Vismands-ord om dobbeltblind og placebo
Fra : Bo Warming

Dato : 27-07-08 03:50

Vismands-ord om dobbeltblind og placebo

Ægte sandhedssøgning om medicin kræver dobbeltblind tests. - men det er ikke
nok.

Hverken patient eller behandler må vide, om det er kalktablet eller rigtig
medicin, der gives.

Men også disse "dobbeltblind" tests kan snyde os, for der kan være skjulte
bivirkninger ved den rigtige medicin, som vor underbevidsthed opfatter, fx
en smule mundtørhed.

Det er nok til at udløse betinget refleks, der gør optimistisk og dermed
rask

Stærk medicin med stærke bivirkninger vil ofte være mest effektiv, men en
umærkelig mundtørhed kan være nok til, at underbevidstheden tænker "det er
rigtig medicin, nu bliver jeg rask" og at kalktabletten derfor overgås

Her nogle citater om den komplicerede placebo-effekt, som nok er afgørende
vedr næsten al den opreklamerede lægekunst.

" God medicin smager altid bittert. (Ordsprog)

" Har du set en Læge gå omkring mellem de Syge, så har du vel
lagt Mærke til, at den bedste gave, Han bringer, bedre end alle Lægemidler
og end al hans Omsorg, er når han bringer Håb, når der siges: "Lægen håber".
Søren Kierkegard

" Hellere føde bageren end apotekeren. (Ordsprog)

" Hvad der kurerer en smed, slår en skrædder ihjel. (Ordsprog)

" Hvad smør og whisky ikke kan kurere, kan ikke kureres.
(Ordsprog)

" Hvad Vægt ligger der på, om Lægen selv tror på de Midler
han foreskriver, når den Lidende har Tillid til dem og til ham, og virkelig
bedres igjennem sin Tro? Hvorfor ikke gjøre Mennesker lykkeligere gjennem en
Illusion Edvard Brandes 1847-1931

" Hvilken velgerning og hvilken nødvendighed for
menneskeheden løgnen er - det ved kun lægerne og kvinderne
Anatole France

" Hvor der ikke er håb om helbredelse, kan man spare medicinen.
(Ordsprog)

" Ingen apoteker uden gift. (Ordsprog)

" Medicin kurerer den, som er bestemt til at leve. (Ordsprog)

" Optimistic lies have such immense therapeutic value that a
doctor who cannot tell them convincingly, has mistaken his profession.
George Bernard Shaw, Misalliance, 1914

" Placebos magt: tro, forventninger og selvopfyldende
profetier Da jeg spurgte dr. Albert Schweitzer, hvordan han ville forklare
det faktum, at nogen overhovedet med rimelighed kunne forvente at blive rask
efter at være blevet behandlet af en heksedoktor, svarede han,at det, jeg
bad ham om, var at røbe en hemmelighed, som læger havde båret på lige siden
Hippocrates' dage. "Men jeg skal alligevel fortælle Dem det," sagde han,
mens hans ansigt oplystes af et skævt smil: "Heksedoktoren klarer det af
samme grund, som vi alle klarer det. Enhver patient går rundt med sin egen
doktor indeni. Når de kommer til os, er det fordi de ikke kender den
sandhed. De bedste resultater opnår vi, når vi giver den læge, der bor i
enhver patient, en chance for at gribe ind." Placebo er den læge, der bor
inden i os. Norman Cousins

" Ved de eksempler, jeg her bringer, har jeg vogtet mig for
at ændre selv de ubetydeligste enkeltheder

- med mit vidende fordrejer jeg ikke det mindste bogstav - uden mit
vidende - ja det ved jeg jo ikke. Men som en gammel historie er der ikke
som med en recept til en syg:

Det er ikke så farligt om en ingrediens er lige netop sådan - eller
anderledes.";Michel Montaigne