sommergæster på internet
Fra : Ole Schov

Dato : 27-07-08 11:55

Hej

Kan man give gæster mulighed for at gå på nettet med egen bærbar uden
at at de kan komme ind på vores netværk? og hvad skal man bruge?

På forhånd tak

Ole

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 14:45

Ole Schov <ole.schov@6AUBZprivat.dk> (slet 6AUBZ) wrote in

> Hej
>
> Kan man give gæster mulighed for at gå på nettet med egen bærbar
> uden at at de kan komme ind på vores netværk? og hvad skal man
> bruge?

Hvis du har TDC som ISP og et ADSL ab, har du 2 stk offentlige
ip-adresser.

Så er det bare at sætte en switch allerførst lige efter
dit ADSL moden og forbinde 2 stk routers til switchen og give dine
gæster adgang til den ene router mens du selv anvender den anden
router til dit netværk. Det to netværk vil så være adskilte.

Har du kun adgang til den ene offentlig ip-adresse, kan du sætte to
router efter hinanden - fra WAN på nr 2 til LAN på nr 1 (den der er
forbundet til dit modem) og så give gæsterne adgang til router nr 1.
Så har gæsterne ikke adgang til dit netværk bag router nr 2 mens du
har adgang til deres netværk bag router nr 1.

Jeg har kørt med 3 routers (router - router - trådløs pocketrouter)
forbundet på den måde - WAN til LAN og igen WAN til LAN - og det
virkede uden problemer.

En 100 Mbps switch fra Aldi koster ikke over en "hund" og en 100 Mbps
router fra Aldi ikke over to "hunde".

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 15:03

Axel Hammerschmidt wrote:

> Har du kun adgang til den ene offentlig ip-adresse, kan du sætte to
> router efter hinanden - fra WAN på nr 2 til LAN på nr 1 (den der er

Dobbelt-NAT bør så vidt muligt undgås.

> Jeg har kørt med 3 routers (router - router - trådløs pocketrouter)
> forbundet på den måde - WAN til LAN og igen WAN til LAN - og det
> virkede uden problemer.

Men er ikke anbefalelsesværdigt.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 15:10

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in news:488c801f$0$15872
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Dobbelt-NAT bør så vidt muligt undgås.

Sikke' noget sludder! I det her tilfælde er det enda påkrævet, når OP
ønsker at isolere sit netværk.

--
Eat shit! A billion flies can't be wrong.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 15:27

Axel Hammerschmidt wrote:

> Sikke' noget sludder! I det her tilfælde er det enda påkrævet, når OP

Nåja, du er jo IT-ekspert. Hvor mange år er du har arbejdet med
professionel IT?

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 17:10

> Nåja, du er jo IT-ekspert.

Tak.

--
Eat shit! A billion flies can't be wrong.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-08 17:21

On 2008-07-27, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Sikke' noget sludder! I det her tilfælde er det enda påkrævet, når OP
> ønsker at isolere sit netværk.

Nej, NAT er ikke en forudsætning for routing, så det er absolut ikke
påkrævet.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 19:05

On sø, 27 jul 2008 16:21:05 GMT, Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote in dk.edb.netvaerk:

> Nej, NAT er ikke en forudsætning for routing, så det er absolut ikke
> påkrævet.

Længe leve forvirringen.

Med fare for at gentage mig selv (siden sidste gang) så er det du kommer
med fuldstændig irrelevant og til ingen hjælp.

Jeg vil foreslå OP, at læse op på Smallnetbuilder.com og få skilt skidt
fra kanal.

--
Oops! I did it again.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-08 19:12

On 2008-07-27, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Længe leve forvirringen.

Jeg er ikke forvirret.

> Med fare for at gentage mig selv (siden sidste gang) så er det du kommer
> med fuldstændig irrelevant og til ingen hjælp.

Aha, men ikke desto mindre har jeg mit eget isolerede gæstenetværk sat
op helt uden brug af NAT.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 19:29

> On 2008-07-27, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Aha, men ikke desto mindre har jeg mit eget isolerede gæstenetværk sat
> op helt uden brug af NAT.

Hvor uinteressant. Min ASUS WL-330gE kommer med indbygget gæsteadgang.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-08 19:39

On 2008-07-27, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Hvor uinteressant. Min ASUS WL-330gE kommer med indbygget gæsteadgang.

