AMD XP 2500+ skifter vilkårligt mellem MHz~
Fra : nielsen81@gmail.com

Dato : 01-08-08 03:44

AMD XP 2500+ skifter vilkårligt mellem MHz-hastigheder !

Det ene øjeblik står der i intro-skærmen (der hvor rammene bliver talt
op) det rigtige, og ellers står der nogen gange blot 1100 MHz.

Ifølge ASRock skulle man ikke bekymre sig om CPU-multiplier-jumperne
(jeg har prøvet at skifte lidt mellem dem, dog uden nogen som helst
effekt)

Bundkortet er et ASRock K7S8X
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=K7S8X%20R3.0

Alt hjælp vil være meget velkommen !

/ Jakob

Fra : Blur

Dato : 01-08-08 11:09

Måske den her kunne hjælpe. Det er på engelsk

http://www.pcguide.com/vb/archive/index.php/t%3C/t-58144.html

Mvh,
Blur

Fra : nielsen81@gmail.com

Dato : 01-08-08 04:34

On 1 Aug., 12:09, "Blur" <ghettoft...@Mgmail.com> wrote:
> Måske den her kunne hjælpe. Det er på engelsk

> [...]

Tak for linket, Blur.

Jeg skal måske lige præcisere, at den skifter MHz fra opstart til
opstart, og altså ikke når computeren først ER opstartet.

Så vidt jeg kan se, så forbliver multiplieren i alle tilfælde det
samme (x 11.0), men det er derimod Bus Speed/External frequency, der
skifter mellem opstarterne.

Håber på jeres hjælp

/ Jakob

Fra : J

Dato : 01-08-08 12:11

On Fri, 1 Aug 2008 03:33:34 -0700 (PDT), nielsen81@gmail.com wrote:

> [...]
>
>Så vidt jeg kan se, så forbliver multiplieren i alle tilfælde det
>samme (x 11.0), men det er derimod Bus Speed/External frequency, der

1) Er den på en strømspareskinne, samtidig med at bios-batteriet er
fladt ? så kan den ikke huske bios-indstillingerne.

2) strømforsyningen er halvgående så den ikke rigtigt kan køre ram og
detektere hastigheden herfor. Sæt evt. i bios en manuel indstilling
for ram (ikke Auto).

mvh

John

Fra : Max

Dato : 01-08-08 12:15

Hej

> Jeg skal måske lige præcisere, at den skifter MHz fra opstart til
> opstart, og altså ikke når computeren først ER opstartet.

Bøvlede engang med noget lignende, der var det CPU der
ikke sad ordentlig i sin sokel.

--
Mvh Max

Fra : N/A

Dato : 02-08-08 07:09

Fra : nielsen81@gmail.com

Dato : 01-08-08 05:20

On 1 Aug., 13:10, J <johnknuhtse...@Mail.dk> wrote:

> 1) Er den på en strømspareskinne, samtidig med at bios-batteriet er
> fladt ? så kan den ikke huske bios-indstillingerne.

Nix, ingen strømspareskinne. Bios-batteriet er næsten nyt.

> 2) strømforsyningen er halvgående så den ikke rigtigt kan køre ram og
> detektere hastigheden herfor. Sæt evt. i bios en manuel indstilling
> for ram (ikke Auto).

Jeg ved ikke helt hvad der forstås ved en "halvgående" strømforsyning..
Strømforsyningen er dog af nyere dato, er på 400 watt og er af mærket
NorthQ (NQ-4001AT). Ram er allerede manuelt indstillet i BIOS manuelt
(og altså ikke sat på "auto").

BIOS er forresten opdateret til den seneste version. Men både før og
efter denne BIOS-opdatering er problemet det samme.

Ja, det hele er temmelig mystisk - gad vide hvad problemet mon kan
være?

mvh
Jakob

Fra : nielsen81@gmail.com

Dato : 01-08-08 05:22

On 1 Aug., 13:15, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej

> Bøvlede engang med noget lignende, der var det CPU der
> ikke sad ordentlig i sin sokel.
>
> --
> Mvh Max

OK - det vil jeg lige se på.

mvh
Jakob

Fra : nielsen81@gmail.com

Dato : 01-08-08 12:47

On 1 Aug., 13:21, nielse...@gmail.com wrote:

> OK - det vil jeg lige se på.
>
> mvh
> Jakob

Vil I forresten tro, at det kan svare sig at prøve med en anden CPU ?

Jeg tror mere og mere, at der er tale om et CPU-problem (og i anden
række et bundkortsproblem) - hvad tror I ?

mvh
Jakob

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-08 07:09

nielsen81@gmail.com wrote:

> Vil I forresten tro, at det kan svare sig at prøve med en anden CPU ?
>
> Jeg tror mere og mere, at der er tale om et CPU-problem (og i anden
> række et bundkortsproblem) - hvad tror I ?

Hvis du skal ud og investere i noget, så lav en total opgradering. Hvis
du skifter til Athlon64 får du Cool'n'Quite, hvilken kan ses på
elregningen som et markant fald.

Jeg udskiftede en Athlon XP 3200+ med en Athlon64 3500+ for 1½ år siden.
Den havde tjent sig ind indenfor det første halve år,

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 02-08-08 07:09

Fra : Wraith

Dato : 03-08-08 15:47

nielsen81@gmail.com wrote in news:b25a5d93-9069-4c8d-a56e-901aea150dc3
@p25g2000hsf.googlegroups.com:

> Alt hjælp vil være meget velkommen !

For det første vil jeg til min dødsdag holde på at asrock er noget
frygtelig lort.
Dernæst vil jeg så fortælle at jeg har en AMD baseret maskine med de samme
problemer på et ASUS bundkort, og det problem blev løst med at flytte mere
varm luft ud af kabinettet og mere kold ind, og sætte clock frekvenser
selv, fremfor auto.

Hvis bios oplever problemer af nogen form, vil den automatisk drosle CPU
clock ned, dette gælder især varme.
Check varmen på cpu under belastning med clocken sat rigtigt, jeg vil give
det 90% på at det er der hesten ligger halshugget, begravet og ildelugtende

Fra : Martin Schulz

Dato : 03-08-08 20:40

Ifølge ASRock skulle man ikke bekymre sig om CPU-multiplier-jumperne
(jeg har prøvet at skifte lidt mellem dem, dog uden nogen som helst
effekt)

Kan det være en virus???

Min datters computer, som har virket i ca. 100 år, skrev pludselig noget i
retning af:

Bios flashet eller jumper flyttet >> 1100 MHz....???

Der sidder en AMD 2500+ Barton i maskinen på et EPOX bundkort. Har altid
virket perfekt....

Hvad er multiplien egentlig på en Barton 2500+?

fsb = 266 MHz * ??

Grunden til jeg nævner virus er, at vores også stod af 1. august...?

Håber I lige kan hjælpe mig, så jeg kan prøve at få den startet op igen.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-08-08 15:17

Martin Schulz wrote:

> Hvad er multiplien egentlig på en Barton 2500+?

11x, SVJH.

> fsb = 266 MHz * ??

FSB = 166 MHz (DDR333).

Jesper Poulsen

Fra : Martin Schulz

Dato : 05-08-08 19:38

Jeg takker for hjælpen... Nu kører den igen.