Ledere i netkabel?
Fra : MRN

Dato : 14-07-08 17:17

Hejsa gruppe!

Sådan som jeg har forstået det, så er det kun to af parerne i et utp kabel
der bliver brugt? Vil det sige at man kan nøjes med ét kabel til en stikdåse
med to udtag? Og i givet fald, hvordan fungerer det så?

MRN

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
than half of you half as well as you deserve!"
Bilbo Baggins...

Fra : fix

Dato : 14-07-08 17:26

MRN wrote:
> [...]
> kabel der bliver brugt? Vil det sige at man kan nøjes med ét kabel
> til en stikdåse med to udtag? Og i givet fald, hvordan fungerer det
1. du kommer aldrig over 100Mb
2. de 2 par du ikke bruger, skal så forbindes til samme pinnumre på stik2
som er brugt på stik1.

vær opmærksom på at det er ikke ligegyldigt hvilke ledere som kommer på
hvilke ben.
princippet er: par1 (orange) til 1-2 og par2(grøn) til 3-5 på stik1 og
par4 (brun) til 1-2 og par3(blå) til 3-5 på stik2
Du kan alternativt få nogle dapser som "flytter" lederne så det bliver
rigtigt, - men de er forholdsvis dyre.

finn

Fra : Martin [TMM]

Dato : 14-07-08 17:31

Hej
MRN wrote:
> [...]
> kabel der bliver brugt? Vil det sige at man kan nøjes med ét kabel
> til en stikdåse med to udtag? Og i givet fald, hvordan fungerer det

Det er rigtigt, hvis det er 100Mbit/s der er tale om. I 1Gbit/s netværk er
alle 4 par (8 ledere) i brug.
Så du kan godt lave 2 stik på et enkelt kabel, hvis det er 100Mbit/s du skal
bruge, men ikke ved 1Gbit/s. Blot skal du ikke trække det hundrede meter. I
nogle kabler er de 2 par nemlig viklet en kende dårligere end de 2 andre.
Det giver så et dårligere signal-støjforhold.

Mvh
Martin

Fra : Henrik

Dato : 22-07-08 17:41

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i en meddelelse
--------Snip---------------
> [...]
andre.
> Det giver så et dårligere signal-støjforhold.

Har aldrig hørt om dette, men det er sikkert rigtigt når du siger det. Kan
du henvise til noget on-line dokumentation der understøtter det?
/Henrik M.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 22-07-08 17:49

Hej
Henrik wrote:
> Har aldrig hørt om dette, men det er sikkert rigtigt når du siger
> det. Kan du henvise til noget on-line dokumentation der understøtter
> det?

Prøv at pil et ganske almindeligt cat5 kabel ad, og kig på parrene. Det er
ret let at se.
Et dårligere snoet kabel - færre snoninger pr meter - vil give et dårligere
signal/støjforhold. Almen praktisk viden om balancerede signaler. Forskellen
på cat5 og cat5e er da heller ikke så meget andet end at antallet af
snoninger er sat op pr løbende meter.

Det giver sikkert ikke problemer med at køre 100Mbit på dee dårligere snoede
par i sådan et kabel, hvis man holder sig under længere stræk bør det gå
fint. cat5e er jo også kun beregnet til 100Mbit/s men jeg kører fint 1Gbits
på det her i hytten, dog ikke med 100m træk.

Mvh
Martin

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 22-07-08 18:09

On Tue, 22 Jul 2008 18:48:48 +0200, Martin [TMM] wrote:
> [...]
> signal/støjforhold. Almen praktisk viden om balancerede signaler. Forskellen
> på cat5 og cat5e er da heller ikke så meget andet end at antallet af

Har nu hørt at der er forskellig snoning på hvert par for at undgå at
de lægger sig ensartet op ad hinanden med større overhøring til følge.
/hjj

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-07-08 19:11

<tmm@_CUT_trutter.dk> wrote:

> cat5e er jo også kun beregnet til 100Mbit/s [...]

Nej.

1000base-TX (Gigabit Ethernet) er specificeret til at køre på Cat5 med
et par ekstra målinger, der i praksis gør det til et krav at det er
Cat5E.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 22-07-08 18:56

Henrik wrote:
> [...]
>
> Har aldrig hørt om dette, men det er sikkert rigtigt når du siger det. Kan
> du henvise til noget on-line dokumentation der understøtter det?

I Cat5 kabler er alle 4 parsnoet ens, alle par skal naturligvis
overholde minimums kravene i Cat5 kabel standarden. Disse kabler kan
anvendes op til 100Mbps, kablerne er ikke konstrueret til flere
samtidige signaler i de 4 par der er i kablet.

I Cat5E kabler er de 4 par snoet lidt forskelligt for at forhindre
overhøring mellem de 4 par, det giver mulighed for samtidig
kommunikation på alle 4 par, netop det som anvendes i 1GBps Ethernet.
Igen skal det enkelte par naturligvis overholde alle de elektriske
egenskaber i Cat5E kabelstandarden.

Man kan påstå at et par på en bestemt parameter er bedre end de andre
par i kablet, men det vil så være dårligere på andre egenskaber.

Det oprindelige spørgsmål var om man kunne køre 2 stk 10/100MBps
Ethernet i det samme kabel, der findes 2 svar på det:
1 - Det kan man ikke ifølge kabelstandarden, i en af de sidste annex i
den gældende Danske standard for kabelsystemer DS/EN50173-1 er der en
liste over applikationer som standarden siger kan fungere, her findes
2xEthernet ikke med.
2 - Det kan man godt i virkeligheden, et Cat5E kabel og kvalitets
konnektorer kan sagtens klare de krav der findes til dette.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.