PC'er slukker ????
Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 02-08-08 11:04

Hej alle!

Har lige monteret en pc'er op til en kammerats søn.
Alle dele har sidet sammen i min egen Pc'er untagen Hd'er og har virket
upåklagligt.

Den starter, men slukker efter få sekunder?????????

Der er lys i tastaturet efter den er slukket.

Jeg kan ikke altid nå ind i BIOS og kan derfor ikke se om det er CPU'en der
bliver for varm eller hvad.

Der er ingen system bip, den bipper en gang som den skal.
Den tæller fint ram op og finder drev o.s.v.

Hvad har jeg prøvet:
Pil alle drev fra.
Fjerne grafikkort.
Fjerne en ram klods.
Bytte ramklodsen ud (stadigvæk kun en ramklods).

Hvad er der i Pc'eren:
2Gb RAM.
3,2 GHz Intel CPU
Asus 6600 GT grafikkort.
Asus P5GD2 bundkort.
550W PSU.

Hans Nikolajsen

Fra : Peter

Dato : 02-08-08 11:49

"Hans Nikolajsen" <jadavnoget@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> upåklagligt.
>
> Den starter, men slukker efter få sekunder?????????

Prøv at jumpe bios på bundkortet.

PeterB

Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 02-08-08 12:50

Hej igen Peter!

Hmm. jeg har ikke flyttet nogle jumper på bundkortet siden det virkede
sidst.
Du mener at resette BIOS'en??

Det kan jeg godt prøve.
Det sidste jeg kan prøve er at tage PSU'en fra min egen PC'er og sætte den
over i den der driller.

Ellers er jeg tom for ideer!

Hans Nikolajsen

Fra : Peter

Dato : 02-08-08 11:52

> [...]
> upåklagligt.
>
> Den starter, men slukker efter få sekunder?????????

Du er helt sikker på, at du har sat de afstandsbøsninger bundkortet hviler
på de rigtige steder, så de ikke kortslutter?

PeterB

Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 02-08-08 12:43

Hej Peter!

Jeg har også prøvet at have bundkortet på en papkasse, jeg havde samme
tanke!

Fra : Mads

Dato : 02-08-08 13:07

On Sat, 2 Aug 2008 12:03:34 +0200, "Hans Nikolajsen"
<jadavnoget@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>Fjerne grafikkort.
>Fjerne en ram klods.
>Bytte ramklodsen ud (stadigvæk kun en ramklods).

Hej

Har du tjekket at CPU køleren sidder korrekt ?

Hvis den f.eks. sidder skævt og kun rører CPU på kanten,
så bliver CPU'en jo så varm at PC'en "nødslukker" på
få sekunder

mvh Mads

Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 03-08-08 07:07

Hej Mads!

Jeg har også leget med køleren, den sidder godt nok, det næste er at jeg vil
fjerne lidt af kølepastaen, der er ellers ikke meget på!

Hans Nikolajsen

Fra : Gamle

Dato : 02-08-08 13:59

Hans Nikolajsen wrote:
> Hvad har jeg prøvet:
> Pil alle drev fra.
> Fjerne grafikkort.
> Fjerne en ram klods.
> Bytte ramklodsen ud (stadigvæk kun en ramklods).

Hvad med kølepasta?
Lyder som om cpu'en kører varm med det samme.

Mvh.
Torben

Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 03-08-08 07:14

Hej Torben!

Der er pasta på, alle blæsere køre, men den er tændt længst tid når Pc'eren
er kold, så det kunne godt være en varm CPU.
Da jeg brugte den, var den vandkølet, så den køler der var med CPU'en har
ikke kørt mange timer og den er støvsuget ren da jeg monterede den (c:

Nu har jeg aldrig før opblevet en overophedet CPU, men burde der ikke komme
en alarm fra bundkortet (bip)???

