Hjælp til Tydning af vielse
Fra : Wildner

Dato : 28-07-08 04:00

Kan nogen hjælpe mig med en tydning af en vielse i 1832.
det er Præstø Amt, Hammer herred, Toksværd sogn, 1832, opslag 252 nr
2.
på forhånd tak.

mvh Wildner

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-07-08 13:31

Wildner <bwy@webspeed.dk> skrev Mon, 28 Jul 2008 03:00:25 -0700 (PDT)

>Kan nogen hjælpe mig med en tydning af en vielse i 1832.
>det er Præstø Amt, Hammer herred, Toksværd sogn, 1832, opslag 252 nr
>2.

1832
Anders Hansen 26 Aar gl. tjener i Gjøstrup
Karen Jørgensdt. tjener Gjøstrup 27 aar gl.
Gmd. Hans Andersen og Gmd. Rasmus Hansen, begge i Gjøstrup
d. 11te Martii - i Kirken

Brudens alder er en smule uskikker (21 eller 27?), men iflg
folketællingerne må det være 27.

Fkt-1834; Toksværd - Ravnstrup; 90; en Gaard
426; Lars Povelsen; m; 38; gift; Gaardmand
427; Johanne Olsdatter; k; 35; gift; hans Kone
428; Ole Larsen; m; 11; ugift; deres Barn
429; Ane Sophie Larsdatter; k; 8; gift; deres Barn
430; Niels Larsen; m; 4; gift; deres Barn
431; Karen Marie Larsdatter; k; 1; gift; deres Barn
432; Simon Olsen; m; 52; ugift; Konens Broder, har sit Ophold af Stedet
433; Hans Christian Hansen; m; 19; ugift; Tjenestefolk
434; Johanne Hansdatter; k; 18; ugift; Tjenestefolk
435;-> Anders Hansen; m; 29; gift; Indsidder og Dagleier
436; -> Karen Jørgensdatter; k; 29; gift; hans Kone
437; Jørgen Andersen; m; 2; ugift; deres Søn
438; Maren Sophie Frantsdatter; k; 11; ugift; Barnepige

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Wildner

Dato : 29-07-08 02:03

On 28 Jul., 14:31, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:
> [...]
> 437; Jørgen Andersen; m; 2; ugift; deres Søn
> 438; Maren Sophie Frantsdatter; k; 11; ugift; Barnepige

Hej
Endnu en gang tak.
Ja, jeg har problemer med deres alder, i Ft 1845 opsl 19 er deres
alder 46 - 41 år, i Ft 1850 opsl 18 er deres alder 45 - 46 år, så jeg
kan ikke finde deres fødsel i Vesteregede sogn. Præstø, har du noget
forslag.

mvh Wildner

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 29-07-08 10:02

"Wildner" <bwy@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

>Ja, jeg har problemer med deres alder, i Ft 1845 opsl 19 er
>deres alder 46 - 41 år, i Ft 1850 opsl 18 er deres alder 45 - 46 år

Nu har jeg ikke tjekket dit tilfælde, men jeg så forleden noget tilsvarende
fra ca. samme tid, nemlig at alderen på en person i en FT-protokol entydigt
var angivet forkert.
Gad vidst hvor almindeligt det er.

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-07-08 13:29

Poul E. Jørgensen <33@gvdnet.invalid> skrev Tue, 29 Jul 2008 11:02:25
+0200

> [...]
>fra ca. samme tid, nemlig at alderen på en person i en FT-protokol entydigt

Forsåvidt angår en enkelt tælling er det uhyre almindeligt. Ofte er det
jo kun en enkelt person der har givet oplysninger om hele husstanden.

Det er heller ikke ualmindeligt at især mænd bliver lidt mere end 5
henholdsvis 10 år ældre for hver tælling. For kvinder er det derimod
ofte modsat - intet nyt under solen hvad det angår.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-07-08 10:26

Wildner <bwy@webspeed.dk> skrev Tue, 29 Jul 2008 01:03:29 -0700 (PDT)

> [...]
>alder 46 - 41 år, i Ft 1850 opsl 18 er deres alder 45 - 46 år, så jeg
>kan ikke finde deres fødsel i Vesteregede sogn. Præstø, har du noget

Jeg tror Anders' alder i 1845 må være forkert. Iflg. de andre tællinger
bør de begge være født omkring 1805. (+/- et par år)

Mere mystisk er det, at konen skiftevis hedder Jørgensdatter og
Pedersdatter, men det kan naturligvis være en fejl i afskriften (jeg har
ikke checket på AO).

Fkt-1834; Toksværd - Ravnstrup; 90; en Gaard
435; Anders Hansen; m; 29; gift; Indsidder og Dagleier
436; Karen Jørgensdatter; k; 29; gift; hans Kone
437; Jørgen Andersen; m; 2; ugift; deres Søn

Fkt-1840; Toksværd - Gjøstrup By ; 90; et Huus m. 1 fam
436; Anders Hansen; ; 35; gift; Huusmand og Dagleier
437; Karen Pedersdatter; ; 36; gift; hans Kone
438; Jørgen -; ; 8; ugift; deres Børn [Andersen !!]
439; Hans -; ; 5; ugift; deres Børn [Andersen !!]
440; Niels -; ; 3; ugift; deres Børn [Andersen !!]

