Hvor længe inden ting må sælges ?
Fra : Kai

Dato : 12-07-08 21:11

Hej !

Hvis en bekendt nu låner min garage til at opbevare nogen ting i,
og så ellers glemmer alt om det igen.
Fx hvis han/hun flytter andetsteds hen og jeg ikke længere
har kontakt med vedkommende, hvor længe skal jeg så gemme tingene
inden jeg på lovlig vis må kyle tingene ud ?

Mvh Kai

Fra : Ralph Køster

Dato : 12-07-08 21:22

Hvad er det du vil??

I overskriften vil du sælge hans ting, men i teksten vil du kyle det
ud????????

Fra : Kai

Dato : 12-07-08 23:31

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i en meddelelse
> Hvad er det du vil??
>
> I overskriften vil du sælge hans ting, men i teksten vil du kyle det
> ud????????

Nogen af tingene er bare til at smide ud, andre kunne måske sælges
og dække lidt af "lejen" for garagen.

Jeg kan jo ikke gemme det i al evighed.

Fra : Ivar

Dato : 12-07-08 22:13

Kai skrev:

> Fx hvis han/hun flytter andetsteds hen og jeg ikke længere
> har kontakt med vedkommende, hvor længe skal jeg så gemme tingene
> inden jeg på lovlig vis må kyle tingene ud ?

Du burde nok spørge i jura-gruppen, hvor du har størst chance for
at få et brugbart svar.
Jeg kender ikke svaret, men som udgangspunkt må du ikke sælge
andre folks ting, heller ikke efter 25 år. Men om der findes
nogle specielle regler, skal jeg ikke kunne sige.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Kai

Dato : 12-07-08 23:31

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre folks ting, heller ikke efter 25 år. Men om der findes
> nogle specielle regler, skal jeg ikke kunne sige.

Takker, jeg prøver om jeg kan finde derover

Fra : Ralph Køster

Dato : 13-07-08 05:41

En ting er at du ikke har kontakt til vedkommende mere, en anden er at du
højst sandsynligt ikke må skille dig af med det før du har forsøt
at finde ham.

Det er desværre ikke sådan at det er ham der skal finde dig, men omvendt.

Ellers kan han drage dig ansvarlig og få det erstattet.

Så jeg ville finde ham og skrive til ham og gemme en kopi af brevet. Efter 3
breve med hvori der står tidsfrist og hvad du vil gøre
med tingene, så skulle det være muligt for dig at sælge eller smide ud.

Men husk at sende anbefalet.

Ralph.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-07-08 09:57

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i meddelelsen
> [...]
> men omvendt.
>
> Ellers kan han drage dig ansvarlig og få det erstattet.

Hvis han kan bevise at han har afleveret det til
opbevaring -ellers får han det grumme vanskeligt.

> [...]
> du vil gøre
> med tingene, så skulle det være muligt for dig at sælge

Tre breve? næppe nødvendigt - hvis han ved at han har udstedt
en kvittering på at han har tingene til opbevaring vil det
naturligvis være smart at skrive til vedkommende anbefalet for
at få ordnet den lille affære, men hvis vedkommende ikke bor
på adressen og man ikke kan finde frem til ham, er det lidt
overkill at ofre massevis af penge på at finde frem til ham,
skrive tre anbefalede brevet etc.

Et er nok, eftersom et anbefalet brev jo skal indløses ved
hjælp af underskrift.

Han skal naturligvis gemme et kopi af brevet, og så kan man
sammenligne hvis sagen går i retten, for så må han jo have sit
brev. Men så langt tvivler jeg på det kommer - det gør det
sjældent.

Den pæne måde er at skrive/ringe til vedkommende og bede ham
om at hente sit skrammel - især hvis man har givet en
kvittering på det.

Den mindre pæne, men uangribelige, hvis man ikke har udstedt
en kvittering, er at smide det ud eller sælge det. Det bliver
svært at bevise noget her.

Fra : Max

Dato : 13-07-08 10:17

Hej Arne

> Den mindre pæne, men uangribelige, hvis man ikke har udstedt
> en kvittering, er at smide det ud eller sælge det. Det bliver
> svært at bevise noget her.

Man skal passe meget på når man påtager sig at opbevare
andres ejendom, bestemmelserne omkring dette bygger
nemlig på den gamle jydske lov. Jeg blev noget overrasket
over at få at vide at hvis jeg sender ting til f.eks. 200.000kr.
til opbevaring og kun har dem forsikret for 50.000kr. ja så
hænger vedkommende der påtager sig opgaven at opbevare
det på resten af værdien. Så man skal nok spørge i jura-
gruppen for at få nogle helt konkrete og brugbare svar.

--
Mvh Max

Fra : Ralph Køster

Dato : 16-07-08 17:22

Hvorfor snakker du om at aflevere noget til opbevaring og kvittering osv.
Det drejer sig om at han har det stående i hans garage og vil af med det.
Han kan ikke leje sig ind i vennens navn på et lagerhotel eller lign.

SÅ det hele drejer sig om at det står i hans garage..