Nybegynder i Linix
Fra : Joas

Dato : 27-07-08 09:28

Da MS-Windows efterhånden bliver tungere og tungere "at danse med" ville jeg
gere høre om det også er et problem i "Linix-verden" OG hvilken Linix-ver.
der er at foretrække til en nybegynder.

Det skal mest bruges som video- / billed- redigering/brænding og så ellers
de sædvanlige småting med breve, netbank osv. - ikke spil.

Det er en AMD 64X2 Dual Core 4200+, 2 Gb ram ,500 GB HD (2 stk sata) og M2N
bundkort.

Vh.
Jonas

Fra : Per Jørgensen

Dato : 27-07-08 09:44

Joas skrev:
> [...]
> de sædvanlige småting med breve, netbank osv. - ikke spil.
>
> Det er en AMD 64X2 Dual Core 4200+, 2 Gb ram ,500 GB HD (2 stk sata) og M2N

Hey Joas???

Men ud fra dine muligheder der - som nybegynder - så ville jeg nok vælge
en Ubuntu version eller SUSE - netop fordi de er ret gode til forklaring
osv omkring Linux.

Spørgsmålet er nok mere hvilken desktop du vil have på Gnome eller KDE.
Link til de forskellige er her:
Ubuntu = Gnome: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Kubuntu = KDE: http://www.kubuntu.org/getkubuntu

Eller SUSE: http://software.opensuse.org/

Der er masser af læsestof og muligheder i disse for at lære omkring Linux.

--
Med Venlig Hilsen

Per Jørgense/\/

Fra : Ole R

Dato : 27-07-08 10:23

Den Sun, 27 Jul 2008 10:44:13 +0200 skrev Per Jørgensen:

> [...]
> http://www.kubuntu.org/getkubuntu
>
> Eller SUSE: http://software.opensuse.org/
>
> Der er masser af læsestof og muligheder i disse for at lære omkring

Jeg kan kun være enig, jeg er selv newbie i Linux og har fået Ubuntu 8.04
ind.
Jeg har en mindre bærbar, der var født med 1Gb ram og Vista (undskyld jeg
bander) Det tog 7-8 minutter bare at starte op, så jeg skyndte mig at
smide 1Gb mere i. Det hjalp lidt, men da jeg så fik Ubuntu ind, der kører
den lille maskine som en drøm, selv med Compiz slået til for fuld drøn.
Compiz skal dog slåes fra, hvis jeg bruger noget 3D programmer.
Det er legende let at installere nye programmer via Synaptic, og i det
hele taget synes jeg det er til at have med at gøre. Det er nok en
smagssag, om det skal være Ubuntu eller Kubuntu (Gnome eller KDE) men jeg
synes KDE er noget tungere at danse med.
Som Per skrev, der er masseer af læsestof om det, og ellers har jeg også
fået rigtig god hjælp her i gruppen flere gange.

Go ahead, make that Linux.

/Ole

Fra : Joas

Dato : 27-07-08 10:45

"Ole R" <ole.ryo@HUND!gmail.com> skrev i en meddelelse
.. Det er nok en
> smagssag, om det skal være Ubuntu eller Kubuntu (Gnome eller KDE) men jeg
> synes KDE er noget tungere at danse med.

Hvad er forskellen på Gnome eller KDE og er det noget man vælger under
installation af Linix ?

Mvh.
Jonas

Fra : Kent Friis

Dato : 27-07-08 10:58

Den Sun, 27 Jul 2008 11:44:50 +0200 skrev Joas:

> "Ole R" <ole.ryo@HUND!gmail.com> skrev i en meddelelse
> . Det er nok en
>
> Hvad er forskellen på Gnome eller KDE og er det noget man vælger under
> installation af Linix ?

Det afhænger af distributionen. Ubuntu er Gnome, KUbuntu er KDE,
nogen distroer giver frit valg.

Forskellen? Det kan der komme mange diskussioner ud af.

Gnome sigter mod brugervenlighed og konsistens, og låner mange ting
fra Mac.

KDE sigter mere mod at være ligesom Windows.

Det tydeligste eksempel er nok placeringen af den bekræftende knap i
dialogbokse. Gnome og Mac har den altid i højre side, hvorimod
KDE og Windows flytter rundt på den, nogen gange sidder den
i venstre side, nogen gange i højre. (Hvis der står "Ok" på knappen
sidder den typisk i venstre, står der "Next" eller "Finish", er
det som regel i højre side).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Joas

Dato : 27-07-08 11:40

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Gnome sigter mod brugervenlighed og konsistens, og låner mange ting
> fra Mac.
>
> KDE sigter mere mod at være ligesom Windows.

Så lyder det jo som om Gnome er at fortrække -

Takker og v.h.
Jonas

Fra : iSteen

Dato : 28-07-08 00:05

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> i venstre side, nogen gange i højre. (Hvis der står "Ok" på knappen
> sidder den typisk i venstre, står der "Next" eller "Finish", er

Jeg takker osse for en god forklaring - gad vide hvad SLED så er, Gnome
eller KDE (og hvad står bogstaverne for)?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 05:35

iSteen wrote:

> Jeg takker osse for en god forklaring - gad vide hvad SLED så er, Gnome
> eller KDE (og hvad står bogstaverne for)?

SLED = SUSE Linux Enterprise Desktop
Gnome = GNU Network Object Model Environment
KDE = K Desktop Environment

Jesper Poulsen

Fra : Sune Vuorela

Dato : 02-08-08 21:52

On 2008-07-27, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
> Forskellen? Det kan der komme mange diskussioner ud af.

Ja. Jeg synes stadig at uncyclopedia har den bedste beskrivelse.

Hvis der i gnome-dialogbox er en knap, så skal den
fjernet fordi den kan forvirre brugerne.

Hvis der i en kde-dialogbox er et ledigt stykke plads, så skal der
tilføjes en ny konfigurationsmulighed.

/Sune

Fra : iSteen

Dato : 28-07-08 00:05

Joas <Joas@ikkemail.dk> wrote:

> [...]
> . Det er nok en
>
> Hvad er forskellen på Gnome eller KDE og er det noget man vælger under

Jeg er også totalt ny på Linux-scenen, og forstår heller ikke hvad
Gnome/KDE er for noget.....

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 05:32

iSteen wrote:

> Jeg er også totalt ny på Linux-scenen, og forstår heller ikke hvad
> Gnome/KDE er for noget.....

Det er den grafiske brugerflade. I modsætning til Windows kan man i
Linux vælge sin egen grafiske brugerflade (i Windows 9x kunne man
faktisk også få en anden brugerflade - Litestep - men det var
usupporteret fra Microsofts side. Windows 3.1 og 3.11 kunne forsynes med
IBM's Workplace Shell - WPS).

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-07-08 10:37

iSteen wrote:

> Jeg er også totalt ny på Linux-scenen, og forstår heller ikke hvad
> Gnome/KDE er for noget.....

Her kan du se hvad KDE er:
http://en.wikipedia.org/wiki/KDE
Og Gnome her:
http://en.wikipedia.org/wiki/GNOME

Man kan 'normalt' vælge ved installationen af Linux.
Ubuntu har dog en lidt særegen politik:
Hvis man vil have Gnome skal man vælge at installere Ubuntu.
Vil man have KDE skal man installere Kbuntu.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : iSteen

Dato : 28-07-08 11:05

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> Ubuntu har dog en lidt særegen politik:
> Hvis man vil have Gnome skal man vælge at installere Ubuntu.
> Vil man have KDE skal man installere Kbuntu.

Tak for det - en Ubuntu freebie-cd er bestilt

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 16:51

Jørgen Heesche wrote:

> Ubuntu har dog en lidt særegen politik:

Har de?

> Hvis man vil have Gnome skal man vælge at installere Ubuntu.
> Vil man have KDE skal man installere Kbuntu.

Sludder. Jeg kan til hver en tid ændre min Ubuntu til KDE, hvis jeg
ville. Men det vil jeg ikke. Jeg har det helt fint med Gnome.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-07-08 21:51

Jesper Poulsen wrote:

> Har de?

> Sludder. Jeg kan til hver en tid ændre min Ubuntu til KDE, hvis jeg
> ville. Men det vil jeg ikke. Jeg har det helt fint med Gnome.

Pas nu lige lidt på dit ordvalg.
Hvorfor har man så lavet Kubuntu?. Hvis Ubuntu har både Gnome og KDE er
Kubuntu unødvendig.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-07-08 21:55

Jørgen Heesche skrev den 28-07-2008 22:50:

> Hvorfor har man så lavet Kubuntu?. Hvis Ubuntu har både Gnome og KDE er
> Kubuntu unødvendig.

Ubuntu installerer Gnome som standardbrugerflade, Kubuntu installerer
KDE som standardbrugerflade.

Det er muligt at skifte mellem Gnome og KDE som standardbrugerflader
blot ved at tilføje og fjerne passende pakker (og hente en hulens masse
data).

Personligt er jeg mest til Gnome.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-07-08 22:35

Jørgen Heesche wrote:

> Pas nu lige lidt på dit ordvalg.

??

> Hvorfor har man så lavet Kubuntu?. Hvis Ubuntu har både Gnome og KDE er
> Kubuntu unødvendig.

Du blander noget sammen - meget endda.

Gnome/KDE er selve brugerfladen, men den forhindrer ikke at Ubuntu kan
afvikle KDE-programmer og omvendt.

En Ubuntu kan konverteres til Kubuntu og en Kubuntu kan konverteres til
en Ubuntu. Grunden til at der findes både Ubuntu og Kubuntu er for at
lette installationsopgaven for dem der på forhånd ved hvad de vil have.

'apt-get install kde' installerer KDE på en Ubuntu.
'apt-get install gnome' installerer Gnome på en Kubuntu.

Hvis man installerer et KDE-program på en Ubuntu og et Gnome-program på
en Kubuntu sørger pakkehåndteringen for at få cross-GUI-kompatibilitet
installeret også (nogle basis-moduler tilhørende det modsatte GUI).

Jeg har feks installeret TV-support (DVB-T) på Ubuntu i form af
KDE-programmet Kaffeine. Det virker perfekt.

Jesper Poulsen

Fra : Karsten Grønning

Dato : 27-07-08 17:58

Den Sun, 27 Jul 2008 10:27:51 +0200 skrev Joas:

Jeg er også ny i Linux verden og køre Ubuntu Gnome 8.04 på Amd 64X2 dual
Opteron opsætning. OG DET SPARKER BARE R..

Så jeg vil varmt anbefale ovennævnte Hurtig installation, Hurtige
opdateringer, Massere af info og hjælp på nettet, Massere af "nørder" der
gerne vil hjælpe os "dummies".

VH. Karsten

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 27-07-08 19:48

On Sun, 27 Jul 2008 10:27:51 +0200, Joas wrote:

> Det skal mest bruges som video- / billed- redigering/brænding og så
> ellers de sædvanlige småting med breve, netbank osv. - ikke spil.

Nu ved jeg ikke hvilket software du kommer fra i Windows mht. billed og
video-redigering. Hvis du bruger de helt store programmer fra Adobe så
findes de ikke i Linux udgaver, men det er meget muligt du kan det du
skal i de programmer der findes i Linux-verdenen. Breve, internet
generelt osv. synes jeg Linux er fantastisk.

Ubuntu/Kubuntu er allerede nævnt, men hvis du er seriøs med hensyn til
billed/video-redigering måske du skulle prøve Ubuntu Studio:

http://ubuntustudio.org/

Det er faktisk det samme som Ubuntu, men der er en del programmer
installeret på forhånd så du ikke behøver at skulle efterinstallere dem.

Fra : Lyrik

Dato : 28-07-08 17:08

> [...]
> de sædvanlige småting med breve, netbank osv. - ikke spil.
>
> Det er en AMD 64X2 Dual Core 4200+, 2 Gb ram ,500 GB HD (2 stk sata) og

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Videoredigering?-Så skal du droppe Linux! Jeg fandt aldrig en mulighed på
det felt! Tag en skrællet Windowsversion i stedet for.
Der findes en skrællet Vista der kan køre med 256 mega Ram.

Og lad de der siger mig imod komme med eksempler på programmer til
videoredigering.))