Du har en fantastisk måde at argumentere på. Det er da netop interessant
at man kan sætte det op uden brug af NAT, når du for få timer siden
påstod at NAT var bydende nødvendigt.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 21:13

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

<snip>

> Du har en fantastisk måde at argumentere på. Det er da netop interessant
> at man kan sætte det op uden brug af NAT, når du for få timer siden
> påstod at NAT var bydende nødvendigt.

Du kan heller ikke læse.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-08 21:21

On 2008-07-27, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Du kan heller ikke læse.

Lad mig hjælpe din hukommelse endnu engang.

Fra dit indlæg:

---
> Dobbelt-NAT bør så vidt muligt undgås.

Sikke' noget sludder! I det her tilfælde er det enda påkrævet, når OP
ønsker at isolere sit netværk.
---

Det er slet og ret løgn, det er ikke påkrævet.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 22:19

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

<snip>

> Sikke' noget sludder! I det her tilfælde er det enda påkrævet, når
> OP ønsker at isolere sit netværk.
>
> ---
>
> Det er slet og ret løgn, det er ikke påkrævet.

"I det her tilfælde..."

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-08 22:33

On 2008-07-27, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> "I det her tilfælde..."

Hvorfor mener du det skulle være påkrævet i det her tilfælde?

For det er det ikke.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 23:36

> On 2008-07-27, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Hvorfor mener du det skulle være påkrævet i det her tilfælde?

Hvorfor spurgte du ikke om det først?

> For det er det ikke.

Hvorfor spørger du så nu?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-08 23:48

On 2008-07-27, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor spurgte du ikke om det først?

Fordi du tager fejl uanset hvad svaret er.

> Hvorfor spørger du så nu?

For at forklare dig, hvorfor du tager fejl.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 04:24

> Fordi du tager fejl uanset hvad svaret er.

Det gør jeg selvfølgeli' ikke. Som tidligere henviser jeg til
vejledningen på Smallnetbuilder.com.

> For at forklare dig, hvorfor du tager fejl.

Sikke en Knold og Tot "forklaring".

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 05:23

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det gør jeg selvfølgeli' ikke. Som tidligere henviser jeg til

Axel! Andreas er mere IT-kompetent end du nogen sinde bliver. Hvis
Andreas skriver noget, så retter man ind.

> Sikke en Knold og Tot "forklaring".

Nej, sikke en "knold og tot"-person. Du er _ikke_ IT-ekspert bare fordi
du har skrevet et par indlæg på Version2. Du er faktisk slet ikke
IT-ekspert. Med de indlæg du har skrevet her på usenet, tror jeg faktisk
at det er bedre at du helt holder dig væk - du er mere til skade end til
gavn!

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 18:24

> Axel! Andreas er mere IT-kompetent end du nogen sinde bliver. Hvis
> Andreas skriver noget, så retter man ind.

Jesper Poulsen har ellers oplyst, at han er 36 år

> Nej, sikke en "knold og tot"-person.

OK. Så si'r vi han er en knold og tot-person.

--
Eat shit! A billion flies can't be wrong.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 20:02

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jesper Poulsen har ellers oplyst, at han er 36 år

Hvad har det med Andreas at gøre?

> OK. Så si'r vi han er en knold og tot-person.

Det er dig der er en 'knold og tot'-person. Det er dig der er den
inkompetente her og det er dig der bærer præg af trolling.

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-07-08 10:02

On 2008-07-28, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Det gør jeg selvfølgeli' ikke. Som tidligere henviser jeg til
> vejledningen på Smallnetbuilder.com.

Som viser en måde at gøre tingene på ud af mange. Den viser på ingen
måde at det ikke kan lade sig gøre uden NAT.

> Sikke en Knold og Tot "forklaring".

Men var det ikke den du fiskede efter?

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 13:04

> Som viser en måde at gøre tingene på ud af mange. Den viser på ingen
> måde at det ikke kan lade sig gøre uden NAT.

Der er skrevet tykke bøger om hvad der kan lade sig gøre, men det har
ikke noget med sagen her at gøre.

> Men var det ikke den du fiskede efter?

Din "forklaring" er som sagt uinteressant.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 16:47

Axel Hammerschmidt wrote:

> Din "forklaring" er som sagt uinteressant.