Hans Nikolajsen

Fra : Michael

Dato : 03-08-08 08:28

Hans Nikolajsen skrev:
> [...]
> har ikke kørt mange timer og den er støvsuget ren da jeg monterede den (c:
>
> Nu har jeg aldrig før opblevet en overophedet CPU, men burde der ikke

Prøv at kører dette program:
http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Hvis Du har brugt en støvsuger i maskinen, kan bundkortet/CPU/ram være
stået af på grund af statisk elektricitet.
http://www.static-sol.com/library/articles/ESD_damage.htm

Mvh.
Michael

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 08:55

Michael wrote:

> Prøv at kører dette program:
> http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

På en maskine der slukker inden POST er færdig?

Jesper Poulsen

Fra : Michael

Dato : 03-08-08 09:08

Jesper Poulsen skrev:

> På en maskine der slukker inden POST er færdig?

nej, jeg havde ikke læst tråden ordenligt.

Mvh.
Michael

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-08-08 10:04

Hans Nikolajsen wrote:
> Der er pasta på, alle blæsere køre, men den er tændt længst tid når
> Pc'eren er kold, så det kunne godt være en varm CPU.

Er der tværet for meget pasta på, så det isolerer varmen istedet?
Der skal jo kun lige være et ultratyndt lag til at udfylde de små hulrum, hvor der ellers ville være luft mellem cpu og køler.
Hvis det er en P4 Prescott så bruger den 103 Watt, og så skal kontakten til køleren ikke være ret dårlig før det går galt mht. varme.

> Nu har jeg aldrig før opblevet en overophedet CPU, men burde der ikke
> komme en alarm fra bundkortet (bip)???

Det er ikke sikkert; det er forskelligt fra den ene producent til den anden, og måske endda fra den ene Bios-version til den næste.

Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 03-08-08 11:44

Hej Jens!

Fejlen måske fundet ((c:

Fjernede pastaen og prøvede igen, så gik der ikke anden end et par sekunder
før den slukkede.
Så kunne jeg se at der var luft mellem køler og CPU, de fire låse der skal
holde køleren ned er ikke gode nok.
Min Zalmann vandkøler var skruet på, måske er hullerne derved blevet lidt
større og derved kan den orginale køler ikke "bide" sig godt nok fast.

Nu når jeg tænker lidt på den, så tror jeg der var et lidt "tykt" lag gråt
pasta på køleren da jeg fik den.
Da jeg skiftede til vandkøling har jeg måske tørret dette lag af køleren da
jeg lage den væk!!!!

Det pasta jeg har brugt er det man bruger til elektronik, det er hvidt, det
kan godt være det er en and!

Nå, men det nye lag pasta hjalp, nu kunne jeg komme ind i BIOS'en, her kunne
jeg se at den allerede var på 78C og at den steg stille og rolig til 92C
Så hoppede jeg ud af BIOS'en, den genstartede og døde igen under boot.

Det der skal til er vel så bare en ny køler, eller noget andet pasta "gråt"
eller så skal jeg sætte den fast med skruer og møtrikker i stedet for.
Er der ikke pasta på en løs ny køler????????

Hans Nikolajsen

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:g73san$2dgf$1@newsbin.cybercity.dk...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 12:05

Hans Nikolajsen wrote:

> Det pasta jeg har brugt er det man bruger til elektronik, det er hvidt, det
> kan godt være det er en and!

Det er mindst lige så godt.

> Det der skal til er vel så bare en ny køler, eller noget andet pasta "gråt"

Du skal have en køler der kan sidde ordentligt fast. Valget af kølepasta
er irrelevant i denne sammenhæng.

> Er der ikke pasta på en løs ny køler????????

Det afhænger af køleren. Kølere i den bedre ende er ikke "født" med
kølepasta, da de fleste der køber sådan en køler i forvejen har Arctic
Silver på lager

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-08-08 12:12

Hans Nikolajsen wrote:
> [...]
> Min Zalmann vandkøler var skruet på, måske er hullerne derved blevet
> lidt større og derved kan den orginale køler ikke "bide" sig godt nok fast.