Hilsen
Jens

Fra : Joas

Dato : 29-07-08 20:56

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> Videoredigering?-Så skal du droppe Linux! Jeg fandt aldrig en mulighed på
> det felt! Tag en skrællet Windowsversion i stedet for.
> Der findes en skrællet Vista der kan køre med 256 mega Ram.

Og hvad skulle der så ske med den som gjorde den perfekt til videoredigering
?

> Og lad de der siger mig imod komme med eksempler på programmer til
> videoredigering.))
>
> Hilsen
> Jens
Hvad er dine argumenter mod de forslag som Andreas Lorensen og Anders
Ossowicki ?
Vh.
Jonas

Fra : Lyrik

Dato : 29-07-08 21:50

> [...]
> videoredigering
> ?

> Hvad er dine argumenter mod de forslag som Andreas Lorensen og Anders
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
At programmerne slet ikke lever op til moderne standarder.

Skal vi tage Anders Ossowikis egen udtalelse:
"Nej, det
er ikke windows movie maker og ja, det kræver at man bruger et minimum af
tid på at sætte sig ind i, men sådan er det jo med de fleste gode ting "

Alene afspilning af videofiler som wmv er problematisk. Og hvad med Blu-Ray?

Linux kunne slet ikke dække mine krav om videoprogrammer. Det skal ikke
forhindre andre i at prøve. Det er jo en Unixgruppe.

Hilsen
jens

Fra : Joas

Dato : 29-07-08 22:03

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> ! Tag en skrællet Windowsversion i stedet for.

Hvor findes den skrællede Vista-version ?

> [...]
Blu-Ray?

> Linux kunne slet ikke dække mine krav om videoprogrammer.

Nu er jeg ikke mere avanceret udi videored. end jeg har kunnet klare det
meste med VirtualDub, TMPGEnc Express/DVDAuthor, Ulead VideoStudio og lign.
og da ved jeg ikke om lign. findes i Linux-verdenen.

Mvh.
Jonas

Fra : Lyrik

Dato : 30-07-08 08:59

> [...]
> lign.
> og da ved jeg ikke om lign. findes i Linux-verdenen.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Dette spørgsmål vil Unixgruppen tie ihjæl. Jeg bliver den eneste der svarer
dig. Tænk lidt over det!))
Ingen af disse programmer fås til Linux!
Der fås heller ikke noget som kan erstatte dem. Du står bare med smagen af
tomhed tilbage.

Videoredigering-hold dig til Windows.? Træt af Windows? Så kan det lade sig
gøre på en Mac. Den kan også¨dualboote med Windows. Jeg kører begge dele.
jeg har endvidere kørt både Suse og Ubuntu, så jeg ved hvad jeg snakker
om.

Linux er god til at befri én fra det kommercielle ræs og give én en pause.
Som morgenkokken Nikolaj der prøvede at leve på stepperne som mongol og
spise tørret fårekød og drikke hoppemælk!))

Men drejer det sig om videoafspilning, (ja det kan også være et stort
problem) eller redigering, så klares det ikke "på stepperne."
Mine videoredigeringskrav var også beskedne, men at selv beskedne krav var
"for meget forlangt" kom som et chock for mig. Det var simpelt hen grunden
til at jeg forlod Linux.

Jeg har 2 Macmaskiner. Men da jeg skuffet opdagede at Mac ikke kunne så
meget som fremvise Blu-Ray købte jeg en Vistamaskine med Blu-ray-drev.
Mac har dog så mange fordele at den stadigvæk er fundamentet som
arbejdsmaskine. Videoredigering? Ærlig talt foretrækker jeg Windows Movie
Maker som den kommer medfødt med Windows Vista.

Fordelen ved den er at den kan tage mine HDV-bånd(High Definition mpeg2
stream) direkte ind på maskinen uden at omkonvertere det originale
materiale. Programmet er "gratis", har overgange og man kan lægge tekst på
filmen eller for og bag-filmen inklusive rulletekster. Udover det kan den
lave effekter på klippene.

Jeg kan se på din PC at du ikke kan lide at give penge ud!)) nu vil du
prøve et gratis styresystem...)) Men Joas, hvis du virkelig vil være
økonomisk, ved du så hvad jeg vil foreslå dig?

Køb en iMac hvis du vil have stationær eller en MacBook Pro hvis du vil
have bærbar. Så har du i den tid du har den-det bedste fra alle verdener! De
kører "Leopard", verdens bedste system. Samtidig kan de køre Windows XP
eller Vista, så du kan genbruge din XP.

Og når du om en lang årrække sælger den,--så får du så meget toppris at det
bliver den billigste maskine du nogensinde har haft!:
http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/imac?mco=MjI5MDE1

Denne her er min sidste nye topmaskine med Blu-Ray og 17" skærm:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/butik/publish.php?id=16319

Brugtpris og holdbarhed?

Hilsen
jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-07-08 09:28

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

>Dette spørgsmål vil Unixgruppen tie ihjæl. Jeg bliver den eneste der svarer
>dig. Tænk lidt over det!))

En udmærket konklusion kan være, at ingen i gruppen reelt bruger
Linux til den slags, og at der derfor ikke findes nogen viden?

>Ingen af disse programmer fås til Linux!

Det er korrekt - det er jo native Windows-programmer. Microsoft
Office findes heller ikke til Linux

Snakker vi ren MPEG2, er ProjectX et alternativ til VirtualDub.
Ellers er mencoder i stand til at konvertere cirka alt-til-alt.
Det er ikke særlig brugervenligt, men brugervenlighed har en
vis tendens til at ødelægge ens valgmuligheder og indirekte den
endelige kvalitet af ens video. Hvis man er meget pirrelig altså.

TMPGEnc-suiten kan erstattes af en kombination af dvdauthor (med
passende GUI-frontend hvis man ikke er "rigtig" Unix-mand) og
enten mencoder eller ProjectX.

Jeg bruger hverken HDV eller Blu-Ray på Linux (det har jeg en TViX
til), så jeg har ikke gidet kigge på videoredigering til Linux.

>Der fås heller ikke noget som kan erstatte dem. Du står bare med smagen af
>tomhed tilbage.

Eller konstateringen af at man har gjort et rigtig dårligt stykke
research-arbejde?

Linux er stadig "emerging technology" på mange områder. Det betyder,
at man kaster sig ud i at være "early adopter". Det er bestemt ikke
nogen dans på roser, men man har en unik mulighed for at påvirke de
kommende produkter, hvis man gider.

Hvis man bare vil lege dum forbruger, er Windows helt klart vejen
frem. Det koster en del flere penge, men man får en gennemprøvet og
moden platform for pengene - og det kan sagtens være vejen frem.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lyrik

Dato : 30-07-08 09:36

> [...]
> at man kaster sig ud i at være "early adopter". Det er bestemt ikke
> nogen dans på roser, men man har en unik mulighed for at påvirke de
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Når man kører Linux redigerer man ikke video. Man har et altoverskyggende
projekt som sluger alle dagens ledige timer:
"Hvordan får jeg det og det til at fungere?" Det er selve
Linuxprojektet-hvordan får jeg det til at virke?

Man bliver betydningsfuld! Man bliver "systemudvikler" istedet for bare at
være en kommerciel idiot der leger med video.

Man bliver "importante" man bliver shaman indenfor occulte systemer. Man
bliver troldmand eller troldmandens lærling.
Ikke bare en almindelig bruger.

Hilsen
Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-07-08 10:00

> [...]

>"Hvordan får jeg det og det til at fungere?" Det er selve
>Linuxprojektet-hvordan får jeg det til at virke?

Tjah, det tager et par timer at få noget nyt til at fungere. Derefter
er man jo produktiv nok.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-07-08 09:49

On 2008-07-30, Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Jeg har 2 Macmaskiner. Men da jeg skuffet opdagede at Mac ikke kunne så
> meget som fremvise Blu-Ray købte jeg en Vistamaskine med Blu-ray-drev.

Uagtet alle dine andre trollerier, så er Blu-Ray et politisk emne.
Blu-Ray indeholder proprietær DRM, der enten skal brydes eller betales
licenser for. Jeg kan derfor kun opfordre til at stemme med fødderne og
ikke give efter for hollywoods afpresning, ved at boycotte formatet.

--
Andreas

Fra : Lyrik

Dato : 30-07-08 10:48

> [...]
> licenser for. Jeg kan derfor kun opfordre til at stemme med fødderne og
> ikke give efter for hollywoods afpresning, ved at boycotte formatet.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"Trollerier?"-er det når man kritiserer Linux? Kommunismen døde af mangel på
skeptiske røster indenfor rækkerne.

Blu-Ray er den nye DVD-standard. Gå ned i BlockBuster og lej en til samme
pris som en DVD!
Der er ikke noget der hedder "proprietær" på dansk. det kan blandt
oversættes med "ejermandsformat" eller "mærkevaresystem"

DVD er også et mærkevareformat. Det er vel ikke særlig politisk om man vil
bruge det? Med gennembruddet for nye TV fladskærme kom behovet for mere
højopløste film. En 35 mm biograffilm svarer meget godt til High
Definitionformaterne.

DVD's 720 x 576 er jo lidt lidt til en 50" fladskærm. 1920 x 1080 er meget
bedre og ikke overdrevent stort. Svarer vel til omkring et 2
megapixelsbillede, hvilket ikke regnes for megastort!

Der skal bruges mere diskplads til sådan en film. det kan de tidligere
formater ikke klare. En film fylder omkring 14-35 gigabyte. Ovenikøbet i en
enkeltfil hvilket stiller krav om en disk med UDF 2.5 filsystem og plads
nok.

Med hensyn til DRM så er den nemmere at knække end DVD! Programmet
"AnyDVD" gør det lige ud af posen. der er freeware demuxningsprogrammer der
også kan remuxe den nye kompilation. No problemo!

Hilsen
jens

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-07-08 17:18

Lyrik wrote:

> "Trollerier?"-er det når man kritiserer Linux? Kommunismen døde af mangel på

Det er ganske kendt at du troller i alle de grupper du kan komme i
nærheden af. I dk.forbruger er du ude af mit synsfelt - der ender du
også meget snart i denne gruppe.

Jesper Poulsen

Fra : Lyrik

Dato : 30-07-08 20:11

> [...]
>
> Det er ganske kendt at du troller i alle de grupper du kan komme i
> nærheden af. I dk.forbruger er du ude af mit synsfelt - der ender du

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Gør det Jesper! Fri mig for at høre dine kommentarer!

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-07-08 05:24

Lyrik wrote:

> Gør det Jesper! Fri mig for at høre dine kommentarer!

Det er kun trolls der opfører sig på den måde.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-07-08 05:36

Lyrik wrote:

> arbejdsmaskine. Videoredigering? Ærlig talt foretrækker jeg Windows Movie
> Maker som den kommer medfødt med Windows Vista.

Så er der virkelig tale om en videoredigeringsekspert. Windows Movie
Maker er uden tvivl det bedste stykke software til videoredigering, for
Microsoft har jo flere års erfaring med videoredigering end noget andet
softwarehus.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-07-08 23:09

Lyrik wrote:

> Alene afspilning af videofiler som wmv er problematisk. Og hvad med Blu-Ray?

WMV afspiller ganske uden problemer her. Faktisk afspiller de bedre
under Linux end under Windows.

Jesper Poulsen

Fra : Anders Ossowicki

Dato : 29-07-08 22:30

Lyrik wrote:
> At programmerne slet ikke lever op til moderne standarder.
Hvem definerer 'moderne' standarder og hvem er standarderne for? Private?
Professionalle?

> [...]
> "
>
> Alene afspilning af videofiler som wmv er problematisk. Og hvad med
Afspilning? Jeg troede vi talte redigering. mplayer afspiller da wmv ganske
fint, med mindre der er klasket ulækkert DRM ovenpå :)
Jeg har endnu ikke selv kigget på blu-ray, men det er rigtigt at blu-ray
support vist nok stadig er ønsketænkning.

Hvad har blu-ray og wmv i øvrigt med min ovenstående udtalelse at gøre?

> Linux kunne slet ikke dække mine krav om videoprogrammer.
Fair nok. Men var det andet end manglende wmv og blu-ray support der fik
filmen til at knække? Misforstå mig ikke - jeg er oprigtigt nysgerrig
omkring brug af linux og opensource-baserede værktøjer til lyd og
video-redigering, så det ville være rart at få uddybet hvad der endnu
mangler.