For dig, måske. Men bestemt ikke for andre. På den anden side, du har
godt af at lære noget.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-07-08 21:25

Axel Hammerschmidt wrote:

> Du kan heller ikke læse.

Du er uden tvivl den mest intelligente i gruppen her, inkl. Jens
Fallesen. Suk.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 22:21

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in news:488cd9b3$0$15897
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Du er uden tvivl den mest intelligente i gruppen her, inkl. Jens
> Fallesen. Suk.

I dit tilfælde er diagnosen phimosis.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 05:19

Axel Hammerschmidt wrote:

> I dit tilfælde er diagnosen phimosis.

Du er virkelig længere ude end man kunne frygte.

Jesper Poulsen

Fra : Root Kit

Dato : 28-07-08 07:40

On Sun, 27 Jul 2008 18:11:55 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Aha, men ikke desto mindre har jeg mit eget isolerede gæstenetværk sat
>op helt uden brug af NAT.

Det kan man sagtens. Men måske spørgeren fik mest ud af det hvis du
forklarede hvordan.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-07-08 10:00

On 2008-07-28, Root Kit <b__nice@hotmail.com> wrote:

> Det kan man sagtens. Men måske spørgeren fik mest ud af det hvis du
> forklarede hvordan.

Jeg tror ikke min opsætning er voldsomt aktuel i OPs tilfælde, men jeg
skal da gerne forklare kort:

Mine maskiner på mit hjemmenet taler kun IPsec med hinanden. Alle der
ikke kører IPsec ender i en captive portal på en linux server, hvor de,
der må bruge nettet har et login, der åbner for adgang til Internet for
deres maskine.

--
Andreas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-08 17:22

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-07-08 17:45

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

> NAT bør så vidt muligt undgås :)

Hvor stærkt er det "bør" lige? Er det "Hvis det overhovedet kan
undgås", eller en af de mere bløde som "Hvis det ikke er til
yderligere besvær"?

Vores remote support ville iøvrigt blive rigtig spændende uden
NAT. Af en eller anden grund har vores kunder det med at klumpe sig
sammen på de samme få private netværk.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-07-08 18:35

On Sun, 27 Jul 2008 18:44:49 +0200, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> [...]
>
> Vores remote support ville iøvrigt blive rigtig spændende uden
> NAT. Af en eller anden grund har vores kunder det med at klumpe sig

Det er faktisk netop udtryk for, at NAT er ondt. Hvis man undlod NAT
og brugte globalt routede adresser overalt, ville jeres remote support
blive rigtig nem.

IPv6. Hellere i dag end i morgen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-07-08 18:47

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Det er faktisk netop udtryk for, at NAT er ondt. Hvis man undlod NAT
> og brugte globalt routede adresser overalt, ville jeres remote
> support blive rigtig nem.

Jeg ved ikke rigtigt. Jeg tror vores problemer ville have samme
størrelse, men i stadet for routing, ville vi have problemer med
firewalls der ikke slipper de rigtige sourceadresser igennem.

> IPv6. Hellere i dag end i morgen.

Der vil stadig være folk det NAT'er IPv6, fordi det giver dem en
følelse af sikkerhed.

Fra : Jens Fallesen

Dato : 27-07-08 19:46

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Jeg ved ikke rigtigt. Jeg tror vores problemer ville have samme
> størrelse, men i stadet for routing, ville vi have problemer med
> firewalls der ikke slipper de rigtige sourceadresser igennem.

Jeg kender ingen firewalls, der ikke slipper de rigtige sourceadresser
igennem, hvis man slår NAT fra på dem. Hvis sådanne findes, bør de blot
forbigås i stilhed.

> Der vil stadig være folk det NAT'er IPv6, fordi det giver dem en
> følelse af sikkerhed.

Der er også folk, der tror, at humlebier ikke kan flyve. I begge
tilfælde må man fortælle folk, at de tager fejl, og ellers er det sådan
set deres eget problem.

Okay, en konstant tro på humlebiens manglende flyvefærdigheder er nok
ikke noget, der fører til mange supportkald.

--
Jens

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-07-08 19:56

Jens Fallesen <jf@avicnet.co.uk> writes:

> Der er også folk, der tror, at humlebier ikke kan flyve. I begge
> tilfælde må man fortælle folk, at de tager fejl, og ellers er det
> sådan set deres eget problem.

