Optagelse fra TV-kort
Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-07-08 19:44

Efter at have installeret sidste version af Mandriva, så virker mit TV-kort
ud af boksen

Dvs. at jeg har ikke lyd på, men jeg mener at kunne huske noget med at der
skal et kabel fra TV-kort, til LYD-kort, og det kan jeg ikke huske, hvor
har forlagt sig i gennem årene, så det tager jeg nu ganske roligt, men
hvilket program bruger jeg til at optage TV med?
Jeg har prøvet med KDETV, og TVTIME, men ingen af dem kan jeg få til at
gemme på disken.

Ivar Madsen

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-08 19:51

Den Mon, 21 Jul 2008 20:43:39 +0200 skrev Ivar Madsen:
> [...]
> hvilket program bruger jeg til at optage TV med?
> Jeg har prøvet med KDETV, og TVTIME, men ingen af dem kan jeg få til at

Prøv med mplayer -dumpstream eller mencoder -oac raw -ovc raw

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 21-07-08 20:12

Ivar Madsen wrote:

> Dvs. at jeg har ikke lyd på, men jeg mener at kunne huske noget med at der
> skal et kabel fra TV-kort, til LYD-kort, og det kan jeg ikke huske, hvor
> har forlagt sig i gennem årene,

Det afhænger af - nogle (også kort til modtagelse af analogt signal)
optræder som lydkort. Jeg har et skodbilligt DVB ASUS P7134 - og der
optræder lyden som et Alsa lydkort. Så vidt jeg husker var det samme
tilfældet med mit analoge Brooktree 878-baserede ATI-kort.

> så det tager jeg nu ganske roligt, men
> hvilket program bruger jeg til at optage TV med?

Det afhænger lidt af hvad du vil. Jeg bruger mythtv - og er glad og
tilfreds - andre opfatter det som #%&/% monolitisk bloatware. Se
http://www.mythtv.org/

Et andet projekt er freevo http://freevo.sourceforge.net/

Se fx en sammenligning her:

http://www.labowicz.com/blog/freevo_vs_mythtv.php

Et godt KDE-baseret alternativ er kaffeine (kun digitalt TV - DVB). Knap
så bloated - men også med knap så mange features.

Se også: http://www.linuxtv.org/v4lwiki/index.php/TV_Recording

VLC er faktisk groft undervurderet til den slags - men kræver ret mange
command line parametre.

Knus
Regnar

Fra : Per Jørgensen

Dato : 22-07-08 08:18

Regnar Bang Lyngsø skrev:

> [...]
>
> Se også: http://www.linuxtv.org/v4lwiki/index.php/TV_Recording
>
> VLC er faktisk groft undervurderet til den slags - men kræver ret mange

Heysa.

Jamen jeg har lavet mit system således at jeg via en server i garagen
med MythTV - bruger mit LAN til at sende TVsignal/video/musik osv rundt
i hele hytten. Dette fungerer ualmindeligt godt efter mine
forventninger, dog havde jeg da nogle problemer omkring indgangssignal
osv pga jeg bptor på landet og har parabol.
Men i grunden endte det med at det fungerer - og min opsætning mm kan da
ses her:
http://mediecenter.lifal.dk/?page=Undertrappen%20L%F8sning

Men der findes virkeligt mange muligheder indenfor dette område, så der
er uendeligt med svar på dette!

--
Med Venlig Hilsen

Per Jørgense/\/

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-07-08 18:21

Regnar Bang Lyngsø wrote:

> Et godt KDE-baseret alternativ er kaffeine (kun digitalt TV - DVB). Knap
> så bloated - men også med knap så mange features.

Kaffeine kan det der skal til og er både effektivt og simpelt. Jeg
anvender det selv og er meget tilfreds med det.

Jesper Poulsen