Insekt-zapper
Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-07-08 12:23

Hej gruppe...

Vi har købt sådan en ketcher-formet inseksdræber med tre lag net hvoraf det
midterste er strømførende. Den kører på to AA-batterier. Den virker fint og
afliver alt kryb, men jeg kom til at tænke på hvad der ville ske, hvis jeg
ramte mig selv med den? Giver den bare et rap og går i stykker? Hvad hvis
jeg ramte en ting eller noget i den retning med den?

Mvh. Nana

Fra : Max

Dato : 17-07-08 12:39

Hej Nana

> og går i stykker? Hvad hvis jeg ramte en ting eller noget i den
> retning med den?

Du får et rap, ud over det sker der ingenting, tingesten fortsætter
med at fungere. Har du forøvrigt checket at insekterne virkelig dør ?

--
Mvh Max

Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-07-08 19:57

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Du får et rap, ud over det sker der ingenting, tingesten fortsætter
> med at fungere. Har du forøvrigt checket at insekterne virkelig dør ?

Betryggende. Jeg var nemlig en cm fra at zappe min hånd med den igår, da
jeg forsøgte at myrde et stankelben. De dør vist. Det ser det i hvertfald ud
til. Hvis man trykker på knappen, når de sidder i nettet, så knitrer deres
vinger gult og brænder næsten.

Fra : Peter

Dato : 17-07-08 12:48

"Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis jeg ramte mig selv med den? Giver den bare et rap og går i stykker?
> Hvad hvis jeg ramte en ting eller noget i den retning med den?

Dig selv?

En ting, hvilken ting?
Et glas tager vel næppe skade.

Men prøv dog!

Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-07-08 19:58

"Peter" <pgh@wer.nn> wrote in message
> "Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i en meddelelse

> Dig selv?

Jah... Er semi-klodset, især i situationer der involverer flyvende
stankelben.

> En ting, hvilken ting?

Som noget brandbart?

Fra : Morten

Dato : 17-07-08 13:11

> Vi har købt sådan en ketcher-formet inseksdræber med tre lag net hvoraf
> det midterste er strømførende.

OK

> Den kører på to AA-batterier.

Ingen garanti for at den er ufarlig. Du kan fint opnå farlige spændinger og
strømstyrker med 2 AA batterier ;)

> Den virker fint og afliver alt kryb, men jeg kom til at tænke på hvad der
> ville ske, hvis jeg ramte mig selv med den?

Du får et rap over fingrene hvis du kun rører gitteret med én hånd. Der er
en forholdvis stor spænding på de gitre (er ej sikker på spændingen, men det
er i hvert fald over 100 v - langt mere end de to AA batterier giver af sig
selv, da der sidder spændingskonverter i den)
For at en strøm skal gå skal et kredsløb sluttes og med kun én hånd kan dte
kun sluttes ude i hånden, meget ubehageligt, men selv store strømme og
spændinger giver kun få tilfælde varige mén. Dvs. den strøm der går løber
kun på den hånd du rører gitteret med.
Med mindre du altså bruger begge hænder, for så kan strømmen jo pludselig gå
fra den ene hånd til den anden og det kan blive farligt, specielt hvis man
har svagt hjerte. Men højst sandsynligt sker der heller ikke noget ved det,
da den trodsalt nok har et begrænset output. Men da jeg ikke kender den vil
jeg ikke love noget ;)

> Hvad hvis jeg ramte en ting eller noget i den retning med den?

Det samme som med hånden. Ting går ikke bare i stykker af lidt strøm. Den
genstand du rammer skal ramme så tilpas uheldigt, at de to gitre rammer
tingen på to forskellige flader og disse flader har forbindelse til noget
elektronik, men ikke til hinanden. Det anser jeg for rimeligt usandsynligt,
så svaret er nej.

Nu er der sikkert nogen, der spørger: "Hvorfor får man så stød af at røre én
ledning til 220 v?"
Det er fordi den har en spænding relativ til jord og selvom man ikke direkte
rører noget har man i én eller anden grad næsten altid en smule forbindelse
til jord, selvom den er svag.
Gitrene i fluesmækkeren har ikke en forbindelse til jord og dermed ingen
spænding relativ til jord og det kræver derfor at man rører to gitre for at
der kan få en strøm. Helt anderledes forholder det sig naturligvis hvis du
forbinder det ene gitter til "jord", så har det andet i den grad en spænding
relativ til jord.

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 17-07-08 13:23

Men det skal lige tilføjes at du bør udvise en hvis portion forsigtighed
hvad angår mindre husdyr (kat og mindre). Jo mindre dyret er, jo mindre
strøm tåler de før det bliver farligt for dem.

Mvh
Morten

Fra : Ralph Køster

Dato : 17-07-08 13:54

Efter 3 sæt, så er fluen død. Det garanterer jeg.
Hvis den går i tie-break, så er fluen 110 % sikkert færdig

God sommer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-08 13:55

Morten skrev:

> Men det skal lige tilføjes at du bør udvise en hvis portion forsigtighed
> hvad angår mindre husdyr (kat og mindre). Jo mindre dyret er, jo mindre
> strøm tåler de før det bliver farligt for dem.

Hvorfor det?

Og du har ikke overbevist mig om at to batterier kan drive en
tilstrækkelig strøm gennem et menneske. Batterierne har en indre
modstand der sætter en grænse for hvor meget de kan levere selv
om spændingen er høj.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 17-07-08 14:12

Hej Bertel

> tilstrækkelig strøm gennem et menneske. Batterierne har en indre
> modstand der sætter en grænse for hvor meget de kan levere selv
> om spændingen er høj.

Ja, det kommer nok til at knibe, man antager vist normalt at spændingen
skal op på omkring 90 Volt for at gennembryde overgangsmodstanden i
huden, man antager også at den strøm der skal til at slå en ihjel under
uheldige forhold er 30 mA. Hvis man så antager effektiviteten i
omsætnings-
kredsløbet ligger på 80 %, ja så skal batteriet levere over 2 A, og det
vil sige at den indre modstand skal ligge langt under 1 Ohm, hvilket
nok er urealistisk. Der er intet problem i at lave en indretning der kan
være særdeles ubehagelig at røre ved, men at slå mennesker ihjel med
udstyr drevet af 2 stk AA batterier må nok anses for at være en meget
vanskelig opgave. Det vil nok være mere realistisk at slå dem ihjel
med ketcheren :)

--
Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 17-07-08 14:34

"Bertel Lund Hansen"

> Hvorfor det?

Fordi der er mindre kød og så bliver strømstyrken pr. areal større.
Et menneskeligt hjerte har et vist tværsnitsareal, ved ikke hvad det er, men
det siger sig selv, at en kats er meget mindre og samme strømstyrke i et
kattehjerte vil derfor påvirke det relativt mere end et menneskehjerte.

> Og du har ikke overbevist mig om at to batterier kan drive en
> tilstrækkelig strøm gennem et menneske.

To nøgne batterier nej, det har de ikke nok spænding til. Strømstyrken er
der, men spændingen for at strømmen kan gå gennem en så stor modstand som et
menneske mangler.

Selv at AA batteri af rimelig lav kvalitet kan trække en strøm på 1 A eller
mere. Dvs. med to stk. batterier kan du trække 3 watt.
220 V er potentielt farligt, det er jo ligesom slået fast.
Dvs. giver vi nu de to batterier en *spændingskonverter*, og antager vi den
har 90% effektivitet (så er den af god kvalitet), så kan du ved 220 V trække
en strøm på (3*0.9) W/220 V ~ 12 mA. Selv ved 1 mA kilder det ganske
kraftigt i fingerene, 3-4 mA er direkte smertefuldt. 6 mA gennem et
menneskeligt hjerte er potentielt dødeligt selv for et rask hjerte.
Så jo, selvom noget af strømmen render uden om hjertet, så kan 2 stk. AA
levere pæn farlig strøm med rette konverter. Og hvis vi sænker spændingen,
stiger strømmen der kan leveres (omend jo mindre spænding jo mindre skal
modstanden være for at strømmen kan gå og det er strømmen der er farlig,
ikke spændingen. Ingen er jo døde af at få stød fordi der er uheldige
gulvtæpper omend spæningen er flere tusinde volt).

