Pengenes værdi i 1916
Fra : Ejvind Hansen

Dato : 19-07-08 10:08

Er der nogen der ved hvad pengenes værdi, er i forhold som i dag.

Min Farfars mor var tjenestetyende hele sit liv, og tjente i 1916,
1000 kr. om året, som 73 årig.
Havde man livrente eller andet den gang.
MVH.
Ejvind

Fra : Martin Henriksen

Dato : 19-07-08 10:41

"Ejvind Hansen" <ejhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved hvad pengenes værdi, er i forhold som i dag.
>
> Min Farfars mor var tjenestetyende hele sit liv, og tjente i 1916,
> 1000 kr. om året, som 73 årig.

Havde hun formue ? Jeg er ifærd med at indtaste Herstedvester 1916,
hvor tjenestekarle tjente 600 kr. og -piger 400. De betalte henholdsvis
kr. 12,00 og 6,75 i kommuneskat. Ingen statsskat. De angivne indkomster
er formentlig skattepligtige.

> Havde man livrente eller andet den gang.

Muligt, at man havde private forsikringer. Ellers var der
Alderdomsunderstøttelsen. Angivet som indkomst 200 kr.,
kommuneskat kr. 1,50

Der findes formentlig et svar på dit spørgsmål om pengeværdien
i forhold til i dag.

Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle forordninger og beskrivelser ca. 1660 - 1880.

Fra : Ejvind Hansen

Dato : 19-07-08 10:57

hej Martin Henriksen
Hun havde en formue på 3ooo kr.Det så jeg i Folketællingen i
1916 fra Peter Fabersgade 19 st. th. Anna Hansen.
Mange tak for hjælpen.
MVH. Ejvind.

Fra : Ejvind Hansen

Dato : 19-07-08 19:02

Hej allesammen
Tak for svaret,det var spændende, hvem der havde de penge.
Hun var den i slægten der havde flest penge, helt tilbage til
1799, så det må siges at være flot.
Nu skal jeg så igang med skifterets protokollerne.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-07-08 11:10

Ejvind Hansen <ejhansen@get2net.dk> skrev 19 Jul 2008 09:08:10 GMT

>Er der nogen der ved hvad pengenes værdi, er i forhold som i dag.

Som 15 årig andenkarl fik min far i 1920 en årsløn på 400 kroner.
Deraf måtte han betale 70 kroner for et par bukser og 175 kroner for en
brugt cykel.

Som voksen forkarl fik han sidst i 20'erne en årsløn på 900 - 1.000
kroner.

>Min Farfars mor var tjenestetyende hele sit liv, og tjente i 1916,
>1000 kr. om året, som 73 årig.

Det lyder ret usansynligt, især alderen taget i betragtning. Men måske
som mangeårig husbestyrerinde i et velstillet hjem, eller lign.?
--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Michael Lund

Dato : 19-07-08 12:10

> [...]
>
> Min Farfars mor var tjenestetyende hele sit liv, og tjente i 1916,
> 1000 kr. om året, som 73 årig.
> Havde man livrente eller andet den gang.

Prøv denne omregner fra Danmarks statistik. Det er godtnok 1917 den
sammenligner med, men det er da så tæt som det kan komme.

http://www.dst.dk/HomeDK/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/Prisberegner.aspx

Mvh.
Michael

Fra : Michael Lund

Dato : 19-07-08 12:12

"Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Prøv denne omregner fra Danmarks statistik. Det er godtnok 1917 den
> sammenligner med, men det er da så tæt som det kan komme.

Opdagede lige du også kan sætte den til 1916.

Mic.

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 16:03

> [...]
> Er der nogen der ved hvad pengenes værdi, er i forhold som i dag.
>
> Min Farfars mor var tjenestetyende hele sit liv, og tjente i 1916,

Der er stor forskel på, om man omregner efter forbrugerpriser eller efter fx
timeløn.

Forbrugerpriser: En faktor 38 (1.000 kr1916 ~ 37.540 kr2008)
Timeløn: En faktor 357 (1.000 kr1916 ~ 357.000 kr2008)

I 1917 var den gennemsnitlige timefortjeneste for ufaglærte mænd 0,59 kr.
(0,46 kr. i 1914) medens fortjenesten for privatansatte mænd uden
ledelsesansvar indenfor fx Rengørings- og renovationsarbejde, bud- og
vagttjeneste, telefon- og dørsalg m.v. i 2006 var på 178,53 kr/time.