Selinux // FC9
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-07-08 07:48

Hvad er det her lige for noget?

NULL security context for user, but SELinux in permissive mode,
continuing ()

Jeg har googlet lidt rundt efter en forklaring, og jeg er kommet frem
til at det åbenbart er et resultat af at springe for mange FC
versioner over. Jeg flyttede direkte fra FC5 til FC9, så der er
Ã¥benbart noget mellemliggende der ikke lige er kommet med.

Desværre kan jeg ikke lige se ud af de beskrivelser der er af
problemet, præcis hvad der skal til, så hvis der er nogen der har et
hint til hvordan jeg slipper af med den?

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-07-08 08:04

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> Hvad er det her lige for noget?
>
> NULL security context for user, but SELinux in permissive mode,
> continuing ()

Står der ikke mere i logfilen? Hvilken user? Hvilken fil?
Hvor kommer beskeden fra (crond?)?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-07-08 08:09

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Står der ikke mere i logfilen? Hvilken user? Hvilken fil?
> Hvor kommer beskeden fra (crond?)?

My bad. Jeg kopierede bare fra min logwatch mail. Den fulde log er
fra /var/log/cron:

Jul 28 09:03:01 obelix crond[4426]: (wegge) NULL security context for
user, but SELinux in permissive mode, continuing ()

Jul 28 09:05:01 obelix crond[4593]: (*system*) NULL security context

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-07-08 08:26

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> My bad. Jeg kopierede bare fra min logwatch mail. Den fulde log er
> fra /var/log/cron:

Hjælper:

fixfiles relabel /var/spool/cron/

fra:

http://www.engardelinux.org/modules/index/list_archives.cgi?list=fedora-selinux&page=0108.html&month=2007-11

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-07-08 08:50

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Hjælper:
>
> fixfiles relabel /var/spool/cron/

Ikke det fjerneste, desværre.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-07-08 08:52

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Ikke det fjerneste, desværre.

Hvad skriver "ls -Z" på filerne i /var/spool/cron?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-07-08 09:00

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Hvad skriver "ls -Z" på filerne i /var/spool/cron?

Den siger:

-rw------- wegge root user_u:object_r:cron_spool_t wegge

Og /etc/crontab siger:

-rw-r--r-- root root system_u:object_r:system_cron_spool_t /etc/crontab

Og en ps -efZ | grep CROND siger:

user_u:user_r:crond_t:SystemLow-SystemHigh root 4212 14444 0 09:00 ? 00:00:00 CROND

Jeg hæfter mig ved at det både er min egen crontab og den system-wide
der resulterer i den log, så måske er det eksekveringen af
kommandoerne, snarere end permissions på filerne?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-07-08 09:43

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> Jeg hæfter mig ved at det både er min egen crontab og den system-wide
> der resulterer i den log, så måske er det eksekveringen af
> kommandoerne, snarere end permissions på filerne?

Man ved aldrig hvordan SELinux tænker...

Har du prøvet at relabele det hele?

touch /.autorelabel

og så reboot. Kan tage lang tid på et stort filsystem...

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-07-08 11:05

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Man ved aldrig hvordan SELinux tænker...

Jeg gør i alt fald ikke.

> Har du prøvet at relabele det hele?
>
> touch /.autorelabel
>
> og så reboot. Kan tage lang tid på et stort filsystem...

Nej, det har jeg ikke lige prøvet. Snakker vi timer eller dage for et
filsystem med en 1.250.000 filer, og skal den .autorelabel være i
roden af hver fysisk disk, eller er det nok med den i / ?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-07-08 11:37

> [...]
> filsystem med en 1.250.000 filer, og skal den .autorelabel være i
> roden af hver fysisk disk, eller er det nok med den i / ?

Jeg har ikke prøvet. Jeg kører kun SELinux på meget få maskiner,
der er altid et-eller-andet der ikke kan lade sig gøre nemt
når det er slået til.

..autorelabel skal være i /
den slettes automatisk ved næste boot, efter relabelingen.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-07-08 11:45

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Jeg har ikke prøvet. Jeg kører kun SELinux på meget få maskiner, der
> er altid et-eller-andet der ikke kan lade sig gøre nemt når det er
> slået til.

Ja, jeg har også haft det sådan indtil nu, men nu er SELinux begyndt
at true i horisonten på arbejdet, så jeg vil hellere tage det stejle
stykke af indlæringskurven på min egen maskine i ro og mag.

> .autorelabel skal være i / den slettes automatisk ved næste boot,
> efter relabelingen.

Vi prøver og ser hvad der sker ...

Hvis der går flere dage inden du hører en update, ved du hvorfor man
skal undlade en relabling :)

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-07-08 13:21

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> writes:
> Vi prøver og ser hvad der sker ...
>
> Hvis der går flere dage inden du hører en update, ved du hvorfor man
> skal undlade en relabling :)

Det tog så kun en god halv time, men det løste ikke det oprindelige
problem :(

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-07-08 13:32

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> Det tog så kun en god halv time, men det løste ikke det oprindelige
> problem :(

Så giver jeg op; brug windowsmåden: Reinstallér

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-07-08 14:18

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Så giver jeg op; brug windowsmåden: Reinstallér

Det lærer jeg ikke så meget af, men det ville sikkert være et godt bud :)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-07-08 14:39

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> Det lærer jeg ikke så meget af, men det ville sikkert være et godt bud :)

Der er Fedora mailing lister.

Er der ikke også noget grafisk halløj til at spore SELinux problemer?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 28-07-08 15:11

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Der er Fedora mailing lister.

Ja, det er nok et mere målrettet sted.

> Er der ikke også noget grafisk halløj til at spore SELinux problemer?

Jo, men det er vist kun anvendeligt i de tilfælde hvor SElinux
beslutter sig for at der er noget der ikke er tilladt. Problemet med
den her NULL context ser ud til at der er noget der mangler på et
lavere niveau.