Af en eller anden grund plejer det at være kundens netværksfolks
hjemmestrikkede teser om sikkerhed, der overskygger det behov som
kundens operationsfolk har for at få remote support fra os.

Nogle af historierne er temmeligt groteske, som f. eks. den lufthavn
der kræver at hver support-person har sit eget personlige login på det
udstyr vi skal servicere, samtidig med at der er ubegrænset routing
mellem lufthavnens WiFi-net og det "supersikrede" net vores udstyr
står på.

> Okay, en konstant tro på humlebiens manglende flyvefærdigheder er
> nok ikke noget, der fører til mange supportkald.

Nej, men portsecurity og lange ARP-cache timeouts gør til gengæld.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-08 18:38

On 2008-07-27, Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Hvor stærkt er det "bør" lige? Er det "Hvis det overhovedet kan
> undgås", eller en af de mere bløde som "Hvis det ikke er til
> yderligere besvær"?

Meget. Som i "burde aldrig være opfundet".

> Vores remote support ville iøvrigt blive rigtig spændende uden
> NAT. Af en eller anden grund har vores kunder det med at klumpe sig
> sammen på de samme få private netværk.

Private netværk ville ikke være relevante uden NAT. Ihvertfald ikke for
folk, der ønsker at nå Internet.

--
Andreas

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-07-08 18:49

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

> Private netværk ville ikke være relevante uden NAT. Ihvertfald ikke
> for folk, der ønsker at nå Internet.

Det er heller ikke et udpræget behov for vores kunder. De fleste af
dem ville sikkert have det endnu bedre, hvis de kunne afsondre vores
systemer fuldstændigt fra resten af verden, incl. vores remote
support.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 15:31

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> Ole Schov <ole.schov@6AUBZprivat.dk> (slet 6AUBZ) wrote in

<snip>

Her er en glimrende vejledning - godt nok på engelsk - hvordan du gøre:

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/24428/53/

I det hele taget er Smallnetbuilder.com en sand guldgrube af viden om
hvordan man får mest ud af sit hjemmenetværk.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 27-07-08 18:46

Ole Schov (slet 6AUBZ) skrev:
> [...]
>
> Kan man give gæster mulighed for at gå på nettet med egen bærbar uden
> at at de kan komme ind på vores netværk? og hvad skal man bruge?

du sætter det trådløse netværk på (uden at bruge dens router funktion)
DMZ porten og indstiller din router/firewall til dmz-lan ikke er tilladt.

Det kræver godtnok en firewall i en lidt højere klasse end hvad man
normalt køber til private.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 18:59

On sø, 27 jul 2008 17:45:45 GMT, Jan Nielsen
<nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote in dk.edb.netvaerk:

> du sætter det trådløse netværk på (uden at bruge dens router funktion)
> DMZ porten og indstiller din router/firewall til dmz-lan ikke er tilladt.

Hvor står der de skal bruge trådløs?

Hint: nyhedsgruppen hedder dk.edb.netværk

--
Oops! I did it again.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 27-07-08 21:12

Axel Hammerschmidt skrev:
> Hvor står der de skal bruge trådløs?

Jamen så er det endnu nemmere, bare en switch eller enkelt pc på dmz
porten...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 22:24

> Jamen så er det endnu nemmere, bare en switch eller enkelt pc på dmz
> porten...

Bliver det (DMZ) ikke styret af ip-adressen - som så igen tildelelses
ud fra netkortets MAC adresse, der som bekendt kan spoofes?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-07-08 22:27

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> writes:

> Bliver det (DMZ) ikke styret af ip-adressen - som så igen
> tildelelses ud fra netkortets MAC adresse, der som bekendt kan
> spoofes?

Du virker temmeligt usikker på basal router-konfiguration, når man
tænker på dine ellers kategoriske og endegyldige svar :)

Hint: *port*

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 23:42

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> wrote in

> Du virker temmeligt usikker på basal router-konfiguration, når man
> tænker på dine ellers kategoriske og endegyldige svar :)
>
> Hint: *port*

Jeg vil da mene, at vi taler om en konsum router.

Hint: læs det OP skrev.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 05:24

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jeg vil da mene, at vi taler om en konsum router.