--
Anders Ossowicki
My quantum yoyo has no need for your silly gravity!

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-07-08 17:25

man, 28 07 2008 kl. 18:08 +0200, skrev Lyrik:
> [...]
> Der findes en skrællet Vista der kan køre med 256 mega Ram.
>
> Og lad de der siger mig imod komme med eksempler på programmer til

Uden kendskab til videoredigering - hverken under windows eller Linux,
så giver min google mig disse programmer
- cinelerra
- kinodv
- cuisine
- main actor
- jahshaka
- lives

Som sagt kender jeg kke deres kvalitet og muligheder, men de er måske
værd at kigge på.

/andreas

Fra : Anders Ossowicki

Dato : 28-07-08 18:21

Andreas Lorensen wrote:

> Uden kendskab til videoredigering - hverken under windows eller Linux,
> så giver min google mig disse programmer
> [...]
Med kendskab til videoredigering kan jeg sige god for kinodv, til dels
cinelerra (er lidt upoleret i nogle henseender) men også avidemux. Nej, det
er ikke windows movie maker og ja, det kræver at man bruger et minimum af
tid på at sætte sig ind i, men sådan er det jo med de fleste gode ting

Man kommer langt med en kombination af kinodv, mencoder og mplex.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-07-08 18:26

On Mon, 28 Jul 2008 19:21:06 +0200, Anders Ossowicki <and@vmn.dk>
wrote:

> [...]
> det er ikke windows movie maker og ja, det kræver at man bruger et
> minimum af tid på at sætte sig ind i, men sådan er det jo med de fleste

Hvis man interesserer sig bare en lille smule over børnehavestadiet
for videoredigering, så er Windows Movie Maker da ikke til noget som
helst. Hvis de nævnte programmer er dårligere, er det godt nok ringe.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Anders Ossowicki

Dato : 28-07-08 18:40

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvis man interesserer sig bare en lille smule over børnehavestadiet
> for videoredigering, så er Windows Movie Maker da ikke til noget som
> helst. Hvis de nævnte programmer er dårligere, er det godt nok ringe.

Med at det ikke var windows movie maker mente jeg nu snarere at de førnævnte
programmer, i modsætning til windows movie maker rent faktisk kan bruges
til noget fornuftigt. Til gengæld kræver de jo så at man læser lidt op på
deres dokumentation.

Vi er helt enige i at movie maker ikke er de bits værd det fylder på disken.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-07-08 20:33

On Mon, 28 Jul 2008 19:40:06 +0200, Anders Ossowicki <and@vmn.dk>
wrote:

> Med at det ikke var windows movie maker mente jeg nu snarere at de førnævnte
> programmer, i modsætning til windows movie maker rent faktisk kan bruges
> til noget fornuftigt.

Oh, ja så kunne jeg ikke have misforstået dig ret meget mere.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lyrik

Dato : 28-07-08 23:49

>"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen

> Oh, ja så kunne jeg ikke have misforstået dig ret meget mere.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det gjorde du vist heller ikke!))

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-07-08 17:36

man, 28 07 2008 kl. 18:25 +0200, skrev Andreas Lorensen:
> [...]
> - jahshaka
> - lives
>
> Som sagt kender jeg kke deres kvalitet og muligheder, men de er måske

suplerende kan jeg oplyse at ubuntustudio har disse videoredigerings
programmer som std.
ubuntustudio-video

* openmovieeditor - Video editor
* ffmpeg - Multimedia player, server and encoder
* ffmpeg2theora - Theora video encoder using ffmpeg
* kino - A non-linear editor for Digital Video data
* stopmotion - A program for creating stop motion animation.
* dvgrab - Grab digital video data via IEEE1394 links

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-07-08 21:57

man, 28 07 2008 kl. 20:50 +0000, skrev Jørgen Heesche:

> Pas nu lige lidt på dit ordvalg.
> Hvorfor har man så lavet Kubuntu?. Hvis Ubuntu har både Gnome og KDE er
> Kubuntu unødvendig.

De forskellige varianter af ubuntu - Kubuntu, Xubuntu, edubuntu,
ubuntustudio, ubuntuME og hvad der ellers er lavet af varianter,
installerer blot en default brugerflade og default programpakker efter
hvad de nu er lavet til. Men de benytter alle samme reposotorie, og kan
derfor med blot installation af en mea pakke ændres til at være en anden
ubuntu-variant.

Derfor er det også let at lave en ubuntu-server om til en ubuntu desktop
osv.

Efter installation installeres blot pakken ubuntu-desktop eller pakken
kubuntu-desktop.

/andreas

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 29-07-08 22:33

tir, 29 07 2008 kl. 22:50 +0200, skrev Lyrik:
> At programmerne slet ikke lever op til moderne standarder.

Ved ikke om det er selve programmerne (brugen) eller de formater de understøtter du her mener.

> Alene afspilning af videofiler som wmv er problematisk. Og hvad med Blu-Ray?

Nu blandes video afspilning og video redigering vist sammen.

Problemerne med wmv og blue-ray ligger jo udelukkende i DRM - og sålænge
DRM udgiverne ikke laver understøttelse til linux (og andre OS'er end
lige dem de synes om) så vil de ikke blive afspillet. Jo måske den dag
DRM koden brydes.
Samme problem er der jo med musik fra feks TDC-Play - det er også DRM
beskyttet, og uanset hvor gode musikafspillere der er til Linux, så kan
de ikke afspille musikken fra TDC. TV-2 sputnik/film er vi jo også
afskåret fra.

> Linux kunne slet ikke dække mine krav om videoprogrammer. Det skal ikke
> forhindre andre i at prøve. Det er jo en Unixgruppe.

Ja det er surt når man er afhængig af lukkede formater, så man mister
sin frihed til at vælge programmer.

/A

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 30-07-08 10:13

ons, 30 07 2008 kl. 08:27 +0000, skrev Klaus Ellegaard:

> En udmrket konklusion kan vre, at ingen i gruppen reelt bruger
> Linux til den slags, og at der derfor ikke findes nogen viden?

Jeg er så enig - måske nogen i dk.edb.videoredigering vidste mere om
emnet.

> [...]
>
> TMPGEnc-suiten kan erstattes af en kombination af dvdauthor (med
> passende GUI-frontend hvis man ikke er "rigtig" Unix-mand) og

Man kan også fundere over at filmstudier som DreamWorks, Pixar og andre
bruger Linux i stor stil. Og der hvor de ikke bruger Linux bruger andre
unix varianter.

> Linux er stadig "emerging technology" p mange omrder. Det betyder,
> at man kaster sig ud i at vre "early adopter". Det er bestemt ikke
> nogen dans p roser, men man har en unik mulighed for at pvirke de
> kommende produkter, hvis man gider.
>
> Hvis man bare vil lege dum forbruger, er Windows helt klart vejen
> frem. Det koster en del flere penge, men man fr en gennemprvet og
> moden platform for pengene - og det kan sagtens vre vejen frem.

Det er jeg ikke helt enig i - jeg synes at Linux er meget parat til
konsumbrugeren. Jeg oplever at indlæringskurven ved brug af Ubuntu er
langt lettere end et tilsvarende Windows system hvis man tager en person
der ingen computer kendskab har i forvejen.
Problemerne opstår når man skal forklare hvorfor man ikke kan afspille
feks. musik fra TDC-Play eller se TV2-Sputnik/film.
Jeg plejer at sammenligne med "gamle dage" hvor der var Betamax og VHS
til videoen, og at nogle film altså kun var at få på Betamax (de gode
film) og de dårlige film var på VHS (porno og B-filmene).

/A

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 30-07-08 11:00

Andreas Lorensen <andlo@fita.dk> writes:

> [...]
>langt lettere end et tilsvarende Windows system hvis man tager en person
>der ingen computer kendskab har i forvejen.

Tendensen er helt klart, at folk kommer fra Windows, så det ender
med at blive en sammenligning. Samtidig er der udfordringen, at
Microsoft og andre proprietære producenter stadig sætter mange
af industristandarderne.

Open Office kan stadig ikke importere Microsoft Office-dokumenter
100% korrekt i 100% af tilfældene. xpdf kan ikke læse Acrobat-filer
med indbygget Flash-indhold. Og så videre.

Det kræver altså lidt "ekstraarbejde" at være Linux-mand i en
verden af lukkede standarder. Man kan ikke bare dobbeltklikke
på en RealMedia-fil og se den. Og at installere Real Player på
Ubuntu er ikke specielt simpelt.

Interoperabilitet er altså et problem. Det er ikke Linux' skyld,
det er sådan set heller ikke Microsofts eller de andres. Det er
der bare. Og med lidt held bliver det bedre, efterhånden som
standarderne bliver åbne og fundamentalt defekte ting som RealMedia
forsvinder.

Og så er der jo altså detaljer som netop Blu-Ray: hvor henter jeg et
program, der kan noget så simpelt som at afspille industristandarden
for moderne digital underholdning? "Kan den ikke engang det?"

Igen er det standarden, der er defekt, og ikke Linux. Men det ender
med at blive Linux' problem, fordi ethvert moderne hjem har brug
for Blu-Ray lige om lidt. Og er noget teknologi ikke i stand til at
vise det, er det ikke i stand til at opfylde de basale krav til et
moderne digitalt hjem.

>Problemerne opstå5r når man skal forklare hvorfor man ikke kan
>afspille feks. musik fra TDC-Play eller se TV2-Sputnik/film.

....og hvorfor tante Annas Word-dokument ser skummelt ud med et par
linjer for lidt pr. side og nogle forkerte sideskift.

....og hvorfor man ikke kan dobbeltklikke på den netop downloadede
realplayer.bin.

....og hvorfor man ikke kan afspille den Blu-Ray film man lige har
købt.

....og hvorfor junior må holde op med at spille de nyeste spil.

....og...

>Jeg plejer at sammenligne med "gamle dage" hvor der var Betamax og VHS
>til videoen, og at nogle film altså kun var at få på Betamax
>(de gode film) og de dårlige film var på VHS (porno og B-filmene).

Det er bare lidt svært at sige "Skift til Linux! Du går glip af en
hel masse, som bare ikke virker (eller ligesom Windows 3.1 kræver
at du får en teknisk konsulent på besøg til at sætte det op), men det
må du finde dig i, for det er bare SÅ meget bedre. Eller... øh....
noget..."

Igen: det bliver hele tiden bedre, og Ubuntu 8.04 er helt fantastisk
nem at have med at gøre (selv jeg gad installere den, på trods af at
jeg generelt ikke gider slås med Linux på desktoppen).

Der mangler bare lige det sidste stykke, og det handler primært om
at få ryddet ud i nogle forældede eller defekte, lukkede standarder.
Eller med et andet ord: interoperabilitet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Ossowicki

Dato : 30-07-08 17:17

Andreas Lorensen wrote:
> Man kan også fundere over at filmstudier som DreamWorks, Pixar og andre
> bruger Linux i stor stil. Og der hvor de ikke bruger Linux bruger andre
> unix varianter.
For lige at spille djævelens advokat lidt, så gav Robin Rowe og Gabrielle
Pantera faktisk et meget 'oplysende' foredrag om linux og opensource i
filmindustrien til FOSDEM i år. Det meste af foredraget var ret ligegyldigt
fluff, men det de sagde kan koges ned til 'vi har alle de her superseje
værktøjer vi har brugt mange millioner på at udvikle, men vi vil ikke dele
dem med verden'. Årsagen til denne lukkethed blev så begrundet med nogle
ord om konkurrence og licensering der for så vidt var korrekt, men
alligevel efterlod en del tilhørere med en lidt bitter smag i munden
De gentager i øvrigt deres foredrag til Open Source Days. Hvis man er
interesseret i emnet, kan det godt anbefales - om ikke andet så for den
øgede indsigt det giver.

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-08 17:33

Anders Ossowicki skrev den 30-07-2008 18:16:

> dem med verden'. Årsagen til denne lukkethed blev så begrundet med nogle
> ord om konkurrence og licensering der for så vidt var korrekt, men
> alligevel efterlod en del tilhørere med en lidt bitter smag i munden

Hvorfor dog det?

Der står ingensteder at bare fordi man bruger et OpenSource
operativsystem så behøver man dele ud af det man lever af.

