ikke sige noget konkret om, men hvis motoren skal varmes op til et
'stabilt niveau', er nogle minutter i tomgang næppe nok alligevel.

> (Lige indtil jeg læste i manualen til min skoda at man IKKE skal lade
> motoren stå og køre i tomgang før man kører)

Kan jo også være skrevet for at være politisk korrekt ;)

--
Thomas

Fra : Armand

Dato : 16-07-08 23:37

KimT skrev:

> [...]
> De eneste argumenter jeg kan finde på er:
> - at smøretrykket stiger?
> - oliefilmtykkelsen i lejer stiger ved større omdrejningshastighed?

Chokerens mer-tilførsel af bensin er med til at vaske den ellers
smørende olie af cylindervæggen!
Choker er et nødvendigt onde, som man bedst slår fra så tidligt som
muligt - Hvilket i praksis er ved at varme motoren hurtigst muligt op
(læs: Køre på motorcyklen!)!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 16-07-08 23:38

Fra : N/A

Dato : 16-07-08 23:38

Fra : N/A

Dato : 16-07-08 23:38

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-07-08 23:38

Armand skrev:

> Hvis du kune finde på at gøre det samme har vi tilsammen slettet
> sporene af min dumhed

"Outlook Express kan ikke sende meddelelsen. Emne 'Re: Opvarmning af
motor', Konto: 'dtext.news.tele.dk', Server: 'dtext.news.tele.dk', Protokol:
NNTP, Svar fra server: '441 Required "From" header is missing', Port: 119,
Sikker (SSL): Nej, Serverfejl: 441, Fejlnummer: 0x800CCCA9"

Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-07-08 23:44

Armand skrev:

> Hvis du kune finde på at gøre det samme har vi tilsammen slettet
> sporene af min dumhed

Nu fik jeg slettet via min blærbare - dét at slette er lidt som vinden
blæser

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-07-08 00:01

Hans Paulin (6310) skrev:

> Nu fik jeg slettet via min blærbare - dét at slette er lidt som vinden
> blæser

men jeg nåede at "få" din

Armand's var væk, fan' til rod når der mangler en "post", man undres og
leder

Fra : Armand

Dato : 17-07-08 00:20

J.C.Kløve skrev:

> men jeg nåede at "få" din
>
> Armand's var væk, fan' til rod når der mangler en "post", man undres og
> leder

Lidt detektiv-beskæftigelse her i agurketiden (om en sådan findes for
motorcyklister?)!

--
Armand.
(der henviser til §1)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-07-08 00:35

"J.C.Kløve" skrev:

> Armand's var væk, fan' til rod når der mangler en "post", man undres
> og leder

Det var for at se om I var vågne

Fra : Armand

Dato : 17-07-08 00:15

Hans Paulin (6310) skrev:

> Nu fik jeg slettet via min blærbare - dét at slette er lidt som vinden
> blæser

Min Thunderbird reagerer på delete-tasten!
Men det er vist alligevel hip som hap, hvorledes der reageres på de
individuelle servere :-/

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-07-08 00:34

Armand skrev:

> Min Thunderbird reagerer på delete-tasten!

Holder mig til Bills sw

> Men det er vist alligevel hip som hap, hvorledes der reageres på de
> individuelle servere :-/

Har haft forskellige oplevelser gennem årene

Fra : StreetFighter

Dato : 17-07-08 22:31

On Wed, 16 Jul 2008 16:21:02 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> det er langt sundere for motoren at blive taget i brug
> samme det samme, blot den ikke brages af før den er varm.

Gælder det også nye indsprøjtningscykler, at man bør køre straks?

Fra : Armand

Dato : 17-07-08 22:40

StreetFighter skrev:

> Gælder det også nye indsprøjtningscykler, at man bør køre straks?

Der er principielt ingen(!) forskel på motorerne i moderne vandkølede
biler og motorcykler og de fleste betænker vel ikke at sætte sig bag
rattet; dreje nøglen og køre!
Så hvorfor gøre ståhej ud a'ed blot fordi motoren kun har to hjul??

--
Armand.

Fra : Ulvir

Dato : 17-07-08 22:56

> Så hvorfor gøre ståhej ud a'ed blot fordi motoren kun har to hjul??