Er det et Socket 775 bundkort?

> Nu når jeg tænker lidt på den, så tror jeg der var et lidt "tykt" lag
> gråt pasta på køleren da jeg fik den.

Nogle kølere kommer med et lag påsmurt kølepasta, som er dækket af et
stykke folie, man fjerner inden man sætter den på.
Nogle har noget med "brugt tyggegummi"-konsistens, som former sig efter
cpu'en når den bliver varm, og hærder derefter, således at den i
princippet kun kan sættes på én gang.
Nogle har noget sort, muligvis kulbaseret, tyndt lag, som også kun er
beregnet til én montering.

> Da jeg skiftede til vandkøling har jeg måske tørret dette lag af køleren
> da jeg lage den væk!

Sølvgrå kølepasta er typisk enten aluminium- eller sølvbaseret, og er i
den bedre ende af spektret af kølepastaer.

> Det pasta jeg har brugt er det man bruger til elektronik, det er hvidt,
> det kan godt være det er en and!

Det er den dårligste af kølepastaerne, og personligt ville jeg ikke
bruge det til cpu'er som den du har.

> [...]
> til 92C
> Så hoppede jeg ud af BIOS'en, den genstartede og døde igen under boot.

Lad hellere være med at prøve igen, før du har bedre køling monteret.
Cpu'en har ikke godt af at blive så varm, og du risikerer at den bliver
defekt (får fejl i L1- eller L2-cachen).

> Det der skal til er vel så bare en ny køler, eller noget andet pasta
> "gråt" eller så skal jeg sætte den fast med skruer og møtrikker i stedet
> for.

Hvis du ellers føler dig overbevist om, at du kan sætte den fast med
skruer og møtrikker uden at lave nogen kortslutninger på bagsiden af
bundkortet; ja.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 12:43

Jens C. Hansen wrote:

> Det er den dårligste af kølepastaerne, og personligt ville jeg ikke
> bruge det til cpu'er som den du har.

Jeg er elektronikmekaniker og jeg vil blåstemple det uden videre.

Bevares, der kan hentes nogle grader ved dyrere pastatyper og det kan
jeg også selv benyttet mig af, men nu er min PC også bygget til ekstreme
temperaturforhold hvor lufttemperaturen ofte har ligget omkring 40
grader celcius og hvor der kun har været anvendt luftkøling (der er
endda tale om en overclocket CPU).

I den maskine Hans er ved at sætte sammen er der absolut ingen grund til
at smide den anvendte pasta-type på porten.

> Lad hellere være med at prøve igen, før du har bedre køling monteret.

Enig.

> Hvis du ellers føler dig overbevist om, at du kan sætte den fast med
> skruer og møtrikker uden at lave nogen kortslutninger på bagsiden af
> bundkortet; ja.

Eller kortslutning _i_ selve bundkortet. Monteringshullerne _kan_ være
grænseflade til signal- og/eller DC-bærende baner og lag og en
kortslutning kan være særdeles fatal for alle komponenter i maskinen.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-08-08 13:07

Jesper Poulsen wrote:

> I den maskine Hans er ved at sætte sammen er der absolut ingen grund til
> at smide den anvendte pasta-type på porten.

Ja, jeg kom også til at overveje lige bagefter, om det var lidt for
hårdt udtrykt.
Det er, som du nævner, kun et par grader det drejer sig om, men jo
længere fra temperaturgrænsen for nedlukning man kan komme, desto bedre.
Den høje temperatur skyldes dog med stor sandsynlighed kølerens dårlige
montering, og kun i marginal grad kølepastaen.

> Eller kortslutning _i_ selve bundkortet. Monteringshullerne _kan_ være
> grænseflade til signal- og/eller DC-bærende baner og lag og en
> kortslutning kan være særdeles fatal for alle komponenter i maskinen.