Som du måske har opdaget er konkurrencen ret skarp disse år om at lave
film på computer. Der er derfor penge i møget, og så længe der er det
er der ingen speciel grund til at lave tingene opensource.

Læs lidt af Eric Raymonds skriblerier om emnet, det er godt at blive
klog af.

Fra : Anders Ossowicki

Dato : 30-07-08 18:24

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvorfor dog det?
Fordi citatet minus dets kontekst tydeligvis er lidt nemmere at misforstå ;)

> Der står ingensteder at bare fordi man bruger et OpenSource
> operativsystem så behøver man dele ud af det man lever af.
Som jeg skrev: "[...] der for så vidt var korrekt, men alligevel efterlod en
del tilhørere med en lidt bitter smag i munden."

Som jeg også skrev gav de foredraget til FOSDEM. Free and Open Source
Developer's European Meeting. En konference der netop fokuserer på
opensource udvikling og udviklere, frem for opensource brug. Jeg er helt og
aldeles enig i at alle og enhver kan tage et stykke opensource-kode og
bruge det internt og tjene nederdrægtigt mange penge på det, så længe de
overholder de udstukne licensvilkår - det er jo en af de smukke ting ved
opensource. Men det foredrag havde ingen steder hjemme på en konference af
FOSDEM's karakter.

> Som du måske har opdaget er konkurrencen ret skarp disse år om at lave
> film på computer. Der er derfor penge i møget, og så længe der er det
> er der ingen speciel grund til at lave tingene opensource.
Har jeg påstået andet? Jeg skrev netop at konkurrencen var et af deres
argumenter for at holde kortene tæt til kroppen. Jeg skrev også at det var
et argument der gav mening.

> Læs lidt af Eric Raymonds skriblerier om emnet, det er godt at blive
> klog af.
Tjah... det er vel ved at være nogle år siden jeg sidst læste dem...

Fra : N/A

Dato : 30-07-08 11:00

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-07-08 12:47

Andreas Lorensen wrote:

> Nu blandes video afspilning og video redigering vist sammen.

Et andet Linux-video problem er at decodning af HD video i H.264, VC-1 og
MPEG-2 på en computer helst skal flyttes til grafikkortet (GPUen),
medmindre man har en meget hurtig CPU. Dermed bliver opgaven desværre
afhængig af specielle grafikkort drivere, som ofte er proprietære (binary
only) eller som ikke har har helt så mange features i Linux udgaven som i
Windows udgaven. Noget af det nyeste HD stads er endda fedtet ind i DX10,
så Windows XP (DirectShow) vil ikke engang være nok. Man skal have fat i
Vista's nye video framework (EVR).

Til gengæld findes der Linux boxe som Popcorn Hour A-100 og Tvix 6500A,
som kan klare opgaven meget bedre..

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-07-08 12:48

Jesper Poulsen wrote:

> WMV afspiller ganske uden problemer her. Faktisk afspiller de bedre
> under Linux end under Windows.

Jeg ville ønske at du havde ret, men det er vist en tilsnigelse...
Ellers må du gerne poste nogle detaljer for opsætning

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-07-08 13:10

Lyrik wrote:

> Med hensyn til DRM så er den nemmere at knække end DVD! Programmet
> "AnyDVD" gør det lige ud af posen. der er freeware demuxningsprogrammer
> der også kan remuxe den nye kompilation. No problemo!

Jeg vil anbefale dig at undersøge Blu-Ray DRM lidt nærmere. CSS på DVD
faldt fra hinanden på få uger på grund af designfejl. AACS er noget mere
gennemtænkt. Det er korrekt at AnyDVD HD kan klare opgaven p.t., men kun
på Windows platformen, og så er vi ligesom OT for gruppen.

DRM er et problem i forhold til Linux, ingen tvivl om det. Det som man
kan diskutere er *hvem* der har et problem: er det Linux brugerne fordi
de ikke kan afspille visse ting, eller er det underholdningsindustrien
fordi de ikke kan sælge DRM-ting til Linux brugerne? Men nu er vi langt
ude i den politiske diskussion.

Hvis man med "Linux" mener "free software" er DRM udelukket per
definition. Al DRM er "security through obscurity" (sikkerhed mod
kopiering eller andre uautoriserede handlinger), som harmonerer dårligt
med adgang til kildeteksten.

--
Jesper Lund

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-07-08 18:01

On Wed, 30 Jul 2008 09:58:43 +0200, Lyrik wrote:

> jeg ved hvad jeg snakker om.

Den lader vi lige stå et øjeblik.

Mvh.

--
"Subdued flamboyance" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 30-07-08 18:08

On Wed, 30 Jul 2008 18:16:51 +0200, Anders wrote:

> [...]
> ord om konkurrence og licensering der for så vidt var korrekt, men
> alligevel efterlod en del tilhørere med en lidt bitter smag i munden

Ja, konklusionen var vel nærmest at filmindustrien bruger Linux på deres
renderfarms fordi det giver økonomisk mening; mest bang/buck. De er
efterhånden også begyndt at bruge Linux som arbejdsstationer af samme
årsag.

> De gentager i øvrigt deres foredrag til Open Source Days. Hvis man er
> interesseret i emnet, kan det godt anbefales - om ikke andet så for den
> øgede indsigt det giver.

Så må man håbe at de har øvet sig lidt til den tid, det virkede som om
de i den grad havde brug for det...

Mvh.

Fra : Lyrik

Dato : 02-08-08 15:31

Den 29.07.2008 kl. 23:30 skrev Anders Ossowicki <and@vmn.dk>:

> [...]
> omkring brug af linux og opensource-baserede værktøjer til lyd og
> video-redigering, så det ville være rart at få uddybet hvad der endnu
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der mangler brugeroplysning! Brugsvejledninger til hvordan man
importerer-og laver video. Hvilke programmer man bruger er ikke nok. Når
man prøver med angivne programmer opdager man alt det som der ties om. At
programmet ikke virker på min Linux for eksempel. Eller at det og det
codec ikke understøttes.

Oplysningerne skal også indrømme begrensninger så man ikke ymser og pymser
med noget som er uopnåeligt lige nu, men som man får en halvkvædet vise om
at måske i fremtiden eller hvis man selv kompilerer!

Forstå dette:
Almindelige brugere kompilerer ikke!! Det indrømmede Bo overfor mig
forleden. Det er noget man må se i øjnene!

Linux skal geares til den almindelige bruger.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 02-08-08 15:43

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Forstå dette:
> Almindelige brugere kompilerer ikke!! Det indrømmede Bo overfor mig
> forleden. Det er noget man må se i øjnene!

Hvis du mener noget kan forbedres, så gør det i stedet for bare at
brokke.

> Linux skal geares til den almindelige bruger.

Skal?

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Who wants to be sacrificed?" -- Tom Servo

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-08 16:16

Allan Willems Joergensen wrote:

> Hvis du mener noget kan forbedres, så gør det i stedet for bare at
> brokke.

Jens, alias Lyrik, kan ikke andet end at brokke.

> Skal?

Det han mener er at Linux skal geares til brokkehoveder som ham selv,
noget der _aldrig_ vil ske.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-08-08 15:49

Lyrik skrev den 02-08-2008 16:31:

> Linux skal geares til den almindelige bruger.

Som med alt muligt andet får man hvad man betaler for.

Med Linux er møntfoden bare tid og viden for at bidrage tilbage til
puljen til fælles gavn.

Er det iøvrigt med vilje du er så negativ?

Fra : Kent Friis

Dato : 02-08-08 15:54

Den Sat, 02 Aug 2008 16:48:41 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Som med alt muligt andet får man hvad man betaler for.

Hvis jeg skulle overføre den antagelse til Windows, ville jeg konkludere
at det er fejlene man betaler for.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-08-08 16:20

Kent Friis skrev den 02-08-2008 16:54:

> Hvis jeg skulle overføre den antagelse til Windows, ville jeg konkludere
> at det er fejlene man betaler for.

Tjah, siden Erasmus Montanus med "Ergo er Morlille en Steen" har der
været stolt tradition for at konkludere dit og dat.

Du var ikke fristet af muligheden for at lokke Lyrik til at lave noget
brugerdokumentation til dem der ikke er så dygtige som ham (mig fx)?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-08 16:31

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du var ikke fristet af muligheden for at lokke Lyrik til at lave noget
> brugerdokumentation til dem der ikke er så dygtige som ham (mig fx)?

Lyrik er desværre ikke andet end et brokkehoved. Vi kan ikke overtale
ham til noget. Selv hvis han har det som blommen i et æg vil han bruge
megen tid på at brokke.
Forestil dig at leve i 80 år og ikke ha' lavet andet end at brokke over
det ene eller brokke over det andet - sikke et sølle liv man så har
haft...

Jesper Poulsen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-08-08 16:46

Den Sat, 02 Aug 2008 17:20:27 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Du var ikke fristet af muligheden for at lokke Lyrik til at lave noget
> brugerdokumentation til dem der ikke er så dygtige som ham (mig fx)?

LMAO, det ville da kun blive en bog om hvad man ikke kan, og hvad
han ikke kan finde ud af.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Carl Drud

Dato : 03-08-08 17:59

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> writes:

> Du var ikke fristet af muligheden for at lokke Lyrik til at lave noget
> brugerdokumentation til dem der ikke er så dygtige som ham (mig fx)?

http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.ms-windows/msg/b91c031c21d539e2

"Den store hovedpine med XP er at man aldrig får FRED!-Din computer
skal opgraderes. Den er i fare fordi du har slået "automatisk
opdatering-Firewall-eller noget andet fra." Virus vælter ind igennem
Internet Explorer."

"Vista afbryder på en anden måde. Gamle programmer kan ikke køre.
Den spørger og spørger så den rettiglig burde hedde Windows
Spørge-Jørgen! Og så har den noget jeg ikke har set siden jeg brugte
Windows Millenium. Den kan vise blå skærm. Den kan vise så meget blå
skærm og gå så meget ned at den ikke kan rettes op med andet end en
geninstallering af systemet."

--
Carl

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-08-08 18:09

Carl Drud skrev den 03-08-2008 18:59:

> [...]
> Windows Millenium. Den kan vise blå skærm. Den kan vise så meget blå
> skærm og gå så meget ned at den ikke kan rettes op med andet end en

Nåh, det er DET BluRay går ud på, som Lyrik er så glad for. Tak for
afklaringen.

Bortset fra det tror jeg bare Lyrik er ved at finde ud af at alt
software VIRKELIG sutter stortid, det er bare gradsforskelle.

(Gad vide om Emacs kan lave videoredigering?)

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-08 18:25

Den Sun, 03 Aug 2008 19:08:40 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> [...]
>
> Bortset fra det tror jeg bare Lyrik er ved at finde ud af at alt
> software VIRKELIG sutter stortid, det er bare gradsforskelle.

Det synes jeg ikke at have set antydninger af. Han er stadig lige
så meget MS-fan, at han tror guid'er er brugervenlige.

> (Gad vide om Emacs kan lave videoredigering?)

Helt sikkert... Den kan jo alt bortset fra at den mangler en god
tekst-editor.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-08 18:28

Den 03 Aug 2008 17:24:33 GMT skrev Kent Friis:

> Det synes jeg ikke at have set antydninger af. Han er stadig lige
> så meget MS-fan, at han tror guid'er er brugervenlige.

Og så ser jeg først nu at ovenstående link er til noget Lyrik har
postet.

Men så er der vel efterhånden ingen tvivl om at han er en troll.
Rakker ned på Linux, og fortæller hvor perfekt Vista er i unix-
gruppen, rakker ned på XP og Vista, og fortæller hvor perfekt
OSX er i Windows-gruppen - og lige om lidt dukker der vet et
link op hvor han rakker ned på OSX og fortæller hvor perfekt
Linux er i Mac-gruppen...

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Lyrik

Dato : 03-08-08 23:27

> [...]
> OSX er i Windows-gruppen - og lige om lidt dukker der vet et
> link op hvor han rakker ned på OSX og fortæller hvor perfekt
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg er ikke gift med Linux! Eller noget andet system for øvrigt! Du er gift
med Linux! Det er forskellen. Linux har sine fordele-det er gratis. Det har
sine bagdele-det sutter røv i videoredigering. OSX har en fordel-det er
solidt og brugervenligt og kan det meste.-Vista har en fordel-man kan vise
og redigere Blu-ray, som ikke er blå skærm men den nye videostandard.