Du er kategorisk uvidende.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 17:45

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in news:488d49f2$0$15878
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Du er kategorisk uvidende.

Du er bare uinteressant.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 20:00

Axel Hammerschmidt wrote:

> Du er bare uinteressant.

Fordi jeg tydeligvis ved mere end dig - tja... I rest my case.

Jesper Poulsen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 27-07-08 22:55

Axel Hammerschmidt skrev:
> Bliver det (DMZ) ikke styret af ip-adressen - som så igen tildelelses
> ud fra netkortets MAC adresse, der som bekendt kan spoofes?
På de "dyere" routere er det en bestemt port ikke ip baseret, altså et
bestemt netstik i routerens lan.
"dyere" er ikke lig for dyrt til private kan købe det (1000-1500kr kan
gøre det).

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-07-08 23:39

> På de "dyere" routere er det en bestemt port ikke ip baseret,
> altså et bestemt netstik i routerens lan.
> "dyere" er ikke lig for dyrt til private kan købe det (1000-1500kr
> kan gøre det).

Aldi ta'r kun 199,- kr.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 05:26

Axel Hammerschmidt wrote:

> Aldi ta'r kun 199,- kr.

Aldi's routere er noget crap!

På den anden side, hvis du kan anbefale en crap-router til 199,- så er
din IT-værdi her i gruppen intet værd.

Jesper Poulsen

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 28-07-08 15:47

Axel Hammerschmidt kom med denne ide:
> Jan Nielsen <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote in

> Aldi ta'r kun 199,- kr.

Alene din konstante og vedholdende lovprisning af Aldi som leverandør
af IT produkter, får mig til (oven i alt det andet sludder du har
skrevet) at betvivle dine evner hvad ang. det oprindelige subj.

Jørgen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 17:53

...::JMJ::.. <kaliffen@privat.dk> wrote in news:mn.e3ef7d87c83a221d.76074
@privat.dk:

<snip>

> Alene din konstante og vedholdende lovprisning af Aldi som leverandør
> af IT produkter, får mig til (oven i alt det andet sludder du har
> skrevet) at betvivle dine evner hvad ang. det oprindelige subj.

Jeg tvivler på du kan huske hvad det er OP efterlyser.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 28-07-08 18:43

Axel Hammerschmidt kom med følgende:
> ..::JMJ::.. <kaliffen@privat.dk> wrote in news:mn.e3ef7d87c83a221d.76074
> @privat.dk:
>
> <snip>

> Jeg tvivler på du kan huske hvad det er OP efterlyser.

Mere end nok til at vide, at han rent faktisk hedder Ole Schov.
Hvorfor du, blandt meget andet vås, får blandet OP ind i sagen, har
hele tråden igennem været mig en gåde... af næsten samme størrelse som
din åbenlyse inkompetence, din totalt manglende konduite og
himmelråbende flabethed.
Emnet uddebatteret herfra med et lydeligt PLONK til dig..

Jørgen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 21:38

...::JMJ::.. <kaliffen@privat.dk> wrote in news:mn.e49e7d87a3178653.76074
> [...]

> hele tråden igennem været mig en gåde... af næsten samme størrelse som
> din åbenlyse inkompetence, din totalt manglende konduite og

OP er Usenet forkortelsen for Original Poster - den der startede trådene.

Det ved de fleste, men en Newbie bør følge Usenet et stykke tid, for ikke
at dumme sig.

OP her er nok efterhånden løbet skrigende bort.

> Emnet uddebatteret herfra med et lydeligt PLONK til dig..

Elsker den lyd

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jan Nielsen

Dato : 28-07-08 16:32

Axel Hammerschmidt skrev:
> Jan Nielsen <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote in

> Aldi ta'r kun 199,- kr.

I går viste du ikke DMZ kan køre på fysisk-port basis, og i dag ved du
aldi har en der kan det til 199,- ?

Det er ikke alle routere der kan det, man skal udover den prisklasse der
skal laves billigst muligt, til gengæld sparer man rigtig meget tid,
når udstyret bare virker, hver dag og i flere år :)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 17:51

Jan Nielsen <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote in

<snip>

> I går viste du ikke DMZ kan køre på fysisk-port basis, og i dag ved du
> aldi har en der kan det til 199,- ?

