Vedligeholde Ubuntu?
Fra : Ole R

Dato : 30-07-08 14:05

Hey alle.

Jeg kom til at tænke på, om der er nogle rutiner man lige skal lave for
at holde Ubuntu oppe på fuld damp?
Jeg ved jo godt, det BESTEMT ikke er Windows, der sløver 10% pr kvarters
brug (runde tal) men som ret ny i Linux, så ville jeg lige høre ad, om
der var noget, udover at holde det opdateret?

/Ole

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-07-08 14:21

Ole R <ole.ryo@HUND!gmail.com> writes:

>Jeg ved jo godt, det BESTEMT ikke er Windows, der sløver 10% pr kvarters
>brug (runde tal) men som ret ny i Linux, så ville jeg lige høre ad, om
>der var noget, udover at holde det opdateret?

Din Windows er defekt, men det er nok ikke her, du skal bede om hjælp
til at fikse installationen af den

Men nej, der er ikke noget i Linux, der kræver genstarter eller andre
fagter. Ting kan hænge, og Firefox er lidt berygtet for at sluge mere
og mere RAM. Man kan jo lige køre "top" nu og da og sortere efter
memory-forbrug. Bruger den f.eks. 1 GB, er det nok på tide lige at
lukke alle Firefox-vinduer og starte den igen. Men ellers er der ikke
noget behov for specielle tiltag.

Om noget er det sundt at boote sin Unix-boks en gang om måneden eller
hver anden måned. Ikke fordi den har brug for det som sådan, men
for at man ikke "samler til bunke" af uafprøvede ændringer i f.eks.
startup-scripts, konfigurationer og lignende.

Hvis man f.eks. ændrer radikalt i sin RAID-opsætning og først booter
om halvt år, har man sikkert glemt alt om den ændring... og hvad man
evt. skal gøre for at komme tilbage til udgangspunktet, hvis skidtet
pludselig fejler under opstart.

Og så er det naturligvis en god plan at boote, når man får en ny
kerne ind via opdateringer. Både fordi visse huller først lukkes,
når man har bootet, og fordi moduler ikke nødvendigvis kan loades
efter en kerneopdatering.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ole R

Dato : 30-07-08 14:40

OK, nu lukker jeg så maskinen, når jeg ikke bruger den. Og jeg kører
normalt Opera, så jeg skal jo nok bare helt stille og roligt fortsætte
med at holde den opdateret og så ellers bruge den...... Den med Windows
var jo nok en lille anelse overdrevet, hehe..

/Ole

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 30-07-08 16:35

On Wed, 30 Jul 2008 13:21:09 +0000, Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
Jeg holder ikke engang min installation opdateret og har ikke opdaget
noget problem i det.

> [...]
> memory-forbrug. Bruger den f.eks. 1 GB, er det nok på tide lige at lukke
> alle Firefox-vinduer og starte den igen. Men ellers er der ikke noget
Jeg har været nødt til at genstarte efter at have installeret lm-sensors
eller noget tilbehør, men det skyldes nok bare at jeg ikke har styr på
hvad det er for nogle processor man kan nøjes med at genstarte.

> [...]
> man ikke "samler til bunke" af uafprøvede ændringer i f.eks.
> startup-scripts, konfigurationer og lignende.
fsck køres ofte ved hver 40. montering af filsystemet og hvis man kan lide
den slags, så er det endnu en grund til at genstarte, man kan nemlig ikke
køre fsck på et monteret filsystem.

> [...]
> ind via opdateringer. Både fordi visse huller først lukkes, når man har
> bootet, og fordi moduler ikke nødvendigvis kan loades efter en
Det er nødvendigt at genstarte for at skifte kerne.
Der findes systemer hvor man kan skifte kerne uden at genstarte, men det
er ikke linux.

Tomas

Fra : N/A

Dato : 31-07-08 07:35

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 31-07-08 06:00

On Wed, 30 Jul 2008 18:09:13 +0200, Jørn Hundebøll wrote:

> Du joker ikke også ? Du opdatere vel programmerne hvis der opdages fejl?
> Afhængig af distribution er det enten meget let eller blot let. Det er
> oftest folk som ikke har opdateret deres system som får installeret
> underlige programmer på deres computer, også er den pludselig del af et
> bot-netværk til f.eks. udsendelse af spam-mails eller DOS angreb. Det
> kan godt være det ikke genere dig direkte, men du kan uden at vide være
> genere en hel masse andre.

Næh, det var ikke for sjov. Jeg har svært ved at se hvordan det skulle
være muligt at installere noget som helst uden at jeg specifikt beder om
det, men du kan jo komme med et par eksempler, så tager vi den derfra.

Tomas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-07-08 07:35

Tomas Pedersen <patina@dbmail.dk> writes:

>Næh, det var ikke for sjov. Jeg har svært ved at se hvordan det skulle
>være muligt at installere noget som helst uden at jeg specifikt beder om
>det, men du kan jo komme med et par eksempler, så tager vi den derfra.

De to seneste rettelser til Firefox:

# Critical: Vulnerability can be used to run attacker code and
install software, requiring no user interaction beyond normal
browsing.

# High: Vulnerability can be used to gather sensitive data from sites
in other windows or inject data or code into those sites, requiring
no more than normal browsing actions.

(http://www.mozilla.org/security/known-vulnerabilities/firefox30.html)

Mvh.
   Klaus.