Jeg kan klare mig med OSX og Vista jeg skal bruge to systemer. Du opfatter
enhver mangel ved et system som skændigt oprør mod din kone! DKP i Danmark
døde fordi de ikke ville se sig selv som de var. Du må ikke være gift med
systemet! Systemet er den tjener der serverer de programmer du skal bruge.
Hvis du vil lave High Definition på den fede måde så skal du lave den som en
blu-Ray skive med m2ts filer. Det kan du kun i Vista-og hvad så?
Hvis du er så glad for systemer så brug et af hver, det gør jeg. Tråden
starter med en mand der vil redigere video. Da han spørger om det kan foregå
uden store problemer i Linux, siger jeg nej! Og det mener jeg fordi jeg selv
har givet op overfor problemet.

Prøv at være Linux bruger i stedet for at være Linux ægtemand! Bare endnu et
godt råd!

En troll prøver at ødelægge uden at bidrage med noget argument. Han skriver
bare:"Du er dum!" Der er mere trolleri i dit indlæg.

Hilsen
jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-08-08 00:05

On 2008-08-03, Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Hvis du vil lave High Definition på den fede måde så skal du lave den som en
> blu-Ray skive med m2ts filer.

Lad os starte med præmisset/stråmanden. Nej, man kan godt lave HD "på
den fede måde" uden at proppe det i en BDAV TS-container. I det hele
taget siger valget af container meget lidt om hvad der er inden i, fx
hvilke codecs der er valgt. Blu-ray er (heldigvis) ikke nødvendigvis
målet for alle.
I øvrigt er BDAV næsten det samme som en traditionel MPEG TS, der er
blot tilføjet en 4 byte timecode til hver TS-ramme, så de fleste
MPEG-værktøjer burde allerede have support for det, forudsat at de
selvfølgelig understøtter de benyttede codecs, og i dagens Danmark
handler det vel om at understøtte den eneste nogenlunde åbne, moderne
codec, nemlig MPEG4 AVC.

> Det kan du kun i Vista-og hvad så?

Nej. Jeg kan sagtens lave m2ts-containere på alle mine maskiner. Du kan
måske ikke, men jeg er lykkeligvis ikke dig.

> [...]
> uden store problemer i Linux, siger jeg nej! Og det mener jeg fordi jeg selv

Så skriv det. Der er helvede til forskel på "jeg kunne ikke finde ud af
det" og "det kan ikke lade sig gøre".

--
Andreas

Fra : Lyrik

Dato : 04-08-08 00:32

> [...]
> selvfølgelig understøtter de benyttede codecs, og i dagens Danmark
> handler det vel om at understøtte den eneste nogenlunde åbne, moderne
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"Næsten det samme" og "Burde allerede have support" viser at du ikke aner
hvad du snakker om! En Blu-Ray skive er et færdigt koncept med m2ts filer
som bærer både lyd , video og undertekst. Og "næsten det samme gør det
ikke!"

> [...]
Kan du?

> Så skriv det. Der er helvede til forskel på "jeg kunne ikke finde ud af
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Joas er en almindelig bruger med følehornene fremme, fornemmer man. Min
erfaring er at hvis jeg løber sur i videoredigering mens jeg bliver coachet
helt tæt af en civilingeniør og programmør i C og C++, som ovenikøbet er
hvad jeg forstår som Linux-garvet, så er der stor fare for at Joas også er
helt lost!

Jeg har derfor ret til at råde ham til at holde sig fra Linux til
videoredigering!

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-08-08 00:44

On 2008-08-03, Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> [...]
> hvad du snakker om! En Blu-Ray skive er et færdigt koncept med m2ts filer
> som bærer både lyd , video og undertekst. Og "næsten det samme gør det

Men nu havde jeg allerede afvist din stråmand om at blu-ray var det
eneste rigtige, så det betyder ikke noget.
Derudover, så betyder m2ts ikke at det er en "blu-ray" fil, blot er det
en extension for BDAV containere. Der skal andet og mere til for at have
en fuldstændig blu-ray struktur, og jeg kan sagtens lave en m2ts-fil,
der ikke er blu-ray (eller mere specifikt, BD-RE) kompatibel.

> Kan du?

Nej. Det var derfor jeg skrev det. Har du mere humor i ærmet?

>[...]
> Jeg har derfor ret til at råde ham til at holde sig fra Linux til
> videoredigering!

Du "har ret", ligesom vi andre "har ret" til at udfordre dine påstande.
Jeg vil stadig holde på at du burde have startet med at forklare dig i
stedet for en fuldstændig afvisning af konceptet.

--
Andreas

Fra : Lyrik

Dato : 04-08-08 12:51

> [...]
> der ikke er blu-ray (eller mere specifikt, BD-RE) kompatibel.

> Nej. Det var derfor jeg skrev det. Har du mere humor i ærmet?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ja og nej! en lille, skal vi kalde det Linux-test? Jeg har lagt en lille, og
for at det ikke skal være for svært-ukrypteret, m2ts-fil op med et spændende
lille filmklip.
Nu er opgaven at spille den i Linux. Opgiver man så er næste opgave at
gøre-den spillelig i Linux ved konvertering. Ingen Windowssnyd!,-)
http://www.luen.dk/eksempel1.m2ts
Størrelse: 45,5 Megabyte.

Håber nogle kan afkoble fra "hardwaretroubles" i den tid det varer. Deadline
er søndag klokken 12. Præmien en flaske rødvin til at slukke Linuxsmerterne
til den første der løser opgaven!
En kort beskrivelse af proceduren vil komme alle til gode.

Handsken er kastet!
Hilsen
jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-08-08 13:02

http://nerd.dk/lyrik_for_viderekommende.png

> En kort beskrivelse af proceduren vil komme alle til gode.

mplayer <filnavn>

--
Andreas

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-08 13:12

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> mplayer <filnavn>

En anden mulighed (som jeg brugte til at afspille filen direkte,
uden nogen form for konvertering):

   vlc <filnavn>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Lyrik

Dato : 04-08-08 13:30

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen

> En anden mulighed (som jeg brugte til at afspille filen direkte,
> uden nogen form for konvertering):
>
> vlc <filnavn>
>
> Mvh,
> Klaus Alexander Seistrup
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du blev slået med et mulehår! Når I nu har filen, er i så istand til,
stadigvæk på Linux at konvertere den til for eksempel DivX, eller
H.264/x264?

Hilsen
Jens

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-08 13:48

Lyrik skrev:

> Du blev slået med et mulehår!

Fint nok, jeg drikker heller ikke rødvin. :) Og opgaven var på ingen
måde en udfording, selv om den var udformet som en sådan.

> Når I nu har filen, er i så istand til, stadigvæk på Linux at
> konvertere den til for eksempel DivX, eller H.264/x264?

Jeg slettede filen efter jeg havde spillet den. Jeg kan selvfølgelig
hente den igen, men gider ikke. Jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle
kunne vælge at gemme den i et andet format, det har jeg kunnet før med
andre film.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Lyrik

Dato : 04-08-08 13:53

> [...]
> hente den igen, men gider ikke. Jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke skulle
> kunne vælge at gemme den i et andet format, det har jeg kunnet før med
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er ikke så lige til efter min erfaring. gemme som noget andet kan jeg
næsten sige-umuligt-eller ukendt for mig-til.

Hilsen
jens

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-08 15:14

Lyrik skrev:

> Det er ikke så lige til efter min erfaring. gemme som noget
> andet kan jeg næsten sige-umuligt-eller ukendt for mig-til.

Så kald det konvertering:

#v+
   $ ffmpeg -i eksempel1.m2ts eksempel1.mpg >/dev/null 2>&1
$ file eksempel1.*
eksempel1.m2ts: data
eksempel1.mpg: MPEG sequence, v1, system multiplex
$
#v-

Dvs. at 'ukendt' var det rigtige ord. Jeg kunne osse ha' valgt andre
formater for uddata:

#v+
   $ ffmpeg -i eksempel1.m2ts eksempel1.mp4 >/dev/null 2>&1
$ ffmpeg -i eksempel1.m2ts eksempel1.avi >/dev/null 2>&1
   $ ffmpeg -i eksempel1.m2ts eksempel1.mov >/dev/null 2>&1
$ file eksempel1.*
eksempel1.avi: RIFF (little-endian) data, AVI, 720 x 480, ~30 fps, video: FFMpeg MPEG-4, audio: MPEG-1 Layer 1 or 2 (stereo, 48000 Hz)
eksempel1.m2ts: data
eksempel1.mov: ISO Media, Apple QuickTime movie
eksempel1.mp4: ISO Media, MPEG v4 system, version 1
eksempel1.mpg: MPEG sequence, v1, system multiplex
$
#v-

Sikk'en udfordring!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-08 15:17

#v+
   $ ls -l eksempel1.*
-rw-r--r-- 1 klaus klaus 3174216 2008-08-04 16:09 eksempel1.avi
-rw-r--r-- 1 klaus klaus 47708160 2008-08-04 13:38 eksempel1.m2ts
-rw-r--r-- 1 klaus klaus 3070001 2008-08-04 16:09 eksempel1.mov
-rw-r--r-- 1 klaus klaus 3069795 2008-08-04 16:08 eksempel1.mp4
-rw-r--r-- 1 klaus klaus 3772416 2008-08-04 16:04 eksempel1.mpg
$
#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-08 15:25

Jeg skrev:

> Sikk'en udfordring!

Det skal måske lige tilføjes at jeg ikke normalt beskæftiger mig med
videoredigering. Jeg har kun én gang før konverteret en video, og det
var da jeg hev en musikvideo ned fra nettet og konverterede til MPEG4,
så den kunne afspilles på min iPod nano. Det er ca. 2 år siden, og
jeg kan ikke huske hvad udgangsformatet var (men gætter på .wmv).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Lyrik

Dato : 04-08-08 15:54

> [...]
> så den kunne afspilles på min iPod nano. Det er ca. 2 år siden, og
> jeg kan ikke huske hvad udgangsformatet var (men gætter på .wmv).

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Uuusch! mester! respekt!

Hilsen
jens

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-08-08 17:46

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> så den kunne afspilles på min iPod nano. Det er ca. 2 år siden, og
> jeg kan ikke huske hvad udgangsformatet var (men gætter på .wmv).

Næppe WMV, det er et MS format, som Apple næppe er glade for.. Apple er
dog glade for .m4v, som identificeres således af file:
Farvel.m4v: ISO Media

Der er tale om en video der er optaget med et DV kamera, som derefter er
exporteret til iPod (Podcast) format via Final Cut Pro.

- Chano Andersen.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-08 17:59

Den Mon, 04 Aug 2008 18:46:08 +0200 skrev Chano Andersen:

> Næppe WMV, det er et MS format, som Apple næppe er glade for.. Apple er
> dog glade for .m4v, som identificeres således af file:
> Farvel.m4v: ISO Media

Så er det jo netop også nædvendigt at konvertere FRA wmv for at kunne
afspille det på iPod'en.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Chano Andersen

Dato : 04-08-08 18:39

Kent Friis wrote:

> Så er det jo netop også nædvendigt at konvertere FRA wmv for at kunne
> afspille det på iPod'en.

Men der blev skrevet "udgangsformatet" umiddelbart vil jeg mene det er
det format der konverteres TIL, ikke fra.

Men kan da godt se det også kan være det der er udgangspunktet...

- Chano Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-08-08 19:20

Den Mon, 04 Aug 2008 19:38:40 +0200 skrev Chano Andersen:

> Men der blev skrevet "udgangsformatet" umiddelbart vil jeg mene det er
> det format der konverteres TIL, ikke fra.
>
> Men kan da godt se det også kan være det der er udgangspunktet...

Nå på den måde... "Ind -> konvertering -> ud"? Sådan havde jeg slet
ikke overvejet at det kunne læses.

Ja, jeg læste det som "udgangspunkt", eller "det format der kom *ud* af
YouTube (eller whatever), og skulle konverteres til et format der kan
proppes *ind* i ipod'en".

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-08-08 18:33

Chano Andersen skrev:

> Næppe WMV, det er et MS format, som Apple næppe er glade for..