Godt tænkt.
Jeg gik ud fra at der i designet af bundkortet var lavet god afstand fra
kobberet til monteringshullerne i alle lagene, men det er jo ikke
nødvendigvis tilfældet.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 14:55

Jens C. Hansen wrote:

> Det er, som du nævner, kun et par grader det drejer sig om, men jo
> længere fra temperaturgrænsen for nedlukning man kan komme, desto bedre.

Korrekt. Men i dette tilfælde er det ikke pasta'en der gør udslaget.

> Den høje temperatur skyldes dog med stor sandsynlighed kølerens dårlige
> montering, og kun i marginal grad kølepastaen.

Præcis.

Jesper Poulsen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 03-08-08 07:36

"Gamle" <torbenth@it.dk> writes:

> Hvad med kølepasta?
> Lyder som om cpu'en kører varm med det samme.

Der har jo også været varmt den seneste uges tid :)

Min PC har også haft lidt problemer og jeg tror (krydser fingre) det
er pga. den store varme der generelt har været i min lejlighed.

--
Help Improve Usenet:
http://improve-usenet.org/

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-08 19:45

> Den starter, men slukker efter få sekunder?????????

Starter PC'en, når du tilslutter strømkablet eller tænder på
strømforsyningen?
Er 'Power-knappen' i kabinettet kortsluttet?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Hans Nikolajsen

Dato : 03-08-08 07:17

Hej Villy!

Den tænder når jeg trykker på powerknappen, men det kunne da efterprøves ved
at fjerne stikket til powerknappen og så bare kortslutte de to ben på
bundkortet med en skruetrækker!

Hans Nikolajsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 08:25

Villy57 wrote:

> Starter PC'en, når du tilslutter strømkablet eller tænder på
> strømforsyningen?
> Er 'Power-knappen' i kabinettet kortsluttet?

Selvom den gør, så vil en kortsluttet powerswitch ikke kunne slukke den
igen. Tænd-/sluk-funktionen er flanketrigget (på den nedadgående flanke)
og hver af de 2 funktioner skal have hver deres nedadgående flanke.

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-08-08 09:46

Jesper Poulsen wrote:

> Selvom den gør, så vil en kortsluttet powerswitch ikke kunne slukke den
> igen. Tænd-/sluk-funktionen er flanketrigget (på den nedadgående flanke)
> og hver af de 2 funktioner skal have hver deres nedadgående flanke.

Jeg har (desværre) oplevet et kabinet, hvor powerknappen hang et stykke tid og netop gav den opførsel han oplever, tilfældigvis også med et Asus-bundkort.
Det var svært at opdage, og det var kun fordi vi var to hardware-enthusiaster at vi fandt ud af hvorfor.
Fjederen, der skulle trykke knappen ud igen, filtrede sig lidt sammen når der blev trykket på den og holdt derved knappen inde, men hoppede ud igen lidt senere af sig selv.
Kabinettet lå på gulvet, og belysningen i rummet var knap så god på fronten af kabinettet, så man ikke havde nemt ved at se at den blev inde nogle sekunder.

Jeg tror dog ikke at det er det, der sker her.
Måske er blæseren på cpu-køleren med så lavt omdrejningstal, at Bios'en tror den slet ikke drejer rundt?
Eller er den bare sat til det forkerte blæser-stik på bundkortet?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 10:03

Jens C. Hansen wrote:

> Jeg har (desværre) oplevet et kabinet, hvor powerknappen hang et stykke tid og netop gav den opførsel han oplever, tilfældigvis også med et Asus-bundkort.

Okay. Hvis jeg tænder for mit Asus-bundkort og holder forbindelsen, så
kører maskinen bare ufortrødent videre.

> Fjederen, der skulle trykke knappen ud igen, filtrede sig lidt sammen når der blev trykket på den og holdt derved knappen inde, men hoppede ud igen lidt senere af sig selv.

Det ville kræve kontaktprel for at ovenstående kunne lade sig gøre. Hvis
kontakten ikke har nok hysterese kan det opstå som du beskriver det.