Hertil har vi end ikke taget højde for om der sidder en kondensator i
udgangen, der gør at den vil kunne lagre energi og der i kort øjeblik kan gå
en strøm der er mange gange større end 12 mA - dvs. en meget reel risiko for
hjerteflimmer, også kaldet hjertestop og du er død hvis der ikke omgående
sættes livredning i gang.

Og hvis du propper opladelige i den? Ja, så kan du med de fleste opladelige
trække en strøm på 5 A uden at spændingen dykker alverden, omend de kun
holder en spænding på 2,4 V, dvs. effekten er her 12 W og så kan der
pludselig 48 mA ved 220 V

> Batterierne har en indre
> modstand der sætter en grænse for hvor meget de kan levere selv
> om spændingen er høj.

Men to stk. AA formår fint at levere en dødelig mængde strøm med den rette
spændingskonverter.

Læg mærke til at jeg siger ikke at fluesmækkeren er farlig, dertil ved jeg
for lidt om den. Såsom spænding på gitrene, kondensator i udgangen osv.

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 17-07-08 14:39

> Læg mærke til at jeg siger ikke at fluesmækkeren er farlig, dertil ved jeg

Farlig for mennesker vel at mærke. For insekter er den jo potentielt
dødelig, det er konstateret ved selvsyn.
Hvor stort dyret skal være for at den ikke er dødelig - ja, der mangler vi
ligesom nogle data om den ;)

Mvh
Morten

Fra : Martin

Dato : 19-07-08 01:44

Morten wrote:

> [...]
> dødelig, det er konstateret ved selvsyn.
> Hvor stort dyret skal være for at den ikke er dødelig - ja, der mangler vi

Den jeg brugte for 2 år siden, kunne ikke dræbe en større bi, men bien
blev bevidstløs. Det morede vi os ret meget over, så den fik en del
strøm igennem sig.

Kan selvfølgelig også være at batterierne var lidt halvdøde, den havde
slået fluer og diverse andet ihjel i flere timer :)

Dog synes jeg ikke jeg kan huske der var batterier i den ketcher, mener
man skulle trykke et par gange på en knap og trykke på en anden for at
udløse strømmen.

Nu skal det lige siges at jeg nok havde en større promille, end sundheds
styrelsen anbefaler, og at ketcheren ikke var min :)

Fra : Bo Warming

Dato : 19-07-08 06:28

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu skal det lige siges at jeg nok havde en større promille, end sundheds
> styrelsen anbefaler, og at ketcheren ikke var min :)

Er man til dødsleg mod bier og især hvepse, så kan anbefales fin vandspray
OG ELLER
en lighter der kan udspy først lightergas og så antænde så vingerne svitses
af insektet og så kan man mase den bagefter

De orange ny "dræber"snegle er nemme at aflive med en tynd pind der stikkes
lodret ned gennem hjertet og nagler den fast og den kan ikke komme væk og
pindene kan man tage op næste dag og genbruge

Andre snegle kan ofte frigøre sig af en sådan pind, men de orange er ret
læderagtige og mindre geleagtige.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-08 14:45

Morten skrev:

> Fordi der er mindre kød og så bliver strømstyrken pr. areal større.

Strømstyrken i et kredsløb er overalt den samme. Det eneste der
betyder noget, er modstanden. Den største modstand når man zapper
levende væsner, er overgangen ved huden (ind og ud).

> Dvs. giver vi nu de to batterier en *spændingskonverter*, og antager vi den
> har 90% effektivitet (så er den af god kvalitet), så kan du ved 220 V trække
> en strøm på (3*0.9) W/220 V ~ 12 mA.

Vi er enige om at 12 mA gennem hjertergionen godt kan være
livfarlig. Jeg er ikke overbevist af dine tal om at det kan lade
sig gøre at slå et menneske ihjel med to batterier, men jeg kan
ikke opstille modberegninger. Jeg ville gerne se et eksperiment
hvor de leverer 10 mA gennem 10-15 kOhm.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 17-07-08 14:55

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> ikke opstille modberegninger. Jeg ville gerne se et eksperiment
> hvor de leverer 10 mA gennem 10-15 kOhm.

Spændingskonverter til at konvertere de 1.5/3 volt om til en høj spænding,
fx. 150 volt i dit 15kOhms tilfælde.. Lad det på en lyt, og fyr dem af, så
har du med 100% sikkerhed 10mAmp i lang nok tid.. Husk på, det er jo ikke på
10msekunder du får den opladning klaret, det kan sagtens være det tager 25
sekunder.
Men jeg ved godt du ikke læser det jeg skriver, men så får du heller ikke
guldkornene, når du nu ikke selv kan.

/Hauge

Fra : Morten

Dato : 17-07-08 15:01

"Bertel Lund Hansen"

> Strømstyrken i et kredsløb er overalt den samme.

Det er noget sludder. Hvis den argumentation holdte så kunne vi klare os med
sytrådstynde ledninger.
Det er meget nemt at konstatere, at jo tyndere ledningerne er, jo mindre
strøm kan de holde til før de smelter over - og jo større spændingsfald er
der over dem ved samme strømstyrke.

> Det eneste der
> betyder noget, er modstanden. Den største modstand når man zapper
> levende væsner, er overgangen ved huden (ind og ud).

Men tværsnitsarealet af f.eks. kattes brystkasse er noget mindre end et
menneske. Og så er afstanden kortere, selvom det ikke betyder alverden, for
som du siger så er det modstanden i huden der har mest at sige. Men kattes
hus er også tyndere end menneskers.

> [...]
> ikke opstille modberegninger. Jeg ville gerne se et eksperiment
> hvor de leverer 10 mA gennem 10-15 kOhm.

Lad os sige 12,5 kOhm så vi har et konkret tal at regne på ;)
U = R * I (Ohms lov). Dvs. for at der kan få en strøm på 0,01 A gennem 12500
Ohm, så skal spændingen være:
12500 Ohm * 0,01 A = 125 V.
Det er meget realistisk at lave en konverter der kan det med 2 stk. AA
batterier. Effektiviteten behøver såmænd ikke være noget særligt.

Mvh
Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-08 15:42

Morten skrev:

> Det er noget sludder. Hvis den argumentation holdte så kunne vi klare os med
> sytrådstynde ledninger.

Det må du have misforstået. Hvis man laver et sluttet kredsløb
hvor der går en strøm, så har den samme styrke overalt i
kredsløbet.

Hvis man ændrer på kredsløbet - f.eks. med tyndere ledninger -
ændres strømmen, men den er stadig ens overalt i kredsen.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 18-07-08 07:02

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Det må du have misforstået. Hvis man laver et sluttet kredsløb
> hvor der går en strøm, så har den samme styrke overalt i
> kredsløbet.

Nej det har DU misforstået, eller du vil måske påstå at 2
parallelkoblede modstande, den ene på 1K ohm, og den anden på 100K ohm,
så er strømmen igennem dem ens ?

I et serieforbundet kredsløb er strømmen den samme ja, men sq ikke i et
parellelkoblet.

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Morten

Dato : 18-07-08 07:41

"N_B_DK"
> [...]

> igennem dem ens ?
>
> I et serieforbundet kredsløb er strømmen den samme ja, men sq ikke i et

Jep, gad godt vide hvordan man kunne lave noget som helst brugbart hvis
strømmen skal være den samme overalt. Altså med undtagelse af glødepærer og
seriemotorer (universalmotorer) ;D

Mvh
Morten

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-07-08 09:50

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Nej det har DU misforstået, eller du vil måske påstå at 2 parallelkoblede
> modstande, den ene på 1K ohm, og den anden på 100K ohm, så er strømmen

Ja, den vil være 0 ampere.

