Erfaringer søges: Bridgestone BT-021
Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 13-07-08 01:37

Skal have nye sutter på min SV1000S (Madam Blå), fordi den har slidt sine
nuværende, som respons på min ikke altid nænsomme behandling af højre
håndtag. Jeg er ingen racerkører og jeg kører i det hele taget ikke voldsomt
meget på MC´en (hvilket er en skam). Men jeg nyder accelerationen på sådan
en Madam og håndtaget vrides typisk mest ved kørsel på lige strækninger,
hvorfor midten af bagdækket efterhånden er slidt så fladt, at jeg ikke
behøver anvende støttebenet når cyklen skal parkeres ... MC´en står (næsten)
fint uden

På min tidligere (dejlige Frk. Solvej) SV650S anvendte jeg bl.a. Bridgestone
BT-010 som jeg følte mig meget sikker på og var rigtig glad for. Jeg
overvejer at vælge dette dæk igen til Madam Blå, men har også bemærket at
Bridgestone har lanceret BT-021 som (efter sigende) skulle være mere
holdbart, da det er opbygget med en større slidstyrke på midten af dækket,
hvor jeg nok kører 80-90% af tiden på lande- & motorvejen. BT-021 lyder
derfor til at være et bedre valg for mig og min kørestil.

MEN! (og der er her du kommer ind i billedet ... jeg har hørt, at BT-021
skulle være et dårligt dæk at vælge her i nordeuropa, fordi dækket tager
lang tid om at blive varmt. Rygterne siger, at dækket passer bedre til
sydlandske temperaturer og derfor, bl.a. her i DK, ikke bliver tilstrækkelig
blødt. Det konkrete eksempel jeg har hørt er, at en TL1000 kører skulle have
skrottet et sæt nye BT-021 fordi cyklen simpelthen ikke kunne stå fast på
vejene. Dette siger måske mere om TL1000 end det gør om BT-021, men jeg ved
ikke hvad jeg skal mene, fordi jeg har haft gode erfaringer med Bridgestone
og tror ikke 100% på rygterne omkring BT-021. Derfor håber jeg, at der er
folk derude i "nyhedsgruppeland", som har viden og erfaringer at dele
omkring dette dæk.

Jeg har også kigget på bl.a. Metzeler Roadtec Z6, hvorfor jeg også er
interesseret i at høre erfaringer fra brugere af andre sportstouring dæk.

Hilsen
Henrik Nedergaard

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-08 16:36

On Sun, 13 Jul 2008 02:36:34 +0200, Henrik Nedergaard wrote:

> [...]
> og tror ikke 100% på rygterne omkring BT-021. Derfor håber jeg, at der er
> folk derude i "nyhedsgruppeland", som har viden og erfaringer at dele

Hvad tyske "bimse" kørere har oplevet er, at dæksiderne er forsvundet som
dug for solen, og så står der en underlig hård stribe tilbage på midten.
Det er mest udtalt på fordæk.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 13-07-08 16:52

meddelelse news:12rwgkr4d4rvw$.1xqetdxtoz08p$.dlg@40tude.net...

> [...]
> som
> dug for solen, og så står der en underlig hård stribe tilbage på

Ja men så er der jo noget der tyder på at Bridgestones dual-compound
virker

Nu skal du bare lære at køre som Armands gamle kammarat Lars Lodret.

--
Michael D
Der er så glad for sine nye BT45, på en ældre "Bimse"

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-08 17:23

On Sun, 13 Jul 2008 17:52:24 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Ja men så er der jo noget der tyder på at Bridgestones dual-compound
> virker

Lidt rigeligt ja

Fra : Armand

Dato : 13-07-08 17:36

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-07-08 20:35

Henrik Nedergaard skrev:
Så længe du ikke laver andet end at køre lige ud, men god udnyttelse af
accelerationen, så er det fløjtende ligegyldigt hvilket moderne
Sport/touring dæk du vælger, ihvertfald mht grip, er er det slidstyrke
der er det vigtige.

De står udmærket fast alle sammen!
Der er grænsende til "ingen" landevejs motorcyklister der normalt kommer
i nærheden af hvad et moderne motorcykel dæk kan kapere.
Køb det _du_ har tillid til for det er først og sidst inde i dit hoved
begrænsningen er.

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 14-07-08 23:32

Tak for tilbagemeldingerne.
Foruden meningerne på nyhedsgruppen, så har jeg nu også talt med et par
(efter min opfattelse) kyndige MC´ister. Det bliver nok ikke til et par
BT-021 i denne omgang. Enten hedder det igen BT-010, Metzeler Roadtec Z6
eller måske Conti Roadattack, som jeg i en anden tråd læser med succes er
anvendt på en TL1000R, som (alt andet lige nok trækker mere i gummiet
end min SV1000S´er!

Jeg hælder dog nok stadig mest til BT-010 ... hvilket vel må have noget med
tillid at gøre

Hilsen
Henrik

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-07-08 08:08

"Henrik Nedergaard" <henriknedergaard@hotmail.com> writes:

> [...]
> Conti Roadattack, som jeg i en anden tråd læser med succes er anvendt
> på en TL1000R, som (alt andet lige nok trækker mere i gummiet end

Det var dog et mærkeligt valg. BT-010 er et forældet sportsdæk, hvorfor
så ikke køre BT-016 eller hvor langt de nu er nået i nummerrækken?

Z6 og RoadAttack er sportstouring-dæk, altså dæk med lidt mindre bid end
nutidige sportsdæk, men til gengæld med højere slidstyrke.

> Jeg hælder dog nok stadig mest til BT-010 ... hvilket vel må have
> noget med tillid at gøre

Det må da være den eneste grund - det er jo et gammelt dæk. Nyere dæk er
blevet bedre. Jeg er fx imponeret over både greb og slidstyrke i de
Michelin Pilot Power jeg kører rundt med. De var toppen af poppen sidste
år, men allerede i en anmeldelse i foråret læste jeg at de nu kun lå
midt i feltet af sportsdæk.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-07-08 09:27

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> writes:

>[...]
> Der er masser af grip i et touring dæk til landevej, og tillige fine
> fine egenskaber i regn.
>
> mon det "mindre" bid er reelt i mærkbart med en landevejsridder på
> motorcyklen?

Næh, det tvivler jeg på at det er for de fleste - jeg må dog indrømme at
jeg føler mig en anelse mere sikker på dækkenes greb på mine Pilot Power
end jeg gjorde på de gamle Z6. Jeg kan også mærke en anelse forskel i
regnvejr, hvor Z6'erene (ganske forventeligt) slipper lidt før.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*