Speciel sist-upgrade.
Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-08 07:05

Greetings!

Jeg overvejer at opgradere fra Ubuntu 7.10 til Ubuntu 8.04. Kan jeg i
den forbundelse undgå at få Firefox 3 med?
Jeg ved godt at man bare kan vende tilbage til FF2, men jeg vil slet
ikke have FF3 overhovedet.

Jesper Poulsen

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 02-08-08 07:15

On Sat, 02 Aug 2008 08:05:12 +0200
Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
> den forbundelse undgå at få Firefox 3 med?
> Jeg ved godt at man bare kan vende tilbage til FF2, men jeg vil slet

jag-tpr50# grep -iA3 iceweasel /etc/apt/preferences
Package: iceweasel
Pin: version 2.*
Pin-Priority: 991

jag-tpr50#

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-08 09:16

Jacob Gaarde wrote:

> jag-tpr50# grep -iA3 iceweasel /etc/apt/preferences
> Package: iceweasel
> Pin: version 2.*
> Pin-Priority: 991

Ikke forstået.

Jesper Poulsen

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-08-08 07:24

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Jeg ved godt at man bare kan vende tilbage til FF2, men jeg vil slet
> ikke have FF3 overhovedet.

Hvorfor ikke?

--
-René

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-08 09:15

Rene Joergensen wrote:

> Hvorfor ikke?

Mange af de add-ons jeg anvender virker ikke med FF3, ved jeg. Og jeg
har absolut ingen problemer med FF2 - heller ikke memoryleaks.

Jesper Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-08-08 07:45

On Sat, 02 Aug 2008 10:14:51 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Mange af de add-ons jeg anvender virker ikke med FF3, ved jeg.

Ved du, hvor simpelt det er at rette den versions-angivelse?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-08-08 16:06

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ved du, hvor simpelt det er at rette den versions-angivelse?

Ja. Derfor er det bare ikke sikkert at de virker alligevel. Been there,
done that.

Jesper Poulsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-08-08 09:37

On Sat, 02 Aug 2008 10:16:10 +0200, Jesper wrote:

> Ikke forstået.

Se apt_preferences(5).

Mvh.

--
"Jeg har den regel, at jeg altid laver fuld install. Adam Sjøgren
Dvs. _alle_ pakker." asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-08-08 10:41

On Sat, 02 Aug 2008 11:06:20 +0200, Jesper wrote:

> dpkg -l firefox giver 2 pakker, nemlig firefox og firefox-gnome-support
> - er det dem begge der skal nævnes i /etc/apt/preferences ?

Da firefox-gnome-support 2.0.0.16+1nobinonly-0ubuntu0.7.1 i gutsy har en
dependency på firefox (= 2.0.0.16+1nobinonly-0ubuntu0.7.10), så får du
ikke en nyere firefox-gnome-support når du tvinger firefox til at
forblive den gamle.

Mvh.

--
"I trust my family jewels only to Linux" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 02-08-08 16:28

Jesper Poulsen wrote:
> [...]
> den forbundelse undgå at få Firefox 3 med?
> Jeg ved godt at man bare kan vende tilbage til FF2, men jeg vil slet

Yup. Når upgrade er færdig, så installere du firefox-2 pakken og så
fjerner firefox-3.0 pakken.
Ingen pakker afhænger af firefox-3.0 som ikke kan løses på andre måder.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-08 17:28

Jesper Staun Hansen wrote:

> Yup. Når upgrade er færdig, så installere du firefox-2 pakken og så
> fjerner firefox-3.0 pakken.

Som jeg skrev, så er FF3 helt og aldeles uønsket på min maskine overhovedet.

Jesper Poulsen

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 02-08-08 17:28

> Som jeg skrev, så er FF3 helt og aldeles uønsket på min maskine overhovedet.