Det gælder om at holde tungen lige i munden. Omformuleret skrev jeg
at jeg konverterede et videoklip, som formodentlig var i WMV-format,
til et format som jeg kunne afspille på min iPod nano. Filen som
kunne afspilles på nanoen var altså ikke i WMV-format!

Hvad der ikke stod, var at min iPod nano forlængst er blevet hakket
til at køre RockBox¹ i stedet for det halløj Apple havde puttet på den,
så i denne forbindelse er det irrelevant hvad en uhakket iPod nano kan
eller ikke kan.

¹) http://www.rockbox.org/

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Lyrik

Dato : 04-08-08 13:27

>"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i meddelelsen

> http://nerd.dk/lyrik_for_viderekommende.png

> mplayer <filnavn>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tillykke! Send mig din adresse på mail så kommer der en flaske rødvin.

Det gik stærkt, I var klar til at spille alt forefaldende!

Hilsen
jens

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-08-08 13:32

On 2008-08-04, Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> Tillykke! Send mig din adresse på mail så kommer der en flaske rødvin.

Ellers tak, jeg er ikke den store rødvinsfan. Jeg vil dog drikke en øl i
aften mens jeg tænker på al det video jeg kan spille.

--
Andreas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-08-08 13:31

On 2008-08-04, Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> http://nerd.dk/lyrik_for_viderekommende.png

Hvorfor er der i øvrigt benyttet mpeg2 til videoen?

--
Andreas

Fra : Lyrik

Dato : 04-08-08 13:38

> Hvorfor er der i øvrigt benyttet mpeg2 til videoen?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er en gammel film, en trailerstump fra "Identity", om en mand med 10
identiteter, meget fin iøvrigt IMHO. Man koder i VLC-1 som modsvarer wmv,
AVCHD(advanced video codec high definition) som er H.264 og mpeg2 i
"overstørrelse." Mpeg2 encoding er mere lavkomprimeret end de to andre og
fløjter afsted, hvilket har fået mange til umiddelbart at vælge den. AVC-1
er hurtigere at kode end H.264 der er "umenneskelig" at kode på.

Men brugere har hørt meget og forlanger og efterspørger "den nyeste
encoding". Den fylder mindst og vinder mere og mere indpas. Dog med VC1 som
stærk outsider!
En af lederne af "Blu.Ray" konsortiet var tidligt ude med en meddelelse om
stærk støtte og fortrin til mpeg2. Da den er større og løsere komprimeret
kan den godt virke fritløbende ubesværet på hardwaren.

Hilsen
jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-08-08 14:09

> [...]

>identiteter, meget fin iøvrigt IMHO. Man koder i VLC-1 som modsvarer wmv,
>AVCHD(advanced video codec high definition) som er H.264 og mpeg2 i

Nu er der vist total begrebsforvirring!

AVC er et andet ord for MPEG4 Part 10, som også kaldes H.264. De
begreber er synonymer for hinanden og betyder præcis det samme.

VLC er en medieafspiller, ikke et codec, men det var nok en
trykfejl.

VC-1 har ikke noget med AVC/H.264/MPEG4-10 at gøre. Det er et
øgennavn for videostandarden SMPTE 421M, der er et alternativ
til både AVC og MPEG2. Af politiske årsager er den ret udbredt
på Blu-Ray, men reelt er det slet ikke en standard - bare noget
proprietært skrammel bikset sammen af Microsoft.

MPEG2 er en tudsegammel standard, der bruger oceaner af båndbredde
på at lave en billedkvalitet, der sjældent i praksis kan måle sig
med de ovenstående.

At dit klip er i MPEG2 gør det strengt taget lettere at afspille,
men kvalitet/størrelse-forholdet er så ringe, at det ikke er ret
brugbart i praksis.

>AVC-1 er hurtigere at kode end H.264 der er "umenneskelig" at kode på.

AVC og H.264 er præcis det samme. Ingen forskel overhovedet. Nada.
AVC-1 er Apples implementering af AVC. Præcis det samme som AVC og
H.264. Samme standard. Ingen forskel.

Hvis der er forskel i encoding-tiden, kan det skyldes kvaliteten
af det codec, du har brugt, eller at profilerne er forskellige.
Selve standarden er den samme.

>En af lederne af "Blu.Ray" konsortiet var tidligt ude med en meddelelse om
>stærk støtte og fortrin til mpeg2. Da den er større og løsere komprimeret
>kan den godt virke fritløbende ubesværet på hardwaren.

Hvordan kan hardware-muskler være et problem? Enten er ens hardware
certificeret til Blu-Ray, og så kan den klare VC-1 uden at svede.
Eller også må man konstatere, at man har brug for en pc med noget
GPU-assisteret dekodning. Det koster kun nogle få hundrede kroner.

Sidstnævnte er så pt. et problem på Linux, men driveren er på vej.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-08-08 14:21

On Mon, 4 Aug 2008 13:09:18 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard
<klausellegaard@msn.com> wrote:

> At dit klip er i MPEG2 gør det strengt taget lettere at afspille,
> men kvalitet/størrelse-forholdet er så ringe, at det ikke er ret
> brugbart i praksis.

MPEG2 kan encodes med lavt delay og decodes med meget beskedent
(billigt) hardware, hvilket gør, at nogle foretrækker det, når de har
Båndbredde Nok(TM). Det ses bl.a. i nogle ETTx-installationer.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lyrik

Dato : 04-08-08 15:04

> Nu er der vist total begrebsforvirring!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Sorry! VC-1 skulle der have stået, ikke VLC-1

> AVC er et andet ord for MPEG4 Part 10, som også kaldes H.264. De
> begreber er synonymer for hinanden og betyder præcis det samme.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Helt enig. Det skrives ofte ACVHD.
Derudover mpeg2 i 1920 x 1080.

> [...]
> på Blu-Ray, men reelt er det slet ikke en standard - bare noget
> proprietært skrammel bikset sammen af Microsoft.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Lidt hårdt sagt måske. MS har udviklet i mange år på wmv og som de første
solgt High Def i form af skiver med samme codec. Den er certificeret som en
af mulighederne til hHgh Def skiver og har mange tilhængere i
filmindustrien.

> [...]
>
> At dit klip er i MPEG2 gør det strengt taget lettere at afspille,
> men kvalitet/størrelse-forholdet er så ringe, at det ikke er ret
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ikke enig. den koder flot. Den er jo også DVD-norm. Flotte sortniveauer.
H.264 er ikke bedre i kvalitet. Den giver blot samme kvalitet ved lavere
bitrate. Går man efter det mest ukomprimerede så taler megt for mpeg2.
Tal med folk som prøver at videoredigere i H.264. Det er et helvede på
jord.

> AVC og H.264 er præcis det samme. Ingen forskel overhovedet. Nada.
> AVC-1 er Apples implementering af AVC. Præcis det samme som AVC og
> H.264. Samme standard. Ingen forskel.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Skrivefejl sorry det skulle være VC-1 i stedet for AVC-1

Hilsen
jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-08-08 15:22

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

[VC-1]
> [...]
>solgt High Def i form af skiver med samme codec. Den er certificeret som en
>af mulighederne til hHgh Def skiver og har mange tilhængere i

Men det bliver det jo ikke en standard af. Man skal stadig betale
for at få lov til at bruge den, hvilket reelt betyder, at en del
af prisen på din afspiller og PS3 går direkte i Microsofts lomme.

Det er lidt fjollet, når det reelt ikke er nødvendigt, fordi der
findes en lige så god standard, der tilmed er en officiel én og
ikke noget, der er bikset sammen hos en producent. Det er reelt
Microsoft Office-farcen om igen.

>Ikke enig. den koder flot. Den er jo også DVD-norm. Flotte sortniveauer.
>H.264 er ikke bedre i kvalitet. Den giver blot samme kvalitet ved lavere
>bitrate. Går man efter det mest ukomprimerede så taler megt for mpeg2.

Det er jo netop også pointen. Hvorfor spilde en masse plads på
et dårligt codec, når man kan få samme kvalitet på meget mindre
plads? Det giver to muligheder: enten at presse mere indhold på
den samme skive - eller udnytte den ekstra plads til en højere
H.264-bitrate.

Det er klart, at de to codecs på et eller andet tidspunkt vil
give nogenlunde samme kvalitet (altså hvor ekstra båndbredde
ikke giver synlig forbedring). Men igen - hvorfor bruge et
gammelt codec med talrige dårligsomme - især artifacts ved
komplicerede sceneskift - når man har løsningen i form af H.264?

>Tal med folk som prøver at videoredigere i H.264. Det er et helvede på
>jord.

Naturligvis. Det svarer til at forsøge at køre 20 tons sand hjem
i en Porsche 911. Hvis man insisterer på at misbruge teknologi,
får man ikke noget særlig godt ud af det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-08-08 15:35

On 2008-08-04, Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> Men det bliver det jo ikke en standard af. Man skal stadig betale
> for at få lov til at bruge den, hvilket reelt betyder, at en del
> af prisen på din afspiller og PS3 går direkte i Microsofts lomme.

Det skal man sådan set også for AVC. Og en del af det man betaler for
den ender også hos Microsoft, da de ejer nogle af patenterne.

> [...]
> gammelt codec med talrige dårligsomme - især artifacts ved
> komplicerede sceneskift - når man har løsningen i form af H.264?

Ja, de konvergerer, men der vil alligevel være forskelle, fx har AVC
et in-loop deblocking filter til at håndtere en mættet båndbredde bedre
end det blocking-helvede man får ud af MPEG-2.
Derudover er der detaljer som mindre MC block sizes, der virkelig gør
gode ting ved adskillelseslinjer mellem områder i bevægelse.

Men ja, alle disse ting kommer selvfølgelig på bekostning af CPU-kraft,
det kan der ikke være nogen tvivl om. Specielt CABAC-algoritmen har fået
på tæven for at være meget tung at implementere i hardware.

--
Andreas

Fra : Lyrik

Dato : 04-08-08 15:52

> [...]

> komplicerede sceneskift - når man har løsningen i form af H.264?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg bemærker mig i praksis, at H.264 virker flad og udvasket i farverne! En
mpeg2 virker "rich" og mere farvemættet. Ja jeg ved godt at jeg er den
eneste der bemærker det, men prøv at se her:

Canon har HD videokameraer. I HV20 bruger de HDV standard baseret på mpeg2.
I deres nye HF10 er de gået over til AVCHD og serverer den på memorystick,
hvor de iøvrigt har forhøjet bitraten til 17 megabit/sek. HDV kører 25
megabit/sek. som de plejer at regne med kan klares med 14 megabit/sek. i
AVCHD. Altså nu en yderligere forbedring.

Læg mærke til farverne:
http://www.luen.dk/hf10.bmp
http://www.luen.dk/hv20.bmp

Hilsen
Jens

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-08-08 01:04

On 2008-08-03, Lyrik <lyrikfjern@heaven.dk> wrote:

> En Blu-Ray skive er et færdigt koncept med m2ts filer som bærer både
> lyd , video og undertekst.

Det er i øvrigt ikke anderledes end traditionel MPEG2 TS, hvordan tror
du tekst-tv og undertekster kommer frem via CATV og satellitter?

--
Andreas

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-08-08 18:34

Kent Friis skrev den 03-08-2008 19:24:

> Helt sikkert... Den kan jo alt bortset fra at den mangler en god
> tekst-editor.

Er der slet ikke nogen af dem på
http://www.gnu.org/software/emacs/manual//html_node/emacs/Emulation.html
du kan lide?

Pyt, ellers kan du jo køre en sed-kommando på en buffer hvis det
virkelig kniber.

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-08 18:50

Den Sun, 03 Aug 2008 19:33:54 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Er der slet ikke nogen af dem på
> http://www.gnu.org/software/emacs/manual//html_node/emacs/Emulation.html
> du kan lide?