Det har jeg ikke givet udtryk for.

> Det er ikke alle routere der kan det, man skal udover den prisklasse der
> skal laves billigst muligt, til gengæld sparer man rigtig meget tid,
> når udstyret bare virker, hver dag og i flere år :)

Og du vil så foreslå OP at bruge - hvor meget? - mellem 1.000 og 1.500.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 19:59

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det har jeg ikke givet udtryk for.

Så må vi lige opfriske din hukommelse - endnu engang:

"> På de "dyere" routere er det en bestemt port ikke ip baseret,
> altså et bestemt netstik i routerens lan.
> "dyere" er ikke lig for dyrt til private kan købe det (1000-1500kr
> kan gøre det).

Aldi ta'r kun 199,- kr."

> Og du vil så foreslå OP at bruge - hvor meget? - mellem 1.000 og 1.500.

Du vil anbefale en router til 199,- fra Aldi og du kaster dig ud i
opgaven som om du var IT-ekspert.

Det er du tydeligvis ikke. Desuden så bærer dine indlæg præg af
trolling, hvilket ikke gør din status bedre.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 22:31

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote in news:488e170e$0$15883
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Så må vi lige opfriske din hukommelse - endnu engang:
>
> "> På de "dyere" routere er det en bestemt port ikke ip baseret,
>
> Aldi ta'r kun 199,- kr."

Og af det kan du alene slutte, at en sådan "dyere" router koster 801 - 1301
kr mere end Aldis.

> Du vil anbefale en router til 199,- fra Aldi og du kaster dig ud i
> opgaven som om du var IT-ekspert.

Enhver der bare har fulgt lidt med er klar over at elektronikudstyr falder,
enda meget hurtigt, i pris.

Den router, som Aldi sælger under mærke "4net" er den samme som den der før
hed Zonet ZSR0104CP. Prøv at læse anmeldelserne af den.

> Det er du tydeligvis ikke. Desuden så bærer dine indlæg præg af
> trolling, hvilket ikke gør din status bedre.

Det er ellers dig, der har udnævnt mig til IT-ekspert.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 22:55

Axel Hammerschmidt wrote:

> Og af det kan du alene slutte, at en sådan "dyere" router koster 801 - 1301
> kr mere end Aldis.

Jeg kan alene slutte at du sætter lighedstegn mellem egenskaberne hos en
router til 1000,- og en til 199,-

> Enhver der bare har fulgt lidt med er klar over at elektronikudstyr falder,
> enda meget hurtigt, i pris.

Og dermed kan en Aldi-router til 199,- løse præcis den opgave som Jan
Nielsen henviser til. Det må du jo vide, siden du skriver det som
opfølgning på hans indlæg.

> Den router, som Aldi sælger under mærke "4net" er den samme som den der før
> hed Zonet ZSR0104CP. Prøv at læse anmeldelserne af den.

Seriøst?

Det er den mest crappy low-end-router jeg har læst om. Selv Topcom's
routere er bedre.

> Det er ellers dig, der har udnævnt mig til IT-ekspert.

Og dermed tror du at du er IT-ekspert. Jeg har senere skrevet følgende:
"Du er uden tvivl den mest intelligente i gruppen her, inkl. Jens
Fallesen. Suk."

Jens og Andreas skriver ikke så meget, men når de gør så læser man og
klapper i. Sammen med Asbjørn Højmark er de eksperterne herinde.

Jeg synes ikke at du er på nedenstående liste:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=credits

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 28-07-08 23:11

On 2008-07-28, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> [...]
>
> Jens og Andreas skriver ikke så meget, men når de gør så læser man og
> klapper i. Sammen med Asbjørn Højmark er de eksperterne herinde.

Jeg lytter ihvertfald når Asbjørn og Jens taler. De har også den fordel
at de er meget bedre end mig til at ignorere trolls og kooks.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 23:43

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

<snip>

> Jeg lytter ihvertfald når Asbjørn og Jens taler. De har også den fordel
> at de er meget bedre end mig til at ignorere trolls og kooks.

Faktisk passer betegelsen Troll ganske glimrende på dig og dine postings
under disse tråde.

Se f.eks Message-ID: <slrng8r2kc.krr.apj@irq.hestdesign.com>

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-07-08 00:00

On 2008-07-28, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Faktisk passer betegelsen Troll ganske glimrende på dig og dine postings
> under disse tråde.