Mvh
Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 18-07-08 10:15

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Ja, den vil være 0 ampere.

Ja hvis der ingen spænding er, men det regnede jeg nu med folk kunne
regne ud der skulle være.

Fra : Hauge

Dato : 19-07-08 12:07

N_B_DK wrote:
> Ja hvis der ingen spænding er, men det regnede jeg nu med folk kunne
> regne ud der skulle være.

At dømme udfra nogle af svarene her i tråden, så skal man vist ikke forvente
for meget på det punkt

Mvh Hauge

Fra : alexbo

Dato : 18-07-08 11:05

"N_B_DK" skrev>>

> I et serieforbundet kredsløb er strømmen den samme ja, men sq ikke i et
> parellelkoblet.

Et kredsløb kan ikke være parallelkoblet, så er det flere kredsløb.

Tv'et og kaffemaskinen kan være parallelkoblet på samme fase, men det er
ikke samme kredsløb.

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-08 16:15

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> "N_B_DK" skrev>>

> Et kredsløb kan ikke være parallelkoblet, så er det flere kredsløb.

Det var da ligegodt satans, nu rammer du da bunden for tåbeligheder.

> Tv'et og kaffemaskinen kan være parallelkoblet på samme fase, men det
> er ikke samme kredsløb.

Nu findes der andet end bare kaffemaskiner, og tv, men det er nok det du
har mest erfaring med.

Betragter du din kaffemaskine, som en eller 7 kredsløb ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-07-08 19:22

> [...]
> har mest erfaring med.
>
> Betragter du din kaffemaskine, som en eller 7 kredsløb ?

Det var håbet at min oplysning om parallelle modstande, havde givet
anledning til en form for tankevirksom, som ville åbenbare hvorledes Bertels
regel fandt anvendelse.
Men her hvor klartekst sjældent bliver opfattet, er antydning naturligvis
spild.
Metoden er elementær indenfor kredsløbsteori, og søgeordene på engelsk er
"mesh current method/loop current method" og bygger på Ohms lov og
Kirchhoffs spændingslov.

Mvh
Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-08 19:27

>Kirchhoffs spændingslov.

Mener du ikke her strøm ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-07-08 19:53

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
>
> Mener du ikke her strøm ?

Nej, strømloven udtaler sig om knudepunkter ikke om masker.
http://da.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_love_%28elektriske_kredsl%C3%B8b%29

Mvh
Martin

Fra : alexbo

Dato : 19-07-08 20:09

"N_B_DK" skrev

> Det var da ligegodt satans, nu rammer du da bunden for tåbeligheder.

En glimrende forklaring .

Her får du min.
Har man en parallelkobling kan man bryde et sted uden at hele systemet
stopper,
Det kan man ikke ved et kredsløb, brydes kredsløbet et sted stopper det.

Et kredsløb er pr. difinition seriekoblet.

http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_1/3.html

Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-08 20:19

> En glimrende forklaring .
>
> Her får du min.
> Har man en parallelkobling kan man bryde et sted uden at hele systemet
> stopper,

Nemlig.

> Det kan man ikke ved et kredsløb, brydes kredsløbet et sted stopper
> det.
> Et kredsløb er pr. difinition seriekoblet.

Sludder, det kommer 100% an på hvor man kigger "ind" på systemet, men
efter hvad du siger, så går alt strømmen hos dig hvis du kobler et af
dine elektriske apperater fra.

> http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_1/3.html

Wauv, tænk hvis jeg havde vidst det dengang jeg blev udlært indenfor
svagstrømsområdet, så kunne det være jeg havde fået mere end 11 i teori.

Fra : alexbo

Dato : 19-07-08 21:47

> [...]

> Sludder, det kommer 100% an på hvor man kigger "ind" på systemet, men
> efter hvad du siger, så går alt strømmen hos dig hvis du kobler et af dine

Nej for jeg har mange kredsløb, hver eneste forbruger er en kreds for sig
selv.

> Wauv, tænk hvis jeg havde vidst det dengang jeg blev udlært indenfor
> svagstrømsområdet, så kunne det være jeg havde fået mere end 11 i teori.

11 af 100 formentlig, nu det gælder om at nedgøre den anden i stedet for at
forklare sig selv.

I stedet for at gætte på hvordan der ser ud hjemme hos mig, kunne du prøve
at forklare hvordan et kredsløb kan have flere forskellige forløb og stadig
være et enkelt kredsløb.

For min skyld må du gerne kalde mine påstande sludder og vås, du magter
tydeligvis ikke at gendrive dem.
Hvordan synes du man skal kigge "ind" i på systemet for at kunne bryde en
kreds uden den går i stå.

Er det den almindelige mening blandt elektrikere at en kreds kan have flere
forskellige forløb og stadig være den samme kreds?
Mener man at bare det er den samme fase er det hele een kreds?
Hvis man sætter to lamper på den samme stikkontakt er det så den samme
kreds?

Min påstand er at når jeg tænder en lampe starter jeg en kreds der på mit
område går fra tavlen igennem lampen og til nul.
Tænder jeg endnu lampe starter jeg en ny kreds med et andet forløb nemlig
gennem lampe 2.

Er der nogen der mener at det er samme kreds, blot med to omløb.

En bil har et batteri med en plus og en minus, betyder det at hele
elanlægget er een kreds?

Hvad er et kredløb kan det koges ned til?

Jeg påstår det er et enkelt forløb der stopper hvis kredsen brydes, der kan
så evt. starte en anden kreds med et andet forløb.

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-08 22:11

> "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev

> Nej for jeg har mange kredsløb, hver eneste forbruger er en kreds for
> sig selv.

Ja men at sige at alt sidder er serie forbundet er tegn på din viden
stammer fra folkeskolen.

> 11 af 100 formentlig, nu det gælder om at nedgøre den anden i stedet
> for at forklare sig selv.

SÅ måske du skulle tænke, er det nu 100% sikkert jeg ved ALT om det her
emne?

> I stedet for at gætte på hvordan der ser ud hjemme hos mig, kunne du
> prøve at forklare hvordan et kredsløb kan have flere forskellige
> forløb og stadig være et enkelt kredsløb.

Jeg gætter ikke, jeg VED at dine elektriske ting sidder parellelt, det
er såmænd alm viden.

> For min skyld må du gerne kalde mine påstande sludder og vås, du
> magter tydeligvis ikke at gendrive dem.
> Hvordan synes du man skal kigge "ind" i på systemet for at kunne
> bryde en kreds uden den går i stå.

Tag et hvilket som helst produkt, set fra power ledningen sidder den
parellelt på el nettet, men internt består næsten alle produkter af både
serie og parellelforbundne forbindelser.

> Er det den almindelige mening blandt elektrikere at en kreds kan have
> flere forskellige forløb og stadig være den samme kreds?

Ja, det kommer jo helt an på hvorfra du "ser" på kredsløbet, man kan
sagtens gå dybere ind i et kredsløb, og så ændrer billedet sig, de
fleste vil mene at en modstand er en modstand, men kommer man langt nok
op i frekvens, så sidder der en kondensator parellelt med den, og en
spole sidder i serie med modstanden (selvom det er en og samme
komponent).

> Mener man at bare det er den samme fase er det hele een kreds?
> Hvis man sætter to lamper på den samme stikkontakt er det så den samme
> kreds?

hvis det er 2 forskellige lamper med hver sin kontakt, nej det er 2
uafhængige kredsløb, der sidder parellelt.

> Min påstand er at når jeg tænder en lampe starter jeg en kreds der på
> mit område går fra tavlen igennem lampen og til nul.

Det er også korrekt, men det du gør er at du kobler kredsløbet ind
parellelt, hvis det var i serie, ville ingen andre int på den el gruppe
fungere, når du slukkede kontakten.