Du vinder ikke noget ved at lade være, blandt andet fordi firefox-3.0 er
med i ubuntu-desktop meta-pakken. Uden den kan du ikke være sikker på at
en opgradering fra et release til et andet virker som forventet.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"I want to be immortal by not dying" W.Allen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 05:41

Allan Willems Joergensen wrote:

> Du vinder ikke noget ved at lade være, blandt andet fordi firefox-3.0 er

Jo, for jeg er sikker på at alle mine add-ons virker.

> med i ubuntu-desktop meta-pakken. Uden den kan du ikke være sikker på at
> en opgradering fra et release til et andet virker som forventet.

Så må jeg bare fortsætte med 7.10 - jeg har endnu ikke fundet den store
grund til at opgradere til 8.04 alligevel.

Jesper Poulsen

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 03-08-08 08:09

> Jo, for jeg er sikker på at alle mine add-ons virker.

Læste du rent faktisk om mit skifte til FF3? Jeg har endnu ikke mødt en
addon som Nightly Tester Tools ikke kunne fikse.

Jeg var selv meget skeptisk over at skulle skifte til FF3, men har endnu
ikke mødt nogle rigtige problemer. En mulighed er at hente et binært
release og så teste der.

> Så må jeg bare fortsætte med 7.10 - jeg har endnu ikke fundet den store
> grund til at opgradere til 8.04 alligevel.

Det er så en anden ting. Jeg nyder at køre bleeding edge, men sådan er
folk jo så forskellige.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"I am Homer of the Borg! Prepare to be...OOOoooo! Donuts!!!"

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 08:43

Allan Willems Joergensen wrote:

> Læste du rent faktisk om mit skifte til FF3? Jeg har endnu ikke mødt en

Ja. Jeg er ikke interesseret i at prøve mig frem på en helt masse, når
det setup jeg har virker ganske fortrinligt,

> Det er så en anden ting. Jeg nyder at køre bleeding edge, men sådan er
> folk jo så forskellige.

Jeg nyder at køre så stable som muligt.

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-08 09:18

Den Sun, 03 Aug 2008 09:43:20 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Ja. Jeg er ikke interesseret i at prøve mig frem på en helt masse, når
> det setup jeg har virker ganske fortrinligt,

> Jeg nyder at køre så stable som muligt.

Så skal du køre Debian

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-08-08 09:52

Kent Friis skrev den 03-08-2008 10:17:

> Så skal du køre Debian

Eller en Ubuntu LTS. Fx 6.10 (hvis 8.04 er for nyt).

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 10:45

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Eller en Ubuntu LTS. Fx 6.10 (hvis 8.04 er for nyt).

LTS er ikke det samme som stable. Det er blot Long Term Support.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-08-08 10:56

Jesper Poulsen skrev den 03-08-2008 11:44:

> LTS er ikke det samme som stable. Det er blot Long Term Support.

Der bliver ikke smidt nye pakker i. Der kommer kun fejlrettelser til
dem der er. Det er da så stabilt som noget :)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 11:34

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Der bliver ikke smidt nye pakker i. Der kommer kun fejlrettelser til
> dem der er. Det er da så stabilt som noget :)

Der er også kun kommet fejlrettelser til den 7.10'er jeg anvender.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-08-08 11:51

Jesper Poulsen skrev den 03-08-2008 12:33:

> Der er også kun kommet fejlrettelser til den 7.10'er jeg anvender.

Fra http://www.ubuntu.com/news/ubuntu-desktop710

"Ubuntu 7.10 will be maintained for 18 months"

Fra http://www.ubuntu.com/news/ubuntu-8.04-lts-desktop

"Ubuntu 8.04 LTS is supported with security updates and maintenance for
three years" (og server versionen fem år).

Du har så til næste sommer til at overveje situationen :)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 12:30

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> "Ubuntu 7.10 will be maintained for 18 months"
> "Ubuntu 8.04 LTS is supported with security updates and maintenance for
> three years" (og server versionen fem år).

Derfor er LTS stadig ikke mere stable end en ikke-LTS. Faktisk er der
fyldt mere nyt (og dermed relativt utestet) på 8.04 end der burde iflg.
visse community-medlemmer.