Aha.

> Se f.eks Message-ID: <slrng8r2kc.krr.apj@irq.hestdesign.com>
>
> "Jeg tror ikke min opsætning er voldsomt aktuel i OPs tilfælde,..."

Hvori ligger trolleriet? Der bliver stillet et spørgsmål, som jeg
besvarer kortfattet.
Dette står i ganske stærk kontrast til de spørgsmål der bliver stilet
til dig, hvor svarene udebliver hver eneste gang.
Mener du ikke jeg har ret i min betragtning af at det er irrelevant for
OP? Jeg tror ikke mit valg af design er særlig velegnet til ret mange
hjemmenet, men det illustrerer fint at det på ingen måde er nødvendigt
med NAT for at løse det givne problem, hvilket var mit udgangspunkt for
overhovedet at skrive i denne tråd.
Du præsenterede en mulig løsning, og jeg udtrykte mine reservationer ved
det design den byggede på. Hverken mere eller mindre.

Hvis dit svar på dette indlæg blot er endnu en barnlig one-liner vil jeg
bede dig om at undlade at bruge din og vores energi på endnu en gang
mudderkastning.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-07-08 01:03

> Aha.

En såkaldt aha-oplevelse!

> Hvori ligger trolleriet?

Passer fint med denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet)

"An Internet troll, or simply troll in Internet slang, is someone who posts
controversial and usually irrelevant or off-topic messages in an online
community, such as an online discussion forum or chat room, with the
intention of baiting other users into an emotional response or to generally
disrupt normal on-topic discussion."

I dit tilfælde passer det med "irrelevant ... messages in an online
community, such as an online discussion forum or chat room, with the
intention ... to generally disrupt normal on-topic discussion."

Se (igen!) Message-ID: <slrng8r2kc.krr.apj@irq.hestdesign.com>

"Jeg tror ikke min opsætning er voldsomt aktuel i OPs tilfælde,..."

Så har vi "irrelevant".

Og tæl så hvor mange gange. Så har vi "generally".

> Der bliver stillet et spørgsmål, som jeg besvarer kortfattet.

Du besvarer slet ikke, når der flere gange bliver spurgt.

> [...]
> til dig, hvor svarene udebliver hver eneste gang.
> Mener du ikke jeg har ret i min betragtning af at det er irrelevant

Joh da, og det er netop pointen; dine postings er irrelevante.

> [...]
> nødvendigt med NAT for at løse det givne problem, hvilket var mit
> udgangspunkt for overhovedet at skrive i denne tråd.

Dit "design" er bestemt ikke velegnet i dette tilfælde.

> Du præsenterede en mulig løsning, og jeg udtrykte mine reservationer
> ved det design den byggede på. Hverken mere eller mindre.

Ha! Ha!

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-07-08 05:16

Axel Hammerschmidt wrote:

> Joh da, og det er netop pointen; dine postings er irrelevante.

Det er kun dig der finder dem irrelevante. Det viser bare mere om dig og
din viden end om noget andet.

Axel, du er et totalt uvidende og inkompetent fjols der fører dig frem
på et område hvor du slet ikke har evner til at komme med andet end
mudderkast og ævl.

> Dit "design" er bestemt ikke velegnet i dette tilfælde.

Og det ved du naturligvis alt om. Axel, smut nu ud i haven og leg med
dine børnebørn. Du er ikke IT-ekspert og du bliver det heller aldrig. Se
det nu i øjnene og lyt og lær. Måske bliver du bare rimeligt god til
netværksopsætning af at lære af folk som netop Andreas (samt Asbjørn og
Jens).

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 29-07-08 09:00

On 2008-07-29, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> I dit tilfælde passer det med "irrelevant ... messages in an online
> community, such as an online discussion forum or chat room, with the
> intention ... to generally disrupt normal on-topic discussion."

Nej, der blev spurgt til min løsning, jeg svarede. OP har ikke patent på
tråden, og der var andre, der var interesserede i min løsning.

> "Jeg tror ikke min opsætning er voldsomt aktuel i OPs tilfælde,..."
>
> Så har vi "irrelevant".

At den ikke er aktuel i OPs tilfælde betyder ikke at den er irrelevant
for tråden.