> Tænder jeg endnu lampe starter jeg en ny kreds med et andet forløb
> nemlig gennem lampe 2.

Nemlig, og sad de i serie, ville du jo have afbruft kredsløbet, i og med
du havde brudt kontakten i første kredsløb.

> En bil har et batteri med en plus og en minus, betyder det at hele
> elanlægget er een kreds?

Set fra batteriet ja, det kan ikke se om du har 1 eller 100 lamper på
(udover at strømmen så vil stige ret meget)

> Hvad er et kredløb kan det koges ned til?

se det kommer jo helt an på om du ser på det fra en tekniker øjne, eller
en atomfysiker (eller andre der roder på meget lavt niveau elektron
mæssigt).

> Jeg påstår det er et enkelt forløb der stopper hvis kredsen brydes,
> der kan så evt. starte en anden kreds med et andet forløb.

Men den påstand stemmer ikke.

Sammenlig med din vandhane, hvis du lukker hanen i køkkenet virker den
på dit toilet (forhåbenligt) stadigt, skulle din påstand passe, ville
den ene vandhane sidde EFTER den anden, så du skulle først åbne den
første vandhane, før der ville være vend til den anden vandhane.

Fra : alexbo

Dato : 19-07-08 23:07

"N_B_DK" skrev

> [...]
> din påstand passe, ville den ene vandhane sidde EFTER den anden, så du
> skulle først åbne den første vandhane, før der ville være vend til den

Min påstand er at det ikke er et kredsløb, det er det jeg har sagt hele
tiden at parallelforbunde ting ikke er et kredsløb det er flere.

Det var det jeg startede med.
"Et kredsløb kan ikke være parallelkoblet, så er det flere kredsløb."
Og det var det du kaldte tåbeligt.

>Ja men at sige at alt sidder er serie forbundet er tegn på din viden
>stammer fra folkeskolen.
Et gammelt trick, man påstår at den anden part siger noget sludder hvorefter
man påviser sludderet.
Eller måske slet ikke forstår hvad der skrives.

Kan du finde hvor jeg har skrevet at alt sidder i serie, jeg har tværtimod
skrevet at forbrugere sidder parrallelt, at der er flere kredsløb.

Jeg påstår at i et kredsløb sidder alt i serie, et kredsløb er en lang række
at serieforbundne ting.
Og så kommer du med en række parallelforbunde ting, uden at påvise at det er
eet kredsløb, for at bevise det modsatte.

Jeg har endnu ikke set dig underbygge at parallelforbundne ting er eet
kredsløb.

Mener du f.eks. at vandsystemet er eet kredsløb?
Hvad er et kredsløb i dine øjne?

En rutsjebane er et kredsløb, et stisystem er ikke hvis der er mulighed for
at gå forskellige veje, heller ikke selv om der kun er en vej ind/ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 19-07-08 22:40

alexbo wrote:

> Nej for jeg har mange kredsløb, hver eneste forbruger er en kreds for
> sig selv.

Det er vist lidt ordkløver-definitions-flueknepperi. Overvej hvad IC står
for.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-07-08 23:01

Ulrik Smed skrev:

> Det er vist lidt ordkløver-definitions-flueknepperi. Overvej hvad IC står
> for.

Har du måske overvejet den dybere mening med at protestere mod
det udsagn jeg fremsatte?

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 19-07-08 23:06

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev

> Det er vist lidt ordkløver-definitions-flueknepperi. Overvej hvad IC står
> for.

Integrated Circuits
Overvej hvad integrated betyder.

Integrerede kredsløb.
Sammenbyggede kredsløb.
Alt andet lige var det bedre du skrev hvad du mener fremfor jeg skal gætte.

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-08 23:32

> "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev

> Integrated Circuits
> Overvej hvad integrated betyder.
>
> Integrerede kredsløb.
> Sammenbyggede kredsløb.

Damn som du dog kan, hvad er det nu lige din profession er ?

Fra : alexbo

Dato : 20-07-08 09:44

"N_B_DK" skrev

> Damn som du dog kan, hvad er det nu lige din profession er ?

Jeg kan se at du stadig har svært ved at forholde dig til sagen, sikkert med
god grund, så jeg vil sige farvel og tak, det har været ganske interessant.

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 20-07-08 11:12

> Jeg kan se at du stadig har svært ved at forholde dig til sagen,
> sikkert med god grund, så jeg vil sige farvel og tak, det har været
> ganske interessant.

LOL så fordi jeg ikke vil give dig ret i dine forkerte påstande, vil jeg
ikke forholde mig til sagen, ak ja.

Fra : alexbo

Dato : 20-07-08 12:00

"N_B_DK" skrev

Jeg havde egentlig bestemt mig til ikke at skrive mere, men prøv selv at
læse hvad det er lykkedes dig at skrive om emnet i dag.

"Damn som du dog kan, hvad er det nu lige din profession er ?"

"LOL så fordi jeg ikke vil give dig ret i dine forkerte påstande, vil jeg
ikke forholde mig til sagen, ak ja."

"Nemlig, men det er åbenbart lidt svært at fatte for nogen der lige har
haft elektronik for begyndere på aftenskole."

"Ja og du har jo pr definition ret, som det alvidende orakel du selv
mener du er."

Det er det komplette indhold i dine fire indlæg i dag, i en
videnskabsgruppe.
Jeg kan ikke med min bedste vilje tage dig alvorligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 20-07-08 14:27

> Jeg kan ikke med min bedste vilje tage dig alvorligt.

Det går begge veje.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 20-07-08 09:11

alexbo wrote:
> [...]
>
> Integrerede kredsløb.
> Sammenbyggede kredsløb.
> Alt andet lige var det bedre du skrev hvad du mener fremfor jeg skal

Det betyder integreret kredsløb. I ental. På trods af at sådan en kreds (som
de jo kaldes til dagligt) kan indeholde tusinder og atter tusinder af
parallelforbundne komponenter eller "kredse".
http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_circuit

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : alexbo

Dato : 20-07-08 09:50

> [...]

> (som de jo kaldes til dagligt) kan indeholde tusinder og atter tusinder af
> parallelforbundne komponenter eller "kredse".

Nu hænger jeg mig ikke så meget i stavemåden som i indholdet, med eller uden
"s" ændrer ikke på at der er mange kredsløb i et IC.

http://nobelprize.org/educational_games/physics/integrated_circuit/

Jeg har i et andet indlæg prøvet at forklare forskellen på en rutsjebane og
et stisystem, det er efter min mening problematikken i en nøddeskal.
Men jeg tror ikke jeg kommer længere, vi er helt klart uenige om hvad et
kredsløb er for noget, og det ændrer sig nok ikke ved at fortsætte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hauge

Dato : 20-07-08 10:22

alexbo wrote:
> Nu hænger jeg mig ikke så meget i stavemåden som i indholdet, med
> eller uden "s" ændrer ikke på at der er mange kredsløb i et IC.

Men set udefra er den kun ét kredsløb, uanset hvor mange kredsløb der er i
serie eller parallel inde i kredsen.

/Hauge

Fra : Ulrik Smed

Dato : 20-07-08 10:42

Hauge wrote:

> Men set udefra er den kun ét kredsløb, uanset hvor mange kredsløb der
> er i serie eller parallel inde i kredsen.

Kun hvis man udelukkende kigger på forsyningsbenene, og kredsen kun har én
forsyning. Der er jo også en masse ind- og udgange der udgør
parallelforbundne strømveje eller "kredse", også set udefra. Ellers behøvede
IC'er jo kun at have 2 ben.

Igen, det er bare et sprogproblem. Som elektriker er en kreds eller et
kredsløb ofte én strømvej, og som elektronikmand er det ofte en større
samling forbundne strømveje i en chip eller på et print.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : N_B_DK

Dato : 20-07-08 11:11

Fra : Hauge

Dato : 20-07-08 17:14

N_B_DK wrote:
> Nemlig, men det er åbenbart lidt svært at fatte for nogen der lige har
> haft elektronik for begyndere på aftenskole.

