Ibsen/Jepsen
Fra : Skumbamsen

Dato : 21-07-08 12:00

I min kones familie er der i første halvdel af 1700 en person der snart har
navnet Ibsen snart Jepsen. At det er samme person er der ingen tvivl om
(gift som Jepsen, børn som Ibsen, gift igen som Jepsen og dør som Jepsen).
Første kone dør som gift med Jepsen.I skifteprotekol er han Jepsen med samme
børn som Ibsen,(antal 3 - samme navne - samme alder) Så er det jeg spørger
om disse navne er de samme stavet forskelligt eller om der er en anden
forklaring på navneskiftet?
pft
Hans Peter Jensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-07-08 12:52

"Skumbamsen" <hprj@stofanet.invalid> skrev Mon, 21 Jul 2008 13:00:06
+0200

>I min kones familie er der i første halvdel af 1700 en person der snart har
>navnet Ibsen snart Jepsen. At det er samme person er der ingen tvivl om

Det er helt normalt at de to stavemåder bruges i flæng - det er det
samme navn.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 21-07-08 18:17

"Skumbamsen" <hprj@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
.. . . . . Så er det jeg spørger
> om disse navne er de samme stavet forskelligt eller om der er en anden
> forklaring på navneskiftet?
> pft
> Hans Peter Jensen
---------------------------
Hej "Skumbamsen"
Jeg har selv Ibsen i slægtstavlen.
Somme tider er skriften så slet at det er svært at se om der er skrevet
Ibsen eller Jepsen, - - - kan det være tilfældet hos dig?

Ophavsmanden burde hedde Ib eller Jep, så måske kan du udrede noget af
dette?
I øvrigt er der utallige eksempler på navneforviring, Andreas som Anders og
omvendt, og min tipoldemor var døbt Elisabeth, men optræder ofte som
Elsebeth.
Ak ja, slægtsforskningens veje er ikke bare at skrive af, men kan også være
et puslespil med udfordring til de små grå .
Flemming.

Fra : Skumbamsen

Dato : 22-07-08 17:44

Kirkebogen begynder desværre ikke før han bliver gift, så faderens navn er
ukendt.