LOL

Normalt bruger jeg Jed med en opsætning der vel nærmest er en mellemting
mellem Turbo-Pascal editor'en og Windows tastekombinationer.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-08 16:20

Lyrik wrote:

> Der mangler brugeroplysning! Brugsvejledninger til hvordan man
> importerer-og laver video. Hvilke programmer man bruger er ikke nok. Når

Google er din ven.
Eller sæt dig ned og lær hvordan man gør. Derefter skriver du nogle
bøger om det, afholder nogle kurser og tjener nogle penge.
Du kan også sammensætte en pakke med GPL-software og sælge den. Du har
_alle_ muligheder og alligevel vil du hellere brokke. *suk*

> Almindelige brugere kompilerer ikke!! Det indrømmede Bo overfor mig

Det er der mange "ualmindelige" brugere der heller ikke gør. Så derfor,
hold dig fra Gentoo og Slackware.

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-08-08 18:57

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 02-08-08 22:02

Joas wrote:
> [...]
> de sædvanlige småting med breve, netbank osv. - ikke spil.
>
> Det er en AMD 64X2 Dual Core 4200+, 2 Gb ram ,500 GB HD (2 stk sata) og M2N

Dit spørgsmål har givet anledning til en lang række indlæg, som, selvom
der er givet reel oplysning om emnet, stort ser har været ret forvirrende.
Hvorfor søger du ikke oplysning via Google.
Søgekriteriet 'Video editing linux' giver 1.410.000 henvisninger.
Det er selvfølgelig en overvældende mængde, men Google er god til at
vise henvisnininger i en fornuftig rækkefølge.
F.eks. findes denne blandt dr første 10:
http://www.linux.com/feature/60624
Become a digital video editing guru using Linux tools

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Lyrik

Dato : 03-08-08 10:01

"Jørgen Heesche" <heesche@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Joas wrote:

> Dit spørgsmål har givet anledning til en lang række indlæg, som, selvom
> der er givet reel oplysning om emnet, stort ser har været ret forvirrende.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Mest forvirrende er denne skamros af noget ubrugelig junk!

> Hvorfor søger du ikke oplysning via Google.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Dette er en klar fornærmelse!-Bitch!

> [...]
> F.eks. findes denne blandt dr første 10:
> http://www.linux.com/feature/60624
> Become a digital video editing guru using Linux tools
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Søgekriterier opfyldt. Videoredigering i Linux skaber gurustatus!)))
Crap!
Her er et lille inserat fra hvad man byder brugeren på dit Guru-link:

"The following command starts the capturing, requesting the raw DV format
(no compression), auto-splitting on changing scene or reaching the size
limit, limiting the file size to 100MB, and using "source_" as the prefix of
the captured files.
# dvgrab --format raw --autosplit --size 100 source_
The files will be named source_001.dv, source_002.dv, and so on. Read the
dvgrab(1) man page to learn more. If you have problems, consult the
Capturing DV section of the Kino User Guide."....Hva'behar!!?? Sådan gør du
med dine ferievideoer fru Hansen!))ROTFLMAO!

Hvem fanden gider lave video på de præmisser?-Svar ingen med normale
kriterier for brugervenlighed! At I gider lege "Linux kan fint bruges til
video" Viser hvor langt væk fra realiteterne I befinder Jer!

Hvis du vil redigere video så skal du holde dig langt væk fra Linux!! Og det
vil jeg gerne skrive under på!

Jens

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 10:51

Lyrik wrote:
> Mest forvirrende er denne skamros af noget ubrugelig junk!

Brok.

> Dette er en klar fornærmelse!-Bitch!

Brok.

> Søgekriterier opfyldt. Videoredigering i Linux skaber gurustatus!)))
> Crap!

Brok.

> Capturing DV section of the Kino User Guide."....Hva'behar!!?? Sådan gør du
> med dine ferievideoer fru Hansen!))ROTFLMAO!

shell er det stærkeste værktøj der findes. Hvis du vil forbedre det, så
lav et automatisk script og tjen en klatskilling - eller er det bare brok.

> Hvem fanden gider lave video på de præmisser?-Svar ingen med normale
> kriterier for brugervenlighed! At I gider lege "Linux kan fint bruges til

shell er mere brugervenligt end musearms-grafik.

Eller er der kun at sige brok.

> [...]

Brok.

> Hvis du vil redigere video så skal du holde dig langt væk fra Linux!! Og det

Hvorfor skriver du i denne gruppe når du ikke har andet end brok, brok,
brok og atter brok?

Jesper Poulsen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-08-08 12:40

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

>Hvem fanden gider lave video på de præmisser?

Mig!

Jeg har netop valgt at køre alle mine DVB-tiltag på Linux, fordi man
netop slipper for formynderiet og musen. Her er adgang til alle de
tekniske detaljer, man kan tune alle variable, og man kan generelt
få tingene, som man vil have dem.

På Windows får man oftest en "one size fits all", som afskærer én
fra alt andet end det, amatørerne kan finde ud af uden at skulle
læse i en manual. Det er sikkert fint nok til de fleste, og det er
reelt nok; hvis man bare skal klippe onkel Oles fuldskab ud af en
festvideo, så er verden jo god.

Hvis man vil mere end at klippe Ole ud, og samtidig holde sig i
noget tabsfrit, non-linear HDV, er der næsten ikke nogen vej udenom
Avid. Og hos dem skal man af med små 20.000 kroner for den absolut
mindste software-only-løsning.

Der kommer Linux så ind som en mulig dark horse: alle de tekniske
detaljer eksisterer allerede, som jeg har skrevet om før. Det er
"bare" noget brugervenlighed, der mangler. Det kommer sikkert før
eller senere, hvis der bare er nok, der gider.

Som det også er sagt før: der er ikke noget, der er gratis. Til
Windows betaler man som oftest med penge. Til Linux betaler man
med tid og engagement.

Hvis videoredigerings-folket er tilfreds med at betale formuer -
eller at fortsætte med amatør-værktøjerne - så er der jo ingen
ko på isen. Men hvis de har mere lyst til at donere tid end penge,
så er der en fremtid på Linux.

Sådan har Linux jo været hele vejen: fra man installerede sin
første Linux 0.99pl13, hvor det da begyndte at lugte lidt af Unix,
til nu. Dengang havde det mus-afhængige folk ikke en chance (det
havde de så heller ikke på Windows 3.1, men det er en helt anden
historie). Siden er der sket meget for Linux - men kun på områder,
hvor nogen gider gøre en indsats.

Det er lige ved, at man kan tale om, at fattige folk ikke har råd
til Windows. Og at folk uden engagement og tid ikke har "råd" til
Linux.

Så egentlig er det et spørgsmål om prioritering. Både hvad ens tid
og ens penge angår. Om Linux er besværet værd, må være en individuel
vurdering.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lyrik

Dato : 03-08-08 14:13

> [...]
> netop slipper for formynderiet og musen. Her er adgang til alle de
> tekniske detaljer, man kan tune alle variable, og man kan generelt
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
DVB-tiltag? Hvad er det? Er det ydmyge TV optagelse i DVB-T du snakker om?
Hvad kan du tune?

> [...]
> læse i en manual. Det er sikkert fint nok til de fleste, og det er
> reelt nok; hvis man bare skal klippe onkel Oles fuldskab ud af en
Windows Movie Maker på Vista kan tage de originale filer ud af et HDV-bånd
uden at omkomprimere dem. Videoredigeringen foregår ved referancer til
originalfilen og bliver først encodet i det færdige resultat med den
certificerede VC-1 codec! for eksempel-eller en anden codec.
Det kan dårligt gøres bedre og helt helt per museklik og helt, helt så fru
Hansen kan redigere sine videoer!))

> [...]
> noget tabsfrit, non-linear HDV, er der næsten ikke nogen vej udenom
> Avid. Og hos dem skal man af med små 20.000 kroner for den absolut
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Bull! Avid er for professionelle filmfolk på filmskolen der er nødt til at
studere programmet på kurser for at kunne bruge det. Det er oprindelig
skrevet til Mac.
Weinstein brødrene som producerer spillefilm bruger Final Cut Pro! Et
Macprogram. jeg har nøjedes med Final Cut Express for mit eget vedkommende.

> detaljer eksisterer allerede, som jeg har skrevet om før. Det er
> "bare" noget brugervenlighed, der mangler. Det kommer sikkert før
> eller senere, hvis der bare er nok, der gider.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja jeg gider ikke i hvert fald!))

> Som det også er sagt før: der er ikke noget, der er gratis. Til
> Windows betaler man som oftest med penge. Til Linux betaler man
> med tid og engagement.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Lad mig lave et prortræt af en Linuxbruger:
Render rundt til møder eller på nettet og bliver en "vigtig person"-en guru
som andre opsøger.
På hans PC foregår lidt surfning med skriverier i Unixgruppen!
Så kan han finde ud af at hive lidt foto ind og pusle med
puslespilsvinduerne i GIMP!-han bliver dog hurtig træt af at redigere fotos.
Resten af tiden bruges med at få hardwaren til at fungere.

> [...]
> eller at fortsætte med amatør-værktøjerne - så er der jo ingen
> ko på isen. Men hvis de har mere lyst til at donere tid end penge,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Alt det der er fremtid i er kommercielt! Det bedste videoredigeringsprogram
kan man få penge for.

> [...]
> hvor nogen gider gøre en indsats.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du har ret! Det lugter af UNIX når folk ikke har en chance for at bruge det!
Helt præcist udtrykt!

> Det er lige ved, at man kan tale om, at fattige folk ikke har råd
> til Windows. Og at folk uden engagement og tid ikke har "råd" til
> Linux.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Folk der vil redigere video har ikke tid til at trode med Linux.

> Så egentlig er det et spørgsmål om prioritering. Både hvad ens tid
> og ens penge angår. Om Linux er besværet værd, må være en individuel
> vurdering.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Dette individ har tommelfingeren ned for Linux!
Når skrivebordet per standard ligner Beryl og der er et Linux Movie Maker så
kan du komme igen!

Hilsen
Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-08-08 14:32

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> writes:

>Lad mig lave et prortræt af en Linuxbruger:
>Render rundt til møder eller på nettet og bliver en "vigtig person"-en guru
>som andre opsøger.

Jeg tror, du tabte mig der. Hvis du tror, man kan skære folk over
én kam på den måde, er der vist ingen grund til at spilde mere tid
på at "diskutere".

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lyrik

Dato : 03-08-08 14:57

> [...]
>
> Jeg tror, du tabte mig der. Hvis du tror, man kan skære folk over
> én kam på den måde, er der vist ingen grund til at spilde mere tid
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen Klaus, jeg tror du blev en kylling da du skulle konkretisere
"DVB-tiltag". Danskere er generelt ikke så finfølende at man ikke kan kaste
med kødben over bordet. Det kan du forvisse dig om hos dine forfædre. Jeg
går generelt efter bolden, men jeg oplever en masse gange at folk forveksler
bolden med manden.
De kaster sig grådigt ræbende over mig og bliver fornærmede, ikke over at
jeg har gået efter dem som person, for det gør jeg meget sjældent, men fordi
deres syn på emnerne er traditionelt fastlåsede og anderledes end mit-.

Der var en her inde der efterlyste nogle nøgler til øget popularitet for
Linux! Jeg angiver to helt konkrete nøgler, selv om det måske ikke siver
igennem at det er-nøgler:

1.Berylagtigt skrivebord standard i distributionen
2.Linux Movie Maker der kan tage firewire video ind både DV og HDV-redigere
og færdiggøre. Bare i DivX ville gøre det.

Med kun disse to beskedne tiltag ville succesen være i hus.

Hilsen
Jens

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-08 15:39

Den Sun, 3 Aug 2008 15:56:42 +0200 skrev Lyrik:

> 1.Berylagtigt skrivebord standard i distributionen

Addr, puh, pøj, gå væk Vista fanatiker. Det næste bliver vel at
du vil have en registreringsdatabase, hvor man skal kende 17
guid'er for at kunne slå lortet fra, og man iøvrigt ikke må kunne
trykke på mere end tre taster imellem man skal tvinges til at
bruge en mus?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Lyrik

Dato : 03-08-08 16:35

> [...]
> guid'er for at kunne slå lortet fra, og man iøvrigt ikke må kunne
> trykke på mere end tre taster imellem man skal tvinges til at
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Er det ikke bagstræberisk at forkaste visuelt brugerinterface og gå tilbage
til kommandolinier? Tror du virkeligt at det er vejen frem?
Hele udviklingen er jo gået den modsatte vej! De eneste knapper jeg bruger
ud over dem jeg skriver på, er :A-S-D-W.
A for at gå til venstre, D-for at gå til højre, W for at gå frem og S for at
gå tilbage! Og min mand har hawaiskjorte på!