Jesper Poulsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-08-08 12:46

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

>Derfor er LTS stadig ikke mere stable end en ikke-LTS. Faktisk er der
>fyldt mere nyt (og dermed relativt utestet) på 8.04 end der burde iflg.
>visse community-medlemmer.

Det er jo en bevidst risikovurdering: 99,9% af verden vil gerne
have det nyeste, og det skal være klippestabilt. Hvis man i dag
går ud og reklamerer med en fuldstændig stabil Firefox 2, har man
tabt disse 99,9%. Spørgsmålet er så, om man gider kaste kræfter
efter at lave en distribution til de sidste 0,1%.

Måske taber man også nogle af de 99,9%, når det viser sig, at et
par af de nye ting alligevel ikke er klippestabile. Men langt de
fleste vil sikkert kigge på fakturaen, de fik med OS'et, og blive
enige med sig selv om, at de 0 kr nok undskylder en detalje eller
to.

Man skal jo også passe på med at komme bagud; pludselig opgives
supporten for FF2, der kommer et kritisk hul i den, og så står
man dér og skal opgradere, før man reelt set kan bevæge sig ud
på nettet igen. Den opgradering bliver sikkert ikke bedre, end
hvis man i ro og mag gradvist havde skiftet fra FF2 til FF3.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-08-08 13:45

Jesper Poulsen skrev den 03-08-2008 13:29:

> Derfor er LTS stadig ikke mere stable end en ikke-LTS. Faktisk er der
> fyldt mere nyt (og dermed relativt utestet) på 8.04 end der burde iflg.
> visse community-medlemmer.

Nåh, på den måde. Personligt er det mindre vigtigt - vil jeg have
stabilitet og uforanderlighed snupper jeg en Solaris.

Fra : otv

Dato : 03-08-08 10:06

Kent Friis skrev blandt andet:

> Så skal du køre Debian

Jeg har lige fået en Debian 5.0 Lenny.

Er det en god version for en "første gangs D-bruger", har på fornemmelsen at
det er en testversion ?

--
i al fredsommelighed, Ole

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-08-08 10:53

Jesper Poulsen wrote:

> Ja. Jeg er ikke interesseret i at prøve mig frem på en helt masse, når
> det setup jeg har virker ganske fortrinligt,

Hvis man har en distribution, der virker tilfredsstillende er der ingen
grund til at opgradere til en nyere version. Især hvis det medfører at
visse nyere applikationer er problematiske.
Men man skal selvfølgelig opdatere når der nye opdateringer til den
aktuelle version.
Først når den givne version ikke opdateres mere, eller en nyere version
har nogle features man ikke kan 'undvære', kan det overvejes at opgradere.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 02-08-08 17:10

> [...]

> den forbundelse undgå at få Firefox 3 med?
> Jeg ved godt at man bare kan vende tilbage til FF2, men jeg vil slet

Prøv at kigge lidt på http://tinyurl.com/5suy2o - Det er mine erfaringer
med at skifte fra FF2 til FF3.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"That's a common language on micros", said Tom basically.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-08-08 19:32

Den 02 Aug 2008 16:10:17 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Prøv at kigge lidt på http://tinyurl.com/5suy2o - Det er mine erfaringer
> med at skifte fra FF2 til FF3.

Det ligner en liste over løsninger på Allan-specifikke problemer -
primært extensions som er lige præcis dem du bruger.

Jeg ser ikke noget om hvordan man fixer alle de irriterende ting (url-
bar'en og de sorte resizede billeder er lige de to jeg kan komme på).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-08-08 19:34

Den 02 Aug 2008 18:31:30 GMT skrev Kent Friis:

> [...]
>
> Jeg ser ikke noget om hvordan man fixer alle de irriterende ting (url-
> bar'en og de sorte resizede billeder er lige de to jeg kan komme på).

Nå ja, og flash der først virker tredje gang man reload'er en side.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 02-08-08 19:15

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Nå ja, og flash der først virker tredje gang man reload'er en side.

Heller ikke et problem jeg er løbet ind i.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Doesn't anyone know how to turn the program off when they leave?"