> Jeg tror dog ikke at det er det, der sker her.

Nej, det skulle være mystisk om manglende hysterese og en krøllet fjeder
også forefindes i Hans' maskine.

BTW. Kunne du ikke sætte noget ombrydning af linier i din Tordenfugl?

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-08-08 10:30

Jesper Poulsen wrote:

> Det ville kræve kontaktprel

Det er et fremmedord for mig, det er ikke et jeg er stødt på
før.
Hysterese ved jeg godt hvad er, men er ikke vant til at
tænke på det i forbindelse med en fysisk kontakt.
Som jeg lige umiddelbart forstår dig, var der fjedervirkning
i selve kontakten, også efter at der er opnået elektrisk
kontakt, hvilket du ikke havde forventet?

BTW: jeg har (forsøgsvis) sat linieombrydning til 60 tegn,
jeg havde åbenbart slået det fra engang for længe siden.
Det kan godt være jeg ændrer det igen.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 11:21

Jens C. Hansen wrote:

> Det er et fremmedord for mig, det er ikke et jeg er stødt på
> før.

En dårlig forbindelse i kontaktsættet kan give små forbindelser som
hurtigt afbrydes igen. Kontaktprel fjernes lettest vha. et lavpasfilter
(en modstand i serie med kontakten og en kondensator til stel).
Ved effektkontaktorer ses kontaktprel tydeligt, idet der skabes små
gnister når kontaktsættet sluttes og brydes.

> Hysterese ved jeg godt hvad er, men er ikke vant til at
> tænke på det i forbindelse med en fysisk kontakt.

Den kontakt der sidder i fronten af en PC er skam også fysisk. Hvis
hysteresen er for lav i denne kontakt vil der kunne komme de rette
pulser for at trigge bundkortets tænd- og slukfunktion.

> Som jeg lige umiddelbart forstår dig, var der fjedervirkning
> i selve kontakten, også efter at der er opnået elektrisk
> kontakt, hvilket du ikke havde forventet?

Det er sådan set ligegyldigt om der har været fjedervirkning eller ej.
Det er kontaktsættet der skaber effekten af tænd og sluk. Men fjederen
har nok ikke gjort tingene bedre.

> BTW: jeg har (forsøgsvis) sat linieombrydning til 60 tegn,

"Vi andre" bruger 72-76 tegn. Det giver plads til et par "citationer"
uden at det giver avisspaltefornemmelse

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 12:07

Jesper Poulsen wrote:

> Ved effektkontaktorer ses kontaktprel tydeligt, idet der skabes små
> gnister når kontaktsættet sluttes og brydes.

Hvis fjedrene i sådanne kontaktorer er rigtigt slidte kan der ligefrem
opstå lysbuer. Det sker dog næppe i en almindelig hjemme-PC

Jesper Poulsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-08-08 12:49

Jesper Poulsen wrote:
> Okay. Hvis jeg tænder for mit Asus-bundkort og holder forbindelsen, så
> kører maskinen bare ufortrødent videre.

Det må Asus så have lavet om på.
Det med kabinettet er hen ved 9-10 år siden, og bundkortet var vist et
P2B eller P3B-et-eller-andet.

Jeg har forøvrigt to Asus P2B liggende jeg kunne prøve med, og jeg ved
forresten at de starter af sig selv første gang man sætter 230V-stikket
i PSU'en, uden at der bliver trykket på power-knappen.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 14:57

Jens C. Hansen wrote:

> forresten at de starter af sig selv første gang man sætter 230V-stikket
> i PSU'en, uden at der bliver trykket på power-knappen.

Det kan mit også sættes op til. Det er dog ikke nødvendigt, for er den
slukket, så er det slukket.

Serveren har Gigabyte-bundkort, med den tænder heller ikke af sig selv.
Den er dog forsynet via en UPS, så den holder sig forhåbenligt oppe.
Dens forgænger holdt sig oppe i over 1000 dage.

Jesper Poulsen