Forskellige temperaturskalaer i sverige og~
Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 20:16

Jeg købte noget kartoffelsalat i SuperBrugsen (coop-butik) og så
tilfældigvis at temperaturen for opbevaring er forskellig for sverige og
danmark, hhv. +8°C og +5°C. Hvorfor mon det?

Se billede i dk.binaer - coop kartoffelsalat.

Fra : Hauge

Dato : 12-07-08 20:35

Hejsa
- wrote:
> Jeg købte noget kartoffelsalat i SuperBrugsen (coop-butik) og så
> tilfældigvis at temperaturen for opbevaring er forskellig for sverige
> og danmark, hhv. +8°C og +5°C. Hvorfor mon det?

Der er en tråd i dk.forbruger om samme emne, startet af mig d. 4. juni i år.
Den er rimelig informativ.

Mvh Hauge

Fra : Kurt Lund

Dato : 12-07-08 20:35

- wrote:
> Jeg købte noget kartoffelsalat i SuperBrugsen (coop-butik) og så
> tilfældigvis at temperaturen for opbevaring er forskellig for sverige
> og danmark, hhv. +8°C og +5°C. Hvorfor mon det?

Sandsynligvis fordi de to landes fødevaremyndigheder har besluttet noget
forskelligt. Lagde du mærke til om holdbarhedsdatoen var den samme?
Jeg har i øvrigt et lidt ambivalent forhold til opbevaringstemperaturer og
holdbarhedsdatoer. Det forekommer mig, at det ret ofte virker lidt
tilfældigt. Et godt eksempel er de stærkere specialøl. Under de rigtige
omstændigheder kan de holde - og blive bedre - i årevis, men godt lagrede øl
bliver forretningerne straffet for at sælge fordi udløbsdatoen er sat efter
en eller anden kunstig grænse.

--
Kurt Lund

Fra : Morten

Dato : 14-07-08 09:15

> [...]
> øl bliver forretningerne straffet for at sælge fordi udløbsdatoen er sat

Ja og det forekommer mig også at holdbarheden for sæson-øl som påske og
julebryg også har mindre holdbarhed ifølge datomærkningen end almindelige
øl, selvom holdbarheden reelt er den samme. Husker ikke årsagen, andet end
at den er "politisk". Et vildt gæt vil vel være at det ikke ser så elegant
ud hvis man kan "risikere" at købe juleøl til ud på sommeren og det kunne jo
medføre en hvis degradering af pågældende bryggeris image hos forbrugerne.
Så drik du roligt din juleøl selvom det ikke er jul ;)

Men se også efter på ris købt i en coop-butik. Afhænig af om du er i DK,
Sverige el. Norge skal den koges forskelligt. Det var i TV i et
forbrugerprogram og direktøren for coop siger, at det bunder i tradition.
Det har ikke noget med kalk i vandet el. lign at gøre og som han tilføjede,
risene bliver kogt fint uanset hvilken "opskrift" man følger.

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-08 10:02

Jeg ved fra nogle af de produkter, jeg i tidens løb har solgt, at netop
disse varers holdbarhed ofte var bestemt af andet end realiteter.
Skulle vi skrive på en vare, der var sammensat, skrev vi holdbarhedsdata for
den mest skrøbelige vare - skulle fx en enkelt del i køleskab skrev vi at
alt i kassen skulle i køleskab. For at kunne skrive at varen kan holde sig i
to år, skulle vi have varen stående i to år og tjekke dens integritet.
Derefter kune vi påstå to års holdbarhed. På et tidspunkt er det
uinteressant at forlænge holdbarheden - hvem skulle det gavne, når man har
nået et vist tidsrum? Tværtimod ville det være bedre med en kortere, så
omsætningen øges.
men jeg har solgt varer med 8 måneders opbevaring i køleskab, som snildt
kunne ligge to år ved stuetemperatur uden at tage skade.
I øvrigt er stuetemperatur heller ikke det samme alle steder - nogen steder
er det op til 30 grader andre kun 25.

Jeg er egentlig ikke så bekymret for om en vare, der kan holde i måske et år
kan holde sig lidt længere - det kan den nok. Det bekymrende brød, der ikke
mugner, letfordærvelige varer med 2-3ugers holdbarhed - eller frugt, der kan
ligge i ugevis uden at ændre sig. Det er unaturligt.