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-08 09:17

Den 02 Aug 2008 18:15:09 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Heller ikke et problem jeg er løbet ind i.

Måske et problem med flashblock så? Men den vil jeg ikke undvære,
sålænge Flash kan crashe hele browseren.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 03-08-08 10:01

> Måske et problem med flashblock så? Men den vil jeg ikke undvære,
> sålænge Flash kan crashe hele browseren.

Jeg bruger Adblock Plus til at blokkere (blandt andet) Flash-reklamer.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Is there a doctor in the fish?" - Monty Python

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 10:46

Allan Willems Joergensen wrote:

> Jeg bruger Adblock Plus til at blokkere (blandt andet) Flash-reklamer.

Og Flash der ikke er rekvalmer?

Jesper Poulsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-08-08 10:50

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

>Og Flash der ikke er rekvalmer?

Jeg har aldrig oplevet, at flash har crashet Firefox 3. Java er ret
slem til det, men bortset fra netbank bruger jeg det ikke, så det
er til at leve med.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-08-08 10:58

Klaus Ellegaard skrev den 03-08-2008 11:50:

> Jeg har aldrig oplevet, at flash har crashet Firefox 3. Java er ret
> slem til det, men bortset fra netbank bruger jeg det ikke, så det
> er til at leve med.

Har de ikke brugt en masse krudt på at lave en ny Java pluginarkitektur
så den ikke skulle gå ned i tide og utide? Er det den der giver bøvl
for dig?

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-08 11:05

Den Sun, 03 Aug 2008 11:57:36 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Har de ikke brugt en masse krudt på at lave en ny Java pluginarkitektur
> så den ikke skulle gå ned i tide og utide? Er det den der giver bøvl
> for dig?

Det forklarer så at mit java-plugin ikke virker mere. Men det er så
det mindste problem, jeg har ikke manglet java.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-08-08 12:19

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> writes:

>Har de ikke brugt en masse krudt på at lave en ny Java pluginarkitektur
>så den ikke skulle gå ned i tide og utide? Er det den der giver bøvl
>for dig?

Jeg må tilstå, at jeg ikke har kigget nærmere på det. Nogle gange
virker min netbank første gang, nogle gange efter et par forsøg.
Jeg er ikke blevet så irriteret (endnu), at jeg har sat mig ind i
det

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 02-08-08 19:15

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Det ligner en liste over løsninger på Allan-specifikke problemer -
> primært extensions som er lige præcis dem du bruger.

Ja, jeg kan af gode grunde ikke teste alle extensions i verden. Men. En
del af de omtalte extensions var da jeg skiftede v2.x only, men virkede
alligevel fint med Nightly Tester Tools.

> Jeg ser ikke noget om hvordan man fixer alle de irriterende ting (url-
> bar'en og de sorte resizede billeder er lige de to jeg kan komme på).

Det første går jeg ud fra er den nye Smart Location Bar. Enten kan man
lide den, eller også kan man ikke (nu skriver du ikke hvad du har
problemer med). Det andet har jeg ikke oplevet.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"You're always scared. That's part of the job." - Keffer

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-08 09:16

Den 02 Aug 2008 18:14:34 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Det første går jeg ud fra er den nye Smart Location Bar. Enten kan man
> lide den, eller også kan man ikke (nu skriver du ikke hvad du har
> problemer med). Det andet har jeg ikke oplevet.

Damn it, så er det måske et eller andet library? Gu've hvad firefox
bruger til at resize jpegs med. Mange jpegs bliver sorte indtil jeg
får dem op i fuld størrelse.

Og det første, når man altid har kunnet taste new<pil-ned><enter> for
at komme ind på newz.dk, skal den sg* da ikke begynde at gå ind på
slashdot i stedet for. Problemet er såmænd ikke engang at den søger
i title også, men kunne den da bare sætte dem hvor url'en matcher
øverst, i stedet for at sortere efter dato.