Fordi der er forskel mellem bilister og motorcyklister?

Fra : Armand

Dato : 18-07-08 16:50

Ulvir skrev:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Fordi der er forskel mellem bilister og motorcyklister?

Nu skrev jeg bevidst "moderne vandkølede", for en luftkølet motor
starter afkølingen i det øjeblik ,am påbegynder kørslen og eftersom at
der ingen termostat er på dét system kan det være fornuftigt at være
lidt foran, omkring motorens opvarmning, før start - På den anden side
så varmes motoren alligevel hurtigere op ved alm. kørsel indenfor
bymæssig bebyggelse, end hvad tomgang med choker (chokerens
-mertilførsel af bensin køler faktisk temmeligt meget) gør!

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-07-08 08:29

Armand wrote:
> [...]
> rattet; dreje nøglen og køre!
> Så hvorfor gøre ståhej ud a'ed blot fordi motoren kun har to hjul??

Af samme grund som at man lader MC'en få dyr olie, og bilen kan nøjes med
spildolie.

/jim (der lader sin karburator-MC stå og "lunke" til den kan gå rent da han
ikke vil risikere at den går i stå under kørsel/igangsætning/holden for
rødt)

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-08 08:59

On Fri, 18 Jul 2008 09:28:39 +0200, Jim Andersen wrote:

> Af samme grund som at man lader MC'en få dyr olie, og bilen kan nøjes med
> spildolie.

Nu var den med spildolie til skodamobilet måske lidt provokerende, men
fakta er, at den lavtydende motor klarede sig fint på spildolie, og havde
det ikke været for en anden kemisk process, så havde den kørt endnu

Men gør nu ikke forsøget på eksempelvis en pumpe-dyse diesel. Det vil kun
vare få tusinde Km. Der skal helt speciel olie til, og i en kvalitet som få
oliebadskoblinger vil overleve. Men den olie kan altså heller ikke købes i
Bilka :-|

> /jim (der lader sin karburator-MC stå og "lunke" til den kan gå rent da han
> ikke vil risikere at den går i stå under kørsel/igangsætning/holden for
> rødt)

Hmmm. Faktisk går "makita" den pæneste tomgang helt kold ~:-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Armand

Dato : 18-07-08 16:16

Orla Pedersen skrev:

> Hmmm. Faktisk går "makita" den pæneste tomgang helt kold ~:-|

P.g.a. kold-sejg olie der yder "behageligt" med modstand :-/

--
Armand.

Fra : Rene´

Dato : 16-07-08 09:48

Armand wrote:
> Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
> nogensomhelst manual og det er i sig selv sjovt at tænke på hvorfra mon
> [...]

Da jeg i 1986 stod med mit nypressede kørekort og en Katana GS650G,
fik jeg flere gode råd af de "erfarne".
Et af dem var, at man kørte ikke før motoren var håndvarm.
Hvor det kommer fra kunne være meget sjovt at vide. Måske fra den tid
med de engelske maskiner??

Fra : Ralph Køster

Dato : 16-07-08 17:07

Det kunne også være for at den skal "klonke" mindre når olien er blevet lidt
varm.
Det syntes jeg da at min den gør.

Men jeg har også altid lært at lade den varme op før man kører

Fra : Harald Blaatand

Dato : 16-07-08 18:08

"Rene´" <ren.sth@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Et af dem var, at man kørte ikke før motoren var håndvarm.
> Hvor det kommer fra kunne være meget sjovt at vide. Måske fra den tid

----

Ja,jeg tror også at det stammer fra den tid med de engelske (damp)maskiner !

)

Steen

Fra : Thomas Makro

Dato : 17-07-08 02:25

On Jul 16, 4:46 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Det dér med at holde og lunke motoren, står der ikke en pind om i
> nogensomhelst manual

Mnaaaarh ikke heeeelt korrekt, kun næsten

I instruktionsbogen til min VFR stod, at man skulle varme motoren op
før kørsel, ved at give gas flere gange (omdrejningstallet forsigtigt
op og ned), indtil den kunne holde tomgangen uden choker.

Så der stod altså ikke noget om, at motoren skulle "holde og
lunke" (er det jysk?), ved konstant tomgangshastighed, mens førerens
hænder er beskæftiget med hjelm og handsker.

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : Torben B