Dem findes der også en del af, også her i gruppen..

/Hauge

Fra : alexbo

Dato : 20-07-08 12:00

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev

>Ellers behøvede IC'er jo kun at have 2 ben.

Vi er da i det mindste enige om hvad sagen handler om, og hvad et "ægte"
kredsløb er for noget.

> Igen, det er bare et sprogproblem.

Den vil jeg godt købe, tak for samtalen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hauge

Dato : 20-07-08 17:16

Ulrik Smed wrote:
> Kun hvis man udelukkende kigger på forsyningsbenene, og kredsen kun
> har én forsyning. Der er jo også en masse ind- og udgange der udgør
> parallelforbundne strømveje eller "kredse", også set udefra.

Ja ok, men totaltset, så er den konstruktion helt fra starten af, uanset
opbygning, tilsluttet med to ledninger (+ og -).. ;)

> Ellers
> behøvede IC'er jo kun at have 2 ben.

De findes allerede

> Igen, det er bare et sprogproblem. Som elektriker er en kreds eller et
> kredsløb ofte én strømvej, og som elektronikmand er det ofte en større
> samling forbundne strømveje i en chip eller på et print.

Jæps enig.

/Hauge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-08 21:47

Ulrik Smed skrev:

> Igen, det er bare et sprogproblem. Som elektriker er en kreds eller et
> kredsløb ofte én strømvej, og som elektronikmand er det ofte en større
> samling forbundne strømveje i en chip eller på et print.

Hvad kalder en 'elektronikmand' så sådan en tingest som man kan
afbryde så der ikke løber nogen strøm i den?

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 20-07-08 23:23

> Hvad kalder en 'elektronikmand' så sådan en tingest som man kan
> afbryde så der ikke løber nogen strøm i den?

En afbryder eller hovedkontakt.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 20-07-08 23:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad kalder en 'elektronikmand' så sådan en tingest som man kan
> afbryde så der ikke løber nogen strøm i den?

En transistor.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Ole Geisler

Dato : 21-07-08 21:51

On Mon, 21 Jul 2008 00:48:26 +0200, "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk>
wrote:

>En transistor.

Ulrik - glem det - du er oppe mod en skolelærer. Skolelærere er pr.
egen definition alvidende.

Lad nu bare skolelærerne blive i deres tro.

Fra : alexbo

Dato : 22-07-08 00:09

"Ole Geisler" skrev

> Ulrik - glem det - du er oppe mod en skolelærer. Skolelærere er pr.
> egen definition alvidende.

Ulrik har sat en smiley på sit indlæg, han ved jo godt man ikke kan afbryde
en transistor, de findes ikke med en afbryderknap, man kan derimod afbryde
den kreds transistoren sidder på.
Men Ulrik ved jo også godt at hvis han skriver det, så løber han lige ind i
kredsproblematikken.
Man kan heller ikke afbryde en hovedkontakt, man kan afbryde en eller flere
strømkredse med en sådan kontakt.
Et relæ indebærer samme situation, man afbryder den kreds relæet sidder på,
man afbryder ikke relæet, det skulle da være med en hammer.
Man afbryder heller ikke en lyskontakt, man afbryder strømmen til lyset.

For nogle er det nok insekterotik det må man bare tage med, det er sådan
tingene hænger sammen, i hvert fald set fra min side.

Men har du noget som helst forstand på emnet er nu et godt tidspunkt
at komme med dine guldkorn.

Det hele starter med Bertels.
"Hvis man laver et sluttet kredsløb hvor der går en strøm, så har den samme
styrke overalt i kredsløbet."

Det er så sandt som det er skrevet, lige undtagen for såkaldte
elektronikfolk, de har en variant af ordet sluttet strømkreds.
Nogle af dem mener åbenbart at det kan være stort set hvad som helst,
nærmest en delkreds af moder Jords store kredsløb.

Hvad er dit bud Ole på en strømkreds, sluttet, afbrudt, eller måske bare en
kreds?

For øvrigt synes jeg det ville pynte på tråden, hvis man i det mindste ind i
mellem alle personangrebene, forsøgte at være en smule videnskabelig.

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 22-07-08 21:30

> Ulrik har sat en smiley på sit indlæg, han ved jo godt man ikke kan
> afbryde en transistor, de findes ikke med en afbryderknap, man kan
> derimod afbryde den kreds transistoren sidder på.

Idiot.

Fra : alexbo

Dato : 23-07-08 09:32

"N_B_DK" skrev

> Idiot.

Ja sådan må det se ud fra din side, det går langt over hovedet på dig, du
mener jo også man afbryder en afbryder.

Næh, en afbryder bruger man til at afbryde et kredsløb.
Man saver heller ikke en sav, man bruger den til at save med.

"Hvad kalder en 'elektronikmand' så sådan en tingest som man kan
afbryde så der ikke løber nogen strøm i den?"
En afbryder.

Hvad kalder en 'elektronikmand' så sådan en tingest som man kan
skære over for at komme i brændeovnen.
En sav.

Hvis ikke det i bund og grund er sørgeligt at folk der selv mener de har
forstand på tingene, er så fuldstændig tomme for argumenter og ikke er i
stand til andet end at råbe grimme ord efter andre, så er det faktisk
skideskægt.

Jeg ved godt jeg skrev jeg ikke gad mere, men jeg kan ikke lade være.
"Ånden er redebon, men kødet er skrøbeligt."

mvh
Alex Christensen

Fra : PDA

Dato : 23-07-08 13:54

> [...]
>
> mvh
> Alex Christensen

"Hvad kalder en 'elektronikmand' så sådan en tingest som man kan

Det er forfærdelig dyrt at bruge overskårne save som brændsel. Og heller
ikke særlig miljørigtigt. De kan være malede eller lakerede og det er
besværligt at rense ovnen for det metal der er tilbage. Det er meget nemmere
at bruge en sav flere gange, til at save træ eller brænde over.

Vh
PDA

Fra : Martin Andersen

Dato : 23-07-08 14:14

PDA wrote:
> [...]
> besværligt at rense ovnen for det metal der er tilbage. Det er meget nemmere
> at bruge en sav flere gange, til at save træ eller brænde over.

X <---- pointe

O <---- hoved
/|\

/ \

;)

Fra : Ole Geisler

Dato : 23-07-08 21:33

On Tue, 22 Jul 2008 01:09:20 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>en transistor, de findes ikke med en afbryderknap, man kan derimod afbryde

I bedste fald vil jeg kalde det du der skriver uklart, umiddelbart vil
jeg bare sige det er noget vrøvl.

En transistor kan "afbryde" strømmen i det ene af de kredsløb den
indgår i. Og det er mildt sagt den simple udgave.

> [...]
>
>For nogle er det nok insekterotik det må man bare tage med, det er sådan
>tingene hænger sammen, i hvert fald set fra min side.

Det er heller ikke forkert.

>Men har du noget som helst forstand på emnet er nu et godt tidspunkt
>at komme med dine guldkorn.

Nej, jeg ved alligevel ingenting om det. Jeg er bare så fandends god
til at simulere at nogen vil betale mig en masse penge for min viden
om emnet.

> [...]
>nærmest en delkreds af moder Jords store kredsløb.
>
>Hvad er dit bud Ole på en strømkreds, sluttet, afbrudt, eller måske bare en

Jeg tror såmænd ikke vi er så uenige, men der er et problem omkring
nogle definitioner.

"Kredsløb" kan være være både et simpelt "kredsløb" med serieforbundne
komponenter, men "kredsløb" kan også være en kompleks samling af
aktive og passive komponenter (i min, og mange andres terminologi)
Derfor gælder Kirchoffs lov stadig

>For øvrigt synes jeg det ville pynte på tråden, hvis man i det mindste ind i
>mellem alle personangrebene, forsøgte at være en smule videnskabelig.