Jens

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-08 16:59

Den Sun, 3 Aug 2008 17:35:23 +0200 skrev Lyrik:

> Er det ikke bagstræberisk at forkaste visuelt brugerinterface og gå tilbage
> til kommandolinier? Tror du virkeligt at det er vejen frem?

Så er der vist ikke længere nogen der er i tvivl (hvis der har været)
- det er jo ikke brugervenlighed du ønsker, det er at der står
Microsoft på. Uanset hvor tåbeligt det er indrettet, og uanset hvor
mange guid'er man skal kende for at kunne noget som helst.

Jeg bemærker iøvrigt at du slet ikke kom med den forventede "så slem
er Windows altså ikke", men tog det som en beskrivelse af det du
betragter som "brugervenlighed". Deraf må jeg så konkludere at Vista
er mindst lige så forfærdeligt som beskrevet. Endnu en undskyldning
for ikke at røre det medmindre jeg får penge for det.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Christian Laursen

Dato : 03-08-08 17:40

> [...]

> tilbage til kommandolinier? Tror du virkeligt at det er vejen frem?
> Hele udviklingen er jo gået den modsatte vej!

Selv Microsoft har da ellers kastet en del ressourcer efter at lave
bedre muligheder med kommandolinjen, så det passer vist ikke helt.

Tag selv et kig på PowerShell:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_PowerShell
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/technologies/management/powershell/default.mspx

--
Christian Laursen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-08-08 22:08

Christian Laursen wrote:

> Selv Microsoft har da ellers kastet en del ressourcer efter at lave
> bedre muligheder med kommandolinjen, så det passer vist ikke helt.

I Vista kan man åbne en konsol og afvikle kommandoer; og syntaksen
ligner syntaksen i en linuxkonsol.
Jeg har lige købt en bærbar med Vista. For at skaffe plads til Linux
ville jeg lige sikre mig, at der ikke var fragmentering.
Defragmenteringsprogramnet defrag er ikke en gui, men skal startes med
en kommando i konsollen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 20:09

Lyrik wrote:

> Er det ikke bagstræberisk at forkaste visuelt brugerinterface og gå tilbage
> til kommandolinier? Tror du virkeligt at det er vejen frem?

Er det ikke bedre at vælge det stærkeste brugerinterface?

> Hele udviklingen er jo gået den modsatte vej! De eneste knapper jeg bruger

Og brugerinterfacet er blevet tilsvarende mindre effektivt.

> A for at gå til venstre, D-for at gå til højre, W for at gå frem og S for at
> gå tilbage! Og min mand har hawaiskjorte på!

Far Cry virker også i Linux.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-08-08 15:35

Lyrik wrote:

> DVB-tiltag? Hvad er det? Er det ydmyge TV optagelse i DVB-T du snakker om?

For tyve år siden da vi gik i gymnasiet havde Klaus sit eget lille TV-
og videofirma (var det ikke i relation til GVD, Klaus?). Han optog
forårskoncerten med broadcastudstyr. Jeg tror Klaus har lidt mere
erfaring med profesionel videoredigering end de fleste der skriver her
på usenet.

Jesper Poulsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-08-08 18:16

Lyrik skrev den 03-08-2008 15:12:

> [...]

> Alt det der er fremtid i er kommercielt! Det bedste
> videoredigeringsprogram kan man få penge for.

De første versioner af Netscape Navigator kostede penge. Det var
Microsoft der fik gjort browsere gratis for at knække Netscape.

Det er bare et spørgsmål om tid førend de bedste
videoredigeringsprogrammer også bliver gratis.

> Du har ret! Det lugter af UNIX når folk ikke har en chance for at bruge
> det! Helt præcist udtrykt!

Er det derfor du er gået væk fra OS X igen? Det er jo Unix underneden?

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Folk der vil redigere video har ikke tid til at trode med Linux.

Men de har tid til Usenet :D

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Dette individ har tommelfingeren ned for Linux!
> Når skrivebordet per standard ligner Beryl og der er et Linux Movie
> Maker så kan du komme igen!

Lad os se igen om et par år. Så skriver vi et par milliarder indlæg så
længe mens du redigerer en masse HD-film. Deal?

Fra : Lyrik

Dato : 03-08-08 23:39

>"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderaxiom@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er det derfor du er gået væk fra OS X igen? Det er jo Unix underneden?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg er ikke gået væk fra OSX. jeg har 2 Mac maskiner og kun 1
Vistamaskine Min iMac er min Rolls Royce-fundamentet som det hele hviler
på. Den skiller jeg mig aldrig af med!
Man kan risikere at en Vista går totalt ned! Den kan simpelt hen suge alt
for meget- man kan fylde den med junk! Så den bliver overfyldt og kan knække
helt sammen.
Efter 2 måneder måtte jeg trykke på recoveryknappen!))

OSX overlever alt! Men den kan ikke redigere Blu-Ray!))

Hilsen
Jens

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-08-08 11:06

On Sun, 3 Aug 2008 11:00:39 +0200, Lyrik wrote:

> [...]
[...]

> Hvem fanden gider lave video på de præmisser?-Svar ingen med normale

Et andet svar: Den der har skrevet den artikel du citerer fra! Prøv at
se ud over din egen næsetip - det er ikke alle der har samme kriterier,
behov og evner som du.

> At I gider lege "Linux kan fint bruges til video" Viser hvor langt væk
> fra realiteterne I befinder Jer!

Jeg synes de fleste af svarene til dig har været forsøg på at guide dig
henimod ting der måske/måske ikke kan hjælpe dig videre i din jagt på
videoredigering på Linux.

Der er åbenlyst ikke mange her der har dybtgående erfaringer, så i
vanlig usenet-stil, får du søgeresultater og gæt tilbage - og så er det
din egen hovedpine selv at fortsætte researchen.

Hvis du allerede har en løsning der virker for dig, hvad er så
problemet?

> Hvis du vil redigere video så skal du holde dig langt væk fra Linux!!
> Og det vil jeg gerne skrive under på!

Skriv løs. Det ændrer du ikke verden ved.

Mvh.

--
"Your father traded the tools for M&Ms again" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 03-08-08 11:17

Den Sun, 03 Aug 2008 12:06:00 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> Jeg synes de fleste af svarene til dig har været forsøg på at guide dig
> henimod ting der måske/måske ikke kan hjælpe dig videre i din jagt på
> videoredigering på Linux.

Det er så her misforståelsen opstår. Det er Joas der er på jagt
efter videoredigering under Linux. Lyrik brokker sig bare.

> Hvis du allerede har en løsning der virker for dig, hvad er så
> problemet?

At ikke alle mener - som Lyrik - at Vista er guds gave til menneskeheden.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-08-08 13:31

Klaus Ellegaard wrote:

> På Windows får man oftest en "one size fits all", som afskærer én fra
> alt andet end det, amatørerne kan finde ud af uden at skulle læse i en
> manual.

Medmindre du bruger Avisynth på Windows, men så er vi tilbage til scripts
og kommandoliner. Avisynth er til gengæld et videoredigering framework
som Linux mangler.

--
Jesper Lund

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-08-08 15:11

On Sun, 3 Aug 2008 15:56:42 +0200, Lyrik wrote:

> Jeg går generelt efter bolden,

Så er det vist ikke muligt at være meget mere selvmodsigende inden for
tre kvarter?

Mvh.

--
"The Commodore 64. Under $600. You can't buy a better Adam Sjøgren
computer at twice the price." asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-08-08 15:45

On Sun, 3 Aug 2008 16:14:08 +0200, Lyrik wrote:

> Lad mig lave et portræt af en dansker:
> Han søger hele tiden en regel at putte sig i!

Siden du er glad for portrætter (stereotyper), så lad mig give dig fem
eksempler på konkrete Linux-brugere:

* 35-årig selvstændig erhvervsdrivende (vognmand) - har brugt Linux på
desktoppen i mere end ti år. Bruger sine computere til de almindelige
netfunktioner, tekstbehandling, regneark, kalender, musik osv.

* 13-årig skoleelev - bruger primært sin Linux-computer til at lave en
hjemmeside om de emner der interesserer ham (dyr, musik,
modelbygning).

* 70-årig professer i datalogi, bruger Linux til sin forskning og
forfatterskab.

* 24-årig programmør - har bygget sit milliarddollar-firma på Linux.

* 48-årig hippie, emigreret bjergene i Taiwan hvor hans computer kører
Linux og er forbundet til omverden via et gammelt langsomt modem;
dyrker afgrøder til eget forbrug og lever af dem.

Du er en 10+ år for sent ude med dine fordomme. Verden er meget mere
mangfoldig end du giver udtryk for at du tror den er.

Mvh.

Adam

P.S. De to første 'portrætter' kender jeg personligt, de tre sidste er
offentlige mennesker.

--
"Yeah, well, that's just, like, your opinion, man." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-08-08 18:05

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-08-08 22:11

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-08-08 23:53

Lyrik wrote:

> OSX overlever alt! Men den kan ikke redigere Blu-Ray!))

Der er free software til at redigere ikke-krypteret Blu-Ray video (det er
blot en ganske almindelig transport stream). Problemet er DRM'ed Blu-Ray,
altså de film som du køber eller lejer og som kommer med AACS og BD+. De
kan p.t. ganske rigtigt kun afspilles på Windows XP og Vista. Grunden er
politisk (og måske økonomisk), men absolut ikke teknisk.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-08 01:04

Lyrik wrote:

> Jeg har en Blu-ray
> brænder/HD-DVD afspiller. OSX kan end ikke identificere skiven. det er
> helt håbløst.

Du mangler en UDF 2.5 driver -- det har Linux i nyere kernels.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-08 15:18

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> GPU-assisteret dekodning. Det koster kun nogle få hundrede kroner.
>
> Sidstnævnte er så pt. et problem på Linux, men driveren er på vej.

Til Nvidia eller ATI?

--
Jesper Lund

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-08-08 15:24

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> writes:

>Til Nvidia eller ATI?

ATI. Jeg husker ikke detaljerne pt., men de har ansat en gut med
clue til at lave driveren. Endda i en relativt OSS-venlig udgave
så vidt jeg huskesr.

Mvh.
   Klaus.

Fra : N/A

Dato : 04-08-08 15:24

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-08 15:26

Lyrik wrote:

> [...]
> efter det mest ukomprimerede så taler megt for mpeg2. Tal med folk som
> prøver at videoredigere i H.264. Det er et helvede på jord.

Hvis du kan opnå samme billedkvalitet med den halve båndbredde, er det en
kvalitet i sig selv (AVC i forhold til MPEG-2), i hvert fald i de fleste
sammenhænge.

Stort set al videoredigering foregår ved processen

decodning -> redigering af frames -> encodning

medmindre der er tale om simple ting, såsom at bortskære en del af
videoen (altså frames, ikke dele af frames), og hvor der kun skæres på
GOP niveau.

Jeg kan ikke se at AVC skulle være mere problematisk end MPEG-2, men
generelt er videoformater med interframe komprimering ikke egnet til
videre redigering. MPEG-2 og AVC er beregnet til slutproduktet, ikke
mellemstadier i videoredigeringsprocessen.

(ikke at dette har noget med Linux at gøre...).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-08 15:37

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> en lige så god standard, der tilmed er en officiel én og ikke noget, der
> er bikset sammen hos en producent. Det er reelt Microsoft Office-farcen

Der skal nu også betales for brugen af AVC, i hvert fald i lande med
softwarepatenter (bonusspørgsmålet er så om det omfatter Danmark).

Egentlig kan jeg ikke se at AVC (ISO/MPEG/ITU) er mere standard end VC-1
(SMPTE). Ingen af dem er åbne standarder i "B103" forstand (frit
implementerbar).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-08-08 16:07

Lyrik wrote:

> [...]
> HDV kører 25 megabit/sek. som de plejer at regne med kan klares med 14
> megabit/sek. i AVCHD. Altså nu en yderligere forbedring.

Det første ligner noget som ikke er de-interlacet korrekt. Og lad
venligst være med at sammenligne rå bitrater for codecs uden interframe
komprimering (DV) og codecs med (MPEG-2, AVCHD). Det er som æbler og
bananer.

--
Jesper Lund