Fkt-1845; Toksværd - Gjøstrup; 113.fam.; nr.93, et hus
481; Anders Hansen; m; 46; gift; Vester Egede, Præstø amt; indsidder og
daglejer
482; Karen Marie Pedersdatter; k; 41; gift; Vester Egede, Præstø amt;
hans kone
483; Jørgen Andersen; m; 13; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
484; Hans Andersen; m; 10; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
485; Niels Andersen; m; 8; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
486; Christen Andersen; m; 5; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
487; Ane Cathrine Andersdatter; k; 5; ugift; her i sognet, Toxværd;
deres børn
488; Ole Andersen; m; 2; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn

fkt 1850:
Anders Hansen; m; 45; gift; Vester Egede
Karen Marie Jørgensdatter; k; 46; gift; Vester Egede
Børnene kommer på næste opslag.

Tybjerg, Præstø, Vester Egede, 1760-1818:
Jeg tror Anders kan være ham der er døbt øverst på opslag 69 og Karen
næstøvest på opslag 60. Ihvertfald værd at se nærmere på.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Wildner

Dato : 30-07-08 04:31

On 29 Jul., 11:02, Poul E. Jørgensen <3...@gvdnet.invalid> wrote:

> [...]
> Poul E. Jørgensen
>
> Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
> Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

jeg har stødt på det før, men ikke med 5 år i mellem, det forvirrede
mig. jeg tror at folk ser forkert på deres alder i forhold til
tidspunktet, de blir spurgt i folketællingen, fordet meste er der kun
et år forkert?
Wildner

Fra : Wildner

Dato : 30-07-08 04:40

On 29 Jul., 11:25, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:
> [...]
> Jeg tror Anders kan være ham der er døbt øverst på opslag 69 og Karen
> næstøvest på opslag 60. Ihvertfald værd at se nærmere på.

Tybjerg, Præstø, Vester Egede, 1760-1818 opslag 60 og 69.
Det kune godt tyde på at Karen blir født 1803 og Anders i 1807, er der
nogen chance for en tydning af de 2, så ville jeg være taknemlig, jeg
er ikke den bedste til at læse de kravetæer, de skriver med.

mvh Wildner

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 02-08-08 19:50

On Wed, 30 Jul 2008 03:39:52 -0700 (PDT), Wildner <bwy@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
>nogen chance for en tydning af de 2, så ville jeg være taknemlig, jeg
>er ikke den bedste til at læse de kravetæer, de skriver med.

Opslag 60: (1803)
Karen Marie huusmand Jørgen Andersens datter i Vester Egede blev
hjemmedøbt søndag d. 26de Augusti. Daaben confirmeredes 17. søndag
efter trinitatis [2. oktober]. Hun blev baaren af hussmand Anders
Jensens hustru Dorthe? i Vester Egede og ... desuden er foruden
faddere.

Opslag 69 (1807):
Anners, huusmand og Udflytter af Vester Egede Hans Johansens Søn blev
hjemmedøbt Løverdag den 4de april. Daaben confirmeredes 3die søndag i
Trinitatis [14. juni]. Han blev baaren til Daaben af huusmand Ole
Hansens hustru i Vester Egede og hendes? ... foruden? faddere.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : baskholm

Dato : 30-07-08 08:10

On 29 Jul., 13:28, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
> henholdsvis 10 år ældre for hver tælling. For kvinder er det derimod
> ofte modsat - intet nyt under solen hvad det angår.

Det var Sigurd Hoel der - vistnok i "Møte ved Milepelen" - skrev: "Da
vi var yngre var vi jævnaldrende, nu er hun vist en halv snes år
yngre..."

:) Børge

Fra : Wildner

Dato : 03-08-08 02:26

On 2 Aug., 20:49, Kirsten Bjorneboe <varpelev-del...@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
> Trinitatis [14. juni]. Han blev baaren til Daaben af huusmand Ole
> Hansens hustru i Vester Egede og hendes? ... foruden? faddere.

Mange tak for hjælpen.
Lidt mærklig at moderens navn ikke er med? må jeg spørge hvad betyder
udflytter, flytter han fra sognet?
mvh Wildner

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-08-08 10:33

On Sun, 3 Aug 2008 01:26:09 -0700 (PDT), Wildner <bwy@webspeed.dk>
wrote:

>Mange tak for hjælpen.
>Lidt mærklig at moderens navn ikke er med? må jeg spørge hvad betyder
>udflytter, flytter han fra sognet?
>mvh Wildner

Tja... ufflytter kan jeg ikke rigtig finde en nøjagtig forklaring på,
men min intuition siger mig, at det er gårde/husmandssteder, der
flytter uden for selve landsbyen, men stadig inden for sognet. Måske
efter udskiftningen omkring 1800?

At moderens navn ikke er nævnt i ældre kirkebøger er vist en kilde til
frustration for mange af os. Men sådan er det. Både ved børnefødsler,
dåb, moderens kirkegang/introduktion efter fødslen! og sågar ved
hendes død er hun "kun" mandens hustru. Det har da heldigvis ændret
sig, allerede ved kirkebøgerne 1814 og frem blev præsterne pålagt at
skrive moderens navn.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Wildner

Dato : 04-08-08 08:07

On 3 Aug., 11:33, Kirsten Bjorneboe <varpelev-del...@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
> hendes død er hun "kun" mandens hustru. Det har da heldigvis ændret
> sig, allerede ved kirkebøgerne 1814 og frem blev præsterne pålagt at

endnu en gang tak for hjælpen.
mvh Wildner