Jah. Jeg er bare træt af skolelærere. Af en eller anden grund lever de
kontinuerligt op til mine fordomme.

Men ja - det burde jeg holde for mig selv. Min fejl.

Fra : alexbo

Dato : 24-07-08 16:20

"Ole Geisler" <reptech@mail.dk> skrev

> Nej, jeg ved alligevel ingenting om det. Jeg er bare så fandends god
> til at simulere at nogen vil betale mig en masse penge for min viden
> om emnet.

Så er du formentlig lige så dygtig som N_B_DK med sit 11 tal.
I skriver stort set også det samme, en masse skældsord, det må være nogle
spændende uddannelser.

Det er jo ikke fordi vi ikke godt ved at i daglig tale bruges ordet kredsløb
i både en og flertal, men hele denne debat starter med Bertels:

"Hvis man laver et sluttet kredsløb hvor der går en strøm, så har den samme
styrke overalt i kredsløbet."
Svaret fra en elektronikmand var at det havde han misforstået, og så en
forklaring der indebar flere kredsløb.
Men Bertels påstand er fuldstændig korrrekt, og så er det egentlig ligemeget
om det er en bagerlærling eller skolelærer der skriver det.

"Lad nu bare skolelærerne blive i deres tro."
Det vil jeg i hvert fald gøre, og jeg er ikke engang skolelærer.

Jeg har læst at du er træt af skolelærere, og det var derfor du kom med dine
bemærkninger,
for mig er det et tegn på manglende evne til at skelne mellem tingene, den
går så formentlig igen i andre sammenhænge.

Jeg har forøvrigt ikke meget fidus til folk der fremhæver deres uddannelse
som et argument i sig selv,
N_B_DK har fået 11 i et eller andet, men det kan ikke ses på hans indlæg, de
fleste indeholder kun skældsord, intet andet.

Faktisk var diskussionen ved at være lukket med Ulrik's.
"Igen, det er bare et sprogproblem. Som elektriker er en kreds eller et
kredsløb ofte én strømvej, og som elektronikmand er det ofte en større
samling forbundne strømveje i en chip eller på et print."

Den købte jeg gerne, men nej sådan synes du ikke det skulle være, der var
lige nogle skolelærere der skulle svines til.

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 24-07-08 17:48

> [...]
> Men Bertels påstand er fuldstændig korrrekt, og så er det egentlig
> ligemeget om det er en bagerlærling eller skolelærer der skriver det.

Nej det er sq ikke korrekt, men du ved jo bedst.

> "Lad nu bare skolelærerne blive i deres tro."
> Det vil jeg i hvert fald gøre, og jeg er ikke engang skolelærer.

Nej, bare alm bedrevidende. (eller det tror du ihvertfald)

> [...]
> for mig er det et tegn på manglende evne til at skelne mellem
> tingene, den går så formentlig igen i andre sammenhænge.

I guder en gang lort at lukke ud, er det en medfødt evne, eller har du
taget den på samme aftenskole som din viden om el ?

> [...]
> N_B_DK har fået 11 i et eller andet, men det kan ikke ses på hans
> indlæg, de fleste indeholder kun skældsord, intet andet.

Om du så stod midt i en skov ville du ikke kunne finde et træ, det er
den problematik vi er ude i, når vi prøver at forklare dig noget, men du
ved jo du har ret, og derfor er det utopi at tro du er villig til at
lære noget.

> Den købte jeg gerne, men nej sådan synes du ikke det skulle være, der
> var lige nogle skolelærere der skulle svines til.

Ja, du kan også få sandheden at vide endnu engang.

Fra : Ole Geisler

Dato : 24-07-08 17:54

On Thu, 24 Jul 2008 17:20:23 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>I skriver stort set også det samme, en masse skældsord, det må være nogle
>spændende uddannelser.

Hvor ser du mine skældsord?

Jeg prøver også at forklare nogle ting, men det er ikke lige det du
responderer på.

> [...]
>Men Bertels påstand er fuldstændig korrrekt, og så er det egentlig ligemeget
>om det er en bagerlærling eller skolelærer der skriver det.

Jeg skrev også at det var korrekt ?

>"Lad nu bare skolelærerne blive i deres tro."

Ja, netop. Det var det jeg havde lyst til at skrive på det tidspunkt,
dette er Usenet - lev med det

>Jeg har læst at du er træt af skolelærere, og det var derfor du kom med dine
>bemærkninger,

Ja. Og jeg skrev også at det var min fejl.

>for mig er det et tegn på manglende evne til at skelne mellem tingene, den
>går så formentlig igen i andre sammenhænge.

Tjah, det er meget muligt - det er vist endog meget menneskeligt.

Præcis som du åbenbart har visse læsevanskeligheder - det er der mange
andre der også har.

>Jeg har forøvrigt ikke meget fidus til folk der fremhæver deres uddannelse
>som et argument i sig selv,

Hvor gør jeg det ?

> [...]
>kredsløb ofte én strømvej, og som elektronikmand er det ofte en større
>samling forbundne strømveje i en chip eller på et print."

Meget præcist - og korrekt.

>Den købte jeg gerne, men nej sådan synes du ikke det skulle være, der var
>lige nogle skolelærere der skulle svines til.

Jeps.
Og min ændring til skolelærere generelt har ikke rigtig ændret sig
endnu.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-07-08 13:57

"Ole Geisler" <reptech@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Jeps.
> Og min ændring til skolelærere generelt har ikke rigtig
> ændret sig
> endnu.

Du mener vel at din "holdning" til skolelærere generelt....? -
men at generalisere groft på baggrund af nogle formentlig
ubehagelige minder om skolelærere er ikke alene dumt, men
ualmindelig primitivt.

Du må da gerne hade mig, men måske du skulle se om ikke en
eller anden fornuftig psykolog kan forklare dig hvorfor dit
had er opstået, så du kan bearbejde det og blive et helt
fornuftigt menneske igen?

Fra : Ole Geisler

Dato : 25-07-08 14:21

On Fri, 25 Jul 2008 14:56:32 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

>Du må da gerne hade mig, men måske du skulle se om ikke en
>eller anden fornuftig psykolog kan forklare dig hvorfor dit
>had er opstået, så du kan bearbejde det og blive et helt
>fornuftigt menneske igen?

Sagt af Arne Wilstrup - *fnis*

Du af alle, ja - hvorfor ikke. Og nej - jeg hader dig ikke, ej heller
nogen anden.

FUT væk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-07-08 16:02

> Sagt af Arne Wilstrup - *fnis*

Ja, netop - men jeg ved fra tidligere arbejde, hvordan
rablende sindssyge nægter at være sindssyge - det er blot os
andre der ser tingene fra en forkert vinkel, som den sidste
"Jesus" jeg passede, udbrød.

> Du af alle, ja - hvorfor ikke. Og nej - jeg hader dig ikke,
> ej heller
> nogen anden.

Du hader alle lærere - jeg er lærer - ergo hader du mig.
Simpel logik, som manden sagde da han lo og gik.

> FUT væk

Du kan selv være en idiot.

Fra : N_B_DK

Dato : 25-07-08 16:57

"Arne H. Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> Ja, netop - men jeg ved fra tidligere arbejde, hvordan
> rablende sindssyge nægter at være sindssyge -

Ja det er du et levende bevis på.

Fra : Ole Geisler

Dato : 25-07-08 17:32

On Fri, 25 Jul 2008 17:02:16 +0200, "Arne H. Wilstrup"
<nix@invalid.com> wrote:

> [...]
>rablende sindssyge nægter at være sindssyge - det er blot os
>andre der ser tingene fra en forkert vinkel, som den sidste

Det er godt med dig "Jesus"

>Du hader alle lærere - jeg er lærer - ergo hader du mig.
>Simpel logik, som manden sagde da han lo og gik.