> Du besvarer slet ikke, når der flere gange bliver spurgt.

Hvad mener du jeg ikke har svaret på? Jeg har helt bevidst kun forholdt
mig til om NAT er godt eller skidt i starten af tråden.
Det er din hujen og armprutten, der har bragt tråden ud på et sidespor.

> Joh da, og det er netop pointen; dine postings er irrelevante.

Vi er da enige i at der er kommet meget fyld i denne tråd, men det er
fordi du ikke vil debattere om NAT er godt eller skidt. Mine bidrag til
tråden kunne have været stoppet ved det indlæg, hvis du ikke var så
påståelig.
I det konkrete tilfælde besvarede jeg et konkret spørgsmål, det er der
absolut intet irrelevant i.
Bemærk også at du bevæger dig i et debatforum, derfor er det ganske
relevant at debattere de løsningsforslag, der er kommet på bordet,
deriblandt om NAT og dobbelt NAT er en god ide.

> Dit "design" er bestemt ikke velegnet i dette tilfælde.

Nej, det var derfor jeg ikke præsenterede det som en mulig løsning.

> Ha! Ha!

Igen, et børnehave-svar. Vil du debattere indholdet af mine indlæg, så
forhold dig til dem og skriv et præcist og konkret svar i stedet for
sådan noget som ovenstående.
Hvad er det du mener der er sjovt? Hvad er det, helt konkret du er uenig
i?

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-07-08 14:18

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

<snip>

> Vi er da enige i at der er kommet meget fyld i denne tråd,...

Vi ka' la' det komme an på en prøve: don't feed the trolls.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-07-08 17:27

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Igen, et børnehave-svar. Vil du debattere indholdet af mine indlæg, så

Ja, man skulle ikke tro at Axel er gammel og gråhåret. Jeg vil nærmere
skyde ham til 13 år, vidste jeg ikke bedre.

Jesper Poulsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-07-08 23:20

> Jeg kan alene slutte at du sætter lighedstegn mellem egenskaberne hos
> en router til 1000,- og en til 199,-

Jep. Når der bruges to routers, som bl.a beskrevet på
Smallnetbuilder.com.

> Og dermed kan en Aldi-router til 199,- løse præcis den opgave som Jan
> Nielsen henviser til. Det må du jo vide, siden du skriver det som
> opfølgning på hans indlæg.

Er der et spørgsmål der - et eller andet sted?

> Seriøst?
>
> Det er den mest crappy low-end-router jeg har læst om. Selv Topcom's
> routere er bedre.

Der findes skam folk der bruger Topcom og som er tilfreds.

<snip>

> http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=credits

Redigeret:
Fredag den 16. august 2002,...

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-07-08 05:09

Axel Hammerschmidt wrote:

> Jep. Når der bruges to routers, som bl.a beskrevet på
> Smallnetbuilder.com.

Så er vi tilbage ved det som eksperterne herinde stærkt fraråder.

> Er der et spørgsmål der - et eller andet sted?

Du fatter virkelig ikke noget - er det noget der kommer med alderen?

> Der findes skam folk der bruger Topcom og som er tilfreds.

Skrev jeg andet?

> Redigeret:
> Fredag den 16. august 2002,...

Du står stadig ikke på listen. Der er ingen grund til at redigere noget
der ikke ændrer sig nævneværdigt og de personer der står på listen
bliver ikke dummere på 6 år.

Jesper Poulsen

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-09-08 20:54

Ole Schov (slet 6AUBZ) wrote:
> [...]
>
> Kan man give gæster mulighed for at gå på nettet med egen bærbar uden
> at at de kan komme ind på vores netværk? og hvad skal man bruge?

Hej

du har muligheden for at købe en routere der understøtter flere net.
Alternativt så ved jeg at Zyxel har en løsning som bruger på nogle
hoteller. Det er en trådløs router og en "bon" printer. Der kommer der
bruger og password.
Den kan sættes op til at der skal stå et beløb, hvis der skal tjenes
penge på evt. gæster, eller at det skal være gratis, men at for at bruge
internettet så skal der indtastes brugernavn og password.

Vælges den sidste løsning skal du huske at opdatere til nyeste firmware,
da den "gamle" har en stor brist på flere punkter.

\Peter