"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:48787318$0$56784$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Grunnet skrev:
>> .............
>> Vi skal bare være glade for vi antalsmæssigt er blevet fordoblet på
>> 10 år, og 832 nye cykler på et halvt år i Sydjylland alene er vel
>> heller ikke et helt ringe antal
>>
> På den anden side så tales der, omkring andre brancher (specielt
> bolig-området) om bobler (der venter på at briste),og da vi har p.t.
> den største motorcykelbestand nogensinde kan man godt frygte at der er
> tale om en mc-boble på vej til at briste :-/
>
> Skrækscenarie:
> Hvordan mon branchen klarer den dag at blot 1/3 (=stadig en meget stor
> "restbestand", historisk set!) af mc-ejerne beslutter sig for at
> droppe ud og realisere de forholdsvis stillestående penge de har
> stående i garagen?
> Som for andre bobler vil en masse mennesker stå med store tab, hvis
> ikke ligefrem at de brænder inde med totalt værdiløse køretøjer (á
> overpricede Viragoer på kanten til vintagealderen), ligesom at de
> handlende indenfor branchen vil opleve nærmest en stilstand i
> omsætningen i mange år hvor nytilkomne vælger at tage for sig af
> retterne på det ultra-billige private marked.
> Stigingen i mc-bestanden skyldes for en stor del
> "friværdi-generationen" så det er nok begrænset hvor mange tilfælde af
> uindfriede pantsætninger p.g.a. værdifald til under restværdi, at en
> bristet mc-boble vil føre med sig, så belåningsbranchen styrer vel let
> udenom en sådan ballade derved at de eneste forhold de berøres af er
> unge (á under friværdi-generationen) med pant-lån i store/dyre
> motorcykler. Til gengæld er dé en samfundsmæssigt upraktisk gruppe at
> have som insolvente
>
> For mange år siden frarådede jeg alle bekendte at købe en "Virago" af
> samme grund (á: boblen, som jeg ikke kunne definere så let dengang),
> men jeg må indrømme at showet indtil videre har kørt meget længere end
> jeg regnede med. Men måske så at tiden netop nærmer sig nu :-/
> Som for alle andre bobler gennem tiden skal der ikke meget til at
> sætte panikken igeng, og blot pressens tørre betragtning om
> stagnerende salg kan gå hen og få betydning.
> De drevne finder således rette tidspunkt at realisere deres dyre
> motorcykel og "overleve" på en billig basic-model indtil der nærmest
> vil være frit valg til spot-pris efter et "brist"
>
Jeg tror slet ikke dit skrækscenarie er overdrevet.
Jeg kan sagtens forestille mig masser af MC'ister, der har brugt
friværdi til en drengedrøm, og som kun bruger MC'en til en sjælden
hyggetur, synes der er for mange penge bundet i den, nu hvor krisen
kradser.
Jeg har også tænkt en del på, om nogle af de MC-forhandlere der i den
seneste tid har udvidet deres ydmyge forretninger til rene
MC-showroom/-paladser mon har held med det fremover, eller vi skal se
dem klappe sammen , en efter en, indtil der er det samme antal som for
20-25 år siden?
Held og lykke med museet. Jeg håber ikke det bliver aktuelt før du skal
pensioneres, så kan du jo selv gå rundt der, som en læderbetrukken
kustode :o|
--
Michael D