Jeg har aldrig sagt at jeg hadede lærere. Men nu er det jo også blevet
standard at lærere ikke behøver at kunne læse og skrive, så det er nok
bare det der slår igennem i dit tilfælde.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-08 00:53

Ole Geisler skrev:

> Ulrik - glem det - du er oppe mod en skolelærer. Skolelærere er pr.
> egen definition alvidende.

Det passer ikke. Jeg ved stadig ikke hvad elektronikfolk kalder
det som jeg kalder et kredsløb. Jeg ved heller ikke hvordan de
vil udtrykke det som jeg siger med "Strømmen i et kredsløb er
overalt den samme".

> Lad nu bare skolelærerne blive i deres tro.

Hvis jeg fik svar og ikke hån, kunne jeg blive klogere.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 22-07-08 12:39

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hvis jeg fik svar og ikke hån, kunne jeg blive klogere.

I din verden, er alle jo forkert på den. Du fatter absolut ikke en hujende
fis om hvad man forklarer dig, det er kun i din kaffeklub i sproggruppen,
hvor du passer fint, du forstår tingene (lidt). Og dem du ikke kan tåle
siger dig imod, altså dem der ikke slikker dig i bagdelen, dem smider du i
filtret, simpelthen fordi du ikke kan tåle modgang.. Men sådan er gamle
visne skolelærere åbenbart.

/Hauge

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-07-08 13:35

Hauge wrote:

> [...]
> filtret, simpelthen fordi du ikke kan tåle modgang.. Men sådan er gamle

Så så, ikke græde.

Fra : Hauge

Dato : 22-07-08 14:30

Martin Andersen wrote:
> Så så, ikke græde.

Over hvad?

/Hauge

Fra : alexbo

Dato : 22-07-08 13:25

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev

> [...]

mellem alle personangrebene, forsøgte at være en smule videnskabelig."

Jeg kan læse at ovenstående var helt uden effekt, ikke et eneste lille ord
der kunne udlægges som et forsøg på forklare noegt som helst.
Bare endnu en mudderkaster.

Der må da være en af de højtuddannede elektronikfolk der kan forklare
hvorfor Kirchoff's første lov ikke gælder i Danmark.

At any point in an electrical circuit that does not represent a capacitor
plate, the sum of currents flowing towards that point is equal to the sum of
currents flowing away from that point.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hauge

Dato : 22-07-08 18:37

alexbo wrote:
> Jeg kan læse at ovenstående var helt uden effekt, ikke et eneste
> lille ord der kunne udlægges som et forsøg på forklare noegt som
> helst.

Tjaeh, der har været så mange forsøg i denne tråd, at det er spild.

> Bare endnu en mudderkaster.

Så hils derovre.

> Der må da være en af de højtuddannede elektronikfolk der kan forklare
> hvorfor Kirchoff's første lov ikke gælder i Danmark.

Prøv om du kan..

/Hauge

Fra : Ulrik Smed

Dato : 22-07-08 16:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det passer ikke. Jeg ved stadig ikke hvad elektronikfolk kalder
> det som jeg kalder et kredsløb.

Hm, misforstod vist lidt, troede du mente en dims til at afbryde strømmen
med.

> Jeg ved heller ikke hvordan de
> vil udtrykke det som jeg siger med "Strømmen i et kredsløb er
> overalt den samme".

Vi siger "Strømmen i en serieforbindelse er overalt den samme".

Normalt i elektronik er det ikke ret brugbart at se på separate
serie-strømkredse, for de er næsten altid forbundet til andre kredse så der
dannes en signalvej. Så strømmen løber delvis over i andre kredse. Man
beskriver istedet ofte et kredsløb som 'noder' eller knudepunkter, hvor
imellem der løber strøm i komponenter. Og så kigger man på hvor meget strøm
der løber til og fra et punkt og hvad spændingen er i punktet. Sådan meget
simplificeret sagt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : N. Foldager

Dato : 22-07-08 20:34

>Vi siger "Strømmen i en serieforbindelse er overalt den samme".

Strømmen i ethvert tværsnit af et kredsløb er den samme.

Niels Foldager

Fra : Ole Geisler

Dato : 23-07-08 21:39

On Tue, 22 Jul 2008 01:52:40 +0200, Bertel Lund Hansen
> [...]

>det som jeg kalder et kredsløb. Jeg ved heller ikke hvordan de
>vil udtrykke det som jeg siger med "Strømmen i et kredsløb er

Det er der ingen fejl i - for så vidt at man forudsætter et simpelt
serieforbundet kredsløb ved DC.

>Hvis jeg fik svar og ikke hån, kunne jeg blive klogere.

Beklager. Har bare lige været udsat for et par "alvidende" skolelærere
IRL. Og ja, de har irriteret mig

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 21-07-08 09:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad kalder en 'elektronikmand' så sådan en tingest som man kan
> afbryde så der ikke løber nogen strøm i den?

Et relæ.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : N_B_DK

Dato : 20-07-08 11:12

Fra : Morten

Dato : 17-07-08 15:06

> Jeg er ikke overbevist af dine tal om at det kan lade
> sig gøre at slå et menneske ihjel med to batterier,

Som Hauge skriver:

---
[...]

Du kan jo selv gøre forsøget med en gammel blitz drevet af 2 stk. AA
batterier. Lad den op (den piver i 10-15 sekunder). Rør ved den store
elektrolyt - én hånd på hvert ben.
Skriv venligst tilbage om du overlever og i fald, hvordan det føltes ;)

Mvh
Morten

Fra : Ulrik Smed

Dato : 17-07-08 17:02

Morten wrote:

> [...]
> elektrolyt - én hånd på hvert ben.
> Skriv venligst tilbage om du overlever og i fald, hvordan det føltes

Heh, selv de små blitzer i engangskameraer der kører på ét 1.5V batteri, kan
slå en imponerende kraftig gnist. Sådan en blitz-lyt på 100uF/350V kan give
et seriøst stød, og er sandsynligvis farlig hvis man er uheldig med hvor
strømmen går. De har også ekstremt lav indre modstand, så de kan give
adskillige ampere gennem blitzrøret. Det har dog ikke nogen betydning for
hvor stort et stød man får.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 18-07-08 10:24

"Morten"
> Selv at AA batteri af rimelig lav kvalitet kan trække en strøm på 1 A
> eller mere. Dvs. med to stk. batterier kan du trække 3 watt.

Du kan ikke regne på denne måde.
Når man trækker strøm fra et batteri falder polspændingen - og dermed falder
effekten også.
I dit eksempel, hvor hvilespændingen er 3V og strømmen i den ydre kreds er
1A, får jeg at den maximale effekt er 0,75W (antaget: den indre resistans er
3 ohm).

Den maximale strøm man kan trække fra batteriet er i øvrigt: 1A

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Morten

Dato : 18-07-08 14:40

> Du kan ikke regne på denne måde.

Det går fint.

> Når man trækker strøm fra et batteri falder polspændingen - og dermed
> falder effekten også.

Hvor meget afhænger helt af batteriets indre modstand. Opladelige f.eks.
falder meget lidt selv ved store strømme.

> [...]
> er 3 ohm).
>
> Den maximale strøm man kan trække fra batteriet er i øvrigt: 1A

Hvis AA batteriet er nyt og af rimelig kvalitet kan du sagtens trække 1 A
uden at spændingen falder nævneværdigt.
Kan for sjovt skyld nævne en lille Osram Dulux mini lommelygte med
lysstofrør. 2 stk. AA batterier, trækker 1 A. Sålænge batterierne er nye
falder spændingen ikke nævneværdigt.
Og vælger du opladelige falder den for næsten alle praktiske tilfælde ikke
noget der har nogen som helst betydning.

Og nej, du kan godt trække mere end 1A for et alkaline AA, omend spændingen
så vil dykke.
Da strømmen til et hvist sted stiger hurtigere end spændingen falder kan du
såmænd også trække mere end 1,5 W fra et alkaline AA. Om det så har godt af
det i længden er så en anden snak, men de tåler det fint til f.eks. når
elektromotorer skal starte.