At sortere efter dato (som det ser ud til at den gør), så slashdot
altid er øverst når jeg lige *har* konstateret der ikke er noget
interessant der, giver da ingen mening. Det svarer til at biblioteket
begynder at anbefale de bøger man lige har afleveret.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 03-08-08 10:00

> [...]

> i title også, men kunne den da bare sætte dem hvor url'en matcher
> øverst, i stedet for at sortere efter dato.

Så vidt jeg ved sorterer den ikke efter dato, men efter hvor tit man
vælger en given URL baseret på det man når at taste ind. Du kan slå det
helt fra: http://support.mozilla.com/en-US/kb/How+to+disable+the+Smart+Location+Bar

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Oh God!" -- Kirstie

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-08 10:30

Den 03 Aug 2008 09:00:28 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Så vidt jeg ved sorterer den ikke efter dato, men efter hvor tit man
> vælger en given URL baseret på det man når at taste ind. Du kan slå det
> [...]

Det slog så ikke kun "smart"-skidtet fra, men også de forslag hvor
url'en rent faktisk matcher det indtastede.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 03-08-08 10:37

> Det slog så ikke kun "smart"-skidtet fra, men også de forslag hvor
> url'en rent faktisk matcher det indtastede.

Jeg er faldet over en del tips til tuning af Smart Bar'en, men jeg kan
ikke finde nogle af dem lige nu.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Logic is little tweeting bird chirping in meadow." - Spock

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-08-08 11:00

On Sun, 03 Aug 2008 11:06:29 +0200, otv wrote:

> Jeg har lige fået en Debian 5.0 Lenny.

> Er det en god version for en "første gangs D-bruger", har på fornemmelsen at
> det er en testversion ?

Den seneste release af Debian er 4.0 (etch). Den benævnes derfor "stable".

Den næste bliver 5.0 (lenny) og kaldes derfor for tiden "testing".

Hvis det skal være mere bleeding edge, så kan man vælge "unstable"
(sid).

Du kan læse mere her:

<http://www.debian.org/releases/>

Så den du har installeret er ganske rigtigt en version på vej mod at
blive færdig.

Om den er god for en førstegangsbruger kommer meget an på brugeren og
god til hvad?

Mvh.

--
"Your father traded the tools for M&Ms again" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : otv

Dato : 03-08-08 11:27

Adam Sjøgren skrev blandt andet:

> Så den du har installeret er ganske rigtigt en version på vej mod at
> blive færdig.

Bliver den af sig selv (ved opdatering) til en stabil ver., eller skal man
så til at installere igen ?

--
i al fredsommelighed, Ole

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 11:39

otv wrote:

> Bliver den af sig selv (ved opdatering) til en stabil ver., eller skal man
> så til at installere igen ?

Den bliver automatisk til en stabel, når stable-niveauet er nået. En
Debian skal man kun installere én gang. Den kan opgraderes og
nedgraderes stort set efter behov.

I /etc/apt/sources.list kan du definere hvilken release du vil følge.
Sætter du den til "lenny" vil den stoppe ved niveau "lenny".

Jesper Poulsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-08-08 11:45

On Sun, 03 Aug 2008 12:39:30 +0200, Jesper wrote:

> Er der ikke ved at gå lidt inflation i de versionsnumre?

Tjah, fra 3.0 til 3.1 gik der næsten 3 år, så der må være lidt på
kontoen...

Mvh.

--
"I'm so indie my shirt don't fit" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-08-08 11:46

On Sun, 03 Aug 2008 12:27:29 +0200, otv wrote:

> Bliver den af sig selv (ved opdatering) til en stabil ver., eller skal man
> så til at installere igen ?

Nej og måske.

Hvis din /etc/apt/sources.list (den fil der bestemmer hvorfra du henter
pakker) refererer til "testing", skal du ændre til "stable" når lenny
bliver frigivet.

Hvis den refererer til "lenny" behøver du ikke gøre noget til efteråret
- eller hvornår det nu bliver

Mvh.

--
"But they are all following you! Adam Sjøgren
No, they ain't, I'm just in front" asjo@koldfront.dk