Angående solformørkelse
Fra : Nikolaj

Dato : 27-07-08 11:48

Jeg vil gerne købe nogle briller til solformørkelsen, men hvor kan de købes?

Fra : Hauge

Dato : 27-07-08 11:58

Nikolaj wrote:
> Jeg vil gerne købe nogle briller til solformørkelsen, men hvor kan de
> købes?

Det billigste og nemmeste du kan gøre, er at købe svejseglas hos fx. Harald
Nyborg.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=321&Grp=&n=10

De filtrerer alt det farlige væk, og fungerer suverent.

Mvh Hauge

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 04-08-08 23:59

Hauge wrote:
> Det billigste og nemmeste du kan gøre, er at købe svejseglas hos fx.
> Harald Nyborg.

Endnu nemmere: Jeg løste problemet med to stykker papir og en
tandstikke, som jeg brugte til at lave et lille hul i det ene
papir. Holdes de to stykker i en afstand på 10-20 cm fra
hinanden virker de som et pin-hole camera. Formen af lyskilden
afbildes direkte på papiret igennem hullet og man kunne let se
at en del af solens overflade var dækket af månen.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Max

Dato : 27-07-08 14:28

Hej Nikolaj

> Jeg vil gerne købe nogle briller til solformørkelsen, men hvor kan de
> købes?

Mon ikke de har dem på Planetarierne i DK

http://www.tycho.dk/
http://www.stenomuseet.dk/planet/
http://www.orionplanetarium.dk/

Ellers lav dem selv, brug noget af det tynde forsølvede plastfolie man
anvender til overlevelsestæpper, læg to-tre lag sammen og brug det.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 27-07-08 16:03

Hej Max
Max wrote:
> Ellers lav dem selv, brug noget af det tynde forsølvede plastfolie man
> anvender til overlevelsestæpper, læg to-tre lag sammen og brug det.

Og der er man helt sikker på fjerne UV-strålingen? Den er også meget farlig
for øjnene, og UV bliver ikke altid fjernet af disse alternativer.
Jeg ville i hvert fald selv ofre de 14 kr. hos Harald Nyborg, istedet for at
lave noget fusk. Hvis altså man ikke lige har et planetarium som sin nabo

Mvh Hauge

Fra : Nikolaj

Dato : 27-07-08 17:14

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg ville i hvert fald selv ofre de 14 kr. hos Harald Nyborg, istedet for
> at lave noget fusk. Hvis altså man ikke lige har et planetarium som sin

Tak for jeres svar, men afhængig af prisen så tror jeg at jeg turen forbi et
plenatrium, for jeg er faktisk stort set nabo til et. Havde overhovedet ikke
tænkt på at de selvfølgelige havde det. Jeg troede at det måske var
brilleforetninger der havde den slags

Men jeg vil nu også fraråde at lave nogle hjemmelavet, hvilket også var
årsagen til mit oprindelige indlæg.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 27-07-08 22:45

"Nikolaj" <nikolajdk@spørgmig.dk> wrote:

> [...]
>plenatrium, for jeg er faktisk stort set nabo til et. Havde overhovedet ikke
>tænkt på at de selvfølgelige havde det. Jeg troede at det måske var

Det er vist noget med 20 Kr.

Og det kan nok også passe med at jeg købte hele 3 stk. på Steno Museet, op til
sidste solformørkelse.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 28-07-08 07:16

Ove Kjeldgaard <n3ws@hiker.dk> declared in:
8tqp84tiodi6af1887c3ch14h3eqdt4srs@4ax.com :

> Det er vist noget med 20 Kr.
>
> Og det kan nok også passe med at jeg købte hele 3 stk. på Steno
> Museet, op til sidste solformørkelse.

Jeg plejer at blæse solskiven op på et stykke papir, ved hjælp af
en almindelig prismekikkert. Et kamerastativ hjælper.

Der er beskrevet en fremgangsmåde her:
http://darkskyinstitute.org/sun.html

Fra : /Peter

Dato : 28-07-08 07:21

"Nikolaj" <nikolajdk@spørgmig.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne købe nogle briller til solformørkelsen, men hvor kan de
> købes?

Nogle der har lyst til at fortælle hvorrnår omtalte solformørkelse
skulle foregå.?

Fra : Max

Dato : 28-07-08 08:53

Hej /Peter

> Nogle der har lyst til at fortælle hvorrnår omtalte solformørkelse
> skulle foregå.?

Partiel Solformørkelse 1 August.
Om formidagen d. 1 August kan kineserne opleve en total solformørkelse,
men den kan også ses fra Danmark som en partiel solformørkelse,
hvor Månen vil dække 40% af solskiven.

Begynder 10.30
Maksimum 11.36 (40%)
Slutter 12.30

HUSK!SE ALDRIG DIREKTE PÅ SOLEN og SOLBRILLER ER IKKE NOK.

--
Mvh Max

Fra : /Peter

Dato : 28-07-08 10:34

> [...]
> Maksimum 11.36 (40%)
> Slutter 12.30
>
> HUSK!SE ALDRIG DIREKTE PÅ SOLEN og SOLBRILLER ER IKKE NOK.

Mange tak, Max.

Fra : Max

Dato : 28-07-08 11:06

Hej /Peter

> Mange tak, Max.

Velbekomme, husk også at der sædvanen tro også kommer
en måneformørkelse i forbindelse med solformørkelsen.

Den 16. August
Begynder: 20.23
Maksimum 22.40
Slutter 01.57 (17. aug)

Ps: jeg kan anbefale at følge lidt med her

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 28-07-08 11:08