Mvh
Morten

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 18-07-08 23:22

RS:
Morten:
> Det går fint.

Næh, for du antog, at polspændingen var konstant

Morten:
> [...]
> du såmænd også trække mere end 1,5 W fra et alkaline AA. Om det så har
> godt af det i længden er så en anden snak, men de tåler det fint til

Dette er rigtigt - den afgørende faktor er batteriets indre resistans.

For almindelige batterier (AA) har jeg set værdier omkring: Ri = 0,7 ohm
Hvis dette antages, får man flg.:

Hvilespænding: U0 = 1,5V

Max effekt (i det ydre kredsløb): P = U0^2 / (4·Ri) = 0,80W
Strømmen ved den maximale effekt: I = U0 / (2·Ri) = 1,1 A

Max strøm: I = U0 / Ri = 2,1A (men her er den ydre effekt ca. 0 - hele
effekten afsættes inde i batteriet)

Hvis strømmen er 1A, bliver polspændingen 0,8V (dette vil jeg da kalde et
"nævneværdigt" fald).

Ri er ganske rigtig mindre for genopladelige batterier - men større for
normale "tykke" batterier; dette giver variationer i de angivne værdier.
Udregningerne gælder også for simple kredsløb - hvis der indskydes
kapacitorer, får man selvfølgelig også andre værdier.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-07-08 20:02

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hvad angår mindre husdyr (kat og mindre). Jo mindre dyret er, jo mindre
> strøm tåler de før det bliver farligt for dem.

Jeg er meget varsom med den- Har både chihuahuas, krybdyr og andet kravl, så
jeg modererer mine panikslagne armes udsving.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 17-07-08 20:10

Nana Sørensen wrote:

> Jeg er meget varsom med den- Har både chihuahuas, krybdyr og andet
> kravl, så jeg modererer mine panikslagne armes udsving.

Har du så ikke nogle øgler der kan ordne de stankelben? Hvis du nu sætter
den på "stun" i stedet for på "kill"...

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-07-08 13:03

> Har du så ikke nogle øgler der kan ordne de stankelben? Hvis du nu sætter
> [...]

LOL hvis man kunne, så havde jeg gjort det. Plejer at fange godt gratis
foder ude i haven. Så faktisk en dims på nettet, som tiltrak insekter med
sit grelle lys, men opsamlede dem frem for at slå dem ihjel. Den kostede dog
800+,-
Min kæreste fanger krybet og fodrer med det, men når han ikke er hjemme, så
zapper jeg dem sgu.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 18-07-08 16:00

Nana Sørensen wrote:

> [...]
> gratis foder ude i haven. Så faktisk en dims på nettet, som tiltrak
> insekter med sit grelle lys, men opsamlede dem frem for at slå dem

Ahh, ja dem har jeg set, ret smart til storforbrugere af insekter.
http://www.insektfanger.dk/shop/default.asp

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Nana Sørensen

Dato : 17-07-08 20:01

Klip klip...

Tusind tak for genialt og meget grundigt svar. Det hjalp enormt.

> Mvh
> Morten

Tak til Morten.

Fra : Christen Fihl

Dato : 17-07-08 16:00

Det er den elektriske ladning der er opladet i en kondensator, der slår.
http://www.brainiac.dk/physics/electric/charge.asp

På min model står der (læst sidste år) vistnok ca 2 mC.

Om man vil røre ved det kan man så overveje

Du kan få et rap, men den er beregnet til at kunne kortsluttes, så den
går ikke istykker.
Nogle insekter skal fjernes førend den fungerer igen, også for at fjerne
den brændte lugt

Christen

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-08 10:58

> [...]
> hvis jeg ramte mig selv med den? Giver den bare et rap og går i stykker?
> Hvad hvis jeg ramte en ting eller noget i den retning med den?

Som andre så fint har skrevet går den ikke istykker

Jeg har en anden model hvor der kun er lederer på tværs, den er nem at få
stød af.
Og som med alt andet skulle det jo prøves.
Det gør først rigtigt ondt når den fjernes fra huden og der springer
gnister, men rart er det ikke.
Jeg tror at din model er svær at få stød af, men prøv dog Det er ikke
noget man dør af.

Jeg mener nu at, at bruge den på alt over fluestørelse er dyrplagerri.

Den er god til myg. Men dem har vi jo været forskånet for i år.

Mvh Allan

Fra : Nana Sørensen

Dato : 18-07-08 13:07

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> wrote in message

> [...]
> gnister, men rart er det ikke.
> Jeg tror at din model er svær at få stød af, men prøv dog Det er ikke

Det tør jeg slet ikke. Er ret bange for at få stød, efter at jeg fik et
ordentligt et og faktisk besvimede. Slog fugtigt græs med en gammel
plæneklipper hvor ledningen var lidt istykker. :-/ ZAP, og så lå jeg der.

> Jeg mener nu at, at bruge den på alt over fluestørelse er dyrplagerri.

Stankelbenene dør ellers også med det samme. Det er egentlig mest dem jeg
får pres over. Bier, hvepse og brumbasser bliver lempet ud i det fri, så
blomsterne kan bestøves.

> Den er god til myg. Men dem har vi jo været forskånet for i år.

Sgu ikke her! Jeg bor tæt på Vestvoldens mosevand, så her er masser af
myg.

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-08 14:28

> [...]
> blomsterne kan bestøves.

> Sgu ikke her! Jeg bor tæt på Vestvoldens mosevand, så her er masser af

Lige det der stød du fik med plæneklipperen var jo gennem hele kroppen.
Det kan godt være farligt.
Den her ketcher sender kun strømmen gennem en lille del af kroppen.
Ja ca. på størelse med området den berører

Men det er ca 1000 hz og op til 1400 volt den laver den der myggeketcher
Og lidt amp, der ved jeg nu ikke hvor meget der er.men nok til at riste en
myg.

Mvh Allan

Fra : P.C.

Dato : 19-07-08 04:59

On 18 Jul., 10:50, "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:

> Ja, den vil være 0 ampere.
>
> Mvh
> Martin

Jeg vil ikke anbefale for mange experimenter med "ting" ser indeholder
elektronik, --- jeg ville måle hvor stor spænding, altså volt, sådan
en producerede og jeg indstillede da mit billige voltmeter til den
højeste måle skala ; nu har jeg ikke noget universal meter mere. Det
fungerer simpelthen ikke mere og det er ikke sikringen der er gået..
Så hvad angår spørgsmålet om "ting" kan tage skade, så jo -- især hvis
de indeholder elektronik, så hold mobilen væk fra ketcheren.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-07-08 12:18

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Så hvad angår spørgsmålet om "ting" kan tage skade, så jo -- især hvis
de indeholder elektronik, så hold mobilen væk fra ketcheren.

************

Induktionsspænding kan nå meget høj peak-værdi på et lille load, som er
meget højere end de ca 1000 V der er max på et universalinstrument. Det
ville nok heller ikke nå at sample noget pålideligt svar, hvis ikke det var
brændt af.

Mvh
Martin

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-08 16:13

"P.C." <per.corell@privat.dk> wrote in message

> [...]
> elektronik, --- jeg ville måle hvor stor spænding, altså volt, sådan
> en producerede og jeg indstillede da mit billige voltmeter til den

og væk var instrumentet.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 19-07-08 16:01

On 17 Jul., 14:10, "Morten" <tilt_uz...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> er i hvert fald over 100 v - langt mere end de to AA batterier giver af sig
> selv, da der sidder spændingskonverter i den)

Nu er strømstyrken jo heller ikke uvæsentlig, og der kan jo ikke
trækkes meget strøm fra to AA-batterier. Spændingen i et elektrisk
hegn er jo ganske kraftig, men strømme tilgengæld lav, hvorfor man kun
får et rap.
Men ikk også salget var forbudt hvis den kunne være